خانه / علمی / کارشناس تغذیه در گفتگو با ایمنا: مصرف برنج عامل مهمی در چاقی ایرانیان است

کارشناس تغذیه در گفتگو با ایمنا: مصرف برنج عامل مهمی در چاقی ایرانیان است

با وجود آلاینده‌های صنعتی، صوتی، روحی، استرس، شرایط شغلی و زندگی‌های انفرادی جامعه امروزی، تغذیه مناسب به عنوان سد دفاعی محکمی در پیشگیری از سرطان خواهد بود

سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
عبدالعلی غلامپور کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در گفتگو با ایمنا با اعلام اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند؛ تصریح کرد: براساس آمار موجود سالانه ۷ میلیون نفر بر اثر ابتلا به سرطان فوت می‌کنند.
وی اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت بدنی و دوری از عوامل محیطی همانند استرس، دخانیات و مشروبات الکلی را در کاهش بروز سرطان موثر دانست و افزود: پایش سلامت اعم از کنترل وزن، نمایه توده بدن و اندازه دور شکم به عنوان عوامل بازدارنده در بروز سرطان شناخته می‌شوند، در واقع با وجود آلاینده‌های صنعتی، صوتی، روحی، استرس، شرایط شغلی و افزایش زندگی‌مجردی درجامعه؛ تغذیه مناسب به عنوان سد دفاعی محکمی در پیشگیری از سرطان خواهد بود.
این کارشناس مسوول با بیان اینکه در بروز سرطان مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله چاقی دخیل است، اظهارداشت: چربی‌ها عامل دیگری است که با تحریک تولید صفرا موجب تولید مواد مضر و ایجاد سرطان روده بزرگ می‌شود، علاه بر این مصرف غذاهای کنسرو شده و شور، مواد غذایی داغ زمینه ساز ابتلا به سرطان دستگاه گوارش به ویژه مری خواهند شد.
وی گفت: بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید، غذاها را بطور صحیح طبخ و با حرارت مناسب استفاده کنید، میزان مصرف غذاهای پرچرب مانند کره، کله پاچه، گوشت قرمز، روغن جامد و سس مایونز را کاهش دهید، از مصرف زیاد غذاهای سرخ کرده پرهیز نمائید و بدانید که روغن آفتابگردان، جوانه گندم، زیتون، ذرت گلرنگ، سویا، دانه‌های روغنی برای رژیم غذایی مناسب‌ترند.
غلامپور با اشاره به اینکه روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب نیست؛ ادامه داد: لبنیات کم چرب استفاده کنید و منابع کلسیم را که در گل کلم، شلغم، کلم، کرفس و کنگر هست، مصرف کنید، در ضمن نان‌های تهیه شده از دانه کامل مانند نان سنگک و نان سبوس‌دار و غلات سبوس‌دار مانند لوبیا قرمز، لوبیا سبز، آرد کامل گندم، حبوبات، نخود و عدس به خوبی بهره ببرید؛ همچنین ماهی‌های چرب مانند ساردین، قزل‌آلا، تن و سالمون مصرف نمائید و نمک غذای خود را کاهش دهید و از غذاهای شور مثل ماهی‌های شور، انواع شورها و … استفاده نکنید.
وی با تاکید بر نهایت مصرف استفاده کمتر از غذاهای آماده مانند ساندویچ، پیتزا و غذاهای سرخ شده و نیز کنسروهای آماده و غذاهای منجمد یا غذاهای با ماندگاری طولانی؛ بیان داشت: میوه‌های تازه مانند مرکبات، زردآلو و طالبی، انار، انگور، آناناس، سیب و انواع توتها استفاده کرده و در رژیم گیاهخواری خود مصرف انواع سبزی‌های برگ سبز و رنگی مانند تره‌تیزک یا شاهی، کلم، کاهو، کلم پیچ و اسفناج، هویج، گوجه فرنگی و چغندر و نیز پیاز و سیر و زرد چوبه را در رژیم غذایی رعایت کنید، همچنان که مصرف انواع مغزجات مانند بادام به طور روزانه و نوشیدن روزانه ۶ تا۸ لیوان آب بجای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های شیرین توصیه می‌شود.
این کارشناس مسئول با اشاره به مصرف بالای ما ایرانی‌ها در خوردن برنج؛ گفت: برنج با وجودی که دارای فیبر زیاد است اما به‌علت ایجاد چاقی بهتر است به‌صورت محدود مصرف شود.

شناسه خبر : 20727

این خبر رو هم ببینید

بیش از ۲۳۰۰ کردستانی مبتلا به دیابت پرونده حمایتی دارند

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کردستان گفت: در حال حاضر برای ۲ هزار …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =