خانه / دینی / صوموا (قبل) رویته و أفطروا (قبل) رویته دکتر ابوبکر احمدی – سنندج

صوموا (قبل) رویته و أفطروا (قبل) رویته دکتر ابوبکر احمدی – سنندج

شورای مدیریت مکتب قرآن اول تیر ماه سال جاری (۹۳/۴/۱)در اطلاعیه ای رسمی تحت عنوان”اعلام آغاز و پایان ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵″ با اظهار نظری عجیب و غریب و خرق عادتی بدیع پیشاپیش شروع ماه رمضان و عید فطر را کتبا اعلام و این دو واقعه مهم و دینی را تبریک گفته است.

شورای مدیریت مکتب قرآن در اول تیر ماه سال جاری (۹۳/۴/۱)در اطلاعیه ای رسمی تحت عنوان”اعلام آغاز و پایان ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵″ با اظهار نظری عجیب و غریب و خرق عادتی بدیع پیشاپیش شروع ماه رمضان و عید فطر را کتبا اعلام و این دو واقعه مهم و دینی را تبریک گفته است.
در متن این اطلاعیه آمده است:”…با توجه به وقوع مقارنه و تولد هلال ماه نو در روز جمعه و  بر اساس فقه حضرت شافعی(س) شروع این ضیافت روز شنبه ۹۳/۴/۷خواهد بود و عید فطر نیز روز  یکشنبه ۹۳/۵/۵ می باشد…”
با توجه به این فتوای منحصر به فرد، نظر مومنان و خصوصا مردم با ایمان و حق طلب کردستان را به نکاتی چند در این مورد و با استفاده از امهات کتب حدیثی و فقهی مستند اهل سنت و جماعت جلب می کنم:
اولاً: در متن اطلاعیه با استناد به وقوع مقارنه و تولد هلال ماه نو  و  بر اساس فقه حضرت شافعی روز شنبه ۹۳/۴/۷را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرده اند که باید گفت:
* ملاک قرار دادن وقوع مقارنه و تولد نجومی هلال برای روزه گرفتن و اعلام عید بر اساس فقه حضرت شافعی، سخن و ادعایی بس غلط و اشتباه می باشد، زیرا نه امام شافعی(رض) و نه هیچیک از علمای بر جسته مذهب شافعی در فتاوی و آثار گرانقدر خود این ملاک(وقوع مقارنه و تولدنجومی) را ملاک روزه و افطار ندانسته و آن را قبول ندارند[۱] پس باید شفاف سازی نموده، با مردم صادق بوده و نظرات غیر را به اسم امام شافعی(رض) بر آنان تحمیل نکنیم.
*در مذهب امام شافعی(رض) بر اساس حدیث متواتر و مورد اتفاق و قبول همه ی علمای جهان اسلام ملاک شروع ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر فقط رویت هلال و یا در صورت عدم رویت تکمیل عِدّه (گذشت ۳۰روز ماه شعبان برای اعلام رمضان و یا کامل شدن ۳۰روز رمضان برای اعلام عید) است.
در همین خصوص حضرت رسول اکرم (ص) فرموده اند: صوموا لرویته و افطروا لرویته[۲]…. (با رویت هلال ماه رمضان روزه بگیرید و با رویت هلال ماه شوال عیدکنید…)
* نه فقط در ایران، بلکه در هیچیک از کشورهای اسلامی در روز شنبه هلالی رویت نشده  و با توجه به نظرات فقهی مختلف و رصدخانه های عظیم در این کشورها هیچ کشوری روز شنبه۹۳/۴/۷ را اول ماه مبارک رمضان اعلام ننموده اند و همگی بالاتفاق روز یکشنبه ۹۳/۴/۸ را اول رمضان اعلام کرده اند.
*می توان نتیجه گرفت که مصداق عمل علمای جهان اسلام (ازهمه ی مذاهب) برای شروع ماه مبارک رمضان حدیث مستند، سدید و صریح الدلاله حضرت محمد(ص) بوده که: “صوموا لرویته و افطروا لرویته” و مصداق عمل شورای مدیریت مکتب قرآن جمله ی واهی ،                                      “صوموا قبل رویته و افطروا قبل رویته”!!!
*این تقدم و  پیشي گرفتن از جهان اسلام، آیات اول سوره حجرات را به ذهن متبادر می نمایدکه:”… از امر خدا و رسول خدا پیشی نگیرید- تابع باشید – و گرنه تمام اعمالتان نابود خواهد شد[۳] ”
ثانیاً: رسول خدا می فرماید که:”امت من برگمراهی و خطا اجتماع نمی کنند”[۴] آیا نظر علما و دانشمندان اسلامی در بلاد اسلامی خطا و اشتباه بوده یا اطلاعیه شما؟
ثالثا: هیچ کشوری از کشورهای اسلامی (و هیچ عالمی از علمای جهان اسلام) قطعا روز یکشنبه ۹۳/۵/۵را به عنوان اول ماه شوال و عید سعید فطر اعلام نخواهند کرد. و این خرق عادت شما نتیجه اي جز اختلاف و اضطراب بین روزه داران نخواهد داشت. آیا رضایت خدا و رسولش را در اختلاف و تفرقه می بینید؟ در حالی که قوم بنی اسرائیل به هنگام رفتن حضرت موسی(ع) جهت دریافت آیات الهی، دچار شرک و گوساله پرستی شدند و حضرت هارون نبی در نهایت سکوت اختیار کرده و در جواب حضرت موسی گفت: ترسیدم بگوئید چرا در بین مردم اختلاف ایجاد کرده اید.[۵] مردم ما خدا پرست هستند نه گوساله پرست، هر ندایی که به وحدت فرا خواند از رحمان است و هر نوائی که بر شیپور اختلاف بدمد، از شیطان، پس وحدت واجب است و اختلاف حرام.
*راستی این فتوای شما منجر به وحدت بین مردم مسلمان کردستان خواهد شد یا اختلاف؟
رابعاً: اگر روز یکشنبه۹۳/۵/۵عید سعید فطر باشد طبق نظر تمامی علمای مذاهب اسلامی، ماه رمضان ۲۸روز خواهد شد که ماه های قمری یا ۲۹روز هستند و یا ۳۰روز، كه ماه قمری ۲۸روزه وجود ندارد وعملاً روز یکشنبه را که در آن روزه واجب است و افطار(عيد) حرام، قلب نموده و حرام شرعی را حلال اعلام نموده اید. این چه بدعت زشتی است که راه انداخته اید؟
وانگهی اعلام ماه مبارک رمضان و اعلام عید طبق فتاوای همه مذاهب اسلامی (حنفی- مالکی- شافعی و حنبلی) باید توسط حاکم شرع اعلام گردد و برای آن حکم حکومتی لازم است.[۶]  با امت اسلامی همراه شوید زیرا که نظر و لطف خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید چه، انسان های تنها و تک رو  به راه شیطان می روند.[۷]  
*اللهم اياك نعبد و اياك نستعين، اهدنا الصراط المستقيم*
دکتر ابوبکر احمدی – سنندج

[۱] كتاب الام امام شافعي(رض) و ساير كتب فقهي مذهب امام شافعي(رض) از قبيل منهاج الطالبين – مغني – اعانه و …..

[۲] صحيح بخاري(۱۸۱۰) و صحيح مسلم(۱۰۸۰)

[۳] ( يا ايُّهَاالذينَ آمَنوُا لا تُقَدِّمُوا بَينَ يَدَي اللهِ وَ رسُولِهِ … أن تَحْبَطَ أعمالُكُم وَ أنتُم لاتَشعُرون – حجرات – 1و۲)

[۴] لَا تَجتَمِعُ اُمّتي عَلَي الضّلالَةِ –صحيح بخاري، ج۴ص۸۳ – ابن ماجه، ج۱ص۵٫

[۵] انی  خشیت  ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل و لم ترقب قولی . . . = ترسیدم که بگویی بین مردم اختلاف انداخته ای و نصیحت مرا ( مبنی بر حفظ وحدت ) گوش نکرده ای – سوره طه، آیه ۹۶

[۶] الفقه علي المذاهب الاربعه – عبدالرحمان الجزيري – – ج ۱ – كتاب الصيام – ص ۵۵۱) 

[۷] …الزموا السواد الاعظم،فان ید الله مع الجماعه ، و ایاکم و الفرقه ! فان الشاذ  من الناس للشیطان، کما ان الشاذ من الغنم للذئب….با مردم همراه شوید که دست (و نظرلطف خدا ) با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید ، انسان تنها و تک رو بهره شیطان است چنانکه گوسفند تنها بهره ی گرگ . نهج البلاغه – خطبه ۱۲۷
 مدیریت سایت کرد نور : لطفا نظرات ارزشمند خود را برای ما ارسال فرمایید.

شناسه خبر : 5725

این خبر رو هم ببینید

با اهانت و ساخت فیلمهای دروغین نمی توان نور و حقیقت رسول اکرم را از نظرها پنهان کرد

عضو شورای مدارس علوم دینی اهل سنت بیان داشت: در فیلم های دروغین مطالبی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =