خانه / اجتماعی / راههای کردستان همچنان قربانی می گیرد/شبکه ارتباطی اولویت اول توسعه استان

راههای کردستان همچنان قربانی می گیرد/شبکه ارتباطی اولویت اول توسعه استان

قرار گرفتن کردستان در راه ارتباطی استان های شمال غربی به استان های جنوب غربی کشور است ،راه اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان های راهیان نور و مسیر پرتردد مسافران نوروزی، بیانگر پراهمیت بودن جاده ها و راه های این استان است

قرار گرفتن کردستان در راه ارتباطی استان های شمال غربی به استان های جنوب غربی کشور است ،راه اصلی ترانزیت کالا، محل عبور کاروان های راهیان نور و مسیر پرتردد مسافران نوروزی، بیانگر پراهمیت بودن جاده ها و راه های این استان است تردد بالای مسافران در این جاده ها موجب افزایش سوانح جاده ای در این استان شده است که این مسئله و اخبار مداوم تصادفات منجر به فوت در جاده های استان کردستان موجب تشویش ذهن مردم منطقه و بیش از آن ناظران این گونه حوادث تلخ شده است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان کردستان اعلام کرد: در نه ماهه گذشته سال جاری سیصد و بیست و دو نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جاده های این استان جان خود را از دست داده اند که از این تعداددویست و چهل و دو نفرشان مرد، و هشتاد نفر زن بودند.
غلامرضا همایون پور افزود: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته یازده درصد افزایش نشان می دهد.
در نه ماهه امسال چهار هزار و سیصد و سی و یک نفر هم به عنوان مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند.
سالانه بیش از چهارصد نفر از هم وطنانمان در جاده های استان کردستان بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند که در این میان دیوار خطاهای انسانی در تصادفات جاده ای استان کردستان کوتاه تر از بقیه عوامل جلوه داده می شود هر چند در حوادث رانندگی در جاده های استان کردستان معمولا نوک پیکان به طرف خطاهای شخصی می باشد ولی این آمارهای فوتی نشان می دهد که عوامل دیگر در این صحنه های دردناک تاثیر گذار هستند.
 
فرهاد محمدی که سالهاست با خودرو در مسیر سنندج به سقز مسافرکشی می کند می گوید: نباید از این موضوع غافل بود که عوامل دیگری از جمله فرسوده بودن خودروها وعدم تعویض آن بخاطر وضعیت اقتصادی خانوارها و از همه مهمتردوبانده نبودن جاده های برون شهری استان کردستان با این حجم ترافیک در تصادفات نقش اصلی را دارند رمضان نادری رئیس پلیس راه کردستان نیز می گوید: دولتمردان و مدیران استانی باید این واقعیت را قبول کنند که جاده های کردستان متناسب با وضعیت موجود و حجم رفت و آمدهای خودروهای سواری و سنگین و ترانزیتی در این منطقه نیست و برای رفع مشکلات آنها چاره ای بیاندیشند تا دیگر شاهد از بین رفتن هموطنانمان در حوادث رانندگی نباشیم.
 
توجه به آمار مرگ و میر و همچنین ضرر و زیان مالی می طلبد که مسئولان امر در این راستا با جدیت هر چه تمامتر موضوع را دنبال و پیگیری کنند ولی تعطیلی طرحهای عمرانی در حوزه راهسازی ، آینده ای خطرناک از نظر افزایش بیشتر تصادفات برای رانندگان ومسافران جاده های استان کردستان ترسیم می کند.
 
نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از وضع نامناسب و غیر ایمن بودن راه ها افزود: احداث بزرگراه ها و جاده های چهار خطه همچنان در حد یک آرزو برای ساکنان کردستان باقی مانده است وبا وجود تمامی پیگیری های صورت گرفته در این بخش تاکنون اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته و اغلب طرح های راهسازی که در استان در چند سال گذشته آغاز شده هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند.
وی گفت: عملیات تعریض و ایمن سازی بخشی از جاده های کردستان مانند محور سنندج – همدان، سنندج – مریوان و بزرگراه میاندوآب – کرمانشاه که بخش عظیمی از آن در استان کردستان قرار گرفته سال ها است که آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبارات و نبود مدیریت قوی به کندی پیش می رود.
مهندس زاهدی استاندار کردستان همدلی مردم وتلاش مدیران وکارشناسان استان برای جذب سرمایه های بخش خصوصی را از راهکاری مناسب برای توسعه استان به بخصوص برای اتمام طرحهای نیمه تمام بخش درمان وراهسازی دانست وگفت: برنامه ریزیهای لازم هم برای سفر رئیس جمهور در سال آینده به استان کردستان و بررسی وضعیت استان انجام خواهد شد.
 
به هر حال می توان نتیجه گرفت با این وضعیت جاده های استان کردستان ،تب افزایشی مرگ و میرها وناهنجاریهای اجتماعی ناشی از تصادفات جاده ای در استان تا جذب سرمایه های بخش خصوصی فروکش نخواهد کرد و قاتل ناگهانی همچنان با قدرت به کار خود ادامه می دهد.منبع: صداوسیمای کردستان

شناسه خبر : 9405

این خبر رو هم ببینید

یک بانو با نگاهی از جنس توانستن/از ویلچرنشینی تا نویسندگی ۳۲ عنوان کتاب

سیده عطیه شیخ‌احمدی، بانوی سنندجی که براثر یک اتفاق از گردن به پایین قطع نخاع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =