فرودگاه سقز، زمین گیر اعتبارات دولتی و مدیریت های ناکارآمد

پروژه فرودگاه سقز، دومین فرودگاه استان کردستان، از سال 82 آغاز شده است و پس از گذشت 11 سال، در کلکسیون پروژه های ناتمام قرار دارد

کردپرس- کلنگ احداث فروگاه سقز در سال 85 و در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی در دولت محمود احمدی نژاد زده شد بنا بود این پروژه در مدت زمان سه سال به بهره برداری برسد.
 
نقاط مبهم و آمار متناقض فراوانی در این پروژه وجود دارد اما آن چه واضح و مبرهن است عدم توانایی مدیریت استان و نمایندگان مردم در مجلس برای تکمیل این پروژه است.
 
این پروژه که به اذعان معاون عمرانی استانداری کردستان از سال 82 آغاز شده، خرید زمین آن سال 84 انجام گرفته و ساخت پروژه از سال 86 کلید خورده است.
 
وقفه های پیاپی در روند پروژه فرودگاه سقز
 
روند ساخت فرودگاه سقز چندین بار با وقفه مواجه شده و مسئولین از فرمانداران گذشته و حال سقز گرفته تا نمایندگان قبلی و کنونی مجلس و مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور هربار در اظهار نظری قول مساعد پایان این پروژه را می دهند اما تاکنون به هیچکدام عمل نشده است.
 
از ظاهر امر چنین برمی آید که این پروژه در بودجه سال 90 کشور یک ردیف اختصاصی برای ساخت و بهره برداری از پروژه فرودگاه سقز در نظر گرفته شده که فرماندار اسبق شهرستان سقز در دی ماه سال 91 گفت: تاکنون حدود 60 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.
 
فخری با بیان این مطلب اظهار کرد: ساخت فرودگاه سقز تاکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
محسن بیگلری نماینده کنونی مردم شهرستانهای سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم  ازتخصیص سه میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای ساخت این فرودگاه خبر داده بود و گفت: امیدواریم با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، ساخت این فرودگاه در کوتاهترین زمان ممکن به اتمام برسد.
 
فرودگاه سقز در لیست پنج فرودگاه هواپیمایی جدید کشور
 
در ادامه مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور از تأسیس پنج فرودگاه جدید در کشور خبر داد و گفت: فرودگاه‌های گناباد، شهید مدرس تربت حیدریه، سقز، ولیعصر در نزدیکی بروجرد مجوز تاسیس گرفته‌اند و فرودگاه سلفچگان قم به عنوان اولین فرودگاه خصوصی کشور در حال ساخت است که در آینده نزدیک پنج فرودگاه به مجموعه فرودگاه‌های کشور اضافه می‌شوند.
 
در پرونده گذشته این فرودگاه واگذاری این پروژه به شهرداری سقز هم به چشم می خورد.
 
شهردار اسبق شهر سقز از واگذاری ساخت فرودگاه سقز به شهرداری این شهر خبر داده بود.
 
عثمان رحیمی در آن دوران گفته بود: به دنبال چندین دوره رایزنی با مسوولان استانی و کشوری و برگزاری جلسات متعدد با چند تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی از جمله معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان فرود گاه‌های کشور، معاون بازرگانی فرودگاه‌های کشور، نماینده‌ مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان و در بازدید از فرودگاه سقز، همگی بر واگذاری ساخت فرودگاه سقز به شهرداری این شهر تأکید کردند.
 
واگذرای فرودگاه سقز به شهرداری آن شهر پس از تحولات دولتی کشور و به تبع آن استان ابتر و مسکوت ماند.
 
خیز استانداری برای اعتبارات فاینانس، واقعیت یا وعده
 
استاندار کردستان هم چندی پیش گفته بود: پس از دریافت طرح جامع فرودگاه سقز از وزارت راه و شهرسازی برای جذب اعتبارات فاینانس اقدام خواهیم کرد.
 
عبدالمحمد زاهدی خاطرنشان کرد: جذب اعتبارات از محل منابع ریاست‌ جمهوری و همچنین ماده 180 از دیگر اقداماتی است که برای تکمیل پروژه‌های در حال اجرای شهرستان سقز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان هم چندی پیش با اشاره به وضعیت فرودگاه سقز خاطر نشان کرد: این فرودگاه به دلیل شرایط مناسب توپوگرافی و ویژگی تحت پوشش قراردادن تعداد زیادی از شهرستان‌های کردستان و آذربایجان غربی موتور محرک توسعه منطقه محسوب می‌شود که به دلیل برخی مشکلات احداث آن تاکنون پیشرفت مناسبی نداشته است.
 
براساس اطلاعات مندرج در  پایگاه اطلاع ‌رسانی فرمانداری سقز  در سفر دور اول هیات دولت نهم به استان کردستان مصوب شد که عملیات اجرایی این طرح تسریع شود و همچنین تا ابتدای سال 88 مبلغ 27 میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه و توازن منطقه‌ای به این پروژه اختصاص یافته است.
 
در این سایت آمده است: این طرح در سال 88 دارای 20 میلیارد ریال اعتبار و در سال 89 نیز 30.766 میلیارد ریال اعتبار داشته است.
 
از جمله مشکلات عمده این طرح از نظر این فرمانداری، کمبود اعتبارات، طولانی شدن زمان اجرای پروژه، عدم جابه‌جایی دکل‌های فشار قوی در محدوده عملیاتی طرح، عدم احداث جاده جایگزین مسیر سقز – مریوان و تداخل قسمتی از اراضی آن با زمین‌های موجود در آن محدوده  اعلام شده است.
 
پروژه 10 درصد پیشرفت دارد
 
اما آنچه جالب است برخلاف سایر مسئولین که از پیشرفت فیزیکی 30 تا 45 درصدی فرودگاه سقز سخن می‌گویند، فرماندار شهرستان سقز از پیشرفت فیزیکی 10 درصدی این پروژه خبر داد.
 
علی اکبر ورمقانی با بیان اینکه این طرح در دست پیگیری است، افزود: ما دنبال سرمایه گذار برای این پروژه هستیم و علاوه بر آن از طریق نمایندگان مجلس پیگیر تخصیص بودجه هستیم.
 
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار کردپرس که فرودگاه سقز در اولویت چندم طرح های این شهرستان است گفت: در سقز هفت الی هشت طرح داریم که همه اولویت دارد.
 
ورمقانی میزان اعتبار برای این پروژه را 50 تا 60 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: از میزان اعتبار هزینه شده تا کنون اطلاعی نداریم.
 
فرماندار سقز در ادامه اظهار کرد: اگر از طریق مجلس و سرمایه گذار بخش خصوصی اعتبار لازم تأمین نشد، این طرح را برای سفر ریاست جمهوری مطرح خواهیم کرد.
 
60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فرودگاه سقز نیاز است
 
معاون عمرانی استانداری کردستان در مورد پروژه فرودگاه سقز گفت: این پروژه که از سال 82 آغاز شده، 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.
 
امیر قادری اظهار کرد: باتوجه به ارزشمندی فرودگاه سقز، 9 شهرستان بافت جمعیت فراوانی از مزایای آن برخوردار می شوند و از نظر اقتصادی نزدیکی به منطقه آزاد و مرزی با فاصله 60 کیلومتری، توجیه تکمیل این فرودگاه را مهم می کند.
 
وی با اشاره به اینکه این فرودگاه امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی به شهرستان های استان های کردستان و آذربایجان غربی مثل سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب را فراهم می کند، افزود: این فرودگاه موقعیت تجاری شهر بانه هم برای کشور پررنگ تر می کند.
 
قادری خاطرنشان کرد: باتوجه به بار فنی، امکان فرود هر نوع هواپیما وجود دارد و نزدیکی به مرز عراق قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه را رقم می زند.
 
وی در پایان اضافه کرد: ایجاد فرودگاه سقز علاوه بر توسعه شبکه حمل و نقل، در توسعه مبادلات فرهنگی، توسعه آموزش عالی، گردشگری و ارائه خدمات درمانی سریع نیز موثر خواهد بود.
 
عدم شفافیت، عدم مدیریت، کمبود اعتبارات، عدم صداقت و واگذاری طرح به پیمانکاران توانمندتر طرح فرودگاه سقز را در ردیف سایر طرح های ابتر استان قرار داده و باید دید آیا این وضعیت تغییر خواهد کرد.
 
گزارش: مژگان وفایی
 
کد مطلب: 77625  |  تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۵  |  ساعت: ۹ : ۵۴

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به چشم انداز صدساله سنندج! / دکتر سید هاشم هدایتی

سنندج همانند هر شهر نامدار دیگر پیشینه ای دارد به قدمت سالیان حیات آن. پیشینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *