خانه / فرهنگی /   به داشته‌های هنری مردم کرد بی‌مهری نشود  

  به داشته‌های هنری مردم کرد بی‌مهری نشود  

هنرمند مجسمه‌ساز کردستانی و طراح نماد آبیدر شهر سنندج گفت: در دوره‌ای که ملت‌های دیگر از نداشته‌های خود هویت می‌تراشند حیف است ما به آنچه خود داریم بی‌مهری کنیم و به همین دلیل بر آن شدم طرحی از آبیدر براندازم.
 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، صابر میکائیلی شامگاه دوشنبه در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر سنندج با محوریت بحث و بررسی پیرامون نصب دو نماد در این شهر گفت: گاهی واژگانی هستند که بیش از یک واژه‌اند، بیش از یک نام و نامی هستند که با گذشته و حال انسان‌ها گره خورده‌اند.
وی افزود: این واژگان با روح یک شهر و مردمانش زندگی کرده و رازهای آنان را در خود به امانت دارند و در یک کلام، کتاب ناگفته‌های تاریخ هستند.
طراح نماد آبیدر شهر سنندج با بیان اینکه وابستگی انسان به محیط به قدمت حیات اوست، تصریح کرد: آدمی در هر جا که سکنی گزیده با زمین و هر آنچه در اوست دوستی کرده تا جایی که با کوچ غریب می‌شود و سفر جز به امید بازگشت شادی نمی‌آفریند.
میکائیلی با بیان اینکه ما گاهی تپه کنار خانه خود را از اورست نیز بلندتر می‌دانیم، اظهار کرد: این مسئله به دلیل همزیستی ما با این نمادها است.
وی خاطرنشان کرد: “ئاویه‌ر” یا آبیدر، کوهی است که شهر سنندج در دامان آن آرام گرفته و همیشه مأمن مردمانی بوده که عاشقانه به او روی آورده‌اند و در کنار او نسل‌ها به هم دوخته‌اند.
این مجسمه‌ساز با بیان اینکه ئاویه‌ر مادرانه سنندج و مردمانش را در آغوش خود زندگی بخشیده است، تصریح کرد: حال که نام ئاویه‌ر عرق این مردم شریف را در پشت خود دارد، بهتر است که با مردم باشیم و آن را عزیزتر بداریم.
میکائیلی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای که ملت‌های دیگر از نداشته‌های خود هویت می‌تراشند حیف است ما به آنچه خود داریم بی‌مهری کنیم و به همین دلیل بر آن شدم طرحی از ئاویه‌ر براندازم.
وی در توصیف طرح خود گفت: به مثابه دو آبیدر کوچک و بزرگ از دو واژه‌ی ئاویه‌ر استفاده شده است و این تکرار علاوه بر انسجام در فرم در ترکیب‌بندی بصری اثر، امکان موفقیت کاربرد حروف را در یک اثر میدانی افزایش داده است.
طراح نماد آبیدر شهر سنندج افزود: این قضیه تا جایی است که علاوه بر خوانش کلمه از دو سوی اثر، متبادر نمودن شکل کوه را در ذهن ناظر مقدور ساخته است.
میکائیلی، تکنیک اثر و نوع طراحی آن را منطبق و ملهم از ویژگی‌های فضای آبیدر دانست و گفت: به همین دلیل محل نصب اثر موقعیت میدان گاز سنندج پیشنهاد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تنها وسیله تجسمی نمودن معنا نوشتار است، نقش و ارزش یک اثر حجمی در برجسته‌تر نمودن یک کلام نوشتاری بزرگ‌تر می‌نمایاند و صد البته اگر خوشنویسی باشد والاتر است.
طراح نماد آبیدر شهر سنندج به کارگیری خوشنویسی که خود از میراث فاخر فرهنگی ما بوده و هویت این آب و خاک را به همراه دارد از نقاط قوت اثر، عنوان کرد.
میکائیلی تصریح کرد: فقدان رویکردی کاربردی به خوشنویسی و خط چنان لطماتی را بر پیکره فرهنگی جامعه وارد آورده که گوهر گرانبهایی چون خوشنویسی ایرانی را تا حد انزوا در موزه به تنگنا کشانده و بر ما است که این میراث پربهای خود را ارج گذاشته و خوشنویسی و خط را هر چه بهتر و بیشتر در روزمره مردم به کار گیریم.
 

شناسه خبر : 5019

این خبر رو هم ببینید

سفارش روایات مبنی برحرمت قتال با مسلمانان، در صحیح بخاری

صحیح بخاری روایتی را نقل می کند که بین محدثین مشهور است. در این روایت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =