خانه / کلام و عقیده / پدیده مقارنه، بدعت و تلاشی برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین

پدیده مقارنه، بدعت و تلاشی برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین

در ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند دو سال گذشته یک فرقه مذهبی بنام مکتب با بدعت گذاری عجیب و مغایر با آموزه های دینی و با استناد به پدیده مقارنه طی اعلامیه ی رسمی با اعلام این مطلب که : “با توجه به وقوع پدیده مقارنه به ترتیب چهارشنبه مورخه ۲۷/۰۳/۹۴ و جمعه مورخه ۲۶/۰۴/۹۴ آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر می باشد”اقدام به اعلام زمان آغاز و پایان ماه مبارک رمضان نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم
مکتب قرآن . مقارنه. بدعت و تلاش برای ایجاد افتراق در صفوف مسلمین
 
در ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند دو سال گذشته یک فرقه مذهبی بنام مکتب با بدعت گذاری عجیب و مغایر با آموزه های دینی و با استناد به پدیده مقارنه طی اعلامیه ی رسمی با اعلام این مطلب که : “با توجه به وقوع پدیده مقارنه به ترتیب چهارشنبه مورخه ۲۷/۰۳/۹۴ و جمعه مورخه ۲۶/۰۴/۹۴ آغاز ماه مبارک رمضان و عید فطر می باشد”اقدام به اعلام زمان آغاز و پایان ماه مبارک رمضان نمود. که با توجه به مغایرت این اقدام نامیمون و وحدت شکن با نص صریح آیات و احادیث در ملاک عمل قرار دادن بحث رویت هلال ماه در اعلام آغاز و پایان ماه های قمری در این نوشتار سعی شده است با توجه به طرح این موضوع در بخشی از جامعه با بهره گیری از فقه امام شافعی (رضی ا…عنه) ضمن تشریح پدیده مقارنه به نقد این بدعت جدید و خطرناک در جامعه مسلمین پرداخته شود:
مقارنه چیست؟
امروزه اکثر مردم می دانند که کره ی زمین به دور خود و ماه نیز به دور زمین ، و هردوی اینها با هم به دور خورشید در گردشند. در فواصل زمانی مشخصی (هر ماه یکبار) ماه و خورشید (نسبت به زمین) در یک راستا قرار می گیرند که آنرا مقارنه ی ماه و خورشید می نامند. در این حالت نیمه ی تاریک ماه ، کاملاً به سمت زمین است و هیچ نوری از آن به زمین نمی رسد بنابر این هیچ هلالی تشکیل نمی شود. بنا به حد دانژون ، تا زمانی که جدائی زاویه ای ماه از خورشید به بیشتر از ۷ درجه نرسد، امکان روئیت هلال وجود نخواهد داشت. و برای فاصله گرفتن حداقل ۷ درجه ای ماه از خورشید (از دید ناظر زمینی) حداقل ۱۶ ساعت زمان لازم است. (۱۶-۳۶ساعت) بنابر این از لحظه ی مقارنه تا لحظه ی امکان روئیت هلال ، حدود یک شبانه روز فاصله است.
رؤیت هلال ماه:
رؤیت هلال به این معناست که هلال ماه در افق غربی برای چند دقیقه پس از غروب خورشید ، قابل مشاهده باشد. انواع رؤیت عبارتند از :
۱-رؤیت توسط خود انسان.
۲-رؤیت توسط دیگران و اعتماد به رؤیت آنها.
۳-رؤیت توسط ابزار(دوربینها و تلسکوپهای یک چشمی و دو چشمی ، دوربین های سی سی دی با قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت پردازش تصاویر.
۴-امکان رؤیت بوسیله ی محاسبات نجومی.
برابر بررسی های صورت گرفته از کتب فقهی مذاهب اسلامی بویژه فقه امام شافعی (رضی ا…عنه) دیدگاههای اکثر علمای قدیم ،معاصر و همچنین نظرات خود بنیانگذار این فرقه در شروع ماه های قمری اثبات رؤیت هلال ماه حتی با استفاده از محاسبات نجومی بوده نه مقارنه ، که این مهم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله : مصر، عربستان، مالزی ،اندونزی و… مورد تایید و اجرا قرار گرفته است. نکته قابل ذکر در بیان تاریخچه استفاده از پدیده مقارنه که از سوی سران این فرقه برای اعلام آغاز و پایان ماه مبارک رمضان به بهانه ایجاد وحدت در بین مسلمین قرار گرفته در هیچ یک از کشور های اسلامی مورد اجرا و تایید قرار نگرفته و صرفاً در مقاطعی در کشور لیبی و آن هم در زمان سلطه ی معمر قذافی ، از پدیده مقارنه به عنوان شروع ماه قمری استفاده شده است.
بررسی آیات و احادیث در تایید رؤیت هلال ماه:
یسالونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج (سوره بقره آیه ۱۸۹) درباره ی هلالهای ماه از تو می پرسند. بگو : آنها شناسه های زمانی برای مردم و حج هستند.
لا تصومواحتی تروا الهلال و لا تفطرواحتی تروه فان غم علیکم فاقدروا له(متفق علیه. بخاری ۱۹۰۶- مسلم ۱۰۸۰) روزه نگیرید تا اینکه هلال را رؤیت کنید و افطار نکنید (اعلام عید نکنید) تا اینکه هلال را رؤیت کنید. پس اگر هلال بر شما پوشیده باشد با تقدیر خود (اندازه گیری و محاسبه) به آن عمل کنید.
نهی النبی عن صوم یوم الفطر و یوم النحر( متفق علیه. بخاری ۱۹۹۱- مسلم ۱۱۳۸) پیامبر خدا نهی کرد روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان .
نتیجه گیری و بیان چند نکته در رد نظرات این فرقه:
۱-این آرزوی هر فرد مسلمانی است که همه ی مسلمانان جهان ، همه با هم و با یکدلی و صمیمیت همراه با یکدیگر ، یک روز مشترک را به عنوان عید اعلام کرده و جشن بگیرند. اما روشهای غیر منطقی نه تنها چنین مقصودی را حاصل نمی کند بلکه باعث ایجاد تفرقه ی بیشتر در میان مسلمین می گردد. حق و صواب این بود که ابتدا موضوع به صورت پیش فرض در معرض نظرات علمای اسلامی قرار داده سپس با بررسی نظرات موافق و مخالف ، اقدام به صدور رای می گردید. نه اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات علمای دین و به صورت یک حکم فقهی لایتغیر که در آن به نظر نمی رسد صرفاً با هدف ایجاد اخلال در صفوف و وحدت مسلمین ارائه شده است مبادرت نمایند.!!!
۲-قرآن کریم در آیه ی (۱۸۵ سوره بقره) خود را هدی للناس معرفی می کند. از اینرو به فرض قبول این فرضیه این چه هدایتی است که در طول ۱۴۰۰ سال امت اسلام متوجه نشده اند که منظور خداوند از فمن شهد منکم الشهر فلیصمه  مقارنه بوده نه رؤیت هلال ماه؛و در طول این ۱۴۳۶ سال تنها یک گروه کوچک و فرقه گرا در یکی از محلات سنندج با تعداد محدودی عضو که خود دچار انشعاب نیز شده به این هدایت الهی دست یافته و دغدغه وحدت پیدا نموده است!!!؟؟؟
۳-به اجماع تمامی فقهای اسلامی (در کل مذاهب) گرفتن روزه در ایام عید فطر و عید قربان ، با توجه به حدیث نبوی: (نهی النبی عن صوم یوم الفطر و یوم النحر) حرام می باشد و چنانچه کسی در این ایام روزه بگیرد نه تنها اجری ندارد بلکه دچار معصیت شده است. با توجه به ادعای نویسندگان بیانیه ، که مقارنه را جهت اعلام عید رمضان قابل استناد می دانند و با توجه به اینکه رؤیت هلال حدود یک روز پس از مقارنه صورت می گیرد ؛ بنابر این (اگر مبنا در نظر خداوند ، مقارنه باشد) رسول خدا به همراهی تمامی صحابه ، در تمامی سالهای عمر با برکتشان در روز عید فطر ، روزه بوده اند!!!؟؟؟
۴-بدعت و ادعای عجیب این فرقه مبنی بر اعلام اول و پایان ماه قمری بر اساس مقارنه که به بهانه ایجاد وحدت صورت گرفته چنان مضحک است که حتی توسط بخشی دیگر از فرقه با استناد به نظریات کاک مفتی زاده مورد قبول قرار نگرفته و رد شده است. در پایان توجه خوانندگان عزیز بویژه اعضا و هواداران این فرقه را به جمله ای از بنیانگذار این فرقه در رد بدعت جلب می نمایم.
دائر کنندگان بدعت و آداب زیان بار معمولاً مستکبرانند و تائید گرانشان زیرا همیشه در صددند از هر حادثه ای خوش یا ناخوش برای ” ماقول” شدن بیشتر استفاده کنند(نامه های کاک احمد مفتی زاده بخش اول ص ۶۹-۷۱) .
 
 
 
نویسنده و پژوهشگر : محمد رئوف احمدی – کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی – بوکان – تیر ماه ۱۳۹۴٫

شناسه خبر : 19847

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به زندگی محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار وهابیت

وهابیت از فرقه های نوپای جهان اسلام است. این مسلک که در زادگاه اسلام، یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =