خانه / فرهنگی / گفتگو با فیلمساز جوان سنندجی؛ پیام عنایتی و شروعی لذت‌بخش با «هه نار»

گفتگو با فیلمساز جوان سنندجی؛ پیام عنایتی و شروعی لذت‌بخش با «هه نار»

هشت سالی است وارد عرصه فیلمسازی شده ام. در ابتدا از عکاسی شروع کردم و پس از مدتی کوتاه به کارگردانی روی آوردم و می توانم از فیلم کوتاه «هه نار» به عنوان اولین کار خود نام ببرم که در جشنواره فیلم های صدثانیه ای جایزه گرفت

 
شمال و غرب و جنوب پریشان و آشفته اند، تاج ها در هم می شکنند و امپراتوری ها به خویش می لرزند … بیا از این دوزخ بگریز و آهنگ شرق، دلپذیر کن تا در آنجا نسیم روحانیت بر تو وزد و در بزم عشق و می و آواز، آب خضر جوانت کند». این تعریفی بود که درباره هنر از زبان پیام عنایتی هنرمند جوان و با استعداد کردستانی بیان شد. وی معتقد است دنیای هنر دنیای دیگری در این دنیای امروزی است. در میان گفته هایش عشق به هنر بسیار یافت می شود. پیام عنایتی همه ی علاقه مندان به حوزه فیلمسازی را دعوت به حضور در این عرصه کرد و می گوید هنرِ جوان کُرد بسیار زیباتر دیده و شنیده می شود. در ادامه گفتگوی ما با وی را می خوانید:
 
در ابتدا بفرمائید از چه زمانی وارد عرصه فیلمسازی شده اید و تاکنون چه کارهایی انجام داده اید؟
 
هشت سالی است وارد عرصه فیلمسازی شده ام. در ابتدا از عکاسی شروع کردم و پس از مدتی کوتاه به کارگردانی روی آوردم و می توانم از فیلم کوتاه «هه نار» به عنوان اولین کار خود نام ببرم که در جشنواره فیلم های صدثانیه ای جایزه گرفت. بعد از تولید این فیلم روز به روز به کار فیلم و فیلم ساختن علاقه مند شدم و امید داشتم که می توانم در این زمینه پیشرفت کنم و با پشتکاری فراوان راه را ادامه دادم. علاقه در هر کاری مهم است و من با همین علاقه به کار بود که سختی های اوایل را تحمل کردم و با عشق کارم را ادامه دادم؛ در این چند سال علاوه بر چند کار خودم در کنار گروه های مختلفی به عنوان دستیار کارگردان، مدیر تولید و بازیگر حضور داشته ام. سال ۸۷ در فیلم روز رفتن اثر سالم صلواتی که به مدت پنج ماه در شرایطی سخت تولید شد به عنوان جانشین تولید حضور داشتم. یک سال بعد در فیلم شور شیرین که در کرمانشاه تصویر برداری شد دستیار کارگردان بودم. در فیلم درخت بادام کار مختار معصومیان نیز که در جشنواره فنلاند و بلاک آلمان اکران شد، به عنوان مدیر تولید  و دستیار کارگردان حضور داشتم. در فیلم های کوتاه نیز با بسیاری از دوستان از جمله تیمور قادری، سامان حسین پور، مهدی خلیلی و زانیار لطفی همکاری داشته ام که از این کارها نیز می توانم به «میخورد بر بام خانه» کار تیمور قادری و «فوتبال» به کارگردانی سامان حسین پور اشاره کنم. پس از آن در سال ۸۹ دوباره کار دیگری به نام نماز و نیایش را کارگردانی کردم که در چندین جشنواره کشوری و استانی جایزه گرفت. در چند سال اخیر فیلم کوتاه «زندگی در مه» و مستند «زیر سایه خورشید» را نیز کارگردانی کردم. از دیگر کارها فیلم سینمایی «مهر و بهمن» به کارگردانی پرنیا کاظمی و تهیه کنندگی مهرداد مجیدی بود که در آنجا نیز به عنوان روابط عمومی حضور داشتم. در طول این سال ها همچنین با جمیل مفاخری،  فرهاد مسکوک و استاد جلال نصیری نیز کار کرده ام. در این چند سال با فیلم های بلند و کوتاه بسیاری همکاری داشته ام ولی دوست داشتم خودم کار کنم.
 
در سریال روزهای خوش زندگی هم حضور داشتید، کار با آقای چمنی گل چگونه گذشت؟
 
به نظر من سریال روزهای خوش زندگی سریالی به یاد ماندنی بود و به جرأت می توانم بگویم لذت بخش ترین و خوش ترین روزهایم را سر صحنه این فیلم داشتم. کار با ستار چمنی گل فوق العاده بود، واقعا استاد بود. در روزهای خوش زندگی چیزهای فراوانی یاد گرفتم چه در کارگردانی، تولید و چه در بازیگری. تقریبا تمام کارهای من به جز کارهای اولیه خودم (با خنده)حرفه ای بوده اند. آثاری چون زمان رفتن، شور شیرین، روزهای خوش زندگی و کارهای بسیار دیگری در جشنواره های مختلف ارزیابی شده و مورد تقدیر قرار گرفته اند.
 
در خارج از کشور هم حضور داشته اید؟
 
در خارج از کشور در فیلم «هه ناسه» در اربیل به کارگردانی علی احمد حضور داشتم اما در این مدت سربازی پیشنهاد کار در کرکوک عراق، سوئد، و یک فیلم مشترک در ایران و ژاپن کار سیروس حسن پور را نتوانستم قبول کنم. در این مدت هم مشغول تهیه یک کار جدید با مضمون واقعیت امروز جامعه ایران هستم که در این رابطه با شرکت عصر نوین بیتا در حال همکاری هستیم.
 
اکثر کارهای شما تاکنون فیلم کوتاه بوده است، در ادامه به چه شیوه ای کار می کنید؟
 
اکثر هنرمندان فیلمساز از فیلم های کوتاه آغاز کرده اند و شیوه جمع بندی کارهای بلند تر را در همین کارهای کوتاه فرا گرفته اند و اگر زمانی به آن جایی که خودم میخواهم برسم قطعا وارد کارهای تولیدی با حجم بیشتر خواهم شد. فیلمسازی در حقیقت آن چیزی نیست که در کلاس های درس بیان می شود. با این حال مانند اکثر کارها نیاز به کار علمی و تئوریک داریم. زمانی که کار تجربی بلد باشی لازم است که بار علمی نیز داشته باشی و زمانی که هر دو در کنار هم قرار گیرند مطمئنا آن شخص یک فیلمساز موفق از آب در می آید.
 
از دیدگاه شما وضعیت امروزی فیلم در کردستان چگونه است؟
 
در کردستان افراد توانمندی حضور دارند که در این عرصه در ایران و جهان دارای نام و اعتباری هستند. کردستان توانمندی های بسیاری در تصویر، تدوین، کارگردانی و بازیگری دارد. خوشبختانه با وجود چنین پتانسیل هایی در این چند سال اخیر شاهد سرمایه گذاری هایی در سینمای کُردی بوده ایم. شرایط در گذشته سخت بود و خصوصا حمایت های دولتی بسیار ناچیز بود. در سال ۸۹ شخصا آقای شهبازی(استاندار وقت کردستان) نامه ای به بنده دادند که در آن اداره فرهنگ و ارشاد استان می بایست تجهیزاتی برای کار در اختیار من قرار می داد اما زمانی که نامه را به آقای میمنت آبادی دادم مستقیما با جواب رد ایشان مواجه شدم. عرض کردم شرایط در این مدت بهبود یافته و امید به بهبود دوباره نیز هست. البته باید در اینجا از حمایت های انجمن سینمای جوان ایران و آقای سیروس ثنایی، حوزه هنری استان و شرکت عصر نوین بیتا نام ببرم. حمایت از علاقه ی جوان کُرد به هنر بسیار وی را در به اوج رسیدن یاری می دهد. مدتی پیش یکی از دوستانم طلاهای مادرش را برای تهیه فیلمش فروخت. بسیاری از هنرمندان با کوچکترین حمایت های معنوی دلگرم می شوند و لازم است که این حمایت ها بیشتر صورت گیرد. قطعا زمانی که یک فیلمساز در توانش باشد که یک فیلم قوی بسازد خواه ناخواه سرمایه گذاری هم صورت می گیرد.
 
علاقه ی جوانان را چطور دیده اید؟
 
به راستی جوانان کرد علاقه ی فراوانی به هنر فیلمسازی دارند. من زمانی که از سال ۸۹ به عنوان مدرس فیلمسازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتم شاهد هنرجویانی بودم که همگی با عشق آمده بودند و دوست داشتند پیشرفت کنند. اما از طرفی با کمبود امکانات مواجه بودیم، دوربین نبود تجهیزات سر صحنه نبود و با هزینه خود بچه ها هر چند روز یک بار دوربینی اجاره ای را به کلاس می آوردیم و ضبط داشتیم. علاقه ی خاصی دارند اما پشتوانه ندارند، خانواده هایشان نمی گذارند، می گویند آینده ای ندارد! بسیاری از هنرجویانی که داشتم عاشق پیشرفت در کارشان بودند. بیشتر آن ها هم علاقه فراوانی به بازیگری داشتند و عاشق بازیگری بودند. باید گفت آینده در وجود هر انسانی است که خود او می تواند در هر زمینه ای آن را برای خود تضمین کند. دلیل اصلی مخالفت برخی خانواده ها با حضور فرزندانشان در عرصه هایی از جمله هنر و ورزش آن است که آینده ای را در آن نمی بینند اما باز هم می گویم که هر انسانی می تواند در هر زمینه ای که با پیش شرط علاقه حضور یابد موفق شود و به اوج برسد؛ خانواده ها می توانند فرزندانشان را در جهت رشد استعداد، توانایی و علاقه ای که دارند هدایت کرده و با اعتماد به آن ها زمینه رشدشان را فراهم کنند. من از تمامی علاقه مندان به فیلمسازی دعوت می کنم وارد کار شوند و از علاقه شان به عنوان نیرویی خارق العاده در برابر نامهربانی ها و کم توجهی ها استفاده کنند تا به کمک تصویر حرف دل مردم را بر زبان آورند. واقعا این فضا نیاز به انسان هایی دارد که علاقه مند به کار باشند و در این صورت پیشرفت صورت می گیرد. در کار فیلم و سینما غیر از غم همه چیز هست. در این مدت خوشبختانه خاطره ی تلخی نداشته ام. فیلم همیشه برای من لذت بخش بوده و با آن به آرامش می رسیدم.
 
ضعف عمده کارهایی که امروزه در استان کردستان تولید می شود در چیست؟
 
درصد فراوانی از کارهایی که در استان کردستان و حتی ایران تصویر برداری می شود در فیلم نامه مشکل دارند. عجله در کار تولید فیلم یک آسیب است، زمانی که فرصت چند بار نویسی را به فیلمنامه ندهند و زود به تصویر بکشند قطعا کار پخته ای عرضه نمی شود. من واقعا بزرگترین ضعف را در فیلمنامه می بینم. استان کردستان در اکثر حوزه های فیلم بزرگان زیادی دارد. هم اکنون امیر علی ویسی در تصویربرداری و کامران جاهدی در تدوین جزو برترین های کشور هستند. فیلم های موفقی که امروزه در جهان دیده می شود می بینیم که در عین سادگی دارای فیلمنامه ای قوی هستند اما برخی فیلمنامه های ما درهم و پیچیده هستند و همین عامل نازیبایی اثر می گردد. مخاطب همیشه آماده پذیرش یک کار اثر گذار است و این موضوع در چندین دوره ثابت شده است که کار خوب مخاطب خوب را نیز دارد.
 
و حرف آخر؟
 
به عنوان گفته آخر از هر کسی که علاقه ای به فیلم، تصویر و سینما دارد درخواست میکنم محکم وارد فضا شود. هنر ذاتی است که در وجود هر انسانی نهفته است و بروز آن در جهت پرورش روح یک انسان اهمیت دارد. بار دیگر هم می گویم که هنر جوان کُرد می تواند بسیار زیباتر دیده شود.
 
 
گفتگو: یاسین شریعتی / کردپرس
 
کد مطلب: ۵۸۶۶۴  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۱۱/۲۰  |  ساعت: ۱۷ : ۱۳

شناسه خبر : 10365

این خبر رو هم ببینید

وحدت اسلامی از دیدگاه کتاب وسنت

نویسنده :خلیل افرا، عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور ، رئیس هیئت افتاء …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 16 =