خانه / اقتصادی / پژو با مدل‌های قدیمی‌اش عازم جاده مخصوص شد

پژو با مدل‌های قدیمی‌اش عازم جاده مخصوص شد

از مهمترین قراردادهای حوزه اقتصادی که در دوران پسابرجام منعقد است، توافق ایران با شرکت پژوی فرانسه است. ایران خودرو و پژو پس از ماه ها مذاکره، بالاخره قرارداد خود را با یکدیگر امضا کردند تا پس از سه سال قطع رابطه، شراکتی جدید را از سر بگیرند؛ شراکتی که با توجه به جزئیات قرارداد مربوطه، نشان از تفاوت رفتار دو طرف در قبال هم دارد.

از مهمترین قراردادهای حوزه اقتصادی که در دوران پسابرجام منعقد است، توافق ایران با شرکت پژوی فرانسه است. ایران خودرو و پژو پس از ماه ها مذاکره، بالاخره قرارداد خود را با یکدیگر امضا کردند تا پس از سه سال قطع رابطه، شراکتی جدید را از سر بگیرند؛ شراکتی که با توجه به جزئیات قرارداد مربوطه، نشان از تفاوت رفتار دو طرف در قبال هم دارد.بدون شک یکی از تفاوت های اصلی قرارداد جدید ایران خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به نحوی که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.به عبارت بهتر، در این شرکت قرار است امور مربوط به پیگیری و اجرای مفاد قرارداد منعقد شده، انجام شود؛ تقریبا چیزی شبیه رنوپارس (شرکت مشترک میان خودرو سازان ایرانی و رنوی فرانسه)؛ منتها متفاوت تر.یکی از نکات قابل توجه تشکیل این شرکت ، چرخشی بودن مدیر عامل و اعضای هیات مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک بار، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس برای دو سال هیات مدیره در دست فرانسوی ها خواهد بود، اما مدیر عامل از ایران انتخاب می شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات مدیره می‌شوند و مدیر عامل، فرانسوی است. این روند تغییر چرخشی اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در طول اجرای قرارداد ایران خودرو و پژو، دنبال خواهد شد. با تشکیل این شرکت و با توجه به اینکه قرارداد از نوع جوینت ونچر است، امکان انتقال فناوری و تکنولوژی پژو به ایران خودرو فراهم خواهد آمد.پژو اما در حالی از عرضه سه محصول به نام های ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ در ایران خبر داده که برخی معتقدند این خودروها قدیمی بوده و باید مدل های جدیدتری در نظر گرفته می شود.با این حال، منابع آگاه تاکید می کنند که اگرچه این سه خودرو، به لحاظ سال طراحی و ساخت محصولات جدیدی در سبد تولیدی پژو به شمار نمی روند، اما قرار نیست مدل های قدیمی و چند سال پیش آنها میهمان بازار کشور شوند. به عبارت بهتر، طبق توافق ایران خودرو و پژو، مدل های به روز و ارتقا یافته ۳۰۱ و ۲۰۸ . ۲۰۰۸ روانه بازار خودرو ایران می شوند نه آنها که سال ها پیش توسط پژو به تولید رسیده‌اند. اما در حالی که گمان می‌رفت پژوهایی با حضور دوباره در ایران، به بهبود کیفی مدل‌های ۴۰۵ و ۲۰۶ بپردازند، جزئیات جدید از قرارداد ایران خودرو و پژو نشان می‌دهد این شرکت برنامه ای در مورد خودروهای مذکور ندارد.بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه ۲۰۶ و ۴۰۵ بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران خودرو داشته و این آبی های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (۲۰۶و۴۰۵) تصمیم خواهند گرفت.۴۰۵ نزدیک به سه دهه است که در ایران خودرو به تولید می‌رسد و پیش تر گفته شده تیراژ آن از سال ۹۶ به تدریج پایین آمده و این خودرو در نهایت با جاده مخصوص وداع خواهد کرد.در مورد پژو۲۰۶ اما اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه این محصول در مقایسه با ۴۰۵ دیرتر وارد بازار ایران شده و بعید به نظر می رسد ایران خودرو به این زودی ها قید آن را بزند.هرچه هست ظاهرا پژو اختیار ۲۰۶ و ۴۰۵ را به ایران خودرویی ها داده و با این حساب نباید منتظر اتفاق جدیدی بود. این قرارداد البته با واکنش هایی هم در ایران مواجه بوده است. برای مثال امیررضا واعظی آشتیانی با تاکید بر اینکه قرارداد با پژو را باید ترکمانچای صنعت خودرو دانسته، از مجلس و سایر نهادهای نظارتی خواسته است مانع از بین رفتن حقوق مردم و اجرای قرارداد شوند. معاون اسبق وزیر صنعت گفته است: «قرارداد با پژو ۴۰۰ میلیون یورو و سرمایه گذاری است و بناست که شرکت پژو سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کند.»در سال۲۰۲۰ به استناد این افزایش تولیدی که پژو انجام می دهد؛ تولید ایران به یک میلیون و چهارصد هزار دستگاه و بعد از مدتی به دو میلیون دستگاه می رسد.این ماحصل قرارداد است و سه خودرو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و ۳۰۱ که به طور متوسط شش تا هشت سال از عمر تولید آن می‌گذرد، قرار بر این است که ۴۰درصد این محصولات تولید داخلی باشد منتها گفته نشده که این ۴۰درصد از کی و چه زمانی باید شروع شود.نکته مهمتر این است که وقتی قطعه سازان بین هفت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و مقدار قابل توجهی از نقدینگی شان جزو دیون خودروسازان است،چگونه قطعه سازان می توانند سرمایه گذاری در قطعات این خودروها را داشته باشند و بتوانند هزینه قالب سازی این خودروها را که پژو دارد بحثش را می کند انجام دهند.از سوی دیگر قطعه سازان بدهی های کلان معوقه به بانک ها دارند، آیا تدابیری برای این قضیه اندیشیده شده است؟اما وزیر صنعت که در سفر روحانی به فرانسه حضور داشته است، دفاع سفت و سختی از قرارداد با پژو داشته است. او گفته: در قرارداد پژو مشارکت ۵۰-۵۰ خواهیم داشت.مدل های خودرو پژو که در ایران تولید خواهد شد، حداکثر باید سه سال از عرضه آنها گذشته باشد و برخی از خودروها هم تازه می خواهند عرضه شوند و جدید هستند. حدود ۱۵ماه برای تولید این خودروها زمان در نظر گرفته شده که تلاش می کنیم آن را به ۱۲ماه کاهش دهیم.۹۵/۰۱/۰۸ ۱۴:۲۸لینک گروه تلگرام پایگاه خبرگزاری کردنور

شناسه خبر : 1087

این خبر رو هم ببینید

۷ طرح‌ جایگزین افزایش قیمت بنزین چه بود؟/ وقتی دولت سراغ راحت‌ترین طرح رفت

ه گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از ساعت صفر روز ۲۴ آبان قیمت بنزین افزایش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =