خانه / سیاسی / مدیر اتاق فکر کردستان: استانی شدن انتخابات برای مناطقی مانند کردستان توسعه بخش است/ طرح‌های توسعه‌ای در صورت اقبال عمومی کاهنده‌ی رانت هستند

مدیر اتاق فکر کردستان: استانی شدن انتخابات برای مناطقی مانند کردستان توسعه بخش است/ طرح‌های توسعه‌ای در صورت اقبال عمومی کاهنده‌ی رانت هستند

سنندج-مدیر اتاق فکر استان کردستان گفت: طرح استانی شدن انتخابات اساساً طرحی ضروری بوده و تحقق آن در شرایط کنونی، مشروط به این که سرمایه‌گذاری مناسبی در جهت اجرای بهینه‌ی آن صورت گیرد، منافع به مراتب بیشتری نسبت به معایب انتظاری دارد و مزایای طرح استانی شدن زمانی بیشتر عملیاتی می‌گردد که نخبگان جامعه با دیدی آینده‌پژوهانه به آن نگاه کنند نه نگران فراموش شدن و اجرایی شدن این طرح برای استان و استان‌های کمتر برخوردار کشور بیش از مرکز باشند

کردپرس-طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی که اواخر سال گذشته در طرح یک فوریتی به تصویب رسید و در دستور کار مجلس قرار گرفت و این طرح درکمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی نیز مصوب شده و قرار است در صحن عمومی مجلس مورد بررسی نهایی و در معرض رأی نمایندگان گذاشته شود که در صورت تصویب نهایی این طرح، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و هر یک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای کلیه کرسی‌های استانی، نماینده انتخاب کنند.
فردی که در این انتخابات شرکت می‌کند باید از شهرستان خود نامزد شود و رأی مقبولی هم در آن شهر(حداقل۱۵%) داشته باشد، زیرا اگر غیر از این باشد، قابل قبول نخواهد بود. تعداد آراء در شهرستانها برای انتخاب شدن دارای سقف مشخص خواهد بود و تعداد آرای کاندیداها در شهر خودشان باید از میزان سقف تعیین شده (پانزده درصد) بیشتر باشد، تا آرای آنها در استان نیز مورد شمارش قرار گیرد. در نهایت نامزدی که بیشترین رأی را در سطح استان داشته باشد، وارد مجلس خواهد شد.
بر اساس این طرح، از تعداد نمایندگان استان کاسته نخواهد شد و طبق روال گذشته همان تعداد نماینده (پس از پیروزی در رقابتها) راهی مجلس خواهند شد.
تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سوی نمایندگان واکنش های موافقان و مخالفان خود را به دنبال داشت بنابراین امکان این که طرح استانی شدن انتخابات رد یا تصویب شود نظر نمایندگان مردم است و قابل احترام، اما در میان فعالان سیاسی و صاحب نظر کشور نیز موافقان و مخالفانی دارد و خبرگزاری کردپرس ضمن گفتگو با نمایندگان مناطق کرذنشین کشور و به ویژه کردستان با دیگر افراد صاحب نظر و فعال عرصه های سیاسی و انتخاباتی هر منطقه گفتگوهای انجام داده و می دهد که در این فرصت گفتگویی اختصاصی با دکتر حامد قادرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان و از اساتید فعال عرصه های اقتصادی، اجتماعی و همچنین مدیر اتاق فکر کردستان در راستای اطلاع رسانی، شفاف سازی و ایجاد فرصت برای تفهیم و کمک به این حوزه و به ویژه توسعه منطقه انجام شده که بدین شرح می باشد.
*در ابتداء بفرمایید به نظر جنابعالی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در سطح ملی چه مزایا و معایبی دارد؟
-قبل ازهر چیز باید گفت، از آن جا که اساساً توسعه یک کشور تابع مستقیمی از توسعه کلیه مناطق آن است و ساکنان هر یک از مناطق برای رسیدن به توسعه ضمن  این که لازم  است در محدوده خود به امر مسئله شناسی و شناسایی راه‌کارهای مقابله با آن بپردازند ضرورت دارد تا اثرات جانبی مثبت و منفی توسعه و یا عدم توسعه سایر مناطق را رصد کنند و به عبارتی برای رسیدن به توسعه پایدار حاکمیت، دیدگاه فرا منطقه‌ای امری اجتناب ناپذیر بوده و این مهم باید به گفتمان همگان تبدیل شود. لذا، از نظر اینجانب قبل از پرداختن به مزایا و معایب این طرح  شاید بهتر باشد به روند جهانی تعاملات دنیای کنونی نظری انداخت.
 علیرغم استقلال سیاسی کشورها به طور عام و کشورهای اروپایی به طور خاص، به خوبی می‌توان مشاهده نمود که امروزه حتی کشورهای مستقل نمی‌توانند با نگاهی محدود به جغرافیای سیاسی خود انتظار توسعه‌ای کامل و پایدار را داشته باشند، چه رسد به این که ما نگاهی انحصاری و صرفاً محدود به یک شهر و حتی یک استان داشته باشیم. لذا، با این مقدمه به جرأت می‌توان گفت طرح استانی شدن انتخابات اساساً طرحی ضروری بوده و تحقق آن در شرایط کنونی، مشروط به این که سرمایه‌گذاری مناسبی در جهت اجرای بهینه‌ی آن صورت گیرد، منافع به مراتب بیشتری نسبت به معایب انتظاری دارد. مزایای طرح استانی شدن زمانی بیشتر عملیاتی می‌گردد که نخبگان جامعه با دیدی آینده‌پژوهانه به آن نگاه کنند نه نگرانی فراموش شدن. چون اساساً بر اساس شبکه آثار جانبی فعالیت‌ها و فراگیر شدن آن در دنیا، امروزه هیچ کشور و یا منطقه‌ای از یک کشور نمی‌تواند معایب توسعه نیافتگی دیگر کشورها یا سایر مناطق یک کشور یا یک محدوده را بر فرایند توسعه خود نادیده بگیرد و با خیالی راحت امید به توسعه داشته باشد. بنابراین مزایای استانی شدن در افزایش تعامل بین افراد، افزایش قدرت چانه‌زنی نمایندگان در قالب واحد استانی، بزرگتر شدن دایره فعالیت‌ها، همراهان و بالطبع ناظران و منتقدان و فعالان فیزیکی و فکری پیرامون نمایندگان، امکان استفاده از محدوده وسیع‌تر جغرافیایی و فراهم شدن زمینه لازم برای اجرای طرح‌های بزرگتر و صرفه‌های ناشی از آن، احساس نیاز شهروندان یک استان به تعامل با هم به جای تقابل و فرود آمدن انگشت نشانه افراد شهرستانی در استان‌ها و نهایتا افزایش تعامل بین استانی و ملی فکر کردن و حذف نگاه درجه‌بندی شهروندی و مزایای فراوان دیگری در این راستا، نمود می‌یابد.
 از نقطه نظر معایب معتقدم این طرح اگر چه در ابتدا ممکن است در اجرا با مشکلاتی از جمله عدم انتخاب مناسب و عدم امکان ورود کامل افراد کاملا همسو با اهداف طرح مواجه شود. اما می‌توان امید داشت که با ورود تعدادی افراد با دید استانی و ملی زمینه مناسب برای دوره‌های بعدی فراهم شود. البته در صورت ورود نخبگان و تبدیل این موضوع به گفتمان ملی و استفاده از زمان باقیمانده به شرط تعریف استراتژی‌های برد برد بین جناحی و نگاه به اثرات مثبت آن در آینده، امید برای به حداقل رساندن این نقیصه وجود دارد.
*این طرح در سطح استان کردستان چه مزایا و معایبی می تواند داشته باشد؟
-همانگونه که می‌دانیم روند توسعه در استان کردستان در مجموع علیرغم تلاش فراوان و تاکید برنامه‌های توسعه بر توسعه متوازن تاکنون مناسب نبوده و این موضوع هم به مشکلات و محدودیت‌های رایج در سطح ملی بر می‌گردد و هم به عدم توجه به توازن استانی مربوط می‌شود. به عبارت دیگر شعاع بهبود برخی از شاخص‌های  توسعه وسیع نبوده و نمایندگان محترم هر حوزه‌ بیشتر تلاش‌شان را محدود به حوزه انتخابی خود نمودند و مسئله عدم نگاه استانی و شبکه آثار جانبی هر حوزه بر هم  و عدم یکپارچه دیدن استان به خوبی نمایان است. اما در صورت استانی شدن انتخابات و تاثیر رأی همه شهروندان هر استان بر تغییر نگاه نمایندگان معنی‌دار خواهد شد و از طرف دیگر در آینده نگاه حوزه‌های شهرستانی هم هم به تدریج نگاهی استانی خواهد شد و مسلما کسانی می‌توانند وکیل مردم شوند که کلیه‌ی شاخص‌های توسعه را با وسعت نه فقط استانی بلکه ملی ببینند. از نظر اینجانب با توجه به مشکلات جدی زیرساختی در استان کردستان اجرایی شدن این طرح برای استان و استان‌های کمتر برخوردار کشور بیش از مرکز خواهد بود. اگر چه این نگاه بیشتر از سوی نمایندگان کلان شهرها و استان‌های برخوردارتر منشاء گرفته است و قطعا این امر در نظر دکترین توسعه طبیعی است چون اثرات جانبی توسعه نیافتگی دیگر مناطق در مناطق توسعه نیافته بیشتر نمایان می‌شود. و این در مهاجرت‌های افراد مناطق کمتر توسعه یافته به این منطق و کندکردن روند توسعه‌ی آنان و یا تراکم بالای صنایع آلاینده در این مناطق به خوبی نمایان است. و این یک پدیده جدید نیست و انتقال تکنولوژی و به طبع آن انتقال آثار و پیامدهای توسعه  از کشورهای توسعه یافته به دیگر کشورها از شواهد آن است. استان کردستان با نرخ نسبتا بالای دانش‌آموخته دانشگاهی به نسبت جمعیت در مجموع و داشتن سرمایه‌های انسانی مستقر در مناطق برخوردار کشور شانس استفاده از مزایای آن را بیش از سایر مناطق دارد و مهمتر آن که استان از نظر جغرافیایی نیز مزیت مرزی را داراست و نگاه جامع نمایندگان بر احصاء حقوق استان در معادلات ملی در این صورت اثراگذارتر می‌شود. شاید تنها عیبی که در مرحله اجرایی ممکن است پدیدار شود و امکان توجیه مزایای آن را با مشکل مواجه کند زمان اندک برای گفتمان سازی است و این نیز با همگرایی الزامی بین نخبگان تا حد قابل توجهی حل شدنی است.  تجربه انتقال سریع مفاهیم و اطلاعات به ویژه این دسته از اطلاعات میان استان حتی در میان عامه مردم، امید را بیش از بیم نمایان می‌سازد و تحقق آن مستلزم برگزاری نشست‌های تخصصی میان نخبگان و انتقال استنتاج‌های منطقی به درون جامعه است.
* آیا این طرح باعث کاهش مشارکت نمی شود؟ و به گردش نخبگان ضربه نمی زند؟
-این طرح درصورتی که توسط نخبگان به طور مناسبی تبیین و مورد قبول واقع شود به دلیل بزرگتر شدن دایره پیرامون کاندیداها و نزدیکتر شدن نیازها با خواست‌ها که از سوی کاندیداها طرح می‌شود، تحریک بیشتر اجتماعی و به طبع افزایش مشارکت را به دنبال خواهد داشت. اما در این سهم نخبگان مهم است و باید اجماع بین نخبگان و حرکت به سوی تشکل‌گرایی تمرین و آغاز شود. در نهایت  نخبگان نه فقط ضربه نخواهند دید بلکه باور همگان به حضور فالیت زنجیره‌ای و تکمیلی و همچنین و نگاه تخصص‌گرایی  و چرخش باورها طبق اصل مزیت نسبی همه نخبگان را برای مشارکت متقاهد خواهد ساخت. اگر چه این تا حدی زمان بر است.
* چون نظام حزبی در کشور وجود ندارد آیا این طرح بامشکل مواجه نمی شود و این طرح می تواند زمینه ساز حزب گرایی در ایران شود؟
 اگر چه در کشور نظام حزبی وجود ندارد اما تجربه پس از انقلاب نشان داده که شناخت گفتمان داخل مردم توسط آگاهان جامعه و سامان‌دهی اقشار  توانسته تاحدی خلاءهای وجود احزاب را پرکند. اما در نهایت نمی‌توان گفت اجرا با مشکل مواجه نیست اما تاخیر آن در آینده مشکلات را بیشتر می‌کند. چون استمرار شرایط کنونی باعث افزایش  قدرت کسانی خواهد شد که از این گونه طرح‌ها آسیب می‌بینند. چرا که طرح‌های توسعه‌ای، در صورت اقبال عمومی،  کاهنده‌ی رانت هستند.
*به نظر جنابعالی نمایندگان دوره کنونی و ادوار گذشته توانسته اند مطالبات و خواسته مردم کردستان را تحقق ببخشند و چرا؟
همه کسانی که نامزد می‌شوند به طور قطع انگیزه خدمت‌رسانی دارند چون قرار گرفتن در چنین جایگاهی مستلزم داشتن اراده خدمت است. اما انگیزه خدمت رسانی فقط یکی از شروط موفقیت است و شرط کافی برای تحقق آن داشتن توان و تخصص لازم همراه با نگرشی آینده‌پژوهانه است. اگر مقایسه‌ای بین وضعیت تعداد دوره‌های حضور یک نماینده در استانی مانند استان کردستان با استانی مانند تهران یا سایر استان‌های برخوردار داشته باشیم، به راحتی متوجه می‌شویم که ماندگاری یک فرد در جایگاه نمایندگی و تبدیل شدن به یک متخصص در امر قانون‌گذاری و پیداکردن اشرافیت در این مسیر نه فقط قابل مقایسه نیست بلکه  در حد معنی‌داری حالت خط دهی برای سایرین را نیز به دست آورده‌اند. البته این تنها یکی از عوامل است و عوامل دیگری مانند نگاه مردم، حاکمیت فاکتورهای قومی و محلی و…. نیز جای بررسی دارد. اما واقعیت این است که موفقیت نماینده نقش بسزایی در افزایش ماندگاری نماینده دارد.  ضمنا موفقیت امری نسبی بوده و مطلق نیست و هر کدام در زمان خود موفقیت‌‎هایی را داشته‌اند اما این واقعیت نباید نادیده گرفته شود که اگر ساختار موجود موفقیت بالایی نمایندگان در مجموع و استان را در بر داشت نیاز به تغییر و تاکید خود نمایندگان، حتی نمایندگان استان نداشت.
*همیشه در میان نمایندگان استان کردستان چند دستگی و تفرقه بوده و مطالبات حوزه ای بر مطالبات استانی و کلاً غالب بوده آیا این طرح این معضل و مشکل را برطرف می کند یا به آن شدت می بخشد چرا؟
-با کمال تاسف همگرایی لازم بین نمایندگان در هیچ یک از ادوار نبوده و این هم به خاطر محدود شدن مسایل و خواسته‌ها و رفع آن در محدوده‌‌ای محصور بوده و خیلی غیر طبیعی نیست. اما وقتی خواسته‌ها و محدودیت‌های وسیع‌تر می‌شوند به ناچار همگرایی الزامی می‌گردد. همچنان که در سطح بین‌المللی و حتی در صحنه بازار مشاهده می‌کنیم در عین وجود اختلاف عمیق در نگاه‌ها ولی همگرایی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.
*به نظر شما چرا مردم یاد گرفته اند که از نمایندگان مطالبات اجرایی و جزئی داشته باشند و انتظار داشته باشند اسفالت محله و رفع فاضلاب وظیفه آنان است این فرهنگ چرا شکل گرفته و مسبب آن کیست  و چه باید کرد؟
 -عدم شناخت منشاء مسایل و مشکلات از یک طرف و عدم حاکمیت رأی دادن بر اساس تحقیق از طرف دیگر هنوز در جامعه نهادینه نشده و چون شعاع دایره مشکلات  کوچک دیده شده، مطالبات نیز محدود شده است. از طرف دیگر با کمال تاسف و البته به عنوان یک اصل در رقابت‌های انتخاباتی بیان مشکلات ظاهری بیشتر رأی آور است. لذا، شعارها و وعده‌ها هم به همین محدود شده است.
*تا انتخابات مجلس دهم فرصت زیادی باقی مانده اما برخی افراد شروع به تبلیغات زود هنگام کرده اند که خلاف قانون و مقررات است چنین موضوعی نشات گرفته از چیست و عکس العمل مردم چه باید باشد؟
-قطعا تبلیغ زود هنگام و به صورت علنی اصلا امری پسندیده نیست و این خلاف قانون بوده و هست. اما این در قریب به اتفاق کشورهای حاکم است. شاید دلیل آن هم باور داشتن به این موضوع است که هر کس زودتر اسمش سرزبان‌ها افتاد برنده‌تر است که همیشه این درست نیست. به ویژه حالا که مردم روزبروز واقع‌بینانه‌تر از گذشته به این مسایل می‌نگرند. ضمنا کسانی که قرار است قانون‌گذاری کنند باید بیش از همه مقید باشند. اگر احساس می‌شود زمان برای معرفی کم است می‌توانند در جهت افزایش فرصت تلاش کنند. به نظر من غالب مردم آگاه‌تر از آن هستند که راحت و بدون مطالعه تصمیم بگیرند. اما برای مقابله با این مسئله نخبگان غیر کاندید می‌توانند تا حد زیادی تعدیل کننده آن باشند.
*مطالبه فردی فعال اقتصادی و اجتماعی مثل جنابعالی از یک نماینده چیست و پیشنهاد شما به نمایندگان و مردم در ارتباط با انتخابات پیش رو چیست؟
قطعا انتظار اینجانب یا هر شخص دیگری این است کسانی در این راستا گام بردارند که هم انگیزه دارند و هم با وظایف یک نماینده به خوبی آشنایی دارند و بر اساس تجربه و تخصص تا حد قابل قبولی باور به توانمندی خود دارند و ضمنا افرادی نقدپذیر، آشنا به مسایل استان و حتی ملی هستند و توانایی تعامل با دیگران را به ویژه پس از انتخاب شدن دارند..     
 
کد مطلب: ۸۳۱۷۵  |  تاريخ: ۱۳۹۴/۲/۹  |  ساعت: ۹ : ۴

شناسه خبر : 15867

این خبر رو هم ببینید

ادعای خام‌اندیشانه‌ ایجاد بستر«گفت» و «گو» در کلاب‌هاوس/ حسین حسنی

حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات می نویسد: فضای نخبگانی کلاب‌هاوس ابزاری برای تثبیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 13 =