اخبار اجتماعی

چالش های مدیریت بحران در کشور


دستگاه های امدادی کشور که باید پس از وقوع حوادث به مصدومان و حادثه دیدگان امداد رسانی کنند معتقدند پیش از وقوع حوادث به آنها اطلاع رسانی نمی شود تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند

زمان انتشار خبر: دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، به علت طوفان و سیلی که دیشب 12 استان کشور را فراگرفت و تعدادی کشته و مصدوم بر جای گذاشت ، برنامه تیتر امشب این موضوع را بررسی کرد که چرا همچنان در تغییرات جوی غافلگیر می شویم ؟!

 

در ابتدای این برنامه اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گزارشی از وضع خسارات و تلفات این حادثه را بیان کرد و گفت : در استان البرز شش نفر جان باختند و 12 نفر نیز مفقود شده اند و در کن و سولقان نیز تاکنون فوت 8 نفر گزارش شده که یکی از آنها تبعه چین و یک نفر نیز تبعه افغانستان بوده است .

 

 

 

نجار

 

 

وی با اشاره به پایان ماه رمضان و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی اظهار داشت : بار ترافیکی سنگین در محور کرج - چالوس باعث شد تا پلیس راه این محور را یکطرفه کند و این یکطرفه شدن کار امداد رسانی را برای آمبولانس ها و خودروهای امدادی دشوار کرد .

 

نجار با تاکید بر اینکه اگر سطح یک حادثه در حد شهرستان است نباید کل استان را درگیر کرد اظهار داشت : با این حال ، حجم کاری که در جاده چالوس انجام شد در حد یک استان بوده است و تمامی دستگاه ها آماده و پای کار بوده اند .

 

رئیس ستاد مدیریت بحران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد اطلاع رسانی به دستگاه های امدادی انجام نشده بود گفت : هم آمادگی خوب بوده و هم امدادرسانی و فکر می کنم سطح توقع از ما بالاست .

 

در ادامه این گفتگو داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور سامانه هشدار سریع را دارای دو بخش دانست و اظهار داشت : اطلاع رسانی و پیش آگاهی بخش نخست و دیگری بخش واکنش گر است .

 

 

 

پرهیزکار

 

 

پرهیزکار افزود : در بخش اول چون بخش زیادی از بلایای طبیعی در حوزه هواشناسی تعریف می شود سازمان هواشناسی کشور مسئولیت آن را بر عهده می گیرد و اگر قرار باشد سیستم هشدار سریع داشته باشیم باید میان ستاد مدیریت بحران ، اورژانس ، جمعیت هلال احمر  و پلیس ارتباطی قوی وجود داشته باشد .

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان وقوع طوفان و سیل را پیش بینی کرده بود گفت : در اطلاعیه و اخطاریه ای که صادر شد و در سه اطلاعیه هشداری که منتشر کردیم وقوع این حوادث را برای سه استان پیش بینی و اطلاع رسانی کردیم .

 

خالدی سخنگوی اورژانس کشور در ادامه این برنامه و از طریق ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و اورژانس آخرین حلقه های امداد رسانی هستند تصریح کرد : ارتباط ما با سازمان هواشناسی پیوسته و به روز است اما ارتباط ما از طریق مراجعه ما به سایت سازمان هواشناسی است و اینگونه نیست که این سازمان به ما اطلاع رسانی کند .

 

خالدی

 

 

خالدی با تاکید بر اینکه هرگز تصور نمی کردیم بارندگی به این شدت باشد ادامه داد : اورژانس کشور از طریق درخواست و تلفن های مردم و بیماران از موضوع باخبر شد و اتوبوس ها و آمبولانس های امدادی را اعزام کرد اما مسیر یکطرفه جاده چالوس کار را بسیار دشوار کرد و امداد رسانی با تاخیر انجام شد .

 

سخنگوی اورژانس کشور همچنین با گلایه از اینکه پد بالگردی کشور به یک پارکینگ اجاره داده شده است نبود این پد در امامزاده داود را عامل امداد رسانی ضعیف ارزیابی کرد .

 

سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه کشور نیز در گفتگوی تلفنی دیگری با اشاره به اینکه محور چالوس جایگزین ندارد ، انتخاب پلیس را بین بد و بدتر دانست و گفت : پلیس منتظر هشدار نمی ماند و خودش سریع وارد عمل می شود .

 

 

 

حمیدی

 

 

سرهنگ حمیدی ادامه داد : اگر تیم های پلیس نبودند که آمبولانس ها را در جاده یکطرفه چالوس اسکورت کنند واحدهای امدادی نمی توانستند به منطقه برسند.

 

در انتهای این برنامه نیز ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی که از طریق تلفن مهمان برنامه بود در پاسخ به این پرسش که آیا از طریق سازمان هواشناسی به آتش نشانی اطلاع رسانی شد یا خیر گفت : به ما هیچ اطلاع رسانی سریع و صریحی از هیچ منبعی نشد و سازمان آتش نشانی از طریق مردم یا همکارانی که در محل حادثه بودند متوجه این حادثه شد.

 

وی تصریح کرد : متاسفانه این گونه اطلاع رسانی ها بسیار سلیقه ای است و سازمان های مسئول هر زمانی که خودشان تصور می کنند بحران در راه است اطلاع رسانی می کنند .


تعداد بازدید : 574

نظرات
-----------------

نام : (اختیاری)
ایمیل : (اختیاری)
متن نظر :