خانه / فرهنگی / گفتگوبا»سيروان كنعاني «نقاش كردستاني //نقاشي هنري برگرفته از عشق و قلم گفتگو؛ سميه رمضان نيا

گفتگوبا»سيروان كنعاني «نقاش كردستاني //نقاشي هنري برگرفته از عشق و قلم گفتگو؛ سميه رمضان نيا

عدم اختصاص بودجه هاي مشخص و شفاف به حوزه ي هنرهاي تجسمي  و نبود فضا و مکان مناسب براي نقد و بررسي آثار و جشنواره هاي بومي و منطقه اي از عمده کاستي هاي اين حوزه در منطقه مي باشد

هنر همواره از مهمترين مقوله هاي فرهنگي در هر جامعه محسوب مي شود و هنرمندان همواره از اقشاري هستند که با عشق خود چرخ زندگي را مي چرخانند و زيبايي هاي هنر را به وضوح در مقابل ديد تماشاگران قرار مي دهند و كردستان نيز در عرصه هاي فرهنگي و هنري همواره در كشور حرفي براي گفتن داشته و دارد.
به گزارش مهر، کردستان از دير باز مهد هنر و هنر مندان بسيار بوده است که هر کدام از جايگاه و هنر خاص خود برخوردار بوده اند و اين سرزمين کهن هنر هاي بسياري را مادري کرده و رشد داده است از هنر خطاطي گرفته تا سفالگري و کاشي کاري و صدها هنر ديگر، نقاشي هم يکي از هنرهايي است که در سرزمين کرد زبان ايران زمين از دير باز مريدان و استادان بسياري داشته است.
وجود نقاشان مختلف و صاحب نام ايراني در دوره هاي مختلف تاريخ گواهي است از اينکه کشورمان، کشوري است که از نظر هنري غني و بي نياز بوده و اين هنر نسل به نسل با آموزش استادان به شاگردان منتقل شده و به اين نقطه رسيده است.
هنرهاي زيادي در ايران اسلامي وجود دارد که هنر دست هر کدام از اين هنرمندان آوازه اي بلند را در تمام دنيا به صدا در آورده است، اما يکي از شاخه هاي هنري که شايد از ميليونها سال پيش در ميان جوامع انساني شکل گرفته، هنر نقاشي و طراحي است.
سيروان کنعاني هنرمند نقاشي است که از زمان کودکي و نوجواني به هنر طراحي و نقاشي علاقه خاصي پيدا کرده است و طرح هاي زيباي اين هنرمند امروز حرفي براي گفتن در وادي هنر دارد.
اين هنرمند بيجاري در گفتگو با خبرنگار مهر، از عشق و علاقه خود به هنر طراحي گفت: از دوران کودکي علاقه خاصي به نقاشي و طراحي داشتم و نقاشي را به صورت اصولي از سال ۱۳۷۷ شروع کردم و تا کنون شش نمايشگاه انفرادي و بيش از ۱۵ نمايشگاه گروهي طراحي و نقاشي در شهر هاي سنندج، تهران، سقز، يزد، مريوان، اربيل، سليمانيه و… داشته ام که با استقبال خوبي مواجه شده اند.
وي داراي ديپلم و کارداني هنرهاي تجسمي ( نقاشي ) بوده و همچنين در ادامه مسير تحصيل خود فارغ التحصيل مقطع کارشناسي گرافيک است و از سال ۱۳۷۴ ضمن آشنايي با خوشنويسي و ادامه مسير به شکل آکادميک نزد تني چند از مدرسان سنندجي توانست مدرک عالي را از انجمن خوشنويسان ايران دريافت نموده و کم کم اين فعاليت مقدمه اي شد براي آشنايي با دنياي هنر و به اين بهانه در سال ۱۳۷۷ وارد هنرستان شده و رشته نقاشي را شروع و تا کنون ادامه داده است.
برپايي نمايشگاه نقاشي دچار
کنعاني در خصوص برگزاري نمايشگاه  نقاشي دچار گفت: اين نمايشگاه با عنوان کُردي ” دچار” يا اصطلاحاً گرفتار نمايشگاهي از آخرين تجربيات هنري بنده در زمينه ي نقاشي است که ۴۵ اثر به نمايش درآمده حاصل انتخابي ميان  بيش از ۱۲۰ اثر بنده در سال ۱۳۹۲ است.
وي در ادامه به گرايش آثار نمايشگاه نقاشي خود اشاره کرد و بيان داشت: گرايش اين آثار به بياني اکسپرسيونيستي و مرزي از انتزاع قرار دارد که فکر مي کنم بياني صادقانه از روزگار و شرايط فکري من و روابط اجتماعي و … دارد که به نوعي همه گرفتارش هستيم.
هنرمند کردستاني به مشکلات کاري خود و کاستي هاي عرصه هنر اشاره مي كند و معتقد است: عدم اختصاص بودجه هاي مشخص و شفاف به حوزه ي هنرهاي تجسمي  و نبود فضا و مکان مناسب براي نقد و بررسي آثار و جشنواره هاي بومي و منطقه اي از عمده کاستي هاي اين حوزه در منطقه مي باشد.
وي به ميزان فضا و پتانسيل لازم براي استفاده از کار هاي هنري اشاره کرد و بيان داشت: تا حدودي فضاي لازم براي برزو استعداد ها در استان وجود دارد هر چند اين فضا و پتانسل را در درجه اول بايد خود هنرمند در خود ايجاد نموده و خوب هر داشتن و رسيدني بهايي دارد که طبيعتاً ايثار لازم را مي طلبد.
حمايت هاي مالي از فعاليت هاي فرهنگي و هنري ضروري است
وي به ضرورت رفع مشکلات اين عرصه تاکيد کرد و گفت: چرخ هنر و اقتصاد بدون شک در هم تنيده اند. هرچند ارتقاي ذائقه ي بصري مخاطب و جامعه در کل نياز به همکاري چندين ارگان فرهنگي هنري دارد که در يک مسير فرآيندي و با ايجاد ظرفيت هاي لازم امکان پذير مي باشد.
وي ادامه داد: ريشه ي سرمايه هاي هنري، زيرمايه هاي اندوخته در طول تاريخ اند و تاريخ هنرمندان در گذار تاريخ جامعه، هويت پيدا مي کند و بديهي است بايد هنر از دو جهت بررسي گردد كه در ابتدا از جهت گذار تاريخ جامعه و هم از لحاظ تاثير متقابل محيط بر هنرمند و هنرمند بر محيط است.
کنعاني به تعريف کلي هنر اشاره کرد و اظهار داشت: شايد به قول نيچه هنر تنها راه فرار از پوچي براي انسان باشد اما من فکر مي کنم هنر به شکلي مي تواند مسير و راه حقيقت باشد و اين مهم زماني واقع مي گردد که اثر هنري پيش از آنکه بار تعهد يا التزامي را به دوش بکشد، هويت هنري خود را ثابت کند. هرچند انسان معاصر تمام اين خط کشي ها را نسبي دانسته و تعهدي به هيچ کليشه و چهارچوبي ندارد.
وي در ادامه با پيشنهاد به دوستان نوجوان و جوان هنرمند کردستاني گفت: در فضايي که گفتگو نباشد سوء تفاهم و عدم درک متقابل به اوج خود رسيده و اين همه راه را براي تکروي ها و با هم نبودن ها باز مي کند.
وي به استقبال مردم از روند برپايي نمايشگاه  اشاره کرد و افزود: ديدن هر اثر هنري بايد در آزادي کامل صورت پذيرد تا زماني که مخاطب بخواهد مبناي آناليز و تجربه ي بصري خود را بر کليشه هاي تجربه شده خود و يا ديگران بگذارد بدون شک ارتباطي حاصل نخواهد  گشت.
وي ادامه داد: فضاي نقاشي  هاي بنده نياز به رهايي مخاطب و سيري آزادانه در فرم و رنگ و ريتم دارد و فکر مي کنم بعد از گذار از اين مباني، عمق احساس و انديشه ي اثر تفسير خواهد شد که به نوعي مي تواند کاملاً شخصي باشد.
نمايشگاه نقاشي دچار از ۱۰ تا ۱۶ اسفند ماه در  نگار خانه ارشاد سنندج برپا  مي شود و پذيراي علاقه مندان اين حوزه مي باشد.

شناسه خبر : 10349

این خبر رو هم ببینید

وحدت اسلامی از دیدگاه کتاب وسنت

نویسنده :خلیل افرا، عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور ، رئیس هیئت افتاء …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =