نیم نگاهی به پوشش زنان کردستان از گذشته تا به امروز

{لباس کردی در عین پوشیدگی بسیار زیبا و چشمنواز است اما زیبایی لباس از گذشته تا به امروزه دچار تغییرات و تحولاتی شده است و این سوال مطرح است که چرا زنان ما از پوشش های بیگانه و غربی استفاده می کنند. }
 

به گزارش خبرنگار آفتاب دل، لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع ترین و پوشیده ترین پوشش هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه هایشان، در سطح فرهنگ مردم دنیا کم نظیر است؛ به طوری که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول را به لحاض پوشش، زیبایی و تنوع طرح به خود اختصاص داده است.
لباس زنان کردستان، نمونه ی ارزش مندی از لباس زنان ایرانی است. قدمت، پوشیدگی و تنوع آن در رنگ، سه ویژگی ارزش مند لباس زنان این منطقه است که سبب ماندگاری و تمایز آن شدهاست اما این لباس ارزشمند از گذشته تا به امروز دچار تغییراتی شده است .
کُردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و  سنتی شدیدی برقرارکرده‌اند و علاقه‌ی زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست دارند.
شاید اولین کارکرد لباس کُردی هم همین باشد یعنی شناساندن فرد ملبس به دیگرانی که در معرض ارتباط با این شخص قرار دارند. بدیهی است شناخت خاستگاه قومی، زبانی، نژادی، مذهبی و فرهنگی یک شخص بواسطه نوع پوشاک آن می‌تواند کمک زیادی به ارتباط¬گران برای برقراری ارتباطات بین فرهنگی اثربخش با اینگونه افراد نماید.
پوشاک شکل دهنده‌ی قضاوت در مورد افراد چه در مناسبات درون قومی و درون فرهنگی و چه در ارتباطات بین فرهنگی است.
قدمت لباس کردی به قدمت خود مردمان کُرد برمی گردد و اگر بخواهیم به تصویری مستند از قدیمی¬ترین لباس کردی استناد کنیم، گویاترین تصاویر نقش برجسته های دوره هخامنشی است، در این نقش برجسته ها تصاویری از سربازان و سرداران ماد وجود دارد.
پوشش کامل، رعایت حجاب و راحت بودن را دلیل ماندگاری لباس سنتی کردی می ‎دانند. به طور کلی، در لباس ‎های کردی کم تر از پارچه هایی با رنگ تیره استفاده می شود و حتی در مراسم عزاداری، پوشش های مشکی رنگ مرسوم نیست و عزاداران با همان لباس های محلی در مراسم حاضر می شوند. در عروسی ها هم لباس های زیبای محلی با رنگ های متنوع و شاد پوشیده می شود. لباس عروس در طرح های مختلف و در رنگ های سفید و صورتی دوخته می شود. در خصوص تنوع رنگ در لباس کردی، می‎توان از نزدیکی طرح و نقش لباس کردی به گل و سبزه ی طبیعت یاد کرد؛ طوری که طرح ها و رنگ های آن، انعکاسی از زیبایی های طبیعت است؛ از این رو، لباس کردی زنانه  را نشئت گرفته از دامان طبیعت بهاری می دانند.
لباس کردی می تواند الگوی بسیار مناسبی برای جامعه لباس هایی که در عین پوشیدگی بسیار زیبا و چشمنواز است اما زیبایی لباس از گذشته تا به امروزه دچار تغییرات و تحولاتی شده است و این سوال مطرح است که چرا زنان ما از پوشش های بیگانه و غربی استفاده می کنند.
پوشش زنان و مردان ایران از زمان‌های قدیم از اهمیت ویژه‌ای برخودار بوده و دارای تنوع فروان در رنگ، طرح و … است و این تنوع با شرایط جغرافیایی، آب و هوا، ‌فرهنگ قومی و وضعیت اقتصادی رابطه مستقیمی دارد. اما امروز به دلایل مختلف این تنوع در حال نابودی است و فقط در بعضی از استان‌ها لباس‌های محلی هنوز هم مورد استفاده قرار گرفته و توانسته اند تا حدودی اصالت خود را حفظ کنند.
ردپای سبک غربی بر پوشش بانوان کردستانی
استاد دانشکده فنی کردستان گفت: لباس کردی دختران امروزی ما در حال پیش رفتن به سمت و سوی سبک غربی و ترکی است و متأسفانه پوشش سنتی کردی در حال فراموشی است .
اورامی نژاد استاد دانشکده فنی کردستان اظهار کرد: لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد و متنوع که برگرفته از طبیعت زیبای این منطقه است، یکی از جاذبه‌های فرهنگی مردم کردستان است که متأسفانه این پوشش سنتی در حال پیش رفتن به سمت و سوی سبک غربی است .
وی گفت: مد و مدگرایی پدیده دنیای مدرن است، هرچند در تمدن های بزرگ و در تمام اعصار نشانه هایی از آن دیده شده است. علاقه انسان به متفاوت بودن و نو بودن از میل به تغییر پدید می آید، هرچند که این تعریف هم اکنون در جامعه ما و در میان جوانان شکلی تقلیدی و گاه غیر متعارف گرفته است اما می توان با دوخت لباس های مدرن و شیک زیبا اما با حجاب کامل کردی از فراموشی این لباس زیبا جلوگیری کرد .
وی در ادامه افزود: ترویج فرهنگ بی‌حجابی از مهم‌ترین اهدافی است که غرب به دنبال آن است و آنها می خواهد لباس اصیل ایرانی را در میام زنان و دختران ما کمرنگ نماید .
این استاد دانشگاه با تاکید بر حفظ هویت و اصالت فرهنگی کردی افزود: تمام تلاش ما باید به سمتی باشد تا اصالت های فرهنگی مان را در پرتو جذابیت های دروغین فرهنگ بیگانه از دست نرود.
اورامی نژاد تأکید کرد: عدم عرصه تولید لباس کردی در استان های کردستان و سایر مناطق کرد نشین و در کنار آن ورود لباس های غربی از دلایلی است که پوشیدن لباس کردی در استان هر روز غریب تر می شود و کسی رغبت چندانی به این پوشش ندارد.
وی در پایان گفت: ما می توانیم با دوخت لباس سنتی کردی با حجاب کامل و زیبا از فراموش شدن آن و پیش رفتن به سمت و سوی فرهنگ غربی و ترکی جلوگیری نماییم .
لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است
فرزانه فرج اللهی، کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است که از قدمت زیادی برخوردار است.
وی افزود: در حال حاضر لباس کُردی سورانی و سقزی در منطقه کردستان بیشترین استفاده را دارد.
فرج اللهی عنوان کرد: لباس های زنانه بیشتر از جنس حریر، تور، مخمل و ساتن بوده که با پولک دوزی، سرمه دوزی، سنگ دوزی، ملیله دوزی، منجوق دوزی و … آراسته می شوند.
وی اعلام کرد: پارچه بخشی از لباس های مردانه نیز از جنس مَرز (مرغوز) که نوعی پشم حیوان است بوده که خاستگاه آن منطقه آرمرده بانه و هورامان است و پس از طی مراحل مختلف پشم ریسی و نخ ریسی و … آماده استفاده می شود.
کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در ادامه بیان کرد: به دلیل زیبایی و تنوع زیاد پارچه های لباس کُردی، طی سال های اخیر استفاده از لباس کُردی بیشتر شده است و در عروسی ها این مسئله بیشتر نمود دارد.
وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر کیفیت پارچه ها نیز بسیار خوب شده است، تصریح کرد: با توجه به این مسئله و همچنین اینکه در حال حاضر پارچه ها با زیورآلات نیز ادغام شده اند و تنوع بیشتری پیدا کرده اند، استقبال از لباس کُردی نیز به مراتب بیشتر شده است.
فرج اللهی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال بیشتر جوانان منطقه از لباس کُردی، به تبع آن مشاغلی همچون کُردی دوزی، ملیله دوزی، پولک دوزی، منجوق دوزی و … نیز در استان بیشتر شده است.
وی در پایان یادآور شد: حدود ۸۰ درصد از صدور کارت و پروانه کسب و کار این اداره مربوط به کُردی دوزی و دوخت لباس های کُردی زنانه و مردانه است.
اکنون بسیار نیکوست که این لباس زیبا را که هم محجب بوده و هم با فرهنگ بومی منطقه کردستان سازگار است بیشتر به کار ببریم و اجازه ندهیم مدل های غربی و ماهواره ایی را که با فرهنگ و شرع مقدس دین اسلام سازگاری ندارند، در منطقه رواج پیدا کنند.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

نیم نگاهی به پوشش زنان کردستان از گذشته تا به امروز

لباس کردی در عین پوشیدگی بسیار زیبا و چشمنواز است اما زیبایی لباس از گذشته تا به امروزه دچار تغییرات و تحولاتی شده است و این سوال مطرح است که چرا زنان ما از پوشش های بیگانه و غربی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار آفتاب دل، لباس کُردی یکی از زیباترین، متنوع ترین و پوشیده ترین پوشش هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه هایشان، در سطح فرهنگ مردم دنیا کم نظیر است؛ به طوری که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول را به لحاض پوشش، زیبایی و تنوع طرح به خود اختصاص داده است.
لباس زنان کردستان، نمونه ی ارزش مندی از لباس زنان ایرانی است. قدمت، پوشیدگی و تنوع آن در رنگ، سه ویژگی ارزش مند لباس زنان این منطقه است که سبب ماندگاری و تمایز آن شدهاست اما این لباس ارزشمند از گذشته تا به امروز دچار تغییراتی شده است .
کُردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و  سنتی شدیدی برقرارکرده‌اند و علاقه‌ی زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست دارند.
شاید اولین کارکرد لباس کُردی هم همین باشد یعنی شناساندن فرد ملبس به دیگرانی که در معرض ارتباط با این شخص قرار دارند. بدیهی است شناخت خاستگاه قومی، زبانی، نژادی، مذهبی و فرهنگی یک شخص بواسطه نوع پوشاک آن می‌تواند کمک زیادی به ارتباط¬گران برای برقراری ارتباطات بین فرهنگی اثربخش با اینگونه افراد نماید.
پوشاک شکل دهنده‌ی قضاوت در مورد افراد چه در مناسبات درون قومی و درون فرهنگی و چه در ارتباطات بین فرهنگی است.
قدمت لباس کردی به قدمت خود مردمان کُرد برمی گردد و اگر بخواهیم به تصویری مستند از قدیمی¬ترین لباس کردی استناد کنیم، گویاترین تصاویر نقش برجسته های دوره هخامنشی است، در این نقش برجسته ها تصاویری از سربازان و سرداران ماد وجود دارد.
پوشش کامل، رعایت حجاب و راحت بودن را دلیل ماندگاری لباس سنتی کردی می ‎دانند. به طور کلی، در لباس ‎های کردی کم تر از پارچه هایی با رنگ تیره استفاده می شود و حتی در مراسم عزاداری، پوشش های مشکی رنگ مرسوم نیست و عزاداران با همان لباس های محلی در مراسم حاضر می شوند. در عروسی ها هم لباس های زیبای محلی با رنگ های متنوع و شاد پوشیده می شود. لباس عروس در طرح های مختلف و در رنگ های سفید و صورتی دوخته می شود. در خصوص تنوع رنگ در لباس کردی، می‎توان از نزدیکی طرح و نقش لباس کردی به گل و سبزه ی طبیعت یاد کرد؛ طوری که طرح ها و رنگ های آن، انعکاسی از زیبایی های طبیعت است؛ از این رو، لباس کردی زنانه  را نشئت گرفته از دامان طبیعت بهاری می دانند.
لباس کردی می تواند الگوی بسیار مناسبی برای جامعه لباس هایی که در عین پوشیدگی بسیار زیبا و چشمنواز است اما زیبایی لباس از گذشته تا به امروزه دچار تغییرات و تحولاتی شده است و این سوال مطرح است که چرا زنان ما از پوشش های بیگانه و غربی استفاده می کنند.
پوشش زنان و مردان ایران از زمان‌های قدیم از اهمیت ویژه‌ای برخودار بوده و دارای تنوع فروان در رنگ، طرح و … است و این تنوع با شرایط جغرافیایی، آب و هوا، ‌فرهنگ قومی و وضعیت اقتصادی رابطه مستقیمی دارد. اما امروز به دلایل مختلف این تنوع در حال نابودی است و فقط در بعضی از استان‌ها لباس‌های محلی هنوز هم مورد استفاده قرار گرفته و توانسته اند تا حدودی اصالت خود را حفظ کنند.
ردپای سبک غربی بر پوشش بانوان کردستانی
استاد دانشکده فنی کردستان گفت: لباس کردی دختران امروزی ما در حال پیش رفتن به سمت و سوی سبک غربی و ترکی است و متأسفانه پوشش سنتی کردی در حال فراموشی است .
اورامی نژاد استاد دانشکده فنی کردستان اظهار کرد: لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد و متنوع که برگرفته از طبیعت زیبای این منطقه است، یکی از جاذبه‌های فرهنگی مردم کردستان است که متأسفانه این پوشش سنتی در حال پیش رفتن به سمت و سوی سبک غربی است .
وی گفت: مد و مدگرایی پدیده دنیای مدرن است، هرچند در تمدن های بزرگ و در تمام اعصار نشانه هایی از آن دیده شده است. علاقه انسان به متفاوت بودن و نو بودن از میل به تغییر پدید می آید، هرچند که این تعریف هم اکنون در جامعه ما و در میان جوانان شکلی تقلیدی و گاه غیر متعارف گرفته است اما می توان با دوخت لباس های مدرن و شیک زیبا اما با حجاب کامل کردی از فراموشی این لباس زیبا جلوگیری کرد .
وی در ادامه افزود: ترویج فرهنگ بی‌حجابی از مهم‌ترین اهدافی است که غرب به دنبال آن است و آنها می خواهد لباس اصیل ایرانی را در میام زنان و دختران ما کمرنگ نماید .
این استاد دانشگاه با تاکید بر حفظ هویت و اصالت فرهنگی کردی افزود: تمام تلاش ما باید به سمتی باشد تا اصالت های فرهنگی مان را در پرتو جذابیت های دروغین فرهنگ بیگانه از دست نرود.
اورامی نژاد تأکید کرد: عدم عرصه تولید لباس کردی در استان های کردستان و سایر مناطق کرد نشین و در کنار آن ورود لباس های غربی از دلایلی است که پوشیدن لباس کردی در استان هر روز غریب تر می شود و کسی رغبت چندانی به این پوشش ندارد.
وی در پایان گفت: ما می توانیم با دوخت لباس سنتی کردی با حجاب کامل و زیبا از فراموش شدن آن و پیش رفتن به سمت و سوی فرهنگ غربی و ترکی جلوگیری نماییم .
لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است
فرزانه فرج اللهی، کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: لباس کُردی جزیی از فرهنگ منطقه کردستان است که از قدمت زیادی برخوردار است.
وی افزود: در حال حاضر لباس کُردی سورانی و سقزی در منطقه کردستان بیشترین استفاده را دارد.
فرج اللهی عنوان کرد: لباس های زنانه بیشتر از جنس حریر، تور، مخمل و ساتن بوده که با پولک دوزی، سرمه دوزی، سنگ دوزی، ملیله دوزی، منجوق دوزی و … آراسته می شوند.
وی اعلام کرد: پارچه بخشی از لباس های مردانه نیز از جنس مَرز (مرغوز) که نوعی پشم حیوان است بوده که خاستگاه آن منطقه آرمرده بانه و هورامان است و پس از طی مراحل مختلف پشم ریسی و نخ ریسی و … آماده استفاده می شود.
کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان در ادامه بیان کرد: به دلیل زیبایی و تنوع زیاد پارچه های لباس کُردی، طی سال های اخیر استفاده از لباس کُردی بیشتر شده است و در عروسی ها این مسئله بیشتر نمود دارد.
وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر کیفیت پارچه ها نیز بسیار خوب شده است، تصریح کرد: با توجه به این مسئله و همچنین اینکه در حال حاضر پارچه ها با زیورآلات نیز ادغام شده اند و تنوع بیشتری پیدا کرده اند، استقبال از لباس کُردی نیز به مراتب بیشتر شده است.
فرج اللهی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال بیشتر جوانان منطقه از لباس کُردی، به تبع آن مشاغلی همچون کُردی دوزی، ملیله دوزی، پولک دوزی، منجوق دوزی و … نیز در استان بیشتر شده است.
وی در پایان یادآور شد: حدود ۸۰ درصد از صدور کارت و پروانه کسب و کار این اداره مربوط به کُردی دوزی و دوخت لباس های کُردی زنانه و مردانه است.
اکنون بسیار نیکوست که این لباس زیبا را که هم محجب بوده و هم با فرهنگ بومی منطقه کردستان سازگار است بیشتر به کار ببریم و اجازه ندهیم مدل های غربی و ماهواره ایی را که با فرهنگ و شرع مقدس دین اسلام سازگاری ندارند، در منطقه رواج پیدا کنند.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *