جدول تقابل و مقایسه بین تکفیری ها و مخالفان تکفیر/ملا ابوبکر احمدی – سنندج

محمدبن عبدالوهاب:مسلمانانی که ملائکه و انبیا و اولیای الهی را جهت شفاعت و تقرب به خداوند قصد می کنند چنین اعمالی آن ها را کافر و خون و مالشان را حلال می کند

تکفیری ها

 

مخالفان تکفیر

 
محمدبن عبدالوهاب:مسلمانانی که ملائکه و انبیا و اولیای الهی را جهت شفاعت و تقرب به خداوند قصد می کنند چنین اعمالی آن ها را کافر و خون و مالشان را حلال می کند. [1]  
 

 

سلیمان بن عبدالوهاب:
مسلمانان اجماع کرده اند بر این که هرکس شهادتین را بر زبان جاری کند، احکام اسلام بر او بار می شود.[2] سلیمان بن عبدالوهاب خطاب به محمد بن عبدالوهاب: تو کساني را که متوسلين به پيامبر گرامي را تکفير نکنند نيز کافر مي­داني، گر چه خود، به آن حضرت توسل نجويند. به خدا سوگند، لازمة سخن تو اين است که تمامي علما، امرا و عموم مسلمانان بعد از زمان احمد بن حنبل کافر و مرتدند.

******

 

******

حمود بن عبدالله بن حمود التویجری: عموممسلمانانیکه قبور انبیا و اولیای الهی را تعظیم می­کنند، در جهت مبارزه با خداو پیامبرش و تبعیت از یهود و نصارا عمل می­کنند، از این رو انحراف و افتنانشان نسبت به قبور، از یهود و نصارا بیشتر است و شباهت آنان به كفار بيشتر است.[3]

 

احمد بن حنبل خطاب به علماي فرقه جهميه مي گويد :«آنچه که شما به آن عقيده داريد اگر من بپذيرم کافر مي شوم ولي من شما را تکفير نمي­کنم، زيرا شما از نظر من جاهل هستيد.» [4]  

******

 

******

محمد احمد باشمیل:
توحيد و ايمان به خداوند در ابوجهل و ابولهب از مسلماناني که شهادتين را بر زبان جاري مي کنند، اما توسل به اوليا و صالحين مي کنند، بيشتر و خالص تر است.[5]

 

حسن بن­فرحان المالکی:
مسلماني كه شهادتين را بر زبان جاری می کند و قوانین ظاهری اسلام را که ضروری دین هستند، مانند: نماز، روزه، زکات، حج و محرمات معلوم و ضروری اسلام، مانند: کذب، خیانت، ظلم، زنا و سرقت را انکار نمی­کند، تکفیر نمی­شود و هیچ کس حق ندارد او را اهل بدعت بشمارد و یا او را لعن کند و دشنام دهد.[6]

******

 

******

صالح بن فوزان
در حقیقت شرک مسلمانان حاضر از شرک دوران جاهلیت بیشتر است، زیرا مسلمانان در شدت و راحتی به خداوند شرک می­ورزند به خلاف مشرکینِ سابق كه فقط در راحتی به خداوند شرک می­ورزیدند.[7]

 

حسن بن سقاف شافعی
اقدام بر تکفیر و تسریع در آن بدون تحقیق هرگز جایز نیست، مگر در امور واضح، همانند: دشنام دادن به پروردگار، دین، پیامبران، کتاب های آسمانی و فرشتگان، اما در اموری که محتاج به نظر و تأمل در مقصود از کلام است، تکفیر بی­مورد و افراط در آن سزاوار نیست، زیرا در این زمینه طایفه­ای از مردم در مواردی که موجب تکفیر نیست، دیگران را تکفیر می­کنند و پس از مدتی آشکار می­شود که خطا کرده­اند.[8]

******

 

******

بن باز: اهل مصر کافر هستند، زیرا احمد البدوی را پرستش می­کنند و اهل عراق و اطرافیان آنان مانند اهل عمان نیز کافر هستند، زیرا آنان عبدالقادر گیلانی را عبادت می­کنند و اهل شام کافر هستند، چراکه ابن­ عربی را پرستش می­کنند و هم چنین اهل نجد و حجاز و یمن نیز پیش از ظهور وهابیت کافر بوده­اند.[9] وی همچنین گفته: متوسلان به انبيا و اوليا مشرک و کافرند. نکاح با آنان جايز نيست و حق دخول به مسجد الحرام را ندارند و جایز نیست با آنان مانند مسلمان تعامل کرد، حتی اگر ادعای جهل داشته باشند، بلکه باید با آنان مانند کفار برخورد شود.[10]

 

مختار حسين شبيلي
او مي گويد: امروزه ايدئولوژي زرورگويي مسلحانه و خشن، که گروهاي تکفيريِ داراي ايده­ها و روش­هاي گوناگون در کنار گروه­هاي دينيِ افراطي و منحرف انجام مي­دهند، منشأ خطر امنيتي حقيقي است، که سلامت جوامع و دولت ها را نشانه گرفته و آثار فوق العادة امنيتي را در موطن خود و نيز در سطح جهان در پی دارد.[11]

******

 

******

محمد عبدالحکیم القاضی:
اشاعره از گروه­های بدعت­گزار هستند و جماعتی از گذشتگان آن ها را تکفیر کرده­اند.[12]

 

احمد زینی دحلان در مورد عملکرد وهابیان می نویسد:
وهابیان، مسلمانانِ ششصد سال قبل را تکفیر می­کنند و اولین شخصی که امت مسلمان را تکفیر کرده است، محمد بن عبدالوهاب بود. [13]

******

 

******

محمد بن ابرهیم:
کشورهای اسلامی، کشور های کفر است. [14] از وی دربارة هجرت به بلاد مسمانان که در آن ها قانون حاکم است سؤال شد. در پاسخ گفت: کشوری که در آن با قانون حکم شود، از بلاد اسلام نیست.[15] محمد بن ابراهیم معتقد است که اباضیه[16]، اشاعره[17]، شافعی ها[18]، اهل بدعت، فاسق و عابدان اهل قبور هستند. چنان­که شیعه را، عبادت کنندة بت­ها می­شمارد.[19]  

 

شاطبي دربارة تکفير مسلمانان مي گويد:
امت در تکفير اين فرقه­ها که صاحبان بدعت­هاي بزرگ هستند، اختلاف دارند، ولي آنچه در نظر انسان و به حسب روايات قوت مي­گيرد اين است که قطع و یقینی به تکفير آنان نيست و دليل بر آن، عمل و سیرة سلف صالح در ميانشان است. عملکرد علي(ع) دربارة خوارج گوياي اين روش است.[20]

******

 

******

ابن عثيمين:
نذر عبادت است و برای غیر خدا جایز نیست و هر کس انواع عبادت را برای غیر خدا انجام دهد، مشرک و کافر است. [21] خواندن اصحاب قبور و استغاثه به آنان برای رفع مشکلات شرک اکبر و ارتداد شمرده می­شود.[22]

 

محمد سعید طنطاوی: به طور قطع جایز نیست انسانی به دیگری نسبت کفر دهد، مگر آن که او آنچه در شریعت اسلام آمده، از قبیل وجوب اخلاص عبادت برای خدا و ایمان به فرشتگان و کتاب الهی و رسولان خدا را انكار كند، بنابراین تکفیر پیروان هیچ­یک از مذاهب اسلامی جایز نیست. [23]  

******

 

******

محمد عبدالسلام فرج:
حاکمان کشورهای اسلامی در عصر حاضر، مرتد هستند، چرا که بر سر سفرة استعمار صلیبی یا صهیونیست و یا کمونیست تربیت یافته­اند. آن ها از اسلام چیزی جز نام آن را حمل نمی­کنند. اگرچه نماز و روزه به جای آورند.[24] وی هم چنین حاکمان کشورهای اسلامی را دشمنانی به شمار می­آورد که بلاد اسلامی را اشغال کرده­اند و باید علیه آن ها به جهاد پرداخت.[25]

 

تقی الدین سبکی:
اقدام به تکفیر مؤمنان جداً دشوار است و هرکس در قلبش ایمان است، تکفیر اهل هواها و بدعت­ها را در حالي که شهادتین می گویند، سخت می­شمارد، زیرا مسئلة تکفیر مهم و دارای خطری بزرگ است.[26]

******

 

******

عبدالله بن حسن القعود عضو هيئت افتاء عربستان:
درخواست از اموات و اشخاص غائب و طلب شفاعت از آنان و طلب ياري و کمک و دفع ضرر از آن ها، کفر آشکار است و متأسفانه بت پرستان و صوفيه و و مؤيدان آنان از ديگر فِرَق، راه کفر را درپيش گرفته اند، از این رو هرکس آن ها را تکفير نکند و يا در تکفيرشان(صوفيه و مؤيدان آن ها و بت پرستان) شک کند، يا مذهب و اعتقاد آنها را تأیيد نمايد کافر شمرده مي شود.[27]

 

دکتر علی جمعه:
مسلماني كه شهادتین را بر زبان جاری کند جان و مالش محفوظ است و نزد همة اهل حق با عنوان مسلمان سخت شناخته مي­شود، چرا که خروج چنین شخصی از دایرة اسلام، سخت و دشوار است، مگر این که از روی عمد و اختیار و با آگاهی کاری انجام دهد که موجب کفر باشد مثلاً بگوید من مسلمان نیستم، یا وجود خداوند را انکار کند و امثال این موارد را هیچ مسلماني بر زبان جاری نمی کند. [28]

 
 
[1]. کشف الشبهات، ص 58.
[2] . الصواعق الالهیه فی الرد علی الوهابیه، ص 8-13 .
[3] . الایضاح و التبین لما وقع فیه الاکثرون من مشابهه المشرکین، ص25-26.
[4] . مغني المحتاج ، ج 4، ص36
[5]. محمد احمد باشميل، كيف نفهم التوحيد، ص 16.
[6] . علی اصغر رضوانی، تکفیر و ظوابط آن از دیدگاه اندیشمندان مذاهب اسلامی، ص345.
[7]. صالح بن فوزان، الارشاد الی صحیح الاعتقاد و الرد علی اهل الشرک والحاد، ص27.
[8]. -صحیح شرح العقیده الطحاویه، ص705.
[9]. فتح المجيد من كلام وتعليق ابن باز، ص 191 و  216.
[10]. فتاوى في العقيدة، رسائل إرشادية لرئاسة الحرس الوطني، ص 13.
[11]. الاثار الامنيه لظاهره التکفير و مواجهنا عالميا، ضمن مجموعه مقالات موتمر ظاهره التکفير، ص 3892.
[12]. مجله التوحید، جمعیت انصار السنه، ش4، ص26، ج 18.
[13] . زینی دحلان، فتنه الوهابیه، مبحث مقدمه.
[14]. فتاوی محمد بن ابراهیم، ج1، ص77.
[15]. همان، ج6، ص 188.
[16]. همان، ج1، ص 267.
[17] . همان، ج2، ص 298.
[18] . همان، ج1، ص 256.
[19]. همان، ج6، ص 202.
[20] . شاطبي، الاعتصام، ج1، ص 466.
[21] . مجموع فتاوى ورسائل ابن عثيمين، ج،2ص 231.
[22] . همان ،ج2ص233.
[23] .روزنامه اللواء، شماره 1662، تاریخ: 22حزیران 200.
[24]. محمد عبدالسلام فرج، الجهاد الفریضة الغائبه، ص6.
[25]. همان، ص19.
[26] . الیواقیت و الجواهر، ص58.
[27]. سايت عبدالله بن حسن القعود، خطب ومحاضرات، نواقض الإسلام.
http://alqaoud.net
[28] . وحدت اسلام ومذاهب اسلامی، مجموعه فتاوا، ص81.
 

این خبر رو هم ببینید

با تایید آیت‌الله خامنه‌ای، محمد مخبر، موقتا جانشین ابراهیم رئيسی شد

آیت‌‌الله خامنه‌ای، در پیامی، «درگذشتِ شهادت گونه‌ی» ابراهیم رئيسی، را تسلیت گفتند و نوشتند: «اینجانب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *