خانه / اجتماعی / عصر دیداری –  بهروز خیریه

عصر دیداری –  بهروز خیریه

   اگر کمی دراطراف خود دقت کنیم، بی شک با این نظرگاه موافق خواهیم بود که دوران ما، عصر دیداری و تصویرها ست. زیرا ما خواسته یا ناخواسته، از بامداد تا شامگاه تحت هجوم تصاویر مختلف قرار داریم. از آغاز روز و هنگام صرف صبحانه با تصاویر گوناگون نقش بسته بر بسته های….

بسم الله الرحمن الرحیم
عصر دیداری –  بهروز خیریه
     اگر کمی دراطراف خود دقت کنیم، بی شک با این نظرگاه موافق خواهیم بود که دوران ما، عصر دیداری و تصویرها ست. زیرا ما خواسته یا ناخواسته، از بامداد تا شامگاه تحت هجوم تصاویر مختلف قرار داریم. از آغاز روز و هنگام صرف صبحانه با تصاویر گوناگون نقش بسته بر بسته های مواد غذایی روبه رو می شویم. هنگام خروج از منزل انواع بروشور و عکس و اطلاعیه ی تجاری را در صندوق پستی یا حیاط خانه مشاهده می کنیم. هنگام عبور ازخیابان تصاویری از انواع و اقسام پوستر و پلاکارد و آگهی و عکس و نقاشی و تابلوهای تبلیغاتی در مقابل چشمانمان رژه می رود. هنگام عبور رهگذران انواع جمله ها و تابلوهای رنگارنگ را برلباس های آن ها مشاهده می کنیم. بدنه ی اتوبوس ها و خودروها یی که از مقابل ما می گذرند، حاوی تصاویر گویا و گاه زیباست. درمحل کار هم با عکس و کاتالوگ و طرح و نقشه و تلویزیون و رایانه سروکارداریم. به طوری که می توان گفت امروز حتی تصاویر روزگاران گذشته یا سرزمین های دور، آسان تر از حال و روز اهل محل در اختیارمان قرار می گیرد.
 این مسئله زمانی بیشتر اهمیت می یابد که بدانیم بینایی تنها حس ماست که موجب دریافت فضاهای مرتبط باهم می شود. دیدن فضا با چشم شامل تعدادی عمل پیاپی با سر است تا چشم را متوجه رویداد بعدی کنیم. اما همین تغییر جهت چشم که بنا به مقصودی انجام می شود، مستلزم آگاهی به فضای واقع در میان دو حرکت هم هست و همین آگاهی است که به دارنده ی چشم قدرت پیش بینی رویدادی در شرف وقوع را می دهد. شخص بصیر حتی می تواند به گذشته هم نگاه کند تا حلقه های رابط آن رویداد یعنی معلول با علتش را پیدا کند و برای انسان اغلب علائم دیداری ارجح است وحس بینایی  نسبت به دیگر احساس انسان، رابطه ی او را آسان تر و وسیع تر با عالم اطراف برقرار می کند.
 حداقل باید پذیرفت که تصاویر و نمادهای دیداری می توانند اطلاعات معنی داری را منتقل وبیان نمایند که از عهده ی هیچ شیوه ی دیگری برنمی آید. حال اگر این بینایی با سایر حس ها نظیر شنوایی و شیوه ی واژگانی و… ترکیب شود، بی شک تأثیرش عمیق تر و وسیع تر خواهد بود. و این است رمز موفقیت رسانه های مدرن و تکنولوژیک امروزی.
راستی رویکرد پنهان این دنیای الوان تصویری چیست؟ آنچه در وهله ی اول می توان گفت: تبادل اطلاعات یا بهتر است بگوئیم یورش اطلاعات. و بی راه نیست اگر برخی کارشناسان علوم ارتباطی جهان امروز را «عصرانفجار اطلاعات» نام نهاده اند.
 بله هر روز حجم وسیعی از اطلاعات بوسیله ی رسانه های مختلف جا به جا می شود، که در این میان «رسانه های راه دور» نقشی اساسی در انتقال این اطلاعات برعهده دارند. رسانه هایی که کمتر از دویست سال از عمر آن ها می گذرد و با استفاده از نیاز انسان، تحولی عظیم در جوامع بشری به وجود آورده اند. زیرا همچنان که می دانید از دیرباز«برقراری ارتباط و انتقال پیام» یکی از دغدغه های اصلی بشر بوده است. انسان در طول تاریخ همواره سعی نمود راههای مختلفی را برای برقراری ارتباط و انتقال پیام کشف و ابداع نماید. این تلاش ها بی ثمر نماند و بشر موفق شد در امتداد تجارب پیشینیان هر روز شیوه های جدیدی را ابداع و ابزار و وسایل مختلفی را اختراع نماید. به طوری که در جهان امروز تکنولوژی پیشرفته در خدمت علوم ارتباطی قرار گرفته، لذا کاربرد آن گسترده تر و پیچیده تر شده است.
هم اینک رسانه های راه دور نقش عظیمی در ارتباطات جامعه ی بشری بر عهده دارند. در حالی که انسان میلیون ها سال از عمر خود را بدون آن ها سپری نموده است. اما با وجود عمر کوتاهشان، جهان امروز تحت سلطه ی این رسانه ها قراردارد.
 بی شک آنچه موجب گشته این رسانه ها در زندگی بشر جایگاهی مهم بیابند، ویژگی های خاص آن هاست.  سرعت انتقال پیام ، وسعت مخاطبان وسهولت دسترسی مزایایی است که توجه انسان را در چهارگوشه ی جهان به این رسانه های مدرن جلب کرده است. مزایایی که شیوه های کهن فاقد آن بودند ،اما رسانه های راه دور با داشتن آن ها توانستند جای خود را در جامعه ی بشری باز کنند.
 تاثیراین رسانه های جمعی برجوامع بشری به حدی است که امروزه زندگی بدون آن ها برای انسان بر روی کره ی خاکی غیر قابل تصور می نمایاند و می توان گفت این ابزار به بخشی از زندگی انسان تبدیل شده اند.
 بی شک این رسانه ها در روزگار ما برای بشر فوائد مختلفی دارند و انسان ها در موارد گوناگون از رویکردهای رسانه ها نظیر : اطلاع رسانی وتبادل اطلاعات، آموزش، تفریحات وسرگرمی و… استفاده می کنند ودر کمترین زمان ممکن از رویدادهای سراسر جهان مطلع می شوند. رسانه های راه دور موجب شده اند جهان ما بسیار کوچک شود . ما می توانیم هم زمان به تماشای یک مسابقه ی ورزشی در آن سوی گیتی بنشینیم وبا بازیکنان آن حس مشترک پیدا کنیم. یا با دیدن یک رویداد تاسف بار نظیر جنگ یا حوادث طبیعی با مردم مصیبت دیده احساس همدردی نماییم.
پر واضح است که رسانه ها در زمینه های گوناگون: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی موجب رونق مبادلات وتبادل اطلاعات هستند. اما با این همه ، بهره ی اصلی در این رهگذر نصیب صاحبان رسانه ها می شود. مالکانی که با اهداف مختلف و اغراض گوناگون رسانه ها را در خدمت گرفته اند و بی شک فایده ی اصلی به کسانی می رسد که به شیوه ی بهتر بتوانند از این قابلیت رسانه ها استفاده کنند.

شناسه خبر : 9685

این خبر رو هم ببینید

نویسنده سقزی ۱۰۰۰ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی کردستان اهدا کرد

شیلان خاکی نویسنده و پژوهشگر سقزی 1000 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اهدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 10 =