خانه / علمی / کمبود روی در بدن موجب اختلالات روانی و رفتاری می شود

کمبود روی در بدن موجب اختلالات روانی و رفتاری می شود

روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در سلامت انسان دارد. در میان مهم ترین نقش های روی در سلامت انسان می توان به سهم به سزای آن در سیستم ایمنی بدن، بهبود جراحت ها، سلامت پوست، عملکرد حواس بدن و … اشاره کرد

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا آیا بهبود زخم های شما مدت زمان زیادی طول می کشد؟ آیا سیستم ایمنی بدن تان با مشکل مواجه است؟ آیا اغلب دچار سرماخوردگی و آنفلونزا می شوید؟ آیا برای ابتلا به انواع عفونت ها آمادگی زیادی داری؟ آیاحس چشایی و بویایی تان دچار اشکال است؟
اگر چنین است شما به احتمال زیاد با کمبود روی مواجه هستید؟
 
روی (زینک) یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در سلامت انسان دارد. در میان مهم ترین نقش های روی در سلامت انسان می توان به سهم به سزای آن در سیستم ایمنی بدن، بهبود جراحت ها، سلامت پوست، عملکرد حواس بدن و … اشاره کرد. این در حالی است که در هر یاخته از بدن انسان فلز روی یافت می شود و جزو ۲۰۰ آنزیم مهم بدن محسوب می شود. همچنین روی یک عنصر ضروری برای کارایی درست بسیاری از هورمون های بدن از قبیل هورمون رشد، هورمون های تیموس و انسولین است.
 
علاوه بر این روی عنصر حیاتی برای سنتز پروتئین و رشد سلول ها است و با شکل گیری رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند. روی باعث سم زدایی شیمیایی بدن می شود و در مفاصل و عروق خاصیت ضد التهابی دارد. علاوه بر این کودکانی که با کمبود روی مواجه هستند دچار کم شدن اشتها شده و روند رشد آنها به تاخیر می افتد.  همچنین کمبود جدی روی بر روی پوست ،سلامت ذهنی و سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و باعث ریختن موی افراد می شود.
 
علائم کمبود روی در بدن
تاخیر در رشد کودکان
خستگی مفرط
کم شدن اشتها
اختلال در خواب
اختلالات روانی و رفتاری
حساسیت بیش از حد به مواد سمی محیطی
ضعف بینایی در نور کم و هنگام شب
آسیب های پوستی نظیر جوش و اگزما
وجود لکه های سفید رنگ بر روی ناخن ها
اختلال در حس بویایی و چشایی
ریزش موها
ضعف در حافظه
التهابات روده ای
آرتريت روماتيسمي
تنفس بد
وجود زخم در دهان
ناباروری
و…
 
مواد غذایی حاوی روی
یکی از راه های افزایش روی در بدن مصرف غذاهای حاوی روی است. برخی از این غذاها شامل مصرف انواع ماهی ها ( نظیر شاه ماهی و ماهی ساردین) ، گوشت قرمز( گوشت گاو و گوسفند)، جگر، صدف خوراکی، گوشت انواع پرندگان و دیگر غذاهای دریایی است. همچنین زرده تخم مرغ نیز دارای مقادیر بالای روی می باشد. از غذاهای گیاهی حاوی روی نیز می توان به انواع غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل ها و دانه ها اشاره کرد. علاوه بر این ریشه گیاه زنجبیل، نخود فرنگی، شلغم، قارچ، جو و گندم نیز دارای مقدار زیاد روی است.

شناسه خبر : 20735

این خبر رو هم ببینید

نرخ جدید شهریه ۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد

پایگاه خبری-تحلیلی زریان؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ بخشنامه ای به واحدهای آموزشی این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =