خانه / بانوان / حجاب، سرچشمه هویت بانوان/ تنوع پارچه، رنگ و مدل لباس ایرانیان سرآمد جهان است

حجاب، سرچشمه هویت بانوان/ تنوع پارچه، رنگ و مدل لباس ایرانیان سرآمد جهان است

حجاب به عنوان یکی از معروفات مورد تاکید دین مبین اسلام، سرچشمه هویت بانوان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پوشش انسان در برابر سرما و گرما و نگاه‌های شیطانی یک حرکت فطری، غریزی، عقلی و اسلامی است و می‌توان گفت تلاش شیطان برای برهنگی آدم و هوا سابقه‌ای به قدمت حضور آدم و هوا در بهشت دارد اما وسوسه‌های شیطانی چیزی نیست که امروز بر کسی پوشیده باشد ولی عده‌ای به بهانه‌های ورزش، پیشرفت و آزادی و غیره و با تقلید کورکورانه از غرب حجاب را به فراموشی سپرده‌اند و به طرف پوششی که در شان جایگاه اسلامی نیست روی آورده‌اند.
 
یکی از روحانیون استان کردستان در خصوص حجاب بیان می‌دارد: : یکی از مهمترین راهکارهای تحکیم بنیان خانواده، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.
 
حجت‌الاسلام علیرضا کاوه افزود: هرچه در این مسیر کوتاهی کنیم دشمن برای ترویج بی بندباری محکمتر و قوی‌تر و با برنامه وارد عرصه خواهد شد و لذا باید گفت:امروز برای مقابله با بدحجابی دیر است و فردا دیرتر.
 
وی رعایت حجاب را وظیفه‌ای دینی دانست و افزود: تمام مسلمانان با هر مذهب و فرقه‌ای حجاب را قبول دارند و این مسئله جزو ضروریات اسلام است و آیات و روایات بسیاری هم ناظر به رعایت آن هستند.
 
وی با بیان اینکه دشمنان از رعایت حجاب توسط مسلمانان در هراس هستند، ادامه داد: علاوه بر وظیفه دینی تمام زنان و دختران مبنی بر رعایت حجاب اسلامی، این امر جزء اصول اخلاقی هم محسوب می‌شود زیرا از فساد جامعه جلوگیری می‌کند و در صورت رعایت نکردن حجاب، طلاق و بی‌بند و باری در جامعه رواج می‌یابد.
 
به گفته این روحانی بی حجابی در غرب، یک فرهنگ به حساب می آید و این امر که در غرب نماد فرهنگ است در کشور ایران و دیگر کشورهای اسلامی، نماد بی‌هویتی است.
 
گرچه عده‌ای به نام شیک‌پوشی واژه «مُد» را وسیله‌ای برای خودنمایی به کار می‌برند اما سوال اینجاست که پیشینه مد و مدگرایی در ایران چیست و این پدیده چگونه و تحت تاثیر چه عواملی وارد ایران شده است؟
 
براساس نگاشته‌های نویسنده کتاب راز حجاب آمده است که اوج مد و مدگرایی از زمان رضاخان پهلوی وارد ایران شد و رضاخان با توجه به تاثیرپذیری و خودباختگی شدیدی که در مقابل فرهنگ غرب داشت، تعدادی از روشنفکران غرب‌زده را مامور کرد که با روش‌های مختلف و ترویج فرهنگ غرب راههای گذر از سنت و ورود به دوران تجدد و مدرنیته در ایران را هموار نمایند.
 
روناک ناصری از دانش‌آموختگان رشته طراحی دوخت در سنندج لباس را پوشش و محافظی برای تمامی افراد جامعه بیان می‌کند و می‌گوید: انسان‌ها در پناه محافظ، احساس آرامش می‌کنند و هر چه محافظ و پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت و حفاظت نیز بالاتر می‌رود.
 
وی بیان می‌کند: منشأ اصلی پیدایش لباس، نیاز به محفوظ ماندن، عفیف بودن و زیبا نمایان شدن است، اگر به گروه‌های گوناگون اجتماعی نگاه کنیم، می‌بینیم که لباس زنان، مردان و کودکان با یکدیگر متفاوت است، پوشش روستاییان و شهرنشینان به یک گونه نیست و اصناف و صاحبان حرفه‌های گوناگون نیز به تناسب کار خویش، لباس‌ خاصّ بر تن می‌کنند.
 
وی یادآور شد: پوشش در هر منطقه و کشوری متناسب با آداب و رسم آن کشور متفاوت است و چرا که نوع لباس و پوشش هویتی فرهنگی است و نباید اجازه داد هویت منطقه‌ای بخاطر الگوگیری از مناطق و کشورهای دیگر کمرنگ و یا به فراموشی سپرده شود.
 
این دانش‌آموخته رشته طراحی لباس اضافه کرد: گرچه تنوع لباس و پارچه در جامعه ما زیاد است اما این تنوع‌ها صرفا برای ذائقه افراد به عنوان استفاده کنندگان است و نباید نوع دوخت و لباس را براساس معیار کشورهای دیگر در نظر گرفت چرا که هر جامعه و منطقه‌ای براساس فرهنگ و رسوم خود باید خود را بپوشاند.
 
ناصری با بیان اینکه برخی از افراد جامعه تصور می‌کنند پوشیدن لباس‌هایی که برگرفته از فرهنگ غربی است نوعی شیک‌پوشی محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه کشور ما به ویژه استان کردستان دارای تنوع نمونه‌های زیادی از لباس‌های گوناگون با طرح‌ها و مدل‌های مختلف است که شاید در هیچ جای دنیا به این گونه تنوع در طرح و رنگ و مدل لباس وجود نداشته باشد و قاطعانه می‌توان گفت که تنوع پارچه، رنگ و مدل لباس در ایران سرآمد جهان است.
 
وی اضافه کرد: مدگرایی و الگو برداری از کشورهای غربی به نوعی از بین بردن هویت فرهنگی داخلی است چرا که اگر کمی منصفانه به تنوع پارچه‌های داخل بازار و یا مدل‌های لباس مناطق مختلف کشور به ویژه لباس کردی بنگریم خواهیم دید هیچ جای جهان تنوع رنگ و مدل لباس را به اندازه سرزمین ما نخواهد داشت.
 
در واقع مد و مدسازی پدیده‌ای است که در دنیای امروز به نحو چشمگیر گسترش یافته و در تمامی لایه‌های اجتماعی جوامع نوین ریشه دوانده است، گئورک زیمل جامعه شناس آلمانی مد و مدسازی را فرآیندی می‌داند که براثر کشمکش میان طبقات متضاد بر سر دستیابی حاصل می‌شود.
 
طبیعی است که در دنیای مدزده همه خود را تابع تبلیغات و فضاسازی مدسازان بدانند و دیگر کسی به چرایی اعمال خود نمی‌اندیشد و انسان‌های مدگرا اعتماد به نفس لازم برای تصمیم‌گیری خود را ندارند و دیگران برای نوع پوشش آنها تصمیم می‌گیرند.
 
در واقع غربی‌ها برهنگی و بی‌بندوباری را برای دیگر کشورها صادر می‌کنند ولی خودشان آن را برای افراد داخلی مجاز نمی‌دانند و برهنگی را موجب افت تحصیلی و حتی خفت می‌شمارند.
 
 یکی از بانوان فروشنده لباس‌های کردی زنان در سنندج نیز در سخنانی اظهار کرد: گرچه تمامی لباس ویترین مغازه‌های ما رنگ به نوعی رنگ و بویی غربی به خود گرفته است اما برخی از بانوان مدگرا متاسفانه تنوع را در پوشیدن لباس‌هایی کوتاه و بدون رنگ و بوی اسلامی می‌دانند.
 
وی که خود به پوشیدن لباس محلی سنندج علاقمند است، افزود: من سعی دارم در محیط کسب و کار خود لباس‌های کردی را به فروش برسانم و با پوشاندن این لباس‌ها به مانکن‌های مغازه که به نوعی هویت فرهنگی ماست زیبایی آنرا به تصویر مشتریان بکشانم.
 
وی اضافه کرد: اخیرا چند توریستی که از کشور‌های خارجی به سنندج آمده‌ بودند با ورود به مغازه بنده چند دست لباس کردی خریداری کردند و معتقد بودند لباس کردی به دلیل پوشش کاملی که دارد دارای جذابیت و زیبایی خاص خود است.
 
لباس از بارزترین نمادهای فرهنگی، مهم‌ترین و مشخص‌ترین مظاهر قومی و همچنین از سریعالانتقال‌ترین نشانه‌های فرهنگی است که به سرعت تحت تاثیر پدیده‌های فرهنگ‌پذیری در بین جوامع گوناگون انسانی قرار می‌گیرد و می‌توان گفت لباس کردی نمادی از اصالت و هویت به شمار می‌رود چراکه لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین پوشش‌هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه‌هایشان، در سطح فرهنگ مردم دنیا کم‌نظیر است؛ به طوری که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین‌المللی مقام اول را به لحاظ پوشش، زیبایی و تنوع طرح به‌خود اختصاص داده است.
 
 ناپلئون بناپارت گفته است اگر می‌خواهید اندازه تمدن و پیشرفت ملتی را بدانید به زنان ان ملت بنگرید در حالیکه امروز زنان مدگرای ما سرمایه‌های ملی و مذهبی و ارزش‌های اسلامی را بی‌فرهنگی و بی‌تمدنی میدانند  و دیگران را بافرهنگ می‌خوانند.
 
زهرا سعیدی نیز از بانوان کردستانی است، وی می‌گوید حیا عامل موثری است که به صیانت فرد و جامعه کمک می‌کند و همانطور که خدا مرد را به زیور غیرت آراسته کرده زن را نیز به زیور حیا آراسته داشته است و نباید از این مهم به راحتی عبور کرد.
 
وی بیان می‌کند: حجاب اسلامی که بر حرمت زن، پرورش تقوا و حفظ فضایل اخلاقی بنا شده نه تنها آزادی زنان را محدود نمی‌داند بلکه شرکت موثر و معقول آنان در فعالیت‌های علمی، تربیتی و اجتماعی را آسان می‌کند.
 
با این توصیف می‌توان پی برد که فرهنگ حجاب از مقدس‌ترین باورهای اعتقادی ما مسلمانان است که تمام آموزه‌های دینی و احکام اخلاقی، فقهی و فلسفه حکیمانه‌ای دارد که غایت آن نجات آدمی و سعادت زن است و می‌توان گفت حصار و عفت زن سنگر محکمی است که راه ورود به فساد را سد می‌کند و به زن شخصیت و ارزش بخشیده و هویت را به زن ارزانی‌ می‌دارد.
 

شناسه خبر : 20045

این خبر رو هم ببینید

دورخیز دختر صدام برای شرکت در انتخابات

پایگاه خبری-تحلیلی زریان؛ بزرگترین دختر صدام دیکتاتور معدوم عراق قصد دارد با راه اندازی یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =