خانه / اجتماعی / بزرگراهی پرحاشیه از اجرا تا پس از افتتاح  

بزرگراهی پرحاشیه از اجرا تا پس از افتتاح  

بزرگراه سنندج ـ همدان در حدفاصل قروه تا داشبلاغ را می‌توان پرحاشیه‌ترین بزرگراهی نامید که از اجرا تا افتتاح و پس از آن همچنان روی بورس است.
 

  
 
به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، گاهی یک آدم پرحاشیه می‌شود، کسی که به سبب محبوبیت و یا مشهور بودن، حاشیه را یا خود ایجاد می‌کند و یا اینکه برایش ایجاد می‌کنند، اما گاهی این حاشیه‌ها دامن‌گیر چیزی غیر این بازیگران، فوتبالیست‌ها، سیاستمداران و دیگر افراد حاشیه‌دار می‌شود که خود نقشی در ایجاد این حاشیه‌ها نداشته است.
بزرگراه چهار خطه همدان ـ قروه از جمله این حاشیه‌دارهاست که در طول بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی، با حواشی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.
این بزرگراه به طول ۷۵ کیلومتر، با عرض ۱۱ متر و با هزینه ۷۵۰ میلیارد ریال در حالی به بهره‌برداری رسید که برخی شنیده‌ها و البته دیده‌ها حاکی از آن بود که این طرح ناتمام است و هنوز تا زمان تکمیل، راهی دراز را پیش رو دارد.
این احتمال هنگامی قوت گرفت که تنها پس از ۶ ماه از گذشت افتتاح این بزرگراه، تنها لایه آسفالت این جاده از بین رفت و چاله‌های عمیق بر پیکر جاده تازه‌احداث نمایان شد.
افزایش ایمنی، افزایش سرعت طرح، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله مزایای اجرای این طرح بود.
این محور به عنوان قسمتی از کریدور مهم و ترانزیتی که مبادی ورودی جنوب کشور به مرکز و مرکز به مرزهای خروجی غرب کشور (کردستان ـ عراق) را به هم متصل می‌نماید، مطرح است و به همین دلیل حجم ترافیک ترانزیتی بسیار بالا و ترافیک انبوه گردشگری غرب کشور را نیز شامل می‌شود.
بزرگراه سنندج – همدان به عنوان یکی از طرح‌های ملی و زیربنایی در مجموع ۱۷۶کیلومتر طول دارد که ۱۲۷ کیلومتر آن در استان کردستان قرار دارد که ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث این مسیر هزینه شده و به گفته مسئولان راه و شهرسازی استان در صورت تامین اعتبار تا دو سال دیگر به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
با بهره‌برداری از این محور که یکی از شریان‌های اصلی تردد در کردستان است،کاهش موانع جاده‌ای، دسترسی آسان مناطق مرکزی کشور به بازارچه‌های مرزی، بالا رفتن امنیت جاده‌ای، تسریع  در حمل و نقل و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه  فراهم شد، طوری که میزان تلفات جاده‌ای در این مسیر، از ۲۲ نفر در سال گذشته به عدد صفر رسید.
آرزویی که روزی برای ساکنان این منطقه محال شده بود، اینک تحقق یافته بود، هرچند هنوز خسارات مالی ناشی از چاله‌های عمیق گریبانگیر رانندگان بود، لکن به صفر رسیدن تلفات جانی جای شکر داشت.
اما در این میان آنچه موجب آزادگی خاطر مسافران و شهروندان می‌شود، این  است که نابسامانی موجود در بزرگراه به ویژه در بخش علایم راهنمایی و رانندگی،ایمنی و تقاطع‌های ناقص، موجب شده است تا مسافران در دور زدن از این تقاطع‌ها سر از جایی در بیاورند که اصلا در مسیر حرکتشان نبوده است.
* وساطت همسایگان برای تکمیل بزگراه
همین مسئله موجب شد تا پای نماینده مردم سنقر و کلیایی به همراه سرپرست فرمانداری این شهرستان و نیز مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه برای تعیین تکلیف تقاطعی که موجب اعتراض شهروندان سنقری شده بود، به این بزرگراه باز شود.
محمدابراهیم محبی عضو کمیسیون عمران مجلس در بازدید از این مسیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قروه با اشاره به تمهیدات انجام گرفته در این کمیسیون برای تقویت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: تلاش ما برای اصلاح مصوبات و راه حل‌هایی برای فعال‌کردن پروژه‌ها و نیز شروع پروژه‌های جدید است.
وی اظهار داشت: یکی از موارد مطرح شده در قانون بودجه سال ۹۳، فراهم‌سازی مقدماتی برای ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، مشارکت و نیز فاینانس در اجرای پروژه‌هاست.
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری دولت در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: باید همه دستگاه‌ها و ارکان مختلف برای افزایش درآمدزایی، دولت را یاری کنند.
این نماینده مجلس، یکی از اشتباهات فاحش در گذشته را آغاز عملیات اجرایی طرح‌ها به هر قیمتی و نیز کاهش اعتبار آن برشمرد و افزود: باید با راهکارهای اساسی جلو تکرار این گونه موارد گرفته شود.
وی افزود: با بهبهود سیاست خارجی نیز می‌توان به تعدیل تحریم‌ها که می‌تواند در کاهش قیمت برخی مصالح مورد نیاز موثر باشد، امیدوار بود، همانگونه که تا کنون حرکت‌های خوبی در این راستا انجام گرفته است.
* اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه سنندج ـ همدان
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این باره به خبرنگار فارس در قروه گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل بزرگراه سنندج همدان اختصاص یافته است.
صادق وجدی افزود: بر اساس برآوردهای انجام گرفته در سال گذشته این طرح نیامند یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار است.
وی با بیان اینکه این طرح چندین سال است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، افزود: بخش از تعهدات اجرایی این طرح در حدفاصل قروه به داشبلاغ باقی مانده است که در سال جاری انجام خواهد گرفت که از جمله ایجاد و تکمیل دور برگردان‌ها و علائم ایمنی و تابلوهاست.
وی خواستار مشارکت دو استان کردستان و کرمانشاه برای بهسازی مسیرهای مواصلاتی بین این دو استان شد.
این مسئول همچنین از نمایندگان مناطق محروم خواست تا با رایزنی گسترده، منابع اعتباری بیشتری را برای استان‌های کم‌برخوردار جذب کنند.
* طعمی که کاش شیرین بود…
افتتاح زودهنگام البته از نظر اتمام کامل عملیات اجرایی، اگرچه حسن‌هایی را برای مردم کردستان و رانندگانی که کارشان ترانزیت بار در مناطق مرزی است، داشت، اما آنچه که شیرین این مزیت را صد چندان می‌کرد این بود که طرحی تمام و کمال و بدون نقص تحویل مردم شود؛ نه طرحی که اتمام کامل آن نیازمند اعتباری چشمگیر و زمانی نامعلوم است.
……………………………
گزارش از: کلثوم مومنی

شناسه خبر : 9243

این خبر رو هم ببینید

نویسنده و ناظر سیاسی مسایل کردهای سوریه در گفتگو با کردپرس تشریح کرد: واقعیت های حمله ترکیه به کردهای سوریه

آنتونی دوبوسون معتقد است که آمریکا تحت فشار ترکیه، کردهای سوریه را رها کرده و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =