کردستان در مسیر حرکت در راه‌های هموار / سوت قطاری به درازای 9 سال انتظار

کار احداث بزرگراه و خط آهن در کردستان چند سالی است آغاز شده است اما این استان برای تردد آسان هنوز راه درازی در پیش رو دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، جابجایی و نقل و انتقال انسان‌ و کالا از جایی به جای دیگر در قلمرو حمل و نقل قرار می‌گیرد که این مسئله در واقع یکی از مشغله‌های مهم انسانی از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین مراحل توسعه بوده است.
راه و وسائل نقلیه دو رکن اساسی حمل و نقل به شمار می‌رود که در گذشته نیاز انسان به راه بسیار محدود بود اما با توسعه و پیشرفت‌هایی که در حوزه حمل و نقل به وجود آمد نیاز انسان به حمل و نقل آسان در راه‌های مناسب احساس شد و متعاقب آن به فکر ایجاد راه‌هایی بهتر و جاده‌هایی با مشخصات فنی و مناسب افتاد تا جایی که امروزه استفاده از وسایل نقلیه غول پیکر و سریع‌السیر و راه‌هایی در زمین و هوا و دریا با کیفیت‌های بسیار بالا به امری اجتناب‌ناپذیر بدل شده است.
شبکه‌های ارتباطی و جاده‌ها بخش مهمی از سرمایه‌های هر کشوری محسوب می‌شود که از مزایای راه مناسب می‌توان به نقش آن در تجارت، صادرات و معیشت مردم و مهم‌تر از همه آنها سلامت و امنیت مردم اشاره کرد.
از طول هشت هزار کیلومتر شبکه راه‌های موجود در کردستان یک هزار و 800 کیلومتر آن راه بین‌شهری بوده و در مجموع در استان چهار‌‌‌ هزار کیلومتر راه آسفالت وجود دارد و 90 درصد از راه‌های استان در شرایط کوهستانی و تپه ماهور قرار گرفته‌اند.
اگرچه این استان هنوز در زمینه برخورداری از بزرگراه به نسبت کل کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست اما همین اقدامات کم هم توانسته است، از تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای در مسیرهایی که تبدیل به بزرگراه شده‌اند، بکاهد.
به گفته معاون فنی و اجرایی اداره کل راه وشهرسازی کردستان، تا کنون 170 کیلومتر بزرگراه در کردستان ایجاد شده است و 546 کیلومتر دیگر در دست اجراست.
علی‌اصغر کاظمی یکی از بزرگراه‌های مهم استان را که از شریان‌های اصلی اتصال استان کردستان به مرکز کشور است، بزرگراه سنندج ـ همدان اعلام کرد و افزود: از طول 176 کیلومتری این بزرگراه 127 کیلومتر در استان کردستان است که تا کنون 100 کیلومتر آن بهره‌برداری شده است.
وی تامین اعتبار را مشکل اصلی اتمام این بزرگراه به ویژه در حد فاصل گردنه صلوات‌آباد اعلام و اظهار داشت: برای اجرای کامل این طرح شامل گردنه صلوات آباد، کنارگذر دهگلان و قطعه گنجی، که در مجموع بالغ بر 35 کیلومتر است 140 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
کاظمی از تخصیص 18 میلیارد تومان اعتبار مصوب و ماده 180 برای تکمیل بزرگراه یاد شده در سال جاری خبر داد و افزود: با تامین اعتبار لازم سعی بر این است تا کنارگذر دهگلان سال آینده به بهره‌برداری برسد.
در این میان برخی هماهنگی‌ها برای تسریع در اجرای پروژه هم لازم است.
در قطعه گنجی ـ کاظم آباد معارضینی هستند که باید علاوه بر جلب رضایت آنان، دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز همکار و تعامل لازم برای جابه جایی تاسیسات خود داشته باشند.
هر چه در این جابه‌جایی‌ها تاخیر بیشتری ایجاد شود، احتمال حوادث ناشی از تصادفات در این منطقه مسکونی نیز  قطعا افزایش خواهد یافت و عواقب ناشی از آن بر عهده وجدان‌هایی خواهد بود که عمدا و یا سهوا در اجرایی شدن آن تعلل ورزیده‌اند.
بزرگراه کرمانشاه میاندوآب با 42 درصد پیشرفت فیزیکی
این مسئول بزرگراه میاندواب کرمانشاه را دیگر بزرگراه اجرایی کردستان به طول 416 کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: 312 کیلومتر از این بزرگراه در محدوده کردستان قرار دارد که تاکنون 55 کیلومتر آن بهره‌برداری شده است.
وی پیشرفت این طرح را 42 درصد اعلام کرد و افزود: 43 میلیارد تومان اعتبار مصوب و 50 میلیارد تومان اعتبارات ماده 180 برای این طرح در سال جاری تخصیص یافته است و برای اتمام آن 400 میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.
کاظمی دیگر طرح مهم در حوزه راهسازی استان را محور مواصلاتی بیجار ـ همدان با 85 درصد پیشرفت فیزیکی برشمرد و گفت: این پروژه از طرح‌های فعال در استان است که 50 کیلومتر آن در حوزه استان قرار داشته و تا کنون 25 کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
به گفته کاظمی، پلی به طول 600 متر بر روی دریاچه سد تلوار در حال احداث است که تا کنون 60 درصد پیشرفت داشته است.
وی به اعتبار 12 میلیارد تومانی مصوب سفر مقام معظم رهبری برای اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: 12 میلیارد تومان هم اعتبار مصوب این طرح در سال جاری بوده است.
پیشرفت 30 درصدی راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج
علاوه بر بزرگراه، حمل و نقل ریلی در حوزه حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد، بخشی مهمی که کردستان مرزی تا کنون از آن بی‌بهره بوده است.
مبادلات بی‌شمار کالا از این استان مرزی شاید اهمیت حمل و نقل ریلی در کردستان را پر رنگ‌تر کند چراکه این شیوه حمل و نقل علاوه بر تسهیل در جابه جایی کالا و مسافر می‌تواند تسریع مبادلات را هم موجب شود.
طرح راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول 428 کیلومتر، بصورت یک خطه، با سرعت  60 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و120 کیلومتر بر ساعت برای باری طراحی شده است و در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور می‌کند.
طرح مطالعاتی این پروژه در سال 84 انجام و عمیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شده است.
مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این زمینه می‌گوید: برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر هزار و 300 میلیارد تومان لازم است.
وی یشرفت فیزکی طرح در قطعه همدان ـ سنندج و در مرحله زیرسازی را 50 درصد و در مجموع کل پروژه را 30 درصد اعلام کرد.
کاظمی افزود: اعتبار مصوب امسال برای این طرح 76 میلیارد تومان بوده است که 70 درصد تخصیص یافته است.
مهمترین اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می‌شود، محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی منطقه، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی در زمینه اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل، گسترش گردشگری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.
این خط آهن در مسیر ریلی تهران ـ همدان ـ سنندج، اتصال آن به مسیر راه آهن سمنگان – کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و اتصال به راه آهن کشورهای همسایه احداث می‌شود که با احداث و تکمیل این مسیر، کریدور ریلی شرقی – غربی کشور برقرار و امکان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.
امکان جابه جایی یک میلیون مسافر در سال، بهره‌برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به 2.4 میلیون مسافر و امکان جابه جایی دو میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به چهار میلیون تن ازجمله ظرفیت‌هایی است که برای این شبکه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده است.
سوت قطاری به درازای 9 سال انتظار
گفته می‌شود خبرهای خوبی برای تسریع در بهره‌برداری از این طرح بزرگ در راه است که امیدواریم با تحقق آن سوت قطار در کردستان طنین‌انداز شود و انتظار 9 ساله مردم این استان برای عبور قطار از مسیر کوهستانی این استان به پایان برسد.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به چشم انداز صدساله سنندج! / دکتر سید هاشم هدایتی

سنندج همانند هر شهر نامدار دیگر پیشینه ای دارد به قدمت سالیان حیات آن. پیشینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *