خانه / فرهنگی / رد پای فمنیسم و برهنگی فرهنگی در شهرستان مهاباد / دکتر اسمعیل نبی زاده

رد پای فمنیسم و برهنگی فرهنگی در شهرستان مهاباد / دکتر اسمعیل نبی زاده

سرویس آذربایجان غربی- دکتر اسمعیل نبی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در یادداشت زیر به بررسی پیامدهای نفوذ فمنیسم به جامعه مهاباد پرداخته است

کردپرس- نمی دانم پس از خواندن این مقاله چقدر ناراحت می شوید یا چقدرلذت می برید؟، اما می دانم همه باید در مقابل ظهور پدیده های نامیمون در جامعه، خود را مسئول بدانیم و از فرهنگ غنی ملی خود دفاع کنیم. ملتی که گذشته خودرا محترم نشمارد،آینده خود را نخواهد ساخت .
 زنان نصف جامعه ما را تشکیل می دهند، مردان از زنان متولد می شوند، پشت هر مرد موفق یک زن موفق حضور دارد……….این ها جملات رایج امروز در جامعه ماست که همه آنها به حق و درست است و در بالای همه ی این درست ها قدرت لایزال الهی است که متاسفانه در محاوره ها کمتر به آنها توجه می شود و مشکل از همین جا آغاز می شود(مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ؛هر کس کار نیکی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر کس کار بد انجام داده است، به زیان خود او می‏باشد و خدای تو بر بندگان ستم نمی‏کند.فصلت آیه۴۱).
فمنیسم (Feminism) در اصل واژه ای فرانسوی (Feminisme) است که از ریشه لاتین (femina) به معنای زن (woman) اخذ شده است. در زبان فارسی «طرفداری از حقوق زن»، «جنبش آزادی زنان»، «زن باوری»، «زن آزاد خواهی» معنی شده است.
۱- فمنیسم آموزه ای است که از حقوق برابر زنان با مردان در امور اجتماعی, اقتصادی و سیاسی دفاع می کند.
۲- فمنیسم جنبش سازمان یافته ای است که برای بدست آوردن حقوق اجتماعی, اقتصادی و سیاسی زنان شکل گرفته است.
در تعریف (۱) از کلمه حقوق برابر زنان در برابر مردان استفاده شده است که ناخدا گاه یک حالت تدافعی را در ذهن انسان ایجاد می کند و خود به خود زن را نا آگاهانه در مقابل مرد قرار می دهد.این در حالی است که کلمه حقوق جمع حق است و عبارت از قدرتی است که از سوی قانون گذار به شخص داده می شود و یا این که قدرت یا امتیازی است که( بر اساس قانون یا عرف) کسی یا جمعی سزاوار برخورداری از آن است؛ اما در تعریف(۲) جنبش سازمان یافته آورده شده است و فرآیند ایجاد هر جنبش دارای یک عقبه ی فکری است که اغلب سیاسی می باشد. جنبش شکل تکامل یافته خیزش است و ایده اجتماعی و سیاسی شخصی دارد. جنبش یک حزب کوچک اما پر انرژی و با نشاط است. خیزش ، تلاش عمومی بر اساس تفکر است.
هر چند تلاش های انجام شده در برخی گروه های مجازی و واقعی در طی چند سال گذشته در شهرستان مهاباد تا کنون منجر به تشکیل هیچگونه احزابی نشده است،اما ردپای فمنیسم نیز در برخی از آنها مشخص است که آثار آن در اختلافات میان اعضای خانواده ها ، پرخاش ها ، ناهنجاری های اجتماعی کاملا مبرهن است.کافی است این روزها سری به دادگاه های خانواده بزنید، خواهید دید چه تعداد پرونده زوج ها درنوبت طلاق قرار دارند !!!
اگر به برخی از پرونده ها دسترسی پیدا کنید خواهید فهمیدکه وکلا چگونه و با چه قیمت هایی حاضر به راضی کردن زوج ها برای جدایی می شوند!!! در اغلب پرونده هایی که توسط وکلا تنظیم و ارایه می شوند هدف اصلی متنبه نمودن مردها است و به همین خاطر تنها ۳ الی ۴ خط بدون توضیح براساس چند ماده قانونی کتابت می شود و عمدتا شروع شکایت ها ازجانب زنان می باشد، زنانی که زمانی طلاق را منفورترین حلال و اکنون زیبا ترین حق خود می دانند و براحتی فرزندان خود را رها می کنند.اجرا گذاشتن مهریه ، نفقه و اجرت المثل بزرگ ترین حربه زنان است، هر چند که با اجرای مصوبات اخیر در مورد مهریه و تعدیل آن کمی از اشباع زندانها کاسته شد اما هنوز بزرگترین پتک است که بر سر زوج فرود می آید. اینکه چه مقدار بازدارنده باشد، نیاز به تحقیق دارد. آنچه در شهرستان مهاباد رو به تزاید است که عامل عمده ولی پنهان در طلاق هاست زیاده خواهی هایی است که تحت عنوان حقوق زنان بصورت یک جنبش غیر ملموس با تفکر پوچ گرایی  این که وقتی خود از نظر مالی تامین هستیم، چه نیازی به شوهر است؟  ظهور و با هدایت برخی وکلا ، اجرا و منجر به طلاق های توافقی در اکثر پرونده ها شده است.برخی خانم ها در هر مجلسی که ورود پیدا می کنند ورد زبان خود نموده اند: منزل مسکونی ، مغازه ، …….بنام من است، شوهرم گفت بگذار بنام شما باشد ….. که خود حدیث مفصل بخوان (یک شب آتش در نیستان افتاد…) و دیری نخواهد پایید آتش در همه خانه ها شعله ور می شود و کنایه ها چون بنزین بر روی آتش ریخته می شوند،خصوصا زمانی که فرزند ذکور نداشته و خانم نیز حقوق بگیر و کارمند باشد؛ ماجرا تا جایی پیش می رود که خانم ها برای بدست آوردن اطلاعات متوسل به اینترنت ، گروه های مجازی ، موبوگرام ، تلگرام ، اینستا گرام …….وکلا، می شوند تا بالاخره با گروهی یا گروه هایی مرتبط که صحبت از حقوق زنان دارد، و اینگونه است که رجوع به قرآن کاملترین کتاب زندگی فراموش می گردد (… وَ اللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ.. نساء آیه ۳۴) و (امّا) آن دسته از زنان را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید! و (اگر هیچ راهى جز شدت عمل، براى وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه کنید.
برخی پوشش ها ، آرایش ها و پیرایش ها درمهاباد نه تنها در حد یک کشور اسلامی نیست بلکه عزت مردم غیورکرد را خدشه دار نموده است و در صدد آنست هر آنچه سال ها برای حفظ آن توسط نیاکان این ملت زحمت کشیده شده است، نابود نمایند  !!! آسایشگاه سالمندان مملو از زنان و مردانی است که چه بسا دارای فرزندانی ثروتمند و دارا می باشند وقتی پای درد دلشان می نشینی یا پیام آنها را از رادیو و تلویزیون گوش می کنی در انتظار دیدار فرزندان خود، روزها چشم بر درب ورودی خیره می کنند!!! چرا؟ بعد از کمی متوجه می شوید عروس حاضر به پرستاری از مادریا پدر شوهر نیست!!! چون فکر می کند نگهداری از ایشان جزو وظایف قانونی نیست. آیا بهشت به همین سادگی زیرپای مادران می رود ؟  با تربیت چنین فرزندانی؟ آیا مردان به همین آسانی شراب طهور را می نوشند، با چنین بی ارادگی!!!  تحمیل تهیه غذای خانواده، برای روزهای متوالی از طرف زنان برمردان از طریق فست فودها و آشپزخانه های مدرن ، پرهیز زنان از تهیه ی غذای سنتی ،افزایش برخی پرونده های خاص با عنوان عدم تکمین،خالکوبی های پوستی، تاتوهای غیر شرعی ابرو، زندگی زنان و دختران تنها در آپارتمانهای شهر به همراه سگ های پشم آلو با نام های خارجی و گردش و تفریح با آنها ، درآغوش گرفتن سگ یا در داخل کالسکه گذاشتن،و …. نمونه بارز از جریان های فمنیستی در مهاباد است که حاصل آن واگذاری آرام قدرت مردان به زنان پسامدرنیسم،خودشیفته و خودبزرگ بین، موج چهارم است.البته انتقاد از چنین وضعیتی را نبایستی مترادف مخالفت با مسئولیت پذیری زنان شایسته تلقی کرد مگر مشغولیت در مقام مسئولیت سبب غفلت زنان از وظایف اصلی آنان به سبب تشنگی در قدرت شده باشد.گرچه فرهنگ غرب مملو از نقاط قوت و ضعف است، متاسفانه استفاده از کانال های ماهواره ای مرداک یهودی مذهب، نقاط قوت خانواده های ما را سیبل خود نموده و روز بروز ما را از فرهنگ غنی و ملی خود دور می نماید تا جاییکه دعواهای زن و شوهر به خیابان و میدان های اصلی شهرستان مهاباد کشیده شده است!!!! هیچگاه اسلام تظلم را بر زنان روا نداشته و ندارد، مصداق بارز آن ظهور پیامبر اسلام در زمان زنده به گورشدن دختران و دوران جاهلیت اعراب حسب  آیه بأىّ ذنب قتلت(سوره تکویر)است. 
لازم است موارد فوق طی یک برنامه یکساله  بعنوان زنگ خطر از هم پاشیدگی خانواده ها توسط افراد دلسوز جامعه، نخبگان، روحانیون معزز ، مسئولان محترم جدی تلقی شود تا از سقوط اخلاقی خانواده ها در آینده ی نزدیک جلوگیری شود.پیشنهاد می شود، صدا وسیمای مرکز مهاباد نیز که مرکز ثقل هدایت اراده ی اجتماعی می باشد، خود را  از لاک روزمرگی رها و با جسارت بیشتری معضلات اجتماعی را پیگیری نماید.توجه به منویات مقام معظم رهبری در تولیدات آن مرکز بیش از پیش اهتمام داده شود ، نمونه بارز و اخیر ، پرداختن به توصیه های ایشان خصوصا پیرامون اهدای یک جلد قرآن کریم به زوج کتابدار سردوش در مریوان است که انتظار است به خوبی مدنظر قرارگیرد که چرا رهبر فرزانه ی ۷۹ ساله ایران در اوج مسایل ناگوار منطقه، جنگ داعش، خنجر کشی های اعراب و امریکا لحظه ای از آن غفلت ننمود؟ به خصوص در زمانیکه عده ای از هموطنان توسط گروه داعشی (متاسفانه کرد زبان) به شهادت رسیدند!!!
توجه به دستورات اسلامی در هدایت خانواده ها براساس فقه متعالی امام شافعی(ع) راهکار دیگری در جلوگیری از انحطاط فرهنگی یا بعبارت دیگر برهنگی جامعه است که باید در راس امور قرار گیرد. بهره گیری از علمای معزز و استفاده از تریبون های نماز جمعه و مراسم ترحیم مناسبترین طریق است.واقعا جای خالی روحانیون در دعاوی و ناهنجاریهای خانوادگی نسبت به گذشته در مهابادکاملا مشهود است.شیوع پدیده طلاق در بین زوجین کارمند ، حکایت از نوعی تحول فکری زنان شاغل است، که حاضرند برای کوچکترین ناملایمات زندگی، کل شخصیت زوج خود را زیر سوال و خدشه پذیر و آواره گی ، تیره و تارنمودن زندگی و آینده فرزندان را با کلمه آرامش که از جملات مشهور فمنیست ها ست توجیه می نمایند. در صورتیکه آرامش با یاد و ذکر خدا حاصل می شود(“حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ” آل عمران آیه ۱۷۱،”لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِین” سوره انبیاء آیه ۸۷،ماشاءالله لا قوه الا بالله”و….).
شورای اسلامی دور پنجم درصدد برگزاری همایش هایی با هدف راه های کاهش طلاق و ارتقای فرهنگ عزتمندانه در شهر باشد، باید اذعان نمود، در چند سال اخیر اقدامات خوب فرهنگی انجام شده است، اما هیچکدام برمبنای جلوگیری از برهنگی جامعه مهاباد نبوده بلکه بیشتر نسبت به شخصیت های تاریخی و ادبی کرد( متوفی)  مقالات و سخنرانی هایی انجام شده است.
آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور ترتیبی اتخاذ نمایند که سمینارهای تقویت بنیه خانواده ها به لحاظ فرهنگی برگزار شود و اینکه معنی آتش به اختیار در میان جوانان پاک دانشجو باید از چه منظر بیشتر حایز اهمیت باشد را تبیین نمایند.
دنیای مجازی و سمن های مختلف در شهرستان مهاباد بر مبنای انواع پدیده های اجتماعی شکل گرفته است نظیر تامین خانواده های نیازمند ، محیط زیست، مهاباد و انتخابات و ……. اما حتی یک کمپین نه به طلاق و پدیده ی شوم جدایی و آسیب فرزندان طلاق راه نیافتاده است!!!! گرچه برای جلوگیری از پدیده انحطاط فرهنگی باید پا را کمی جلوتر گذاشت و با جسارت آنرا به فضای واقعی منتقل نمود چرا که تا کنون فقط و فقط از اعتیاد به عنوان عامل طلاق در شهرستان مهاباد بحث به میان آمده است. افسوس که به عوامل استحاله فرهنگی  کمتر توجه و یا اصلا نشده است!!!.
دوستان: نگارنده این مقاله صدای پای فمنیسم را در مهاباد می شنود ، دریغ که اراده ی محکمی را تاکنون برای برهنه کردن آن نمی یابد.با سکوت در برابر آن ، دیری نخواهد پایید که رژه زنان با سگ دست آموز و پشم آلو در خیابانهای اصلی مهاباد را با چشم خودمان ببینیم. جالب است که چرا ما یاد نگرفته ایم ، زنان و مردان الگو در اخلاق را معرفی کنیم ؟  چون در حال خراب کردن زیر ساخت  های محکم فرهنگی نسل  های قبل از خود هستیم.
ساختار فرهنگ در مهاباد چنان آسانی شکل نگرفته، تا چنان ساده  به دست عده ای قلیل فراماسونر مسلک نابود شود. درخت فرهنگ در مهاباد ریشه ای عمیق و شاخه های پربار دارد. هنوز هستند کسانی که شب و روز از این درخت مواظبت می کنند. به امید روزی که فرهنگ اصیل مردم مهاباد در جامعه فعلی و آینده مبتنی بر آموزه های اسلامی و انسانی هموارگردد و ریشه عمیق این درخت مثمر، جهت باروری شاخه های آن از گزند خشکسالی حفظ گردد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۷۹  |  تاريخ: ۱۳۹۶/۴/۲۱  |  ساعت: ۱۲ : ۴

شناسه خبر : 3895

این خبر رو هم ببینید

ارسال ۵۸ اثر به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز

دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز گفت: بعد از اتمام مهلت ارسال آثار، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =