خانه / اجتماعی / قربانی شدن ۱۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی

قربانی شدن ۱۰ هزار نفر در سوانح جاده‌ای آذربایجان غربی

‌ تصادفهای رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی که سالانه جان ۵۰۰ تن از هموطنان را می گیرد به معضلی به نام زلزله خاموش در استان تعبیر شده که مسئولان حوزه های ذیربط برنامه ای برای کاهش آن ندارند

ارومیه – خبرگزاری مهر:‌ تصادفهای رانندگی در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی که سالانه جان ۵۰۰ تن از هموطنان را می گیرد به معضلی به نام زلزله خاموش در استان تعبیر شده که مسئولان حوزه های ذیربط برنامه ای برای کاهش آن ندارند.
 
به نقل از مهر، “فوت ۷۱۵ تن در جاده های آذربایجان غربی”، خبر کوتاه و تامل برانگیز است چرا که زلزله ورزقان با همه وسعتش تنها حدود ۳۰۰ نفر تلفات داشت، ولی جاده های نا امن استان سالانه تلفاتی بالغ بر این زلزله دارند و در این میان آرام بودن جریان شکار جان انسانها توسط غولهای آهنی و جاده ها نیز چشم مسئولان را برای دیدن این فاجعه انسانی سنگین کرده است.
 
سیر صعودی آمار تلفات جاده ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی طی سالهای اخیر و البته کاهش ۱۳ درصدی آن طی سالجاری از دید کارشناسان دلایل مختلفی از جمله افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک در برخی مواقع دارد.
 
هر یک از این مشکلات جاده های آذربایجان غربی در حوزه عملکردی یکی از دستگاههای اجرایی بوده که به نظر می رسد اقدام عملی جدی برای کاهش تصادفات بر اساس شرایط موجود انجام نشده و با وجود طرح و ایده مشخص، کمبود اعتبارات دست مسئولان را برای اجرای آنها کوتاه کرده و عملا اقدام قابل توجهی انجام نمی شود.
 
مجروح و معلولیت سالانه بالغ بر ۱۰ هزار نفر قربنیان حوادث جاده ای
 
مجروح و معلولیت بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۷۰  تن طی امسال نیز بعد سنگین دیگر تصادفات در محورهای آذربایجان غربی است، هر چند به گفته رئیس پلیس راه آذربایجان غربی سهم جاده ها در سوانح رانندگی ۱۰ درصد و انسان عامل ۶۰ درصد تصادفات است، ولی این در حالی است که دستگاهها باید با اجرای طرحهای فرهنگ سازی به جای شانه خالی کردن از مسئولیتها نسبت به کنترل و کاهش عامل اثر بخش سوانح اقدام کنند.
 
متاسفانه عدم توجه به جلو، خواب آلودگی رانندگان و سرعت و سبقت غیر مجاز رانندگان که رتبه اول سوانح جاده ای آذربایجان غربی را با وجود کوهستانی و صعب العبور بودن برخی محورها به خود اختصاص داده، نیز بهانه خوبی به دست مسئولان برای کم توجه به این حوزه با اهمیت داده و سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با عوامل اجرایی طرح نوروزی ۹۲ مبنی بر لزوم کاهش تلفات انسانی نیز تلنگری به آنها وارد نکرده است.
 
توسعه و بهسازی زیرساخت های حمل و نقل در آذربایجان غربی با وجود موقعیت جغرافیایی این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه این استان با ۳ کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود.
 
در این میان رعایت و ارتقای شاخص های جهانی در جاده ها و حمل و نقل آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای پرترافیک کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد بطوری که در ۱۰ ماه گذشته طبق گفته مسئولان ۴۳۳ نفر در جاده ‌های استان جان خود را از دست داده ‌اند که بخشی از این سوانح به دلیل جاده ها و راه ها نامناسب است.
 
 
 
آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر،علت افزایش تلفات جاده ای در استان را نبود راه های دسترسی مناسب عنوان کرد و افزود: متاسفانه آذربایجان غربی از جمله استانهایی که سالهاست از راه های دسترسی مناسبی برخوردار نیست و نمود آن رشد تلفات جاده ای است.
 
نادر قاضی پور با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده های آذربایجان غربی گفت: با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی توجهی هستیم.
 
وی کمبود اعتبار را از مهمترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه ها و جاده ها در آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سالهای گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه های این استان را اختصاص نمی دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.
 
قاضی پور اظهارداشت: در حال حاضر آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد و نتیجه این بی توجهی نیز متوجه مردم و افزایش تلفات جاده ای می شود.
 
وی با اشاره به وضعیت کلی راه‌های کشورافزود: نمی ‌توان گفت تمامی جاده‌های کشور وضعیت خوبی ندارند چرا که وضعیت راهها و جادهها در برخی از استانها قابل قبول است و حتی در برخی از استانها مابین برخی از بخش‌ها بزرگراه احداث شده ولی چنین موضوعاتی در استانی نظیر آذربایجان غربی مغفول مانده است.
 
قاضی ‌پور با تاکید بر موقعیت جغرافیایی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی، یادآور شد: این استان با سه کشور دیگر هم مرز است و با توجه به اینکه بزرگترین مرز زمینی کشور در این استان وجود دارد این امر لزوم توجه هرچه بیشتر به کیفیت راه‌ها و جاده‌های استان را می ‌طلبد.
 
 رانندگان جاده های آذربایجان غربی چه می گویند…
 
از شهرستان میاندوآب به عنوان چهار راه شبکه راه های ارتباطی جنوب آذربایجان غربی یاد می شود، چراکه این شهرستان یک هزار کیلومتر راه ارتباطی دارد که بیشترین تلفات تصادفات جاده ای جنوب استان در آنجا صورت می گیرد.
 
احمدی یکی از راننده اتوبوس های برون شهری در ارومیه می گوید: نبود سامانه روشنایی، اختلاف ارتفاع جاده و نبود حفاظ در بسیاری ازمحورهای ارومیه مشکلی اساسی برای رانندگان است.
 
وی بویژه از نبود روشنایی در جاده های استان اظهار گله مندی کرده و می افزاید: در بسیاری از محل ها با پیچ تند بویژه در شب، رانندگی بسیار سخت ترمی شود و هر لحظه احتمال تصادف با خودرو ای مقابل وجود دارد .
 
همتی یکی از رانندگان کامیون هم می گوید: اکثر جاده ها در استان دو مسیره هستند و شانه خاکی کافی که در صورت بروز حادثه، امکان فرار برای خودرو و شاخ به شاخ نشدن با وسیله نقلیه روبرو برای راننده وجود داشته باشد در اکثر محورها وجود ندارد.
 
یکی دیگر از رانندگان کامیون در ارومیه می گوید: به دلیل شغلی که دارم در حال تردد در جاده های آذربایجان غربی و سایر استانها هستم باید بگویم وضعیت جاده ها مناسب نیست.
 
حاجی زاده می گوید: خودروهای باری طویل هستند و خودروهای سواری تمایل ندارند پشت خودروهای سنگین که عمدتاً سرعت کمتری دارند حرکت کنند و برای همین با سبقت گرفتن از خودروهای باری که در بسیاری از موارد این سبقت ها مجاز نیستند، عامل تصادف می شوند.
 
محورهای جنوب آذربایجان غربی مامن اصلی تصادفات و تلفات انسانی
 
رئیس پلیس راه فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، محورهای ارتباطی جنوب آذربایجان غربی را مامن اصلی تصادفات رانندگی و تلفات انسانی ناشی از این حوادث دانست و افزود: ایمن سازی و احداث ۳۰ کیلومتر اه اصلی در سطح استان برای کاهش آمار تلفات انسانی مصوب شده که اجرای این طرحها منتظر تامین اعتبار است.
 
عباس فرمانی با اعلام اینکه هم اکنون در محورهای رشکان- دیزج لو، میاندوآب- شاهین دژ، سد حسنلو- سه راهی محمدیار، سه راهی محمدیار- مهاباد و شاهین دژ- حیدرآباد با مشکلات، سوانح رانندگی و تلفات انسانی غیر قابل قبولی مواجه هستیم، گفت: در برخی محورها نیز با عدم اجرای کامل تعهدات توسط پیمانکاران راهسازی و بروز مشکلات جدی هستیم.
 
وی جاده و خودرو را عامل وقوع ۳۵ درصد تصادفات جاده ای در سطح استان دانست و با اشاره به اینکه جاده ها عامل وقوع ۲۰ درصد تصادفات جاده ای هستند، افزود: خودروها نیز عامل اصلی وقوع ۱۵ درصد تصادفات رانندگی در محورهای ارتباطی بین شهری آذربایجان غربی محسوب می شوند.
 
لزوم آشکارسازی نقاط حاده خیز محورهای آذربایجان غربی
 
وی با اشاره به اینکه با وجود ۱۲ هزار کیلومتر محور اصلی و راه روستایی در سطح آذربایجان غربی، تنها ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه وجود دارد، اظهار داشت: این در حالی است که با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیتی نیازمند اصلاح سیستم جاده ای استان هستیم.
 
رئیس پلیس فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خواستار آشکارسازی نقاط حادثه خیز با توجه به کمبود اعتبارات اصلاح راهها شد و ادامه داد: طی برنامه ای ۱۰ ساله روند استاندارد سازی جاده های استان تدوین شده که امیدواریم با تخصیص بموقع اعتبارات شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم.
 
فرمانی از کاهش ۱۳ درصدی آمار تلفات انسانی حوادث جاده ای در آذربایجان غربی از ابتدای سالجاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اعلام کرد: فوت حتی یک نفر در اثر تصادفات آمار قابل توجهی بوده که نباید از آن غفلت و یا سهل انگاری کرد.
 
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد رانندگان در اثر فرهنگ سازی، ارائه آموزشهای لازم و اعمال بدون اغماض قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی را اجرایی می کنند، گفت: بر اساس برررسی های انجام شده متاسفانه ۱۰ درصد رانندگان توجهی به رعایت قوانین نداشته که با برخورد بدون اغماض، توقیف خودرو، نمره منفی و یا ضبط گواهی نامه توسط پلیس روبرو می شوند.
 
وی با تاکید بر اینکه رانندگان متخلف باید بدانند که ارزش جان انسان از چند دقیقه زودتر رسیدن بیشتر است، یادآور شد: این امر نیازمند فرهنگ سازی و ارائه اموزشهای حضوری و یا همکاری با رسانه های جمعی بویژه رسانه ملی است.
 
مصوبه راه اندازی آتش نشان جاده ای در آذربایجان غربی هنوز اجرایی نشده
 
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه علام زبان راه بوده و اقتضا راه این است که زبانش گویاه باشد، گفت: آتش نشان جاده ای نداریم که با وجود تصویب اجرای این طرح با تجهیز ۳ موتور هنوز این مصوبه عملیاتی نشده است.
 
فروغ فاریابی از مکان یابی برای نصب ۵ دوربین ثبت تخلفات جاده ای در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی خبر داد و اعلام کرد: متاسانه وضعیت معیشتی بد رانندگان نیز منجر به عدم توجه آنها به مسائل ایمنی خودروها شده که باید نسبت به تهیه ماتریس قبل، حین و بعد از تصادفات بررسی مسائل اقدام کرد.
 
آسفالت محورهای روستایی منجر به افزایش تصادفات شده است
 
وی اظهار داشت: با نگاه به آمار سال های گذشته شاهد روند کاهش در تعداد متوفیات تصادفات استان هستیم، از سال ۸۶ تا سال ۹۰ بطور متوسط سالانه ۸ درصد از تعداد کشته های هرسال نسبت به سال قبل کاسته شده است در حالیکه این روند در کل کشور رقمی در حدود ۳ درصد است.
 
وی ادامه داد: اقداماتی که از سوی دستگاه های اجرایی صورت می گیرد، اجرای ماموریت های سازمانی آنها است، نه اقدام بر اثر نتیجه مطالعات موردی و کاربردی که در آن به نحوه و میزان تاثیرگذاری ملاحظات پرداخته شده و خروجی آن نسخه ای مختصر یک مشکل شناخته شود.
 
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی  ادامه داد:در محروهای برون شهری نامناسب بودن وضعیت آسفالت جاده ها و تفاوت در ارتفاع دو باند با یکدیگر، تعبیه نشدن گاردریل، نبودن علائم ایمنی و عرض کم جاده ها بویژه در مناطق جنوبی بیشترین علل بروز سوانح را به خود اختصاص داده و در محورهای روستایی هم آسفالت شدن جاده ها باعث افزایش آمار این حوادث شده است.
 
تلفات حدود ۴۰ درصد متوفیان تصادفت در بیمارستانها
 
مدیر حمل و نقل و ترافیک آذربایجان غربی در گفتگو با مهر، از جان باختن ۴۳۳ تن در حوادث رانندگی محورهای درون و برون شهری استان از ابتدای سالجاری تا کنون خبر داد و افزود: حدود ۴۰ درصد متوفیان تصادفات در بیمارستانها جان خود را از دست می دهند. 
 
پیمان آرامون با اشاره به شناسایی ۵۱ محور پرحادثه، عنوان کرد: اصلاح هندس نقاط حادثه خیز، ممانعت پلیس از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، حضور مستمر پلیس در محورهای ارتباطی، استفاده از دوربینهای ثبت سرعت، آشکارسازی نقاط پر حادثه و کنترل جدی پلیس در راههای روستایی از اقدامات ضروری در امر کاهش تصادفات است.
 
وی ضمن تحلیل علل تصادفات جاده ای در آذربایجان غربی طی سه سال اخیر، ادامه داد: عدم توجه به جلو از ۲۴ درصد سال ۸۹ به ۳۳ درصد در سال ۹۲ افزایش یافته و تخطی از سرعت مطمئنه با ۵ درصد افزایش مواجه بوده ولی در انحراف به چپ با کاهش ۱۰ درصدی، عدم رعایت حق تقدم با کاهش ۵ درصدی و عدم توانایی در کنترل وسیله نیز به کاهش ۱۰ درصدی همراه بودیم.
 
نسبت کشته در آذربایجان غربی ۵٫۵ نفر بیشتر است
 
مدیر حمل و نقل و ترافیک آذربایجان غربی با اشاره به اینکه محور ارومیه – مهاباد پرحادثه ترین محور استان طی امسال بود، گفت: وقوع ۴۰ تصادف فوتی، ۲۵۴ تصادف جرحی، ۱۴ تصادف خسارتی با ۵۶ نفر فوتی، ۳۸۷ مجروح ۱۴ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.
 
وی محور ارومیه- سلماس، خوی- ماکو، مهاباد- میاندوآب و میاندوآب – بوکان را به ترتیب  حادثه خیزترین محورهای ارتباطی استان دانست و ادامه داد: ساعات اوج بیشترین تصادفات استان بر خلاف تصادفات درون شهری ۱۸ الی ۲۱ بوده که ۶۰ درصد تصادفات نیز درجاده ای اصلی بوقوع می پیوندد.
 
وی با بیان اینکه بر اساس قانون توسعه حمل و نقل و مدذیریت سوخت با افق سال ۹۰ نسبت کشته به ۱۰۰ هزار نفر ۱۵ نفر باید بود، ادامه داد: این در حالی است که این آمار در استان ۲۱٫۵ نفر و نسبت کشته به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۰ نفر بر اساس استانداردهای قانونی تعیین شده که ۱۰٫۲ نفر آمار استان است.
 
به هر روی تلفات حوادث جاده ای در آذربایجان غربی زنگ خطر جدی برای مسئولان و مردم بوده تا نسبت به اصلاح جاده ها و تغییر فرهنگ رانندگی تلاش ویژه ای کنند.
 
 

شناسه خبر : 9559

این خبر رو هم ببینید

سقز، شهر هزار صحنه/ ابراهیم محمدحسینی*

نام سقز، زبانزد عام و خاص است؛ این شهرت به دلایل مختلفی است که صاحب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =