خانه / فرهنگی / بستر لازم برای آموزش عمومی به زبان مادری در جامعه وجود ندارد  

بستر لازم برای آموزش عمومی به زبان مادری در جامعه وجود ندارد  

استاد علوم تربیتی دانشگاه کردستان گفت: با وجود نقش مهمی که زبان مادری در یادگیری دارد، متأسفانه در حال حاضر بستر برای آموزش عمومی به زبان مادری از نظر امکانات و سیستم آموزشی فراهم نیست.
 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمال سلیمی امشب در همایش تأملی بر آموزش زبان‌های مادری در کنار زبان رسمی کشور در تالار مولوی دانشگاه کردستان، اظهار کرد: زبان از اجزای مهم و بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ هر ملتی است.
وی با بیان اینکه از زوایای گوناگونی می‌توان به موضوع زبان پرداخت، بعد جامعه‌شناسی آن را مهم دانست و افزود: به دلیل آنکه این مبحث به طور مستقیم با هویت ما سر و کار دارد، لذا بعد آموزشی نیز بسیار مهم خواهد بود.
استاد علوم تربیتی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: زبان در مقوله آموزش کارکردهای مختلفی دارد که تنها یکی از آنها عامل ارتباطی بوده اما این همه ماجرا نیست.
سلیمی با تأکید بر اهمیت نقش زبان در تفکر انسان، گفت: این مقوله از شاخصه‌های مؤثر در نحوه فکر کردن است و در مجموع جهان‌بینی ما برگرفته از زبانی است که به آن تکلم می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه کسانی که ادبیات آشفته‌ای دارند از زبانی قوی بی‌بهره هستند، تصریح کرد: ارزشمندترین آثار ادبی در میان ملت‌ها زمانی پدیدار می‌شوند که زبان آن قوم به مرحله کمال رسیده باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره مجدد به اینکه زبان بستری برای اندیشه و تفکر است، اظهار کرد: طرز نگاه هر قومیتی به یک پدیده واحد، بسته به زبان می‌تواند متفاوت باشد.
سلیمی با تقسیم زبان به دو نوع فردی و جمعی، کارکرد ارتباطی آن را مربوط به بخش جمعی دانست و گفت: بعد فردی زبان به علت ارتباطی که با عمیق‌ترین لایه‌های ذهن دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: از نظر علمی آموزش دو زبان به موازات و در کنار هم نه تنها منافاتی با یکدیگر ندارند بلکه به نوعی مکمل هم نیز به شمار می‌روند.
استاد علوم تربیتی دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه آموزش زبان مادری می‌تواند در خدمت توسعه یادگیری فرد به طور کلی باشد، گفت: طبق تحقیقات مستند میزان افت تحصیلی در مدارس دو زبانه تا ۴۰ درصد بیش از سایر مدارس است.
سلیمی خاطرنشان کرد: بخشی از علت ترک تحصیل و فرار از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس دو زبانه، همین عدم تطبیق زبان مادری با زبان رسمی است.
وی زبان را از مهمترین مؤلفه‌های آموزش نیروی انسانی ماهر دانست و گفت: باید ابتدا آموزش زبان مادری را در دستور کار قرار داد و پس از آن نسبت به آموزش به زبان مادری اقدام کرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با تمام این تفاسیر و با وجود نقش مهمی که زبان مادری در یادگیری دارد، متأسفانه در حال حاضر بستر برای آموزش عمومی به زبان مادری از نظر امکانات و سیستم آموزشی فراهم نیست.
 

شناسه خبر : 5017

این خبر رو هم ببینید

سروده‌های شعرای کُرد، مصداق ارادت اهل سنت به امام مهربانی‌ها

 هنر و ادبیات از عرصه‌های عمده ظهور و تجلی اعتقادات و باورهای دینی، مذهبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =