اخبار سیاسی

انتخابات خبرگان رهبری تحت الشعاع انتخابات مجلس شورای اسلامی


حضور باشکوه مردم در انواع انتخابات، نمایانگر حس مشارکت و مسئولیت پذیری شهروندان در شرایط حساس کشور در ادوار مختلف بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بـوکان نـیوز ؛ در شرایطی به کارزار انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم که در این دوره انتظار می رود که انتخابات خبرگان هم به تقابل و صف آرایی نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب بدل گردد.
البته امر انتخابات از امور عمومی و حساسی است که همواره کشورمان از آن به عنوان امتحانی بزرگ به سلامت عبور کرده است. حضور باشکوه مردم در انواع انتخابات، نمایانگر حس مشارکت و مسئولیت پذیری شهروندان در شرایط حساس کشور در ادوار مختلف بوده است.
با توجه به اینکه کلیه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خود را از مردم می گیرند، لزوم مشارکت مردم و تلاش برای اقناع مردم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه از جمله رسالت های سنگینی است که بر دوش نخبگان کشور سنگینی می کند.
در روزهای اخیر برخی از مسئولان از جمله رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی خود را صراحتاً برای ورود به انتخابات خبرگان رهبری اعلام کرده اند. به نظر می‌رسد که صف کشی‌های سیاسی به مجلس خبرگان نیز سرایت کرده است و موافقان و مخالفان دولت علاوه بر مجلس شورای اسلامی در این میدان نیز مقابل هم قرار خواهند گرفت. پس از رحلت آیت الله مهدوی کنی که چهره ای فراجناحی بودند، این ذهنیت که جریانات سیاسی گوناگون مجلس خبرگان را میدان تاخت و تاز خود قرار دهند، تقویت شده است.
به عقیده اصلاح طلبان، پیروزی هایی که اعتدالیون در پرونده هسته ای با حمایت های رهبر معظم انقلاب کسب نموده اند، نقطه امید آنان برای کسب اکثریت کرسی های خبرگان رهبری است.
آرایش نیروهای سیاسی و آماده شدن آنان برای دو انتخابات حساس در اسفندماه با حرف و حدیث هایی هم روبروست. به عنوان مثال، عده ای انتخابات خبرگان را تحت الشعاع انتخابات مجلس می دانند و اظهار می دارند که گرم شدن انتخابات مجلس به گرم شدن انتخابات خبرگان می انجامد؛ البته عده ای نیز بر این باورند که فعالیت های زود هنگام نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب کم توجهی به انتخابات خبرگان خواهد شد.
به نظر می رسد که به چند دلیل سخن گروه اخیر قابل انتقاد باشد:
۱- سابقه حضور مردم در ادوار قبلی مجلس خبرگان رهبری و عدم همزمانی آن با انتخابات های دیگر در برخی ادوار موجب نشده تا از حضور حداکثری مردم کاسته شود.
۲- انتخابات خبرگان رهبری شاید در مرحله قبل از انتخابات تا حدودی سیاسی و جناحی باشد ولی بعد از انتخابات و تشکیل مجلس خبرگان، وظایف این مجلس ایجاب کرده تا فراجناحی عمل نموده و در کارنامه این مجلس، نکات مثبتی از این قضیه به چشم می خورد. نمونه آن را می توان در فراجناحی بودن رؤسای مجلس خبرگان مشاهده نمود.
۳- پویایی و تحرکات اخیر گروه ها و جناح های سیاسی کشور خود نوید دهنده انتخاباتی پرشور و حداکثری در اسفند ماه سال جاری است؛ چرا که آرایش نیروهای انقلاب برای کسب کرسی های لازم در مجلس خبرگان نشان دهنده اهمیت این انتخابات در قیاس با انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
آنچه که حائز اهمیت است آن است که مجلس خبرگان رسالت بزرگی دارد و آن تعیین رهبری نظام و نظارت بر رهبری است.
بدیهی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبری نظام به سایر ارکان بویژه قوای سه گانه مشروعیت می دهند. کاندیداهای مجلس شورای اسلامی باید از فیلتر شورای نگهبان که نصف اعضای آن منتخب رهبری و نصف دیگر آن بطور غیر مستقیم(از طریق معرفی رییس قوه قضاییه) منتخب رهبری اند، عبور کنند تا در نهایت پس از پیروزی در انتخابات به مجلس شورای اسلامی راه یابند. رییس قوه مجریه(رییس جمهور) نیز پس از انتخاب از سوی مردم باید حکم تنفیذ خود را مطابق با بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی از رهبری دریافت نماید تا برای ادامه کار از مشروعیت لازم برخوردار باشد.
رییس قوه قضاییه نیز مطابق با اصل ۱۵۷ قانون اساسی به مدت ۵ سال از سوی رهبری به این مقام منصوب می گردد. پس با این اوصاف، بایستی اهمیت مجلس خبرگان و انتخابات پیش رو را کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی ندانیم.
لذا، شایسته است تا مردم عزیزمان در خصوص انتخاب اصلح از بین کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری نیز حساسیت کافی و لازم را داشته باشند تا مصالح و منافع عمومی در این مسأله هم لحاظ گردد. همزمانی این دو انتخابات دلیل خوبی خواهد بود که مشارکت مردم را در انتخابات خبرگان به حد اعلای خود برساند و پشتوانه محکم و سرمایه با ارزشی را برای نظام اندوخته کند. با اندکی تأمل در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران به این نکته می توان دست یافت که مجلس خبرگان رهبری بایستی محفل اندیشمندان و کارشناسان خبره ای باشد که مهمترین رکن نظام را بر می گزینند.
بنابراین، خبرگی و اَعلم بودن و قدرت فقاهت از ویژگیها و شرایط لازم برای کاندیداهای مجلس خبرگان است. به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «جایگاه نمایندگان خبرگان رهبری، تنها یک امر سیاسی نیست، بلکه به دین و شرع و نظام دینی و مسئولیت الهی آنان در قبال مکتب مربوط می شود.
از این رو در کنار صلاحیت علمی و قدرت فقاهت، شایستگی اخلاقی، خداترسی، تهذیب نفس، عدالت و طهارت نفس جزء شاخصه های بارز آنان است». توجه به این معیارها برای انتخاب کنندگان نیز بسیار مهم است و رأی دهنده باید نزد خود و خدا، حجت شرعی و میزان داشته باشد. از آنجا که کار خبرگان کاری تخصصی است و از عهده هرکسی ساخته نیست، انتخاب آنان نیز قطعاً مشورت جدی با علما و دانشمندان فن را می طلبد.
با این اوصاف، حضور حداکثری و متفکّرانه و متأمّلانه مردم از ورود افراد نالایق به هر دو مجلس جلوگیری کرده و جناح بازی و حزب بازی و … را به حداقل ممکن رسانده و در نتیجه، مجلس خبرگان رهبری همچنان فراجناحی خواهد ماند و به رسالت سنگین خود که همانا حفظ نظام و استقلال و امنیت کشور است، ادامه خواهد داد.

تعداد بازدید : 430

نظرات
-----------------

نام : (اختیاری)
ایمیل : (اختیاری)
متن نظر :