خانه / فرهنگی / با آهنگسازی “سمکو فیضی” صورت می گیرد:  سفر “عوسمانه سوور” درموسیقی موکریان با آلبوم” سفر نرمه نی”

با آهنگسازی “سمکو فیضی” صورت می گیرد:  سفر “عوسمانه سوور” درموسیقی موکریان با آلبوم” سفر نرمه نی”

مراحل ضبط آلبوم پروژه موسیقی فاخر منطقه موکریان با عنوان «سفر نرمه نی» از آثار ماندگار استاد عثمان محمدی نوازنده برجسته موسیقی نواحی ایران با تنظیم و آهنگسازی «سمکو فیضی» شروع شد

به گزارش زریان، به گزارش روابط عمومی پروژه موسیقی فاخر نواحی موکریان جزئیات این کار هنری را در اختیار زریان قرار داده است که به شرح زیر است :
 این آلبوم تازه ترین اثر موسیقایی سمکو فیضی آهنگساز، نوازنده پیانو، سینتی سایزر و سازهای موسیقی الکترونیک است که با همنوایی استاد عثمان محمدی «عوسمانه سوور» نوازنده برجسته نرمه نی (نایه) و صاحب سبک موسیقی فاخر کُردی، ضبط آن شروع شده و در ادامه مراحل ضبط، نوازندگان مطرح و برجسته موسیقی ایران و کُردستان به این پروژه خواهند پیوست.
پروژه موسیقی فاخر نواحی موکریان یک اثر در ژانر کلاسیک مدرن است که بر اساس طرحی از سمکو فیضی با ذهنیتی متفاوت و نوگرایانه کلید خورده است و تنظیم، آهنگسازی، ارکستراسیون، ضبط اولیه، میکس و مسترینگ آن نیز بر عهده فیضی است. در تولید این اثر موسیقایی «منوچهر جهانی» پژوهشگر موسیقی نواحی ایران به عنوان ناظر پروژه و مشاور هنری و رسانه ای حضور دارد.
این اثر به صورت موسیقی بی کلام (اینسترومنتال) متشکل از سازهای مختلف ایرانی و کُردی با ساختار موسیقی کُردستان تولید می شود که استاد عثمان محمدی مشهور به «عوسمانه سوور» نرمه نی نواز سرشناس موسیقی نواحی ایران با تکنوازی ساز نرمه نی به صورت بداهه نوازی به روایت هایی از اعصار مختلف موسیقی آیینی، حماسی، عرفانی و شادمانی کُردستان می پردازد.
تولید این پروژه هنری، تجربه ای نوین در زمینه موسیقی مقامی و ماندگار فولکلوریک مناطق موکریان واقع در بخش جنوب استان آذربایجان غربی در ناحیه شمال غرب ایران با هدف انتقال نغمه های بومی که هویت ملی ـ فرهنگی ما را تشکیل می دهند، به نسل جوان است که از ۸ تراک تشکیل شده و مراحل اولیه ضبط قطعات آن در استودیو صدف موزیک در شهر بوکان شروع شده است.
قطعات آلبوم «سفر نرمه نی» عبارتند از؛ «بیت له شکری» این بیت سرگذشت «لشکری» از فرماندهان ارشد و مبارز کُرد در دربار عثمانی را روایت می کند که به دستور همسر سلطان عثمانی او را در داخل دیوار قرار می دهند تا کشته شود، «بیت هاواره به ره» (فریادرس) در زمانی که چوپان با تعداد زیادی گوسفند شب هنگام در کوهستان بوده و دزدها در کمین گله هستند، با ساز نی بیت «فریادرس» را نواخته و اهالی آبادی را از حضور راهزن ها مطلع می نماید و گله را از دست دزدها می رهاند، «بیت سیده وان» در این بیت عبدالعزیز داسنی قهرمان اصلی داستان، به علت غرور و خودبرتربینی و به صورت اشتباه سه پسرش را از دست می دهد که آخرین پسرش به نام «سیده وان» را به دست خودش می کشد، «بیت گه لو» (ای مردم)، قطعه شاد چه پی (نوعی رقص کُردی)، گورانی و تصنیف های هه ردان (آواره کوه و دشت)، هه روایه (یار من)، کاروانه (کاروان)، سیوه لاسووره (سیب سرخ)، ئیران خوشه گه رمین (وطن زیبایم ایران) و بارانه (بارش باران).
موسیقی بومی و نواهای اصیل و ریشه دار منطقه موکریان یکی از گونه های مهجور موسیقی نواحی ایران است که پتانسیل های هنری بالایی داشته و بسیار الهام بخش است و با وجود تمام ظرافت ها و ظرفیت هایش، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مناطق موکریان خاستگاه اصلی موسیقی های آوازی و سازی اصیل شامل بیت، حه یران، حه یرانوک (حه یران کوتاه)، لاوک، لاوژ، قه تار، مقام، مقام کوتاه، گورانی و ترانه های اصیل کُردی می باشد که هر کدام با سبک و شیوه ای خاص اجرا می شوند. در این میان «بیت» که از منظومه های عامیانه شفاهی و در زمره مهم ترین مقام های کلاسیک کُردی است، بخش مهمی از ادبیات فولکلوریک کُردها را تشکیل می دهد و یکی از شاخص ترین پایه های مقام های آوازی موسیقی اسطوره ای و آیینی کُردستان در عصر کشاورزی است که اغلب رویکرد و محتوایی تراژدیک دارند.
هر یک از بیت ها با آواز و مقام مخصوص به خود در یک مدت زمانی یک و نیم ساعته توسط بیت خوان به آواز بلند در حضور جمع فی البداهه اجرا می شود و بیت ها از جهت نوع به چهار دسته بیت های عاشقانه مجازی، بیت های عاشقانه حقیقی، بیت های تاریخی (مجلسی) و بیت های بزمی تقسیم می شوند. پروفسور «اسکارمان» کُردشناس اندیشمند آلمانی مطالعات و تحقیقات گسترده ای بر روی بیت های تاریخی، عاشقانه، عرفانی و سبک حماسی اشعار کُردی داشته است.
بیت یا لاوژ متشکل از دو بخش تخت و بند است. بخش اول (تخت) شامل سخنان نغز، روایات منظوم، سروده های غنایی، اشعار و ابیات طولانی و بخش دوم (بند) شامل مقام و آواز ویژه بیت خوانی و تصنیف پایانی است و موضوعات و رویدادهای حماسی، تاریخی، عاشقانه و عرفانی دارد و از ریشه های کهن موسیقی اسطوره ای و فولکلوریک کُردی به شمار می آید که به صورت سینه به سینه از طریق گزارنده های ناشناخته سده های پیشین به خنیاگران و بیت خوانان امروزی رسیده و از ادوار باستانی و زمان های جدید از نسل های گذشته به نسل امروز منتقل شده اند.
بیت ها و سروده های غنایی کُردی از قدیم مورد علاقه مردم بوده اند و در سده های مختلف، مردم به آن گوش فرا داده و بیت خوانان همواره در میان کُردها از ارج و قرب خاصی برخوردار بوده اند. البته کلمه «بیت» و واژه های مشابه آن در موسیقی و آثار فولکلوریک سایر نقاط ایران نیز به کار رفته است و یک نوع ترانه در فارسی وجود دارد که به آن «واسونگ یا بیت» می گویند و در منطقه آذربایجان ترانه های محلی را «بویاتی یا بیاتی» می نامند. روح کلی «بیت» گویای آرزوها، امیدها، یأس ها، تلخ کامی ها و همانند افسانه ها و سروده های دیگر مناطق، خاطره ای از خنده ها، گریه ها، شادی ها و ناله های بی سرانجام در چنگال راز سرنوشت انسانی و جبر غم افزای آفرینش است.
تصانیف و گورانی های این آلبوم از آثار فولکلوریک و روایت های آوازی خوانندگان و اساتید مطرح موسیقی کُردی همچون علی خندان، حسن زیرک، حمه آمان و خلیل صدیقی هستند که به روایت موسیقایی و بداهه نوازی استاد عثمان محمدی «عوسمانه سوور» نرمه نی نواز سرشناس موسیقی نواحی ایران می باشند.
پروژه آلبوم «سفر نرمه نی» موسیقی فاخر نواحی موکریان با هدف گردآوری، ترویج و گسترش فرهنگ اصیل کُردستان و جلوگیری از فراموشی نغمه های بومی و ایجاد احساس نزدیکی فرهنگ های موسیقایی مردم در راستای تکریم و قدردانی از تمامی نوازندگان و هنرمندان برجسته و توانای موسیقی نواحی ایران با احترام به اساتید فرزانه، بیت خوانان، خوانندگان، نوازندگان و مفاخر موسیقی فولکلوریک کُردستان تقدیم می شود.
استاد عثمان محمدی ملقب به «ماموستا عوسمانه سوور» آهنگساز، نغمه پرداز، نوازنده مطرح، برجسته و توانای نرمه نی (نایه) از اساتید عالی قدر و صاحب سبک موسیقی فاخر، مقامی و فولکلوریک کُردی و از چهره های ماندگار موسیقی نواحی ایران می باشد. او که از برجسته ­ترين و شاخص ترين نوازندگان نرمه ­نی در مناطق کُردنشین به شمار مي­ آيد، به عنوان صدای موسیقی کُردستان شناخته شده است و هم اکنون در سن ۷۵ سالگی در شهر بوکان زندگی می کند و از راه نوازندگی امرار معاش می نماید و در بين مردم منطقه از احترام و جايگاه خاصی برخوردار است و از محبوب ترین هنرمندان موسیقی کُردی می باشد.
استاد عوسمانه سوور بیش از ۵۰ سال در عرصه هنر موسیقی مقامی و فولکلوریک کُردی به عنوان نوازنده در ارکسترهای منطقه ­ای، گروه­ های موسیقی سنتی و همکاری با هنرمندان و استادان برجسته موسيقی کُردستان صادقانه فعالیت نموده و این پروژه به پاس تجلیل از یک عمر تلاش و فعالیت پربار هنری و ارزشمند موسیقایی ایشان با مدیریت هنری و سرمایه گذاری سمکو فیضی تولید می شود.
استاد عثمان محمدی شب نوروز سال ۱۳۱۹ در روستای قره­ کند از توابع شهرستان بوکان ديده به جهان گشود. وی در نوجوانی با تأثيرپذيری از نوازندگی شمشال استاد قادر عبدالله­ زاده (قاله ­مه­ ره) شمشال نواز سرشناس موسیقی نواحی ایران به فراگيری شمشال پرداخت و به زودی نوازندگی اين ساز را با شمشالی که استاد قاله ­مه­ ره برايش تهيه کرده بود، فرا گرفته و سپس به نوازندگی دوزله روی آورد و بعد از کسب مهارت لازم در نوازندگی دوزله به صورت جدی و حرفه ­ای به نوازندگی نرمه نی پرداخت.
وی در سنین جوانی مقام­ های اصیل کُردی را نزد استاد حسن نی در کُردستان عراق آموخته و در سال ۱۳۴۵ فعاليت هنری خود را با همکاری هنرمندان مطرح منطقه موکريان آغاز نموده و با خوانندگان سرشناسی همچون استاد حسن زيرک، علی خندان، عبدالله هوشمند (عه ­به ده­ رژی)، سيد علی رحيم ­پور (سردشتی)، سید محمد صفایی، ابراهیم فتاحی، سيد ابراهيم سقزی و هنرمندان دیگر در جشن ها، مجالس و برنامه­ های فرهنگی و هنری مختلف در ایران و شهرهای اقلیم کُردستان عراق به اجرای برنامه پرداخته است.
استاد عوسمانه سوور دارای آثار بسيار متعددی شامل اجراهای خصوصی به همراه خوانندگان مختلف مي ­باشد و در سال­ های اخير در دو آلبوم موسیقی به نام­ های «گولی» و «هه ­ژان» که با صدای خه­ بات مولودی تولید و منتشر شده اند، به نوازندگی ساز نرمه­ نی پرداخت. ايشان در چندين دوره جشنواره موسيقی منطقه­ ای در شهرهای سنندج، مهاباد، بوکان، سردشت، سقز و جشنواره موسيقی نواحی ايران در کرمان شرکت نموده و با کسب رتبه­ های برتر، با اهدای جوايز، تندیس و لوح های تقدير در اين رويدادهای هنری مورد تجلیل قرار گرفته و تحسین شده است.
سمکو فیضی خواننده، آهنگساز و موسیقیدان خلاق بوکانی عضو کانون نوازندگان کلاسیک خانه موسیقی ایران است که حدود ۲۰ سال است به صورت حرفه ای در عرصه موسیقی فعالیت می نماید و با گروه های مختلف موسیقی و اساتید برجسته موسیقی کُردی همکاری نموده و تاکنون فعالیت های بین المللی گسترده ای از جمله همکاری در نوازندگی، تنظیم و آهنگساری آثار متعدد خوانندگان و هنرمندان مطرح موسیقی کُردی در ایران، اقلیم کُردستان و کشورهای مختلف اروپایی داشته است.
فیضی همچنین تنظیم و آهنگسازی موسیقی متن بیش از ۴۰ فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند و حضور در چندین دوره جشنواره های منطقه ای و سراسری فیلم و جشنواره های بین المللی فیلم سینما حقیقت ایران، کره جنوبی، فرانسه، انگلستان، دهوک، اربیل و سلیمانیه اقلیم کُردستان، آهنگسازی موسیقی متن بیش از ۱۵ اثر نمایشی و حضور در چندین دوره جشنواره های منطقه ای، ملی و بین المللی تئاتر، خوانندگی بیش از ۱۵ اثر فاخر موسیقی کُردی در واحد موسیقی رادیو و تلویزیون ملی و حضور در چندین دوره جشنواره های تولیدات مراکز سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، اجرای بیش از ۱۵ کنسرت موسیقی در داخل و خارج از کشور به عنوان خواننده، نوازنده و آهنگساز، اجرای برنامه های هنری در شبکه های تلویزیونی برون مرزی کُردی و حضور در جشنواره های مختلف موسیقی در ایران و اقلیم کُردستان عراق را در کارنامه هنری خود دارد.

شناسه خبر : 4827

این خبر رو هم ببینید

ناتوی عربی فریبی بزرگتر از خدعه جنگ جهانی اول برای منطقه است

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =