اخبار اقتصادی

وجود قاچاق در هر کشوری دالّ بر اقتصاد بیمار آن جامعه است


یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان وجود قاچاق در هر کشوری را دال بر اقتصاد بیمار آن جامعه دانست و گفت: بیکاری و عدم اشتغال پایدار، عدم وجود صنعت، عدم وجود کارخانه و عدم سهولت در صدور اخذ مجوز ایجاد کارگاه‌های تولیدی از جمله عوامل موثر بر تشدید پدیده قاچاق در جامعه است.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، عبدالسلام کریمی روز یک شنبه(18 تیرماه) در نشست بررسی علل و پیامدهای فرهنگی، اقتصادی قاچاق کالا در استان کردستان  که به همت واحد اشتغال و فناوری جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به تعاریف متعددی از فرآیند قاچاق، اظهار کرد: این پدیده در لغت نامه دهخدا به عنوان یک لفظ ترکی به معنای ربوده شده و فراری(گریزان) مطرح شده که معانی زیادی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: قاچاق در معنای اصطلاحی نیز به معنی هر نوع نقل و انتقال کالا برخلاف قوانین کشوری بوده و به طورکلی آنچه که عامه مردم از لفظ قاچاق در ذهن و فکرشان تداعی می‌شود و اعمال و رفتاری که در نزد آنان به عنوان قاچاق مصطلح شده است تعریف اصطلاحی قاچاق است.

کریمی بیان کرد: قاچاق مصطلح، به دو نوع قاچاق کالا از قبیل مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح و غیره که از دیدگاه مردم حرام است و همچنین قاچاق البسه و وسایل صوتی و تصویری که متأسفنه فرهنگ غالب آن را حرام نمی‌داند، تقسیم می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از دیدگاه مردم استان تقریباً فقط اقلام ممنوعه( مشروبات، موادمخدّر و سلاح) به عنوان قاچاق قلمداد می‌شود و خرید و فروش سایر اقلام حرمتی نداشته و نوعی کسب درآمد برای امرار معاش است.

کریمی تاکید کرد: تبیین و اطلاع‌رسانی در این زمینه برای آگاه‌سازی مردم نیازی ضروری است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت افراد تاثیرگذار به ویژه علما و روحانیون دینی مورد توجه قرار گیرد.

وی وجود قاچاق در هر کشوری را دالّ بر اقتصاد بیمار آن جامعه دانست و افزود: بیکاری و عدم اشتغال پایدار(به عنوان اصلی‌ترین عامل جایگزین قاچاق)، عدم وجود صنعت، عدم وجود کارخانه و عدم سهولت در صدور اخذ مجوز ایجاد کارگاه‌های تولیدی از جمله عوامل موثر بر تشدید پدیده قاچاق در جامعه است.

این استاد دانشگاه گفت: قاچاق یک پدیده نامطلوب اقتصادی است که باید با  حرکت و امری مطلوب کنترل شود، که تحقق این مهم مستلزم ایجاد جایگزینی مطلوب و مناسب و یک اشتغال حداقلی برای جوانان بیکار و کولبران است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ غالب بر جامعه باید عوض شود، عنوان کرد: در این راستا باید حمایت از تولید داخلی در خانواده‌ها تقویت شده و در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که برخی از مسئولان خود نیز این کالاها را خریداری و مورد استفاده قرار می‌دهند که این امر موجب نوعی بی‌اعتمادی و بدبینی در بین مردم می‌شود.(نگاه‌ها و توجهات باید به داخل باشد نه به خارج)

کریمی بیان کرد: فرهنگ ما در رابطه با قاچاق فرهنگی اعتقادی است که باید مستنبط بر قرآن بوده و جامعه را به فرّ و شکوه برساند.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآنی زیادی برای تاکید بر این مسئله وجود دارد، بیان کرد: زیربنای اصلی اعتقادات ما توحید است اما توجه به نظام اقتصادی نیز بسیار مورد تاکید بوده و اصل اول در زندگی روزمرّۀ ماست، لذا برای تحقق این امر باید فقهای ما به روز بوده و بتوانند قوانین اقتصادی را از آیات قرآنی استخراج کرده و آنها را در راستای شکوفایی نظام اقتصادی کشور به کار گیرند.

این استاد دانشگاه با استنباط بر آیه‌های قرآنی، خاطرنشان کرد: قصور در امر قاچاق و بسط آن باعث تسلط کشورهای غیرمسلمان بر مسلمانان شده که برابر قاعدۀ قرآنی "نفی سبیل" ممنوع و حرام بوده و همچنین نوعی خود و جامعه را به هلاکت رساندن است، لذا نباید زمینه‌ی تقویت آن فراهم شود.


وی یادآور شد: قاچاق نوعی منکر شرعی بوده و بر همین اساس دوری از آن از مصادیق آیات امر به معروف و نهی از منکر است.
نامبرده همچنین به بعضی از آیات و ادلّۀ اهل سنت اشاره کرده و خاطر نشان نمودند که می‌توان از این ادلّۀ شرعی برای مبارزه با قاچاق استفاده نمود:
1 - ادلّۀ قرآنی:
الف - قاعده "نفی سبیل"(لَن یَجعلَ اللهُ لِلکافرینَ علَی المؤمنینَ سَبیلاً ) نساء149
ب - آیه‌ی " وَ لا تُلقوا بأیدیکم الا التّهلکةِ" بقره 195
ج - "وَ لا تعاونوا علی الإثمِ و العُدوان " مائده 132
د - آیات مربوط به وجوب امر به معروف و نهی از منکر
2 - قواعد و ادلّه‌ی اهل سنت
الف - قاعده‌ی لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ فی الاسلام
ب - وجوبُ طاعةِ وُلاةِ الأمور (اطاعت از حاکم اسلامی)
ج - قاعده‌ی رعایت مصالح عامه
د - قاعده‌ی سدّ ذرائع (یعنی راه‌ها و طرق رسیدن به محرمات الهی را باید بست/ موارد منجر به فساد ممنوع است)
ه - یُتَحمَّلُ الضّررُ الخاصُ لِدفعِ الضّررِ العامّ (تقدیم مصلحت عمومی بر منافع شخصی)
و - دَرءُ المفاسِد أولَی مِن جلبِ المصالح.




تعداد بازدید : 224

نظرات
-----------------

نام : (اختیاری)
ایمیل : (اختیاری)
متن نظر :