خانه / فرهنگی / مسائل و مشکلات روزنامه فروشی و روزنامه نگاری در سقز

مسائل و مشکلات روزنامه فروشی و روزنامه نگاری در سقز

رسانه ها زبان و صدای مردم و رکن چهارم دموکراسی هستند و پلی ارتباطی و مؤثر مابین مردم و مسؤلان جامعه در راستای تلاش برای آبادانی جامعه و رفع مشکلات و موانع بر سر راه این مهم و رساندن خواست و مطالبات مردم بر اساس قانون به گوش متولیان امر هستند میزان پیشرفت و آبادانی و ارتقاء شاخصه های فرهنگی و مدنی هر جامعه‌ای در سایه توجه جدی به مسائل مختلیفی از جمله: رسانه ها و مطبوعات و به ویژه صنف مطبوعات وخبرنگاران آن جامعه است

کردپرس- رسانه ها و خصوصاً مطبوعات اعم از ملی و محلی نقش موثری در شکل گیری افکار عمومی و تحولات جامعه دارند و بدین صورت نحوه خدمات دهی، توزیع مطبوعات و ارتباط با جامعه مخاطب در هر شهرستانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
صنف روزنامه فروشی و روزنامه نگاری هم مسائل و مشکلاتی  خاص خود را دارد و هم شناخت و آگاهی از میزان علاقه مندی شهروندان به رسانه های مختلف و دغدغه ها و مشکلات عمومی مردم را دارد.
برای بررسی این موضوع مصاحبه ای را با خسرو محمدی نماینده مطبوعات شهرستان سقز و خبرنگار و نماینده روزنامه اطلاعات (ویژه نامه سقز) انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد
ـ چه مدت است به کار روزنامه فروشی مشغول هستید؟
محمدی: ما از سال ۱۳۸۷ بصورت رسمی وارد عرصه توزیع و فروش روزنامه های سراسری و مطبوعات محلی در سقز شدیم که به نوعی دوران طلایی مطبوعات در کشور بود، هم اکنون بیش از ۲۳۰ عنوان روزنامه و نشریه در سقز توزیع می گردد و با توجه به فعالیت ها، هم اکنون در جدول رتبه بندی شرکت های توزیع نشریات کشوری، سقز شهر درجه ۲ محسوب می شود که به نسبت مناسب است که این نشان دهنده فرهنگی بودن شهر سقز و علاقه مندی مردم به نشریات و روزنامه ها و مطالعه می باشد.
همچنین در عرصه روزنامه نگاری، از سال ۸۹ نیز ویژه نامه های روزنامه جام جم شهرستان های سقز و بانه حدود ۲۰ شماره با حمایت مرتضی جوانمردی سرپرستی روزنامه جام جم در استان، چند شماره روزنامه همشهری ویژه نامه سقز و همچنین از سال ۹۲ تاکنون روزنامه اطلاعات ویژه نامه سقز را با ۶۰۰۰ نسخه تیراژ منتشر کرده ایم، که غیر از سطح شهر، با همکاری تعاون روستایی در اکثر بخش و روستاهای سقز توزیع می گردد.
ـ روند استقبال مردم سقز از روزنامه ها و مجلات ملی و محلی چقدر است؟
 مقایسه نشریات کشوری و محلی شاید مقایسه جالبی نباشد، چون نشریات محلی با مشکلات زیاد از لحاظ امکانات، منابع و کمبود نیروی حرفه ای مواجه بوده و بیشتر با تلاش و پشتکار فعالان دلسوز فرهنگی و رسانه ای منطقه اداره و منتشر می گردند، استقبال از نشریات سراسری یا محلی براساس سطح مطالب و محتوای نشریات متفاوت است.
ـ کدام روزنامه ها بیشترین مخاطب را در سقز دارند؟
محمدی: مسائلی همچون محتوا و رویکرد خبری و تحلیلی، توجه به مسائل اجتماعی و نیازهای مردم، گرافیک و کیفیت، قیمت، زمان دسترسی مردم و… در فروش نشریات تاثیر دارد، در شهرستان سقز هم اکنون روزنامه های جام جم، همشهری و اطلاعات به ترتیب بیشترین فروش را دارند و در میان مطبوعات محلی نیز، هفته نامه سیروان بیشترین مخاطب را دارد.
ـ آیا گسترش اینترنت و رسانه های مجازی روی کار روزنامه ها اثری داشته است؟
محمدی: خوب گسترش اینترنت و سرعت دسترسی به اخبار باعث کاهش فروش نشریات شده  و روزنامه قبل از اینکه دست ما برسد در اینترنت منتشر می شود و این باعث شده که بسیاری از مردم نیازی به خرید روزنامه ها نبینند، از سوی دیگر رقابت میان اینترنت و رسانه ها به افزایش و ارتقای سطح مطالب، اخبار و تنوع مطالب مطبوعات نیز شده و رویکرد تحلیلی و فکری روزنامه ها را تقویت کرده است.
ـ صنف روزنامه فروشی در سقز چه مسائل و مشکلاتی دارد؟
محمدی: روزنامه فروشی در سقز مشکلات زیادی دارد، شهرستان سقز با حدود ۲۴۰ هزار نفر جمعیت تنها ۳ جایگاه عرضه مطبوعات را دارد که اصلا پاسخگوی مردم نبوده و شایسته یک شهر فرهنگی نباشد و علیرغم پیگیری های متعدد ما تاکنون مسئولین اقدامی برای حل این مشکل ننموده اند، لذا لازمست کیوسک های مطبوعاتی با جانمایی مناسب در سطح شهر افزایش یابد که این امر در دسترسی مردم، افزایش فروش مطبوعات و سرانه مطالعه مردم خواهد داشت.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی حوزه رسانه ها در سقز اقدام و ارتباط خاصی با صنف روزنامه فروشان و همچنین روزنامه نگاران نداشته و حمایت جدی و خاصی در این حوزه تاکنون انجام نداده است
همچنین فروشندگان مطبوعات مورد حمایت و بیمه قرار نمی گیرند که لازمست این مسئله مورد توجه مسئولین و خانه مطبوعات قرار بگیرد
برای روزنامه نگاران دوره های تخصصی و آموزشی رسمی برگزار نمی گردد و به بسیاری از جلسات مهم دعوت نشده و بعدا از کانال روابط عمومی ها در جریان رویدادها قرار می گیرند و یا ویژه نامه های شهرستانی نیز غالبا مورد حمایت مسئولان قرار نمی گیرند که ادامه کار با مشکلات زیادی مواجه می شود
ـ چه توصیه هایی برای بهبود وضعیت فروش روزنامه ها و تقویت روزنامه در سبد خانوارها دارید؟
محمدی: رسانه ها و مطبوعات بعنوان رکن چهارم دمکراسی و بسترساز توسعه، جایگاه ویژه ای در تحقق سیاست های کشور،حل مشکلات و شناساندن پتانسیل های جامعه و مناطق دارند و می توانند به کشل گیری انسجام اجتماعی و افکار عمومی کمک شایانی بنمایند لذا توجه جدی به این حوزه در سقز ضرورت مضاعف دارد
افزایش کیوسک های مطبوعاتی و ایستگاه مطالعه با حمایت شهرداری و شورای شهر، حمایت از فعالان عرصه روزنامه نگاری و فروشندگان مطبوعات، عادلانه نمودن توزیع آگهی های رسمی و ثبتی بین روزنامه ها و نشریات، تقویت فرهنگ مطالعه، حمایت از چاپ ویژه نامه های شهرستانی، بیمه فعالان عرصه رسانه، راه اندازی رشته روزنامه نگاری در سقز برای تامین و تربیت نیروهای متخصص و حرفه ای، تقویت نشریات محلی و رسانه های مجازی برای تولید منابع و محتوای قوی و بیان مسائل و مشکلات جامعه همراه با ارائه راهکارها و…. در این راستا ضروریست.
 
کد مطلب: ۷۸۸۸۲  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۲۳  |  ساعت: ۱۹ : ۵۲

شناسه خبر : 4611

این خبر رو هم ببینید

خاطره آیت‌الله مهدوی کنی از محبت اهل سنت بوکان به روحانیت شیعه

مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در سال ۱۳۵۳ به شهر بوکان تبعید شد. بمناسبت سالروز وفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سه =