اخبار کلام و عقیده

پدیده مقارنه، بدعت و تلاشی برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین


در ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند دو سال گذشته یک فرقه مذهبی بنام مکتب با بدعت گذاری عجیب و مغایر با آموزه های دینی و با استناد به پدیده مقارنه طی اعلامیه ی رسمی با اعلام این مطلب که : "با توجه به وقوع پدیده مقارنه به ترتیب چهارشنبه مورخه 27/03/94 و جمعه مورخه 26/04/94 آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر می باشد"اقدام به اعلام زمان آغاز و پایان ماه مبارک رمضان نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم

مکتب قرآن . مقارنه. بدعت و تلاش برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین

 

در ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند دو سال گذشته یک فرقه مذهبی بنام مکتب با بدعت گذاری عجیب و مغایر با آموزه های دینی و با استناد به پدیده مقارنه طی اعلامیه ی رسمی با اعلام این مطلب که : "با توجه به وقوع پدیده مقارنه به ترتیب چهارشنبه مورخه 27/03/94 و جمعه مورخه 26/04/94 آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر می باشد"اقدام به اعلام زمان آغاز و پایان ماه مبارک رمضان نمود. که با توجه به مغایرت این اقدام نامیمون و وحدت شکن با نص صریح آیات و احادیث در ملاک عمل قرار دادن بحث رویت هلال ماه در اعلام آغاز و پایان ماه های قمری در این نوشتار سعی شده است با توجه به طرح این موضوع در بخشی از جامعه با بهره گیری از فقه امام شافعی (رضی ا...عنه) ضمن تشریح پدیده مقارنه به نقد این بدعت جدید و خطرناک در جامعه مسلمین پرداخته شود:

مقارنه چیست؟

امروزه اکثر مردم می دانند که کره ی زمین به دور خود و ماه نیز به دور زمین ، و هردوی اینها با هم به دور خورشید در گردشند. در فواصل زمانی مشخصی (هر ماه یکبار) ماه و خورشید (نسبت به زمین) در یک راستا قرار می گیرند که آنرا مقارنه ی ماه و خورشید می نامند. در این حالت نیمه ی تاریک ماه ، کاملاً به سمت زمین است و هیچ نوری از آن به زمین نمی رسد بنابر این هیچ هلالی تشکیل نمی شود. بنا به حد دانژون ، تا زمانی که جدائی زاویه ای ماه از خورشید به بیشتر از 7 درجه نرسد، امکان روئیت هلال وجود نخواهد داشت. و برای فاصله گرفتن حداقل 7 درجه ای ماه از خورشید (از دید ناظر زمینی) حداقل 16 ساعت زمان لازم است. (16-36ساعت) بنابر این از لحظه ی مقارنه تا لحظه ی امکان روئیت هلال ، حدود یک شبانه روز فاصله است.

رؤیت هلال ماه:

رؤیت هلال به این معناست که هلال ماه در افق غربی برای چند دقیقه پس از غروب خورشید ، قابل مشاهده باشد. انواع رؤیت عبارتند از :

1-رؤیت توسط خود انسان.

2-رؤیت توسط دیگران و اعتماد به رؤیت آنها.

3-رؤیت توسط ابزار(دوربینها و تلسکوپهای یک چشمی و دو چشمی ، دوربین های سی سی دی با قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت پردازش تصاویر.

4-امکان رؤیت بوسیله ی محاسبات نجومی.

برابر بررسی های صورت گرفته از کتب فقهی مذاهب اسلامی بویژه فقه امام شافعی (رضی ا...عنه) دیدگاههای اکثر علمای قدیم ،معاصر و همچنین نظرات خود بنیانگذار این فرقه در شروع ماه های قمری اثبات رؤیت هلال ماه حتی با استفاده از محاسبات نجومی بوده نه مقارنه ، که این مهم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله : مصر، عربستان، مالزی ،اندونزی و... مورد تایید و اجرا قرار گرفته است. نکته قابل ذکر در بیان تاریخچه استفاده از پدیده مقارنه که از سوی سران این فرقه برای اعلام آغاز و پایان ماه مبارک رمضان به بهانه ایجاد وحدت در بین مسلمین قرار گرفته در هیچ یک از کشور های اسلامی مورد اجرا و تایید قرار نگرفته و صرفاً در مقاطعی در کشور لیبی و آن هم در زمان سلطه ی معمر قذافی ، از پدیده مقارنه به عنوان شروع ماه قمری استفاده شده است.

بررسی آیات و احادیث در تایید رؤیت هلال ماه:

یسالونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج (سوره بقره آیه 189) درباره ی هلالهای ماه از تو می پرسند. بگو : آنها شناسه های زمانی برای مردم و حج هستند.

لا تصومواحتی تروا الهلال و لا تفطرواحتی تروه فان غم علیکم فاقدروا له(متفق علیه. بخاری 1906- مسلم 1080) روزه نگیرید تا اینکه هلال را رؤیت کنید و افطار نکنید (اعلام عید نکنید) تا اینکه هلال را رؤیت کنید. پس اگر هلال بر شما پوشیده باشد با تقدیر خود (اندازه گیری و محاسبه) به آن عمل کنید.

نهی النبی عن صوم یوم الفطر و یوم النحر( متفق علیه. بخاری 1991- مسلم 1138) پیامبر خدا نهی کرد روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان .

نتیجه گیری و بیان چند نکته در رد نظرات این فرقه:

1-این آرزوی هر فرد مسلمانی است که همه ی مسلمانان جهان ، همه با هم و با یکدلی و صمیمیت همراه با یکدیگر ، یک روز مشترک را به عنوان عید اعلام کرده و جشن بگیرند. اما روشهای غیر منطقی نه تنها چنین مقصودی را حاصل نمی کند بلکه باعث ایجاد تفرقه ی بیشتر در میان مسلمین می گردد. حق و صواب این بود که ابتدا موضوع به صورت پیش فرض در معرض نظرات علمای اسلامی قرار داده سپس با بررسی نظرات موافق و مخالف ، اقدام به صدور رای می گردید. نه اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات علمای دین و به صورت یک حکم فقهی لایتغیر که در آن به نظر نمی رسد صرفاً با هدف ایجاد اخلال در صفوف و وحدت مسلمین ارائه شده است مبادرت نمایند.!!!

2-قرآن کریم در آیه ی (185 سوره بقره) خود را هدی للناس معرفی می کند. از اینرو به فرض قبول این فرضیه این چه هدایتی است که در طول 1400 سال امت اسلام متوجه نشده اند که منظور خداوند از فمن شهد منکم الشهر فلیصمه  مقارنه بوده نه رؤیت هلال ماه؛و در طول این 1436 سال تنها یک گروه کوچک و فرقه گرا در یکی از محلات سنندج با تعداد محدودی عضو که خود دچار انشعاب نیز شده به این هدایت الهی دست یافته و دغدغه وحدت پیدا نموده است!!!؟؟؟

3-به اجماع تمامی فقهای اسلامی (در کل مذاهب) گرفتن روزه در ایام عید فطر و عید قربان ، با توجه به حدیث نبوی: (نهی النبی عن صوم یوم الفطر و یوم النحر) حرام می باشد و چنانچه کسی در این ایام روزه بگیرد نه تنها اجری ندارد بلکه دچار معصیت شده است. با توجه به ادعای نویسندگان بیانیه ، که مقارنه را جهت اعلام عید رمضان قابل استناد می دانند و با توجه به اینکه رؤیت هلال حدود یک روز پس از مقارنه صورت می گیرد ؛ بنابر این (اگر مبنا در نظر خداوند ، مقارنه باشد) رسول خدا به همراهی تمامی صحابه ، در تمامی سالهای عمر با برکتشان در روز عید فطر ، روزه بوده اند!!!؟؟؟

4-بدعت و ادعای عجیب این فرقه مبنی بر اعلام اول و پایان ماه قمری بر اساس مقارنه که به بهانه ایجاد وحدت صورت گرفته چنان مضحک است که حتی توسط بخشی دیگر از فرقه با استناد به نظریات کاک مفتی زاده مورد قبول قرار نگرفته و رد شده است. در پایان توجه خوانندگان عزیز بویژه اعضا و هواداران این فرقه را به جمله ای از بنیانگذار این فرقه در رد بدعت جلب می نمایم.

دائر کنندگان بدعت و آداب زیان بار معمولاً مستکبرانند و تائید گرانشان زیرا همیشه در صددند از هر حادثه ای خوش یا ناخوش برای " ماقول" شدن بیشتر استفاده کنند(نامه های کاک احمد مفتی زاده بخش اول ص 69-71) .

 

 

 

نویسنده و پژوهشگر : محمد رئوف احمدی – کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی – بوکان – تیر ماه 1394.


تعداد بازدید : 1922

نظرات
-----------------
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۹:۲۵ مهمان :
کارشناس محترم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ، منبعد سعی کن ، تکالیفت را خودت انجام بدی ، به دیگران که برات می نویسن میگن منتشر کن زیاد اعتماد نکن ، انشاءالله روزی دنیای اسلام یه این حقیقت خواهند رسید ، چون توئی نمی توانی در صف مسلمانان اهل سنت تفرقه بیندازی و همچنان کور کورانه ، نوشته دیگران را نشر کنی ، کار شناس محترم !!!!!!!!!!، اتفاقاَ یکی از وسائل رویت را برات نوشتن ، توجه نکردی ، آن همان مقارنه ست ، منبعد خودت یک بار از روی تکلیفت بنویس بعدا بگو نشر کنند . مقارنه برای تو بدعت است ، برای دانشمندان یک امر بدهی است 0

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۱۵:۴۳ مهمان :
مطالب مفید ورسا بود جا داشت بعد مذهبیش بیشتر باز می شد بهرحال مفید وجالب بود راستی برادران مکتب از کی وبه قول چه مجتهدی چنین نظری را اعمال می نمایند؟ در هر حال ماهیت اصلی اتحادآوربودن چنین امری خوب است اما نتایج تابعه بسیار مضر

۱۳۹۴/۰۵/ ۸ - ۲۲:۲۱ مهمان :
سلام درود بی پایان به کرد نور عزیز همیشه واقعه بینانه و کارشناسی شده به هر موضوعی می پردازید از اینکه بحث مقارنه را مطرح نمودید بسیار متشکرم متاسفانه افراد ی هستند که قصد عدم ایجاد وحدت مسلمین را دارند از جمله آنها افراد مکتب قرانی هستند که به نام دین وبا پوشش قران ریشه به دین محمدی می زنند وبا خرافات های وقیحانه خود مسیر دین را به انحراف می کشند خدا وند آنها را هدایت نماید همچون رهبر خود کاک احمد مفتی زاده و.... پزوهشگر دینی ملا عثمان محمودی از هرمزگان

۱۳۹۴/۰۵/ ۸ - ۲۲:۲۷ مهمان :
مطالب مفید ومثمر ثمری بود جا داشت نظرات امام شافعی رضی عنه و رهبر فقید مکتب قران که خلاف نظرات کاک سعدی قریشی بود را هم تهیه و ارسال می نمودید .سعداله محمدی از بوکان

۱۳۹۴/۰۵/ ۹ - ۲۱:۱۳ مهمان :
سلام، بزرگ نمودن این مطالب هیچی سودی برای مردم و نظام ندارد متاسفانه عدەای ازاین ڕاه نان میخورند دراین نظام همه مذاهب ازادند باتوجه مسائل دینی خود اقدام نمایند ، واگر بدانیم دیگڕ در مسائل مذهبی دخالت نمی کنیم و نان عده ای چاپلوس و ریا پیشه قطع خواهد شد

۱۳۹۴/۰۵/ ۹ - ۲۲:۳۲ mohsen jalali :
سلام ممنون جالب بود زحمت کشیدین

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۳۶ احمد :
به نظرم مطلب خوبی بود مکتب قران برای جا انداختن خود سعی در تظاهر به روشنفکر دارند با وحدت شکنی به جایی نخواهد رسید نسل جدید به افکار کهنه اینچنینی اهمیت نمی دهد

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۵۲ حامداسعدی :
سلام حفظ وحدت امت واحد اسلامی ازضروریات است امابه قیمتی وباچه هدف ووسیله ای.اگراقدامات تفرقه افکنانه باجعل کلمه وحدت انجام شودنه فقط اجری نداردبلکه رواج شیوه منافقانه بوده وجزایش آتش جهنم وغضب الهی خواهدبود. پیروان معدوداین فرقه صهیونیست مآب بهتربجای دلسوزاندن برای جهان اسلام بفکرآینده خودباشنذوبیش ازاین آب تفرقه به آسیاب صهیونیستهانریزند.امروزوهابیت مساوی است باصهیونیست چون سران هردورژیم منحوس دارای پیمانهای مختلف دفاعی وامنیتی هستندیعنی سران عربستان بجای دلسوزی برای امت اسلامی منافع صهیونیستهای غاصب وکودک سوزرابرمنافع امت اسلامی ترجیح دهده وبرای خوشایندآنان نیزیمن رابه خاک وخون کشیدند.لذا ترویج تفرقه به هربهانه مدنظر دشمنان اسلام است.

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۷:۴۲ احمد قادری :
مطلب فوق علمی و پژوهشی نگاشته شده است. ضمن تقدیر لازم است بیشتر بر مبانی فقهی مساله تاکید شود و نه صرفا مبنای علمی. بنظرم باید بر همان حیدث صوموا لرویته و افطروا لرویته بیشتر کار می شد چون ظاهر و باطن آن پاسخگوی ما خواهد بود و نه مباحثی که مبنای سیاسی ایدلوژیکی خاصی دارد

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۷:۴۵ دانشجو :
از نگارنده محترم متشکرم که بسیار جذاب و گیرا این مطالب را نوشتند. خواهشمندم جهت ایجاد اتحاد بین احاد مسلمین توصیه میکنم ماموستاهای محترم شهر و روستا از یکدیگر در اعلام روز عید تقلید نکنند چون شرایط مقلِد و مقلَد در کتب مذهب خودمان یعنی مذهب امام شافعی (ره) به تفصیل آمده است. بنا را بر احادیث صحیح نبوی و رویت بلد بگذاریم.

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۷:۵۰ ماموستا :
انصافاً مقاله مفید بود اما جا داشت اقوال فقهای شافعیه در این خصوص بدقت رصد می شد . دوستان مساله نه صرفاً حدیثی است و نه صرفا علمی بلکه با تکیه بر این دو مبانی فقهی را می توان از آرای فقهای شافعیه نیز استخراج کرد که در نهایت به دو مبنا خواهیم رسید: رویت بلد و تقلید. به هر کدام استناد شود بهتر از اعلام احساسی روزعید از روستاها و شهرهای مختلف و ایجاد تشتت بین مسلمین است.اجرکم عندا..

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۱۱:۳۶ ماموستا :
انصافاً مقاله مفید بود اما جا داشت اقوال فقهای شافعیه در این خصوص بدقت رصد می شد . دوستان مساله نه صرفاً حدیثی است و نه صرفا علمی بلکه با تکیه بر این دو مبانی فقهی را می توان از آرای فقهای شافعیه نیز استخراج کرد که در نهایت به دو مبنا خواهیم رسید: رویت بلد و تقلید. به هر کدام استناد شود بهتر از اعلام احساسی روزعید از روستاها و شهرهای مختلف و ایجاد تشتت بین مسلمین است.اجرکم عندا..

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۱۳:۱۹ مسلم :
از مطالب مفید همه دوستان استفاده کردیم اما انتظار می رود در عمل دل و زبانمان بفرموده قران مجید یکی باشد و جهت حفظ اتحاد و رعایت اقدال بزرگان مذهبی مان از جمله امام شافعی (ره) اقدامی مفید انجام دهیم انشاا..

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۲۲:۳۰ ناشناس :
مقاله فوق درعین اینکه خلاصه ومجمل بود پیامی مفصل وقانع کننده به خواننده ابلاغ می کرد با وجود این نقد کارشناسانه واظهارنظر اساتیدظاهرا جایی برای نظرات دیگر باقی نیست علیهذا اینجانب بعنوان یکی از طرفداران وحدت وانسجام درشعب مختلف دین مقدس اسلام معتقدم ظهور نابهنگام فرق وگروهکهای بی محتوا که مسلما خالی از ذخایر غنی اسلامیست هدفی جز ضربه زدن به پیکره اعتقادات مسلمانان ندارد وچه بسا دست نشانده عواملی باشند که باورهای جوانان را نشانه گرفته تا بسوی پوچگرایی ودین راهیچ گرایی سوق دهند

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۳۰ مهمان :
متاسفانه عدهای بنام دین ریشه به وحدت مسلمین می زنند گروه مکتب ازاین طیف است بروید استغفار وتوبه کنید.

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۳۲ مهمان :
میهمان بخدا روزقیامت کاک سعدی ودارودسته اش بایدجوابگو قر جوان شوند.

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۳۷ مهمان :
دانشجو مطالب علمی خوبی تهیه شده ولی نیاز است به زبان ساده تر برای عوام نوشته شود ازحوصله همه خا رج است.

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۴۱ مهمان :
کردنور ازمقاله خوبتان تشکر میکنم. جهت تنویر افکار عمومی بسیا ر مرد پسند است

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۴۸ مهمان :
باسلام کاک سعدی فردی مستبد ودیکتاور است من درکلاس درس ایشان بوده ام فقط بهفکر مال اندوزی برای خودش است ولا عیر خدا همه راهدایت بکند

۱۳۹۴/۰۵/۱۳ - ۲۳:۵۷ مهمان :
تیمور مقله علمی خوبی بود من مدتی است با این سایت اشناه شده ام ازمدیر سایت تشکر میکنم بدون جانب گری وبی طرفی حقایق جامعه را بیان می کند انشاله چشم بیناه وجود داشته باشد .جوانرود کرماشان

۱۳۹۴/۰۵/۱۶ - ۱۴:۱۵ رسول از سنندج :
مطلب جالبی بود،ایکاش همه علما و مرکز نجوم و متخصصین با هم جمع شده و کمیته ای مشترک را تشکیل داده تا نتیجه نهایی را اعلام نمایند و همه اطاعت و تمکین کنند وراهی برای اختلاف افکنی باقی نماند / با تشکر از سایت کردنور ومدیریت آن.

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۰:۵۵ ابراهیمی دیواندره :
حدود یک سوم از جزوه­ی فوق به بیان مقدمات و اصول پذیرفته شده علم نجوم پرداخته است که به نظر نمی­رسد کسی مخالفتی با آنها داشته باشد. نکته اصلی اینجاست که با این اصول پذیرفته شده­ی علمی، نمی­توان شروع ماه قمری و تطبیق آن با ضوابط شرعی را استخراج کرد. خلاصه اینکه مبناء قرار دادن مقارنه به جای رویت هلال ( که حدود یک روز تفاوت دارد) مدّ نظر شارع مقدّس نمی­باشد.

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۰:۵۷ محمودی گویله :
إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۰:۵۸ افشین دانشجوی فیزیک :
با تشکر از مطلب جامع و کامل وب سایت کُرد نور مجددا یادآوری می گردد که هنگامی که ماه بین زمین و خورشید قرار دارد هیچ بخشی از ماه برای ناظر زمینی روشن نیست. اصطلاحاً" به این لحظه مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو گفته می شود. در واقع مقارنه لحظه تولد ماه است. شاید به نظر برسد که در هر ماه قمری باید یک خورشیدگرفتگی داشته باشیم ولی از آنجا که صفحه مدار ماه با صفحه مدار زمین به دور خورشید زاویه می‌سازد بنابراین در برخی از موارد سایه ماه از بالا یا پایین صفحه مدار زمین می گذرد و خورشیدگرفتگی اتفاق نمی افتد.

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۱:۰۰ رضایی از دیواندره :
مقابله عکس مقارنه بوده و فقط مخصوص سیارات بیرونی (زبرین) است. این حالت زمانی رخ می دهد که سیاره درست در مقابل زمین واقع شود ویا به دیگر سخن زمین بین سیاره بیرونی و خورشید قرار گیرد که در این حالت فاصله سیاره تا زمین به کمترین مقدار خود می رسد و سیاره درخشانتر به نظر می رسد.

۱۳۹۴/۰۵/۱۹ - ۱۹:۵۱ سایت دنیا :
باسلام لينک شما در سايت اشتراک لينک دنيا منتشر و براي هزاران عضو خبرنامه اين سايت ارسال شد http://2onia.com اين پيام به منظور ارسال دعوت نامه براي شماست شما مي توانيد با عضويت رايگان در اين سايت با ارسال لينک از بازديد بيشتر مطالب خود بهره مند شويد لينک مطلب شما در سايت دنيا: yon.ir/LSey

۱۳۹۴/۰۵/۲۲ - ۱۰:۱۳ ارام :
بی کاری ؟ چه فرقی می کند .؟ ماه که گم نشده ببینیش .همیشه هست . مثلا شما دانش دارید . به دنبال غضعبلات اعراب بدوی میروید؟ راستی میدونستی ریاضت روزه دهن کجی به نعمات خداوندوکفران نعمت به وسیله شیطان به پاره ای از مردم تحمیل شده که موجب بیماری ودچارشدن به رنج گرسنگی وتشنگی بیدلیل است؟


نام : (اختیاری)
ایمیل : (اختیاری)
متن نظر :