خانه / جریانات تکفیری / وحدت اسلامی از دیدگاه کتاب وسنت

وحدت اسلامی از دیدگاه کتاب وسنت

نویسنده :خلیل افرا، عضو شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت کشور ، رئیس هیئت افتاء و پاسخگویی به مسائل شرعی اهل سنت استان بوشهر، امام جمعه موقت اهل سنت شهر کنگان و استاد مجتمع دینی امام شافعی کنگان
:الحمدلله رب ­العامین و صلی­ الله علی سیدنا محمد صلی ­الله علیه وآله وسلم و علی آله الطیبین الطاهرین وصحابته اجمعین.اما بعد:
برادران عزیز همانطور که مستحضرید وحدت امت اسلامی واخوت و برادری و دوری از تفرقه و اختلاف یک امری از اوامر شرع وفریضه­ای از فرائض و واجبی از واجبات است که خداوند همه مؤمنان رابه  آن مکلف نموده و اگر امت اسلام به کتاب الله واحادیث رسولخدا (ص) ایمان دارند راهی برای ترک وحدت و برادری امت اسلام ندارند و در اینخصوص آیات و  احادیث بسیار متعدد و زیادی در تأکید بر وحدت داریم.وحدت و یکپارچگی مسلمانان و لزوم اتحاد واتفاق کلمه میان ایشان بلکه توحید کلمه بر محور کلمه توحید برای همه موحدان و خداپرستان روی زمین از تعالیم وآموزش­های اساسی آیین اسلام واز اصول فرهنگ­ قرآنی است و بر همین اساس ،قرآن کریم یکی از عمده­ترین و سازنده­ترین اهداف رسالت رسول اکرم صل الله علیه وآله وسلم را تألیف قلوب و ایجاد اُنس وتفاهم به جای خصومت و دشمنی بیان میدارد و اگر کسی در تاریخ به دیدۀ عبرت بنگرد این معنا را از شاهکارهای رسالت محمدی صلی الله علیه وآله وسلم می­یابد.خداوند متعادل می­فرماید (و اعتصموا بحبل الله جیعاً و لا تفرقوا) یعنی همگی به حبل و رشته خداوندی چنگ بزنید و پراکنده نگردید. از نظر دیدگاه قرآن کریم طبق آیه که در سورۀ آل عمران است-اعتصام به حبل الله به صورت جمعی نه فردی یا در سورۀ حجرات(انما المؤمنون اخوه)مفهوم مخالف این آیه این است که آنجایی که عداوت وکینه وتفرقه است اخوت نیست ایمان هم نیست.یا آیة سورة بقره (ادخلوافی السّلم کافّه)اُدخلوا فعل امراست و بر وجوب دلالت میدهد یعنی اتحاد واجب عینی است-اجتماعی است چون کافّه آمده است.ویا در آیة(ان هذه امتکم امه واحده…)و قرآن کریم فلسفه خلقت شعوب وقبایل را لتعارفوا بیان کردند که همدیگر را بشناسید ونفرمودند لتخاصموا که دشمن همدیگر باشید و یا رویا­روی همدیگر قرار بگیرید وآیات متعدد فراوان دیگری هم وجود دارد.وخداوند به فضل و  منت و کرمش وقدرت مطلقش بین قلوب مؤمنین جمع کرد و آنها را یک قلب در قوالب و اجساد مختلف قرار دارد وآنها را یادآور کرد که این نعمت بزرگ الهی را همیشه بیاد بیاورند لهذا می­فرماید(وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا)آل عمران ۱۰۳عقلای مسلمین و غیر مسلمین اتفاق  دارند که اجتماع وائتلاف و وحدت و برادری یه مطلب ضروری و واجبی از واجبات الهی است.وهر امتی از امتها که خواهان فلاح ورستگاری هستند از آن بی­نیاز نمی­شوند لذا اموری واوامری وجود دارد که بوسیلة آنها اهمیت وحدت صفوف واینکه همه به آن نیاز دارند واضح می­شود.خصوص قرآنی بسیار زیادی وجود دارد که بر وحدت تأکید می­کند.غیر از آیاتی که ذکر کردیم آیة ۱۱۸و ۱۱۹ سورة هود خداوند می­فرماید(وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ)ابن جریر در تفسیرش روایت می­­کند در گفتار خداوند(ولذلک خلقهم)اما اهل رحمت آنها اختلافی با هم ندارند که به آنها ضرر برساند)-وهمچنین در خصوص این آیه از ابن عباس رضی الله روایت شده (خداوند آنها را دو گروه آفرید-گروهی رحم می­کند ودور از اختلاف است و گروهی رحم نمی­کند و اختلاف دارد.و این مصداق گفتار خداوند(فهنم شقی و سعید)یعنی از آنها گروهی شقاوتمند و گروهی سادتمند.مورد دوم:امور وحدت و اخوت از جزء آن اموری است که خداوند پیامبران را به آن مبعوث نموده زیرا همة پیامبران دعوت کنندة به سوی وحدت صف و وحدت کلمه وکلمة توحید بودند-امام بغوی رحمت الله می فرماید(خداوند همه پیامبران را به برپایی دین والفت ومحبت وبرادری و ترک جدایی وتفرقه و مخالفت با همدیگر مبعوث نمود وبرانگیخت)-پیامبران در رأی ونظریه باهم اختلاف داشتند مانند اختلاف موسی وهارون-خداوند در سورة طه آیه ۹۲-۹۴ می­فرماید(قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا- أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي – قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي)اگر مانند این مسأله در این زمان واقع می­شد در آنجا می­یابی کسیکه مانند هارون را متهم می­­کند که او از شرک اکبر وانکار شرک اکبر ساکت شد واو در اعتقادش خلل واز منهج خدا منحرف گردیده بدون اینکه شخص توجه کند که این مورد و مسأله یک موردی اجتهادی است وشخص طرف مقابلش را معذور می­دارد.همان اختلافی که بین خضر وحضرت موسی ایجاد شد ویا بین حضرت سلیمان وداود بود خداوند متعال می­فرماید (در سورة انبیاء آیة ۷۸و۷۹-)(وَدَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ إِذْ يَحْكُمَانِ فِي الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِيهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَكُنَّا لِحُكْمِهِمْ شَاهِدِينَ- فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ وَكُلًّا آتَيْنَا حُكْمًا وَعِلْمًا وَسَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ يُسَبِّحْنَ وَالطَّيْرَ وَكُنَّا فَاعِلِينَ)واختلفا علیها السلام-فی شأن المرأتین اللتین اختصمتا فی­الابن ولم یکن هذا الخلاف موجباً للفرقة والاختلاف-واختلاف کردند حضرت سلیمان وداود درباره دو زنی که در مورد پسراختلاف کردند واین اختلاف باعث اختلاف وجدایی وتفرقه نشد وهمچنین ملائکه وفرشتگان عذاب و فرشتگان رحمت در مورد قاتلی که صد نفر کشته بود اختلاف کردند وآخر در بین دو شهر وفات کرد② اما سنت مطهرۀ رسولخدا صلی الله و علیه وآله وسلم-وصیت وسفارش به اجتماع و وحدت صف ونهی از تفرقه واختلاف تأکید مکرر شده است.و ؟ سنت بسیار زیاد است.۱- از ابی هریره رضی الله منه قال قال رسول الله صلی الله وآله وسلم-(ان الله یرضی لکم ثلاثاً ویکره لکم ثلاثاً: فیرضی لکم ان تعبدوه ولا تشرکوابه شیئاً وان تعتصموا بحبل الله ولا تفرقوا و؟ لکم قبل وقال وکثره السؤال واضاعه المال ③رواه مسلم (۱۷۱۵)۲-عن الحارث الأشعري رضي الله عنه- أن النبی صلى الله عليه وسلم قال: إن الله أمر يحيى بن زكريا بخمس كلمات أن يعمل بهن ويأمر بني إسرائيل أن يعملوا بها…وفیه:قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَأَنَا آمُرُكُمْ بِخَمْسٍ اللَّهُ أَمَرَنِي بِهِنَّ: السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ وَالْجِهَادُ وَالْهِجْرَةُ وَالْجَمَاعَةُ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ قِيدَ شِبْرٍ فَقَدْ خَلَعَ رِبْقَةَ الْإِسْلَامِ مِنْ عُنُقِهِ إِلَّا أَنْ يَرْجِع …④؟؟؟۳-عَنْ ابْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما: قَالَ خَطَبَنَا عُمَرُ بِالْجَابِيَةِ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي قُمْتُ فِيكُمْ كَمَقَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِينَا فَقَالَ: (أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ يَفْشُو الْكَذِبُ حَتَّى يَحْلِفَ الرَّجُلُ وَلا يُسْتَحْلَفُ، وَيَشْهَدَ الشَّاهِدُ وَلا يُسْتَشْهَدُ، أَلا لا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلاَّ كَانَ ثَالِثَهُمَا الشَّيْطَانُ، عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ وَإِيَّاكُمْ وَالْفُرْقَةَ؛ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ، وَهُوَ مِنْ الاثْنَيْنِ أَبْعَدُ مَنْ أَرَادَ بُحْبُوحَةَ الْجَنَّةِ فَلْيَلْزَمْ الْجَمَاعَةَ، مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَذَلِكُمْ الْمُؤْمِنُ⑤ ؟؟ (۲۱۶۵) واحمد (۱۱۵)بنابراین بعد از اینکه بیان شد که یکی از عوامل اتحاد و همدلی مسلمانان را فراهم می­آورد قرآن است چرا که همۀ مسلمانان متفقند که قرآن زبان حق است و ؟ چیز دیگری نیست وبعد ار قرآن ، سنت هم از زمینه های وحدت است دیگر عامل از عوامل وحدت ایمان است ایمان عاملی است مؤثر در ایجاد وحدت وهمگرایی است چرا که ایمان انسان را حق پذیر می­گرداند وحق­پذیری عامل وحدت وهمگرایی است.ایمان بذر دوستی را در دلها می­افشاند-ایمان هم هدف را مشخص می­سازد وهم راه را روشن می­کند ودر بی­ایمانی نه  هدف معلوم است ونه راه روشن و نتیجۀ چنین حالتی نیز جزبیراهه رفتن و پراکندگی نیستتحسبهم جمبعا و قلوبهم شتی ) سورۀ حشر و قرآن در جای دیگر با اشاره به نقش ایمان به خدا در همگرایی اسلامی می­فرماید(وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى)۳-میتوان گفت:بعد از ایمان وبعد از خدا وپیامبر و قرآن وسنت عاملی از عوامل وحدت(حب ودوستی اهل بیت است) مناقب سیدنا علی رضی الله) از ابو عبدالله احمدبن حنبل فضایل سیدنا علی رضی الله منه از جلال الدین سیوطی مناقب اهل بیت از ابو­نعیم اصفهانی-ونگارش همه این کتب و کتابهای دیگر در خصوص فضایل اهل بیت به قلم فرهنگیان اهل سنت خود نشان از گستردگی این باور در دنیای اهل سنت دارد.امام شافعی در سروده­ای دوستی خاندان رسولخدا را امری واجب دانسته می­گوید(یا آل بیت رسول الله حبکم-فرض من الله فی القرآن انزله-یکفیکم من عظیم الفخرانکم من لم یصلّ علیکم لا صلاه لهیا (إن کان رفضاً حب آل محمدٍ فلیشهد الثقلان أنی رافضی-قبله ازجمله عوامل وحدت آفرین است که باید مورد توجه تمام مسلمین جهان قرار گیرد.-حج هم نمونه­ای روشن از همدلی و وحدت پیروان اسلام است(وأذّن فی الناس بالحج… لیشهد وا منافع لهم)امام خمینی رحمه الله دربارۀ نقش حج در وحدت امت اسلام می­گوید از جمله وظایف در این اجتماع عظیم دعوت مردم وجوامع اسلامی به وحدت کلمه است وباید همه گویندگان و نویسندگان در این امر جهانی اقدام نمایند.-وحدت عمل در احکام : همانطوریکه همه ما در اصول دین (توحید ونبوت ومعاد مشترکیم در ؟ عملی وزمان انجام دادن آنها نیز رؤیه واحدی داریم–جمع گرایی در عبادات-(ایاک نعبد وایاک نستعین )-دشمن همۀ ما امت اسلام مشترک است تجربه نشان داده است که هرگاه مسلمانان در برابر دشمن همدل و هم صدا شده می­توانند در برابر دشمن بایستند و از فرهنگ دینی خود دفاع کنند زیرا ما تنها در سایه وحدت می­توانیم از مرز و بوم کشورهای اسلامی دفاع کنیم.والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
شناسه خبر : 23611

این خبر رو هم ببینید

درخشش حافظ کردستانی در مسابقات سراسری قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از درخشش طاهره نائبی موحد، حافظ کردستانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =