خانه / سیاسی / جدول تقابل و مقایسه بین تکفیری ها و مخالفان تکفیر/ملا ابوبکر احمدی – سنندج

جدول تقابل و مقایسه بین تکفیری ها و مخالفان تکفیر/ملا ابوبکر احمدی – سنندج

محمدبن عبدالوهاب:مسلمانانی که ملائکه و انبیا و اولیای الهی را جهت شفاعت و تقرب به خداوند قصد می کنند چنین اعمالی آن ها را کافر و خون و مالشان را حلال می کند

تکفیری ها

 

مخالفان تکفیر

 
محمدبن عبدالوهاب:مسلمانانی که ملائکه و انبیا و اولیای الهی را جهت شفاعت و تقرب به خداوند قصد می کنند چنین اعمالی آن ها را کافر و خون و مالشان را حلال می کند. [۱]  
 

 

سلیمان بن عبدالوهاب:
مسلمانان اجماع کرده اند بر این که هرکس شهادتین را بر زبان جاری کند، احکام اسلام بر او بار می شود.[۲] سلیمان بن عبدالوهاب خطاب به محمد بن عبدالوهاب: تو کساني را که متوسلين به پيامبر گرامي را تکفير نکنند نيز کافر مي­داني، گر چه خود، به آن حضرت توسل نجويند. به خدا سوگند، لازمة سخن تو اين است که تمامي علما، امرا و عموم مسلمانان بعد از زمان احمد بن حنبل کافر و مرتدند.

******

 

******

حمود بن عبدالله بن حمود التویجری: عموممسلمانانیکه قبور انبیا و اولیای الهی را تعظیم می­کنند، در جهت مبارزه با خداو پیامبرش و تبعیت از یهود و نصارا عمل می­کنند، از این رو انحراف و افتنانشان نسبت به قبور، از یهود و نصارا بیشتر است و شباهت آنان به كفار بيشتر است.[۳]

 

احمد بن حنبل خطاب به علماي فرقه جهميه مي گويد :«آنچه که شما به آن عقيده داريد اگر من بپذيرم کافر مي شوم ولي من شما را تکفير نمي­کنم، زيرا شما از نظر من جاهل هستيد.» [4]  

******

 

******

محمد احمد باشمیل:
توحيد و ايمان به خداوند در ابوجهل و ابولهب از مسلماناني که شهادتين را بر زبان جاري مي کنند، اما توسل به اوليا و صالحين مي کنند، بيشتر و خالص تر است.[۵]

 

حسن بن­فرحان المالکی:
مسلماني كه شهادتين را بر زبان جاری می کند و قوانین ظاهری اسلام را که ضروری دین هستند، مانند: نماز، روزه، زکات، حج و محرمات معلوم و ضروری اسلام، مانند: کذب، خیانت، ظلم، زنا و سرقت را انکار نمی­کند، تکفیر نمی­شود و هیچ کس حق ندارد او را اهل بدعت بشمارد و یا او را لعن کند و دشنام دهد.[۶]

******

 

******

صالح بن فوزان
در حقیقت شرک مسلمانان حاضر از شرک دوران جاهلیت بیشتر است، زیرا مسلمانان در شدت و راحتی به خداوند شرک می­ورزند به خلاف مشرکینِ سابق كه فقط در راحتی به خداوند شرک می­ورزیدند.[۷]

 

حسن بن سقاف شافعی
اقدام بر تکفیر و تسریع در آن بدون تحقیق هرگز جایز نیست، مگر در امور واضح، همانند: دشنام دادن به پروردگار، دین، پیامبران، کتاب های آسمانی و فرشتگان، اما در اموری که محتاج به نظر و تأمل در مقصود از کلام است، تکفیر بی­مورد و افراط در آن سزاوار نیست، زیرا در این زمینه طایفه­ای از مردم در مواردی که موجب تکفیر نیست، دیگران را تکفیر می­کنند و پس از مدتی آشکار می­شود که خطا کرده­اند.[۸]

******

 

******

بن باز: اهل مصر کافر هستند، زیرا احمد البدوی را پرستش می­کنند و اهل عراق و اطرافیان آنان مانند اهل عمان نیز کافر هستند، زیرا آنان عبدالقادر گیلانی را عبادت می­کنند و اهل شام کافر هستند، چراکه ابن­ عربی را پرستش می­کنند و هم چنین اهل نجد و حجاز و یمن نیز پیش از ظهور وهابیت کافر بوده­اند.[۹] وی همچنین گفته: متوسلان به انبيا و اوليا مشرک و کافرند. نکاح با آنان جايز نيست و حق دخول به مسجد الحرام را ندارند و جایز نیست با آنان مانند مسلمان تعامل کرد، حتی اگر ادعای جهل داشته باشند، بلکه باید با آنان مانند کفار برخورد شود.[۱۰]

 

مختار حسين شبيلي
او مي گويد: امروزه ايدئولوژي زرورگويي مسلحانه و خشن، که گروهاي تکفيريِ داراي ايده­ها و روش­هاي گوناگون در کنار گروه­هاي دينيِ افراطي و منحرف انجام مي­دهند، منشأ خطر امنيتي حقيقي است، که سلامت جوامع و دولت ها را نشانه گرفته و آثار فوق العادة امنيتي را در موطن خود و نيز در سطح جهان در پی دارد.[۱۱]

******

 

******

محمد عبدالحکیم القاضی:
اشاعره از گروه­های بدعت­گزار هستند و جماعتی از گذشتگان آن ها را تکفیر کرده­اند.[۱۲]

 

احمد زینی دحلان در مورد عملکرد وهابیان می نویسد:
وهابیان، مسلمانانِ ششصد سال قبل را تکفیر می­کنند و اولین شخصی که امت مسلمان را تکفیر کرده است، محمد بن عبدالوهاب بود. [۱۳]

******

 

******

محمد بن ابرهیم:
کشورهای اسلامی، کشور های کفر است. [۱۴] از وی دربارة هجرت به بلاد مسمانان که در آن ها قانون حاکم است سؤال شد. در پاسخ گفت: کشوری که در آن با قانون حکم شود، از بلاد اسلام نیست.[۱۵] محمد بن ابراهیم معتقد است که اباضیه[۱۶]، اشاعره[۱۷]، شافعی ها[۱۸]، اهل بدعت، فاسق و عابدان اهل قبور هستند. چنان­که شیعه را، عبادت کنندة بت­ها می­شمارد.[۱۹]  

 

شاطبي دربارة تکفير مسلمانان مي گويد:
امت در تکفير اين فرقه­ها که صاحبان بدعت­هاي بزرگ هستند، اختلاف دارند، ولي آنچه در نظر انسان و به حسب روايات قوت مي­گيرد اين است که قطع و یقینی به تکفير آنان نيست و دليل بر آن، عمل و سیرة سلف صالح در ميانشان است. عملکرد علي(ع) دربارة خوارج گوياي اين روش است.[۲۰]

******

 

******

ابن عثيمين:
نذر عبادت است و برای غیر خدا جایز نیست و هر کس انواع عبادت را برای غیر خدا انجام دهد، مشرک و کافر است. [۲۱] خواندن اصحاب قبور و استغاثه به آنان برای رفع مشکلات شرک اکبر و ارتداد شمرده می­شود.[۲۲]

 

محمد سعید طنطاوی: به طور قطع جایز نیست انسانی به دیگری نسبت کفر دهد، مگر آن که او آنچه در شریعت اسلام آمده، از قبیل وجوب اخلاص عبادت برای خدا و ایمان به فرشتگان و کتاب الهی و رسولان خدا را انكار كند، بنابراین تکفیر پیروان هیچ­یک از مذاهب اسلامی جایز نیست. [۲۳]  

******

 

******

محمد عبدالسلام فرج:
حاکمان کشورهای اسلامی در عصر حاضر، مرتد هستند، چرا که بر سر سفرة استعمار صلیبی یا صهیونیست و یا کمونیست تربیت یافته­اند. آن ها از اسلام چیزی جز نام آن را حمل نمی­کنند. اگرچه نماز و روزه به جای آورند.[۲۴] وی هم چنین حاکمان کشورهای اسلامی را دشمنانی به شمار می­آورد که بلاد اسلامی را اشغال کرده­اند و باید علیه آن ها به جهاد پرداخت.[۲۵]

 

تقی الدین سبکی:
اقدام به تکفیر مؤمنان جداً دشوار است و هرکس در قلبش ایمان است، تکفیر اهل هواها و بدعت­ها را در حالي که شهادتین می گویند، سخت می­شمارد، زیرا مسئلة تکفیر مهم و دارای خطری بزرگ است.[۲۶]

******

 

******

عبدالله بن حسن القعود عضو هيئت افتاء عربستان:
درخواست از اموات و اشخاص غائب و طلب شفاعت از آنان و طلب ياري و کمک و دفع ضرر از آن ها، کفر آشکار است و متأسفانه بت پرستان و صوفيه و و مؤيدان آنان از ديگر فِرَق، راه کفر را درپيش گرفته اند، از این رو هرکس آن ها را تکفير نکند و يا در تکفيرشان(صوفيه و مؤيدان آن ها و بت پرستان) شک کند، يا مذهب و اعتقاد آنها را تأیيد نمايد کافر شمرده مي شود.[۲۷]

 

دکتر علی جمعه:
مسلماني كه شهادتین را بر زبان جاری کند جان و مالش محفوظ است و نزد همة اهل حق با عنوان مسلمان سخت شناخته مي­شود، چرا که خروج چنین شخصی از دایرة اسلام، سخت و دشوار است، مگر این که از روی عمد و اختیار و با آگاهی کاری انجام دهد که موجب کفر باشد مثلاً بگوید من مسلمان نیستم، یا وجود خداوند را انکار کند و امثال این موارد را هیچ مسلماني بر زبان جاری نمی کند. [۲۸]

 
 
[۱]. کشف الشبهات، ص ۵۸٫
[۲] . الصواعق الالهیه فی الرد علی الوهابیه، ص ۸-۱۳ .
[۳] . الایضاح و التبین لما وقع فیه الاکثرون من مشابهه المشرکین، ص۲۵-۲۶٫
[۴] . مغني المحتاج ، ج ۴، ص۳۶
[۵]. محمد احمد باشميل، كيف نفهم التوحيد، ص ۱۶٫
[۶] . علی اصغر رضوانی، تکفیر و ظوابط آن از دیدگاه اندیشمندان مذاهب اسلامی، ص۳۴۵٫
[۷]. صالح بن فوزان، الارشاد الی صحیح الاعتقاد و الرد علی اهل الشرک والحاد، ص۲۷٫
[۸]. -صحیح شرح العقیده الطحاویه، ص۷۰۵٫
[۹]. فتح المجيد من كلام وتعليق ابن باز، ص ۱۹۱ و  216.
[۱۰]. فتاوى في العقيدة، رسائل إرشادية لرئاسة الحرس الوطني، ص ۱۳٫
[۱۱]. الاثار الامنيه لظاهره التکفير و مواجهنا عالميا، ضمن مجموعه مقالات موتمر ظاهره التکفير، ص ۳۸۹۲٫
[۱۲]. مجله التوحید، جمعیت انصار السنه، ش۴، ص۲۶، ج ۱۸٫
[۱۳] . زینی دحلان، فتنه الوهابیه، مبحث مقدمه.
[۱۴]. فتاوی محمد بن ابراهیم، ج۱، ص۷۷٫
[۱۵]. همان، ج۶، ص ۱۸۸٫
[۱۶]. همان، ج۱، ص ۲۶۷٫
[۱۷] . همان، ج۲، ص ۲۹۸٫
[۱۸] . همان، ج۱، ص ۲۵۶٫
[۱۹]. همان، ج۶، ص ۲۰۲٫
[۲۰] . شاطبي، الاعتصام، ج۱، ص ۴۶۶٫
[۲۱] . مجموع فتاوى ورسائل ابن عثيمين، ج،۲ص ۲۳۱٫
[۲۲] . همان ،ج۲ص۲۳۳٫
[۲۳] .روزنامه اللواء، شماره ۱۶۶۲، تاریخ: ۲۲حزیران ۲۰۰٫
[۲۴]. محمد عبدالسلام فرج، الجهاد الفریضة الغائبه، ص۶٫
[۲۵]. همان، ص۱۹٫
[۲۶] . الیواقیت و الجواهر، ص۵۸٫
[۲۷]. سايت عبدالله بن حسن القعود، خطب ومحاضرات، نواقض الإسلام.
http://alqaoud.net
[۲۸] . وحدت اسلام ومذاهب اسلامی، مجموعه فتاوا، ص۸۱٫
 

شناسه خبر : 17107

این خبر رو هم ببینید

در مسیل یا در مسیرِ خدمت قرار گرفتن؟/ *شاهین فکور

در جوامع، مشاغل و حِرَف متعددی وجود دارند که به تناسب آموخته‌ها، مهارت و تخصص‌شان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =