خانه / اجتماعی / نگاهی به مبحث مطالعه در شهر فرهنگ و هنر سقز/ علی حیدرآقایی

نگاهی به مبحث مطالعه در شهر فرهنگ و هنر سقز/ علی حیدرآقایی

سنندج-تأثیری که تهاجم فرهنگی در چند سال اخیر برعدم گرایش نوجوانها و جوانها به مطالعه داشته است را نباید نادیده گرفت. توجه بیش از حد به مسائــــل حاشیه ای و ظاهری از قبیل؛ مدل لباس، مدل مو، آرایش و… ،موجب شده است از مطالعه غافل شوند

فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. در واقع ازشاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.
باید دانست هدف از مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در هر جامعه ای، «کمال پویی» ومقصد آن باید «تعالی خواهی» باشد. زیرا انسان به هیچ بهانه ای حق ندارد عمرووقت خویش را تلف نماید، بلکه باید در آنچه که می خواند، فایده و هدفی را دنبال نماید.
آموختن و افزودن دانستنیها و دستیابی به حقایق و معارف، نقد اندیشه ها و تفکرات دیگران، تقویت افکار و تجدیدنظر تعالی بخش در اندیشه های خود، عمل به یافته ها و معلومات سودمند آور شد انتقال حقایق و معارف به حقیقت گرایان و معرفت جویان از اهداف کلی مبحث مطالعه می باشد.
 
عوامل مؤثردرعدم گرایش به مطالعهدر شهرستان سقز
 
 1ـبی انگیزگی افراد نسبت به مقوله مطالعه
انگیزش درحقیقت نیروی محرک فعالیتـهای انسان و عامل جهت دهنده آنهاتعریـف می شود.درحقیقت انگیزش، عامل فعال ساز رفتار انسان بوده ومعمولا علت اختصاصی یک رفتار مشخص اســـت.
مثلا وقتی می پرسیم که چرا این فرداین رفتارخاص را انجام می دهد باید دنبال انگیزهء آن بود، در حالیکه انگیزش، عامل کلی و مولد رفتار به حساب می آمده و می توان اهمیت انگیزش را در یادگیری نیز یادآور شد به طور خلاصه می توان بیان داشت که انگیزش زیـاد نسبت به مطالعه، به یادگیری بیشتر و انگیزش کـم نسبت به مطالعه، به یادگیری کمتر منجرمی شود.
بنابراین در جهت رفع معضل بی انگیزگی نسبت به مطالعه، کتابخانه های عمومی و کتابداران عزیزبایدمشوقی برای افراد جامعه در جهت ایجاد مفهوم مثبت از خود و متولی گرایش افراد به سمت کتابخوانی باشند. زیرا مشوق عاملی است که دستیابی به آن، انگیزه های افراد را ارضا می نماید.
۲ـ درگیری افراد جامعه بامسائل حاشیه ای
تأثیری که تهاجم فرهنگی در چند سال اخیر برعدم گرایش نوجوانها و جوانها به مطالعه داشته است را نباید نادیده گرفت. توجه بیش از حد به مسائــــل حاشیه ای و ظاهری از قبیل؛ مدل لباس، مدل مو، آرایش و… ،موجب شده است از مطالعه غافل شوند. و به سبب کم کاری، افت شدید کتابخوانی قابل توجهی راشاهدباشیم. درگیری بسیاری از افراد جامعه بامسائل حاشیه ای چنان عمیق  و وسیع است که برخی اوقات همه زندگــی آنها را تحت الشعاع قرارمی دهد. از دلایل مهم و شاید مهمـتریـن دلیل روآوری نوجوانان و جوانان به این گونه مسائل و پیروی بی چون و چرا از تهاجم فرهنگی، نداشـــتن هدف مشخص درزندگی است. زیرا فرد هدفدار بیراهه هایی را که نمی گذارد وی به هدفش برسد را پس می زند و برای آنها اهمیتی قائل نیست، تاخودرادرگیرآنها بکند.
۳-بیکاری و مسئله اشتغال
متاسفانه معضل بیکاری موجب گرایش بسیاری از افراد به پدیده اعتیاد، رفتارهای ناشایست در جامعه  و نیز عامل عدم مطالعه بسیاری از افراد گردیده است. امروزه بیکـاری، همراه با مسئله اشتغالو بالاخص بیکاری بی رویه افرادتحصیل کرده در جامعه، باعث عدم امـیدبه آیـنده  شده که این عامل تأثیر بسیارجدّی برعدم گرایش به مطالعه را داشته است.
آنچه مبرهن است اینکه،رفع این معضل نیازمند همت مسئولین در جهت ریشه کنی یا چاره اندیشی آن می باشد.
۴ -گسترش فناوری اطلاعات در سطح جامعه
امروزه اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی با کارکردهای مثبت و منفی خود مهمترین مانع در برابر مقوله کتابخوانی به حساب می آیند و بیشتر افراد جامعه با گرایش به شبکه های اجتماعی، به گذران اوقات فراغت از راههایی غیر از مطالعه می پردازند. بنابراین لزوم هماهنگی بین مقوله مطالعه و تاثیر گسترش تکنولوژی در سطح جامعه از اهم مواردی است که باید با مدیریت صحیح از سوی افراد جامعه شهرمان جدی گرفته شود تا توسعه تکنولوژی سدی در برابر کتابخوانی تلقی نشود.
۵– ضعف سیستم آموزشی در سطوح تحصیلی (ابتدایی تا دانشگاه )
از دیگر دلایل روی گردانی از مقوله کتابخوانی ضعف بستر آموزشی و بها ندادن به مطالعات و تحقیقات خارج از آموزش‌های رسمی است.سیستم نمره‌ای و مدرک‌ محوری به جای ارتقای آگاهی و تخصص باعث شده که حتی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته‌ای مربوطه خود هیچ توانایی و خلاقیتی خارج از آموزش‌های رسمی نداشته باشند و شرایط آموزش در دانشگاه‌های ما به گونه‌ای است که دانشجویان بیشتر به جزوه‌نویسی و  رجوع کمتر به کتاب سوق پیدا می‌کنند. برغم توسعه کمی بخش آموزش عالی در سال‌های اخیر، این حوزه به لحاظ کیفی افت داشته است و این افت را می‌توان در مطالعه کمتر کتاب توسط دانشجویان مشاهده کرد.
۶- نبود کتابخانه استاندارد در دومین شهربزرگ استان
 نبود کتابخانه استاندارد یکی دیگر از دلایل عدم گرایش به مطالعه در شهرستان سقز می باشد لذا رسیدگی به این موضوع در حیطه وظایف مسئولین فرهنگی استان و شهرستان می باشد و با توجه به جمعیت شهرستان سقز وجود کتابخانه استاندارد و مرکزی از ضروریات رشد فرهنگ مطالعه در شهرستان سقز می باشد.
خوشبختانه در دوره کنونی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یکی از مروجان مبحث کتابخوانی در کشور اقدامات شایسته ای را در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده است که علاوه بر تقویت اینگونه کارهای شایسته ، هنوز میتوان کارهایی دیگر را در این مسیر ادامه داد تا زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور گسترده شود و این نهاد بر خود وظیفه می داند تمام تلاش خود را برای ایجاد فرهنگ مطالعه سودمند و سوق دادن قشرهای مختلف اجتماعی به سمت کتاب و کتابخوانی به کار گیرد.
همچنین از هر یک از آحاد جامعه شهرستان سقز و خانواده های محترم میخواهم در ایجاد فرهنگ مطالعه و علاقه مند نمودن کودکان و جوانان  به کتاب و کتابخوانی تلاش بیشتری نموده و در ترویج این مقولۀ فرهنگی نقش به سزایی ایفا کنند تا شاهد رشد فرهنگی و بازده علمی شهرستان  باشیم.
 
*علی حیدرآقایی مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی کردستان
 
 
 
 
 
کد مطلب: ۹۶۵۸۴  |  تاريخ: ۱۳۹۴/۹/۱۷  |  ساعت: ۲۱ : ۱۲ ۱۳۹۴/۹/۱۴

شناسه خبر : 7145

این خبر رو هم ببینید

روحانیت سنی و شیعه کردستان ترور دانشمند هسته‌ای را محکوم کردند

شورای افتاء و روحانیت، ائمه جمعه و جماعات، مدرسین وطلاب استان کردستان و مرکز بزرگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =