خانه / اجتماعی / کم توجهی مخابرات کردستان به مطالبات شهروندان/ مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد

کم توجهی مخابرات کردستان به مطالبات شهروندان/ مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد

تلاش برای توسعه و ارتقاء عرصه ارتباطات در کردستان به نسبت دیگر مناطق کشور به کندی صورت می گیرد و در بیشتر موارد شاهد کم توجهی شرکت مخابرات کردستان به مطالبات و خواست مشترکین و مشتریان هستیم که وضعیت نامناسب اینترنت کردستان نمونه این نگرانی هاست

در عصر حاضر با افزایش دانش و فن آوری اطــلاعات، مشتریان دقیق تر و انتظاراتشان بیشتر شده است و بیشتر خدمات و فعالیت ها و نیاز های جامعه از این طریق صورت می گیرد و شرکت های مخابراتی در استانهای کشور هر روز برای توسعه منطقه و کشور امکانات و تجهیزات بهتر و پیشرفته تری را تهیه می کنند و خدمات خود را برای رفع نیاز و خواست مردم ارتقاء می بخشند اما متاسفانه این مهم در تعدادی از مناطق کشور و به ویژه استان کردستان با کندی صورت می گیرد، البته تعداد زیادی از مسؤلان کشور با حضور در استان و طی سفرهای خود امکانات و وضعیت کنونی استان در همه بخش ها را توسعه نیافته اعلام کرده اند و به جای کلمه «محروم» و یا استان محروم، اتسان کمتر توسعه یافته قلمداد کرده اند و برای جبران آن تاکید کرده اند که در خیلی از بخش ها این مهم اجرایی نشده که یکی از این ده ها موارد عرصه ارتباطات است که در این یادداشت کوتاه اشاراتی به آن می شود و هدف نیز از سر دلسوزی و بنا بر وظیفه کاری فقط جبران کمبودها توسط مسؤلان برای توسعه استان بوده و تلاش همه پرسنل این عرصه قابل تقدیر است اما کوتاهی ها و کم کاری هایی حالا به هر دلیل صورت می گیرد که باید برطرف شود و خدمات و شرایط مطلوبتری برای مطالبات مردم و مشتریان بر اساس دیدگاه و تاکید مسؤلان ارشد کشور جهت خدمت به مردم فراهم شود موضوعی که بر اساس اعتقاد و دین کشور و قانون نظام نیز توجه زیادی به آن شده است.
یکی از مشکلات و دغدغه های جدی مردم در حوزه ارتباطات در کردستان قطعی و آنتن دهی ضعیف تلفن همراه در برخی اوقات بوده و در روستاها این معضل آنتن دهی نامناسب همچنان به قوت خود باقی است. پوشش دهی نامناسب تلفن همراه درجاده ها، وضعیت بلاتکلیفی کارگزاران مخابراتی، مشکل سرعت پایین اینترنت از دیگر مشکلات این عرصه است.مشکل بزرگتر در این راستا عدم حضورمسؤلان شرکت مخابرات برای شنیدن درددل ها و دغدغه های مردم در این حوزه بوده است که در این راستا فعالیت های مؤثر و مرتبطی صورت نگرفته است که پاسخگویی و شفاف سازی مسؤلان این شرکت به نیاز و خواست و مطالبه مردم یک امر واجب بر اساس قوانین کشورمان می باشد چون خدمت بهتر و بیشتر به مردم اولویت برنامه های مسؤلان ارشد کشور بوده و برای تحقق این مهم بارها تاکید کرده اند.
اطلاع رسانی به روز در ارتباط با ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه و وضعیت اینترنت در همه نقاط استان توسط این شرکت باید به یک برنامه منظم و اولویت دار تبدیل شود مردم حق دارند بدانند به چه میزران به آنها خدمات ارائه می شود و بیاید خدمات و وضعیت امکانات شرکت مخابرات استان کردستان را با دیگر استانهای کشور مقایسه کنید تا مردم از میزان کیفیت و کمیت وضعیت موجود و خدمات شرکت مطلع شوند.
سرعت بسیار پائین در برخی از مناطق، عدم پشتیبانی صحیح و به موقع، عدم پاسخگویی به مشترکان در هنگام بروز مشکل و… مسائلی است که باعث آزردگی خاطر مشترکان اینترنت پرسرعت مخابرات استان کردستان شده است.
برخی مواقع وضعیت برقراری ارتباط از طریق تلفن همراه در استان کردستان با مشکل مواجه می شود و خیلی اوقات نیز اینترنت هم قطع می شود که ضروریست مسؤلان استان به ویژه مخابرات کردستان برای رفع این مشکلات بیشتر بکوشند.
عبارت «مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد» بیشتر اوقات تماس گیرندگان را شوکه و خسته می کند و کسانی هم که کار ضروری دارند راه به هیچ جای نخواهند برد هر چند در برخی از نقاط  استان ارتباط تلفنی از طریق تلفن همراه به هیچ صورت میسر نمی شود.
قطعی اینترنت در شهرستانها و به ویژه مرکز استان کردستان به امری عادی تبدیل شده و هر چند مدت یکبار اینترنت با قطعی مواجه می شود که البته تاکنون هم چاره ای برای رفع اساسی این موضوع انجام نشده است.
امروزه که دنیای مجازی و اینترنت با زندگی عادی و روزمره مردم عجین شده است در کردستان هرچند مدت شاهد اختلال های  اینترنتی هستیم و این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم و به ویژه مرتبطین با اینترنت ایجاد کرده است.
قطعی چند ساعته و حتی چند دقیقه ای اینترنت در برخی شهرهای استان کردستان در خدمات رسانی بیشتر ادارات به ویژه بانکها خلل وارد کرده و سبب نارضایتهای بی شماری در میان شهروندان به ویژه فعالان عرصه های الکترونیکی و مجازی می شود و این مهم کاربران را با مشکل مواجه می کند.
مهندس آزاد حکمت مدیر عامل شرکت مخابرات کردستان در گفتگو با خبرنگاران و نشست های بررسی مشکلات زیرساخت‌های ارتباطی شهرستانهای استان از وجود برنامه‌هایی در دست اجرا برای توسعه کمی و کیفی ارتباطات در استان خبر داده بود که با این وضعیت پیش رو کی و چگونه این برنامه ها عملی شده باید تعجب کرد.
وی همچنین از اجرای فاز ۵ توسعه کمی و کیفی تلفن همراه در کردستان خبر داده بود و گفته است در آینده نزدیک نسل جدید تلفن همراه در استان واگذار می‌شود و به توسعه کمی و کیفی ارتباطات در بخش تلفن ثابت، همراه و اینترنت نیز اشاره کرده و گفته بود تمامی تجهیزات برای توسعه تلفن ثابت با اولویت مجتمع‌های مسکن مهر، در استان اجرایی شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات کردستان، «برنامه‌هایی برای ارتقای پهنای باند اینترنت در استان در دست اجراست که با تحقق آن شاهد توسعه کمی و کیفی اینترنت در استان خواهیم بود».
در زمان قطعی اینترنت هر کاربری که با سامانه ۲۰۲۰ مخابرات تماس می گیرد با پیامی که در حال حاضر هیچ کدام از پاسخگویان مرکز فعال نمی باشند مواجه می شود که رسیدگی به این موضوع توسط متولیان امر به ویژه مسؤلان مخابرات کردستان ضروریست.
قطعی “ای دی اس ال” مخابرات سبب سرگردانی و بلاتکلیفی کاربران اینترنت، فعالان این عرصه و به ویژه رسانه های اینترنتی، شرکت های صنعتی و بیمه ای و مشترکان اینترنت مخابرات شده است و می طلبد مسئولان استان برای رفع این مشکلات و کاستی ها اقدامات اساسی و زیربنایی انجام دهند و پاسخگوی مردم در این حوزه باشند.
نمی دانم بر اساس قول مساعد مدیر عامل محترم مخابرات کردستان و اقداماتی که انجام دادند میزان پهنای باند اینترنت استان به چه اندازه افزایش پیدا می کند و این مهم کی تحقق پیدا می کند.؟
با توجه به واگذاری زیاد اینترنت به متقاضیان سرعت استفاده از آن در استان کردستان افزایش پهنای باند استان با دو هدف افزایش سرعت مشترکان فعلی و همچنین واگذاری به مشترکان جدید باید در اولویت باشد و همواره این مهم به روز شود چون وجود چندین هزار مشترک اینترنت پرسرعت در استان ضروریست که بسترهای لازم تقویت شوند و خدمات رسانی بهتری به مشترکان و مردم ارائه شوند.
البته وقتی کشورهای زیادی از اینترنت پر سرعت و چند گیگا بایتی استفاده می کنند باید وضعیت ما اینگونه باشد و قرار است سرعت در برخی کشورها به بیش از ۱۰ گیگا بایت برسد طبق بررسی های صورت گرفته توسط مؤسسات و مراکز معتبر، سرعت اینترنت در برخی کشورها در سال گذشته بدین شرح بوده است: هنگ کنگ دارای پر سرعت ترین کانکشن های جهان است، متوسط سرعت در این کشور ۶۵ مگا بیت در ثانیه است. شرکت های بزرگی مانند ال جی و سامسونگ برای کره ای ها هستند و با این حساب باید سرعتشان بالا باشد پیک سرعت اینترنت در این کشور ۳/۶۳ مگابیت در ثاینه است.
ژاپن سومین کشور با ۵۲ مگابیت در ثانیه است و از فیبر نوری استفاده می شود. سنگاپور با ۱/۵۰ مگابیت در ثانیه رتبه چهارم را دارد و جالب است بدانید آمریکا با سرعت ۳۷ مگابیت در ثانیه رتبه سوم جهان را داراست و کشورمان ایران نیز با سرعت حدود یک مگابیتی خانگی رتبه ۱۶۷ جهان را به خود اختصاص داده و در این میان نیز استانی مانند کردستان از محرومیت زیادی در عرصه ارتباطات برخوردار است که حتی آمدن وزیر این حوزه نیز کمک چندانی به توسعه این مهم در این استان محروم نکرده است.
گفتنی است دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تحویل گرفتن این وزارتخانه و مشکلات موجود آن به ویژه در این عرصه از راه اندازی سرعت اینترنت برای استفاده افراد عادی به حداقل دو مگابیت و در مراکز تجاری بین ۱۰ تا ۲۰ مگابیت افزایش در اواخر سال گذشته خبر داد که در بیشتر استانها محقق شد و وضعیت کنونی تا حدودی بهبود پیدا کرده اما این مهم هنوز در استان کاملاً تحقق پیدا نکرده است چون ۲ مگابیت خانگی استان بسیار کند است و احساس می کنی از ۱ مگابیت کمتر هم استفاه می شود و بعد جالب است بدانید سرعت در برخی استانهای کشور با کردستان بسیار متفاوت است و قابل مقایسه نیست که امیدواریم به این مهم نیز در کردستان بیشتر توجه شود.
مشکلاتی در خود سایت مخابرات کردستان وجود دارد که مراجعه کنندگان و افراد نیازمند به ارائه خدمات را با سردرگمی مواجهه می کند که نمونه آن، فرم ثبت سفارش اینترنت پرسرعت که بعد از انجام مراحل اولیه با پیام «با عرض پوزش ارسال کد فعاسازی مقدور نمی باشد» مواجه می شوی.
باید اضافه کرد که همچنان سایت رسمی مخابرات با کد ۰۸۷۱ شروع میشه این در حالیست که پیش شماره استان کردستان ۰۸۷ میباشد و از هر کدام از پیش کدها که استفاده کنی ارتباط میسر نمی شود و بخشی هم به نام «نظرات» وجود دارد که بر روی مشاهد نظرات که کلیک می کنی هیچ پیام و نظر و پیشنهادی وجود ندارد یعنی نظر مشتریان و مراجعه کنندگان… اهمیتی ندارد و هیچ توجهی به آن نمی شود.
راستی کم کاری و بی توجهی برخی و البته تعداد کم کارمندان و مراکز خدمات رسانی حوزه ارتباطات  کردستان را مردم به کی بگویند و باید به کجا شکایت کنند تا بتوانند حق و حقوق خود را بگیرن، چرا تبلیغات خوبی انجام می‌شود ولی خدمات ضعیفی ارائه می شود؟ چرا به مردم نمی گویید اگر حقشان ضایع شد باید چکار بکنند آیا در این راستا کاری انجام شده است؟
گلایه‌های مشترکان اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات استان هر روز رو به افزایش است و این در حالی است که به مطالبات و نیاز مشتریان به طور کامل و مناسب پاسخ داده نمی شود.
موردی دیگر در شرکت مخابرات کردستان وجود دارد که شاید اولویت این یاداشت و مطالبه کلی هم نباشد اما کم کاری و مشکلات آن خود باعث نگرانی و ناراحتی شهروندان و مشتریان شده است که ارتباط با شماره ۱۱۸ جهت کسب شماره ی سازمان، نهاد، شرکت و یا مشترکی دیگر می باشد که با خدمات رسانی ضعیف در استان مواجهه می باشد.
وقتی که به ۱۱۸ زنگ می زنی تا شماره ای را که لازم داری به تو بدهند بیشتر با عبارت صوتی «به علت ترافیک بالای خطوط فعلاً از پاسخگویی معذوریم و لطفاً بعداً تماس بگیرید» که از طریق سیستم و به صورت خودکار طراحی شده مواجهه می شوی و جالب است بدانید وقتی که این موضوع پیش می آید مشتری تا چندین دقیقه موفق به ارتباط نمی شود و همچنان باید منتظر بماند یا بعد از شماره گیری مجدد ۱۱۸ دوباره با این معضل برخورد می کند و یا بعد از چند دفعه تماس با این شماره پیام صوتی  دیگری «به علت ترافیک بالای خطوط لطفاً چند لحظه منتظر بمانید» جوابگوی شما می باشد، فکرش را بکنید اگر در یکی از محلات حاشیه شهر سنندج که بیشتر پدران و مادران که این مناطق درس نخوانده و از قشر زحمت کش جامعه هم هستند برایشان اتفاقی بایفتد و شماره مراکز فوریت های مختلف سطح شهر از جمله اورژانس، آتش نشانی، پلیس و یا نهادی دیگر را ندانند و کسی که به کمک آمده با حداقل سواد و اطلاعات اولیه بخواهد از ۱۱۸ یکی از شماره ها را بخواهد با وضعیت فوق الذکر چه باید کرد. البته هنگامی که ارتباط با ۱۱۸ برقرار می شود با یکی از واحدهای پاسخگو که صبح ها بیشتر خانم هستند با سردی و جواب سلامی خسته کننده که می شنوی مواجهه می شوی انگار آنها باید به اجبار پاسخت را بدهند برای محک این مهم می توانید امتحان کنید و آن را یکی از استانهای کشور  مقایسه کنید تا پاسخگویی و خدمات ضعیف این بخش هم برایتان بیشتر روشن شود هرچند بیشتر مشتریان استان به ویژه در سنندج مد نظر است این موضوع را تجربه کرده اند.
لذا لازم است کارکنان، مهارتها و توانایی های خود را برای پاسخگویی و مــــدیــــریت نیازها و خواسته های مشتریان افزایش دهند و بطور کلی مدیریت ارتباط با مشتری و پاسخگویی مناسب بـه خواسته های آنان جایگاه ویژه ای دارد لذا برقراری ارتباط درست با مشتریان ضمن کسب رضــــایـتـمـنـــدی آنان موجب پویایی و توفیق بیشتر شرکت می شود و اگر خدمات بیشتری در همه حوزه ها در استان به ویژه ارتباطات افزایش پیدا بکند تازه کم توجهی و عقب ماندگی گذشته به مقدار کمی جبران می شود چون ضمن اینکه خدمت به مردم عبادت بزرگی است مردم این استان رنج ها و دردهای فراوانی در گذشته به دلایلی چون جنگ تحمیلی و کم توجهی مسؤلان گذشته به مطالبات آنها کشیده اند که ضروریست همه در کار و شغل خود بیشتر بکوشیم تا شاهد آبادانی و توسعه بیشتر منطقه و کشور باشیم برای تحقق این مهم امروز اقدام کنیم فردا دیر می شود.
یحیی صمدی
 
کد مطلب: ۷۲۵۲۴  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۸/۹  |  ساعت: ۱۸ : ۳۰

شناسه خبر : 8307

این خبر رو هم ببینید

الزامات مدیریت و توسعه روستایی/ یحیی دباغی *

قش روستاییان و روستا به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده توسعه از اهمیت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =