خانه / سیاسی / رفتار سیاسی اصلاح طلبان و مظلومیت کورد و اهل سنت
صدیق مینایی

رفتار سیاسی اصلاح طلبان و مظلومیت کورد و اهل سنت

در این دوران بازار احزاب اصلاح طلب در مناطق کوردنشین چنان گرم بود که کسی جرات رقابت و مخالفت با آنان را خود نمی‌داد و همه دیدیم که چگونه کرسی‌های مجلس ششم و شوراهای دور اول به تصرف این جناح درآمد و چهره‌های اصلاح طلب محبوب القلوب همه گشته بودند.


در انتخابات خرداد ۷۶ که سید محمد خاتمی با شعار اصلاحات وارد کارزار رقابت برای تصدی پست ریاست جمهوری شد تفکر اصلاح طلبی به عنوان مدلی جدید در مدیریت کشور و تغییر در رویه‌های حاکمیتی وارد عرصه سیاسی ایران گردید که به تبع آن مناطق اقلیت نشین کشور با اعتماد به این مدل به پشتیبانی از اصلاحات پرداخته و با تمام توان به حمایت از آن پرداختند.

در این زمان جو بزرگی از نشاط سیاسی بر محور تعقیب مطالبات قومیتی و مذهبی با اتکاء به رویکرد جدید در این مناطق شکل گرفت و حجم اعتماد و پشتیبانی کورد و اهل سنت چنان بالا رفت که از یک سو جناح محافظه کار حاکمیت از حوزه سیاسی این مناطق عقب نشینی نموده و از سوی دیگر احزاب کورد مخالف جمهوری اسلامی در مقابل این استقبال یا سکوت کردند و یا به روش خاص خود از آن حمایت نمودند برای اثبات ادعای مذکور می‌توان به تشویق مردم به مشارکت در انتخابات مجلس ششم و شوراهای دور اول و دادن رای به اصلاح طلبان توسط احزاب مخالف استناد کرد.

در این دوران بازار احزاب اصلاح طلب در مناطق کوردنشین چنان گرم بود که کسی جرات رقابت و مخالفت با آنان را خود نمی‌داد و همه دیدیم که چگونه کرسی‌های مجلس ششم و شوراهای دور اول به تصرف این جناح درآمد و چهره‌های اصلاح طلب محبوب القلوب همه گشته بودند.

اما بعد از ۴ سال امیدواری مردم به اصلاح طلبان به علت عدم پایبندی رهبران این جناح به تعهدات خود در قبال مطالبات کورد و اهل سنت و انجام ندادن تغییر در رویکرد و ساختارهای قانونی، حقوقی و سیاسی تمام حوزهها از سوی بدنه اصلی اصلاح طلب در نهادهای تحت تصرف خویش مثل دولت و مجلس و قبول نکردن کورد و اهل سنت به عنوان یک واقعیت ملی، دارای مطالبات و قدرت تاثیر بر انتخابات، در روند جدید کم کم جو ناامیدی به اصلاحات در این مناطق شکل گرفت.

هیچ دلیلی از اصلاح طلبان برای عبور نکردن از شعار و انجام ندادن تعهدات خویش در قبال کورد و اهل سنت قابل قبول نیست چون با وصف بهره‌مندی آنان از دولت، مجلس، شوراها، احزاب و رسانه هیچ اقدام عملی از سوی آنان انجام نشد که هسته مرکزی قدرت و جناح راست در مقابل آن ایستادگی به خرج دهند و امروز اصلاح طلبان این مخالفت را بهانه‌ای برای تغییر نیافتن وضعیت بیاورند.

اما این دلیل قابل قبول است که برخی افراد از فرصت ناشی از خلاء سیاسی ناشی از حضور افراد و لایه‌های سیاسی دارای اهلیت عقلایی و صلاحیت اخلاقی سوء استفاده نموده و وارد دایره سیاسی تازه باز شده شدند و خود را اصلاح طلبان کورد و اهل سنت نامیده اما هیچ اقدامی در راستای استفاده از فضای جدید برای تغییر وضعیت نامناسب موجود انجام نداده و به جای پیگیری مطالبات و تحقق وعده‌های سران اصلاح طلب پیگیر منافع شخصی و باندی بوده و این فرصت دست نیافتنی ناشی از ظهور تفکر سیاسی جدید و تغییرات بدنه اصلی حاکمیت و اعتماد بی نظیر جامعه خویش به آن را از دست کورد و اهل سنت درآوردند.

ناشی‌گری فعالان سیاسی به اصطلاح اصلاح طلب کورد و اهل سنت علاوه بر اینکه سبب تغییر شرایط و بهبود وضعیت نشد بلکه بانی شکل‌گیری فاز جدیدی از رقابت منفی سیاسی در این مناطق شده و غبار سنگینی از باند بازی، تخریب، گروکشی، رانت جویی و انتقام گیری در فضای سیاسی شکل گرفت که اصلا در قالب مدل اصلاح طلبی نمی‌گنجید.

در این زمان افراد فاقد تفکر سیاسی، اعتقاد به اصالت کوردی، علاقه به حقوق اهل سنت، باور به دموکراسی و حامل اعتبار اجتماعی وارد مدار اصلاحات در این مناطق شده و عرصه سیاسی جدید را به رفتارهای ناشایست و غیر رفورمیستی آلوده و سبب رویگردانی مردم از آن شدند تا جایی که در انتخابات بعد از مجلس ششم و شوراهای اول مرتب از مقبولیت کاندیداهای مورد حمایت به اصطلاح اصلاح طلبان کاسته شده و کار به جایی رسید که برخی از کاندیداها با وصف داشتن امتیازات برتر نسبت به رقیب تنها به علت داشتن رابطه با برخی افراد تازه به دوران رسیده و فاقد اعتبار مردمی به رقیب باختند.

در دوره شکل گیری تفکر اعتدال گرایی و ظهور حسن روحانی به علت داشتن برخی اشتراکات فکری و منافع مشترک و نداشتن نیرو جهت اداره ستادهای انتخاباتی فضای جدیدی برای حضور نیروهای وابسته به جناح مدعی اصلاحات در مناطق کورد و سنی نشین ایجاد شد و این افراد توانستند تا با بدنه اصلی اعتدال گرایان ارتباط برقرار کنند و باز جانی تازه به دست آوردند.

در این زمان احساس می‌شد که افراد مذکور از گذشته پر از خطا درس عبرت گرفته و این بار اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و به جای نوسل به رفتارهای غلط و قربانی کردن منافع و مطالبات به جبران می‌اندیشند اما پس از پیروزی روحانی دوباره گذشته تکرار شد.

این رفتارهای غیر اصلاح طلبانه جدای از اینکه فرصت پیگیری مطالبات را از ملت کورد و اهل سنت سلب می‌کند تبعتای دیگر نیز به دنبال دارد از جمله می‌توان به ایجاد تفرقه در میان مردم، شکل‌گیری بدبینی سیاسی در افکار عمومی و سردرگمی حاکمیت در یافتن دلسوزان حقیقیاشاره کرد و تمام اینها باعث عقب ماندن این مناطق از توسعه همه جانبه کشور و بی نصیب ماندن کورد و اهل سنت  از حضور تاثیر گذار در معادله قدرت می‌گردد.

رفتارهای غیر اصلاح طلبانه این افراد به جایی رسید که داد استاندار را نیز درآورده و با زبان گویا در مقابل این افراد فریاد برآورد که از من پست و مقام نخواهید از من توسعه کوردستان را بخواهید اما باید دید کی این افراد << در ستادی >> درس عبرت گرفته و خود را اصلاح میکنند؟

صدیق مینایی

شناسه خبر : 20903

این خبر رو هم ببینید

شرایط در جنگ اقتصادی عادی نیست/ قیمت کالاها در بازار متعادل باشد

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز یک نوع جنگ اقتصادی و روانی است و نمی‌توانیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =