خانه / فرهنگی / معلمی و بایسته های آن / رئوف سعیدیان – سنندج

معلمی و بایسته های آن / رئوف سعیدیان – سنندج

شریعتی که شهروندانش را مبنی بر تقدم منفعت اجتماعی بر منفعت شخصی تشویق و پرورش می دهد . همه ی سعی و تلاشمان بر این باشد که چنین انسان هایی را که منبع خیر و برکت هستند، تربیت کنیم

خداوند در کلام مقدسش در حین برشمردن صفات و خصوصیات شهروندان ایمانی در آخرین ویژگی که به گفته ی برخی از مفسران مهمترین صفت یک شهروند ایمانی به حساب می آید، گفته ای به کار می برد که حکایت از مقام والای معلم و معلمی دارد که هر وقت آن آیه ی مبارک را تلاوت می نمایم به چنین مقام بالایی رشک فراوان می برم , مقامی که شایان تجلیل هاست و یک شهروند ایمانی همیشه از خدایش می خواهد که او را به آن جایگاه والا که مقام قرب است برساند . در سوره ی فرقان عبارت پایانی آیه ی ۷۴ می فرماید: شهروندان ایمانی آخرین دعا و خواسته ای که دارند این است که : خداوندا ما را رهبر ، مربی و معلم و راهنمای پرهیزگاران قرار بده «وجعلنا للمتقین اماما» مقامی که پس از زحمات و تلاش ها و تکامل علمی ، عقلی و معنوی به دست می آید ، همان مقام معلمی که جایگاه نخست تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده دارد. با دقت در این عبارت، در می یابیم که مقام معلم مقامی است در اوج و در بالا که پس از کسب دوازده ویژگی از جمله نماز شب و رفتارهای برجسته ی اجتماعی و هوشیاری به دست می آید.
من به یاد دارم که بارها در جمع معلمان که سخنرانی داشته ام، این مطلب را برایشان توضیح داده ام و جایگاه والایشان را برایشان بیان کرده ام که قدر و منزلت این رفعت مقام خود را بدانند، مقامی که گاهی بدون مناجات و نیایش شبانه به دست آمده است.
بی شک، وجود شهروندانی با این خصوصیات در جامعه، باید منشا و آغازگر تحولات عظیم و سرنوشت ساز گردد ، بخصوص که تمامی ذهن های آماده به کار و بذرهای نهفته در وجود کودکان و نوجوانان ما در دستان این معجزه گران عصر است . رمز و رازهای توسعه ی ملت ما باید به دستان توانمند این معلمان دلسوز کشف و به منصه ی ظهور برسند . با توجه به اهمیت موضوع و حیاتی بودن این مسأله برای امروز جامعه ی ما، به جا می دانم بیانی در این زمینه داشته باشم و موضوع را جلو دید معلمان و مربیان این مرزو بوم قرار دهم تا روی آن کار جدی انجام دهند.
برخی ملت ها و جوامع و کشورها در دنیا، حقیقتا به حد قابل قبولی از پیشرفت در بعد مادی و همچنین توسعه در بعد رفتارهای اجتماعی انسانی رسیده اند . وقتی انسان اندیشه گر به دنبال رمز و رازهای این پیشرفت می گردد، به نتایج شگفت برانگیزی بر می خورد. با یک پژوهش ساده در می یابیم که همین رمز و رازهای پیشرفت و توسعه ی جوامع، در شریعت مطهر اسلام به وفور نهادینه بوده و اصلا مبانی دین ما و شریعت ما همین رمز و رازها می باشند. به عنوان مثال: یک تحقیق نشان داده بود که علت پیشرفت برخی ملت ها در این است که آن ها منافع جامعه ی خویش را بر منافع شخصی خود ترجیح می دهند، یعنی هر جا تضادی پیش آید، جامعه را بر منافع شخصی خود مقدم می دارند و دست به کاری می زنند که به نفع ملتشان باشد و آبرو و شخصیت ملتشان را حفظ کند و لو این که به ضرر خودشان باشد و هیچ گاه حاضر نیستند کاری به نفع خویش انجام دهند که نام و شهرت جامعه و کشورشان به خطر بیفتد و ضربه ببیند.
با یک اندیشه ی نازک و دقیق اگر اهل جستجو ، مطالعه وتحقیق باشیم، در می یابیم که به عبارتی مبنا و پایه ی بیشتر احکام فقهی ما از حجاب گرفته تا تجارت و حرام ها و حدودات و به نوعی حتی عبادات این مبنای قوی و اثرگذار می باشد، یعنی در مکتب آن احکام را ما می آموزیم که اول به ملت و کشور و حکومتمان اهمیت بدهیم و به منافع آن بیندیشیم. هدف از طرح این بحث این بود که تا نسل ما بر این اندیشه تربیت و پرورش نیابد و تا از این صفت بد که فقط به منافع خویش فکر کند رهایی نیابد، هیچ وقت به توسعه و رشد آن چنانی نمی رسد، یعنی اول باید فکرها را تصحیح کنیم و به سوی این اندیشه هدایت نماییم، آن وقت مسیرهای رو به توسعه، جلو ما نمایان خواهد شد و این رسالت بزرگی است که باید به دست معلمان دیارمان تحقق یابد، یعنی بچه های ما را برابر مبانی دین ما و مبانی پیشرفته ی شریعت ما پرورش دهند. این واقعا رسالت زیبا و ظریفی است که در وهله ی اول با تربیت عملی حاصل خواهد شد، یعنی اول خود ما به عنوان معلم باید چنین بیندیشیم و در عمل چنین باشیم، همان کاری که معلم مریوانی آقای محمدیان در حق دانش آموز بیمار خود (ماهان) انجام داد و سر خودش را تراشید و خود را به رنگ او درآورد و منفعت یک فرد را که نماد یک جامعه بود بر منفعت خویش مقدم داشت . این تربیت عملی این معلم مریوانی نه تنها مریوانیان بلکه ایرانیان و مسلمانان و تمامی جهانیان را امیدوار ساخت و خوش بین نمود که هنوز در دنیا رنگ انسانیت جلوه نمایی می کند . این تربیت عملی آقای محمدیان آبروی بزرگی بود برای کشور اسلامی ما و مسلمانان که اسلام را به جهانیان شناخت. ما هم باید این چنین باشیم، اگر همه چنین شدیم، قطعا جامعه پله های ترقی را در کوتاه ترین زمان ممکن طی خواهد نمود . چنین اقدامی واکسیناسیونی بود در برابر اندیشه های انحرافی و براستی در سطح بسیار وسیعی افکار جهانیان را مدیریت کرد. بسیار بجاست در روز و هفته ی معلم، چنین تربیت های عملی را به هزاران شیوه تجلیل و تقدیر نمود تا همگان به سوی آن که رمز و راز پیشرفت است رهنمون شوند ودرس تکامل بیاموزند و اکنون در روز و هفته ی معلم ضمن تبریک این هفته به تمامی معلمان و مربیان یادآور می شویم که رمز و راز توسعه ی ما به دستان شما کشف و پرورش خواهد شد ، پس فرزندان ما را برابر شریعت اسلام تربیت کنید ، شریعتی که شهروندانش را مبنی بر تقدم منفعت اجتماعی بر منفعت شخصی تشویق و پرورش می دهد . همه ی سعی و تلاشمان بر این باشد که چنین انسان هایی را که منبع خیر و برکت هستند، تربیت کنیم.

شناسه خبر : 4945

این خبر رو هم ببینید

ارادت اهل سنت به امام حسین(ع) پایان ندارد/ نامگذاری فرزندان اهل سنت به نام اهل بیت، مظهرعشق به ائمه است

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و دیگر شهدای کربلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − دو =