خانه / قرآنی / روزنامه نگار مصری: هیچ تفاوتی میان قرآن های ایران و دیگر قرآن ها نیافتم

روزنامه نگار مصری: هیچ تفاوتی میان قرآن های ایران و دیگر قرآن ها نیافتم

یک روزنامه نگار مصری که اخیراً به ایران سفر کرده است با انتشار گزارشی در یکی از روزنامه های قاهره از تلاش های دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه میان مسلمانان پرده برداشت

به نقل از عصرایران، “محمد شمروخ” در مطلبی با عنوان در جستجوی “قرآن فاطمه” در ایران،  در سایت روزنامه الاهرام چاپ قاهره نوشت: قبل از این گفته می شد که شیعیان قرآن تحریف شده ای به نام “قرآن فاطمه” دارند. به هنگام ورود به تهران، تعدادی قرآن در گوشه نمازخانه ای در فرودگاه تهران، توجه من را به خود جلب کرد. یکی از این قرآن ها را به دست گرفتم و تلاش کردم تا درباره قرآن تحریف شده شیعیان به نام “قرآن فاطمه” بررسی کنم.
 
پیش بینی می کردم قرآن را باز کنم و همانگونه که گفته می شود برخی از سوره ها حذف شده باشند و سوره جدیدی به نام “ولایت” اضافه شده باشد که حقانیت علی بن ابیطالب در خلافت مسلمین پس از درگذشت پیامبر اسلام را ثابت کند. یا اینکه در آیه های مشخصی، جای برخی کلمات و در برخی سوره ها، جای بعضی آیه ها عوض شده باشد(!) اما چنین چیزی نیافتم.
 
برخی سایت های اینترنتی چنین چیزهایی را گفته بودند و حتی جای دقیق تحریف هایی را در قرآن شیعیان اعلام کرده بودند. این سایت های اینترنتی با سوء استفاده از انزوای مشکوک ایران از یک سو و دشمنی های سیاسی و مذهبی از سوی دیگر، چنین مطالبی را منتشر می کنند.
 
اما آیا زمان برای بررسی همه نسخه های قرآن در نمازخانه فرودگاه تهران کافی است؟ این سؤال، سؤالی بیهوده و بی معنی است. مخفی کردن “قرآن فاطمه” هم بی معنی و بی فایده است. اگر شیعیان اعتقاد دارند “قرآن فاطمه” مورد ادعای آنها، قرآن واقعی است پس چرا باید از چاپ آن بترسند و در مساجد و مکان هایی که حسینیه نام دارد توزیع نکنند؟
 
با این حال ، در هر مسجدی در راه یا در نزدیکی هتلی که در تهران یا اصفهان در آنها اقامت کردیم همچنین در قرآنی در اتاق هتل وجود داشت، قرآن ها را بررسی کردم، اما هیچ تفاوتی میان قرآن های ایران و دیگر قرآن ها نیافتم جز ترجمه فارسی که در پایین آیه ها در برخی قرآن ها دیده می شود.
 
به من گفته شده بود “قرآن فاطمه”، چیزی از قرآن در برندارد و حجم آن سه برابر حجم قرآن فعلی است. یا اینکه گفته می شود “قرآن فاطمه” در میان فرشتگان محافظت می شود و با قرآنی که می شناسیم کاملا متفاوت است. یا اینکه “قرآن فاطمه” در اختیار ائمه است و در آن نام افرادی که تا روز قیامت، بر مسلمانان حکم می رانند وجود دارد. ادعا می شد “قرآن فاطمه” پس از درگذشت پیامبر اسلام از سوی جبرئیل بر فاطمه وارد شد تا به او به مناسبت درگذشت پدرش تسلیت بگوید. اما همه این روایت ها بدون استناد هستد و مورد بررسی علمی به لحاظ متن و سندیت قرار نگرفته اند.
 
برخی از سلفی ها در مصر به این ادعا دامن می زنند که همه یا اکثر قرآن ها در ایران، تحریف شده هستند. آنها در اوج تعصب، خطرناک بودن این گفته ها را درک نمی کنند. آنها احساس نمی کنند که با این اقدام خود وعده الهی درباره حفاظت قرآن از تحریف را نقض کرده اند و آن را در میان مسلمانان منتشر کرده اند بدون اینکه کسی مقابل این سخنان بایستد یا کسی این موضوع را کشف کند.
 
اما آنچه بیش از دیگر چیزها، توجه من را به خود جلب کرد قرآن هایی نوشته شده با خط عثمان طه بود. این همان قرآنی است که آن را در مصر و مکه و مدینه داریم بلکه نسبت به دیگر نسخه های قرآن با نظارت بیشتری روبه رو است و نمایندگانی از الازهر نیز در میان اعضای کمیته های نظارتی بر چاپ قرآن حضور دارند.
 
در این سفر، به خانه مسکونی رفتیم که (امام) خمینی روزهای پایانی زندگی اش را در منطقه ای در تهران گذراند. آنچه من را به شدت شگفت زده کرد سادگی بسیار زیاد این منزل مسکونی بود. قرآن بسیار بزرگی را از کتابخانه حسینیه در کنار خانه (امام) خمینی برداشتم و به سرعت مشغول قرائت توضیحات قرآن شدم.
 
چاپ این قرآن از سوی مراکز مشخص در جهان اسلام که بر چاپ و نشر قرآن نظارت می کنند تأیید شده بود. خط نوشته شده این قرآن همان خطی است که توسط عثمان بن عفان نوشته شده است. نام عثمان بن عفان نیز با عنوان “سیدنا” (آقا یا پیشوا ) ذکر شده بود.
 
بیشتر نگاه کردم در صورتی که باور نمی کردم که در صفحات پایانی قرآن قبل از نام عثمان بن عفان، پیشوند سیدنا آمده است. چه دلیلی دارد که از  نام سیدنا استفاده کنند چرا نباید این پیشوند را حذف کنند.
 
این روند به همین جا ختم نشد. به هنگام دیدار از آرامگاه (امام) خمینی، دوباره دغدغه قرآن ها من را گرفت. آنچه را که در مساجد ایران دیدم تفاوتی با آنچه که در مساجد آل بیت در مصر و تمامی مزارهای دینی که در جهان دیدم تفاوتی نداشت.
 
پس چرا اقداماتی برای ایجاد تفرقه میان اهل تسنن و شیعیان انجام می شود؟ و چرا چنین اقداماتی این روزها تشدید می شود تا جایی به تحریک علنی منجر شده است مانند آنچه که از سران سلفی ها در مصر دیده می شد. آنها رئیس جمهور سابق مصر که پیرو اخوان المسلمین بود را به اقدام علیه شیعیان تحریک می کردند این در حالی است که شیعیان در مصر را نمی توان یک اقلیت نامید.
 
سخن گفتن در باره اختلافات میان شیعیان ۱۲ امامی که اکثریت شیعیان جهان اسلام هستند و سنی ها از طریق انتشار شایعه ها و دروغ ها در بسیاری از سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای و روزنامه ها اقدام خبیثانه و آشکاری برای گسترش فتنه است.

شناسه خبر : 10121

این خبر رو هم ببینید

مباهله در منابع تاریخی اهل سنت

مباهله یکی از وقایع قطعی و مسلم تاریخ پیامبر اسلام(ص) است که بـه دلیل اهـمیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − شش =