خانه / بانوان / بانوان به سلامتی خودتوجه کنند:رژيم غذايي متعادل كليد تغذيه سالم براي زنان ميانسال است

بانوان به سلامتی خودتوجه کنند:رژيم غذايي متعادل كليد تغذيه سالم براي زنان ميانسال است

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت گفت: داشتن رژيم غذايي متعادل و مغذي حاوي ريز مغذي‌ها به ميزان كافي و كم چرب كليد تغذيه سالم براي زنان ميانسال است.

سکینه جعفری مسوول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت در گفتگو با ایمنا زنان را بعلت دارا بودن شرايط فيزيولوژيكي خاص نيازمند به توجهات تغذيه‌اي ويژه‌اي برای خود مراقبتی دانست و اظهارکرد: در بسياري از موارد با مراقبت‌هاي تغذيه‌اي پيشگيرانه و به موقع مي‌توان عوامل خطر تغذيه‌اي را محدود و از بيماري‌هاي غير واگير شايع در اين جنس پيشگيري کرد يا آن را به تعويق انداخت.وی با اشاره به اینکه در زنان بعلت تغييرات هورموني ماهانه، تغييراتي در تخمدان‌ها و رحم ايجاد مي‌شود كه اين اعضاء را براي باروري تخمك آماده مي‌سازند و در سنين باروري نیز تغييراتي در خلق و خو و وضعيت عمومی آنها ايجاد مي‌شود؛ گفت: شايع‌ترين علائم اين دوران عبارت است از هيجان، افسردگي، تغييرات خلق و خو، خستگي، افزايش وزن، درد سينه، گرفتگي‌هاي عضلاني و درد پشت كه مجموعا” Premenstrual Syndrom را تشكيل مي‌دهند و از ۷ الي ۱۰ روز پيش از قاعدگي شروع شده و تا زمان قاعدگي افزايش پيدا مي‌كند که قطعا بهبود وضعيت تغذيه و كاهش استرس مي‌تواند به كم شدن این علائم كمك كند. مصرف منابع كلسيم و ويتامين D براي حفاظت از سلامت استخوان ضروري استمسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت نياز به توجهات خاص تغذيه‌اي در سنين آخر ميانسالي را نیز لازم دانست و تصریح کرد: در این دوران بعلت افت هورمون استروژن كه به ميزان ۶۰ درصد حدود ۵۰ سالگي اتفاق مي‌افتد، علائمی مانند گرگرفتگي بروز مي‌كند و با عوارض كاهش توده استخواني، افزايش كلسترول تام و LDL و كاهش HDl همراه است.جعفری ادامه داد: مصرف غذاهاي گياهي كه حاوي فيبر محلول و فيتواستروژن‌ها هستند از جمله غلات كامل مانند نان‌هاي سبوس‌دار، سبزي‌ها و ميوه‌ها، حبوبات، سويا می‌تواند علائم گرگرفتگی را کنترل کند. علاوه براین مصرف منابع كلسيم و ويتامين D، ويتامين k، منيزيم براي حفاظت از سلامت استخوان ضروري است. داشتن رژيم غذايي متعادل كليد تغذيه سالم براي زنان ميانسال استوی با اشاره به اینکه بيماري قلبي، سرطان و سكته از بيماري‌هاي شايع زنان هستند؛ افزايش وزن و مصرف غذاهاي چرب را عامل خطر براي بيماري هاي قلبي و برخي از سرطان‌ها مانند سرطان سينه دانست و تاکید کرد: داشتن رژيم غذايي متعادل و مغذي حاوي ريز مغذي‌ها به ميزان كافي و كم چرب كليد تغذيه سالم براي زنان ميانسال است.این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه يكــي از مهم ترين عوامل غير تغذيه‌اي كه در بروز بيماري‌هاي مزمن نقش دارد، كم تحركي است؛ عنوان کرد: فعاليت بدني به ویژه ورزش‌هاي هوازي، استقامتي و تمرينات تحمل كننده وزن نقش محافظتي براي استخوان، قلب و عروق و روان دارد اما باید توجه داشت كه ورزش متناسب با وضعيت قلب و عروق فرد باشد. ورزش در سنين ميانسالي باعث افزايش توده استخواني مي‌شودجعفری اظهارکرد: هر فرد حداقل ۳ روز در هفته و هر بار ۴۵ دقيقه و يا ۵ روز در هفته و هر بار ۳۰ دقيقه ورزش كند. چرا که ورزش در سنين ميانسالي باعث افزايش توده استخواني مي‌شود. از این رو توصيه مي‌شود كه افراد برنامه ورزشي منظم، طولاني و متناوب داشته باشند. در واقع ورزش در بزرگسالان مي‌تواند شامل حركات نرم، سبك، آيروبيك (هوازي)، بدن سازي، راه رفتن تند و دويدن آرام باشد.

شناسه خبر : 20143

این خبر رو هم ببینید

زنان؛ مهره سوخته یا عامل پیشرفت جامعه/ نشمیل قادری

سرویس کردستان- نشمیل قادری فعال مدنی با ارسال یادداشتی به کردپرس به بررسی وضعیت زنان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − نه =