خانه / فرهنگی /  «یادی جاران» جشنواره ای برای ارج نهادن به موسیقی فولکلور کردستان

 «یادی جاران» جشنواره ای برای ارج نهادن به موسیقی فولکلور کردستان

سرویس فرهنگی-برگزاری جشنواره موسیقی فولکلور با عنوان «یادی جاران» اقدامی برای حیات دوباره فضای فرهنگی و موسیقی کامیاران و اجین کردن آن با فضای انقلابی بهمن ماه است.

اهمیت و تاثیر بالا و غیرقابل انکار موسقی بر ذهن، روان و ضمیر ناخودآگاه انسان بر هیچ کسی پوشیده نیست. بی شک این هنر موزون یکی از اصلی ترین نماینده های فرهنگ، تمدن، احساسات و تفکرات یک ملت یا گروه است و موسیقی کردستان با نسبت تمام و کمالش با موسقی باستانی ایران جلوه گاه مهد موسیقی این کشور شده است.
آغاز موسیقی در کردستان به عنوان مهد موسیقی ایران تنها به چند دهه یا چند سال اخیر محدود نمی شود، بلکه از هزاران سال پیش موسیقی در این سرزمین رواج داشته و همیشه مشتاقان و استعدادهای برجسته ای در دل خود داشته و پرورش داده است.
از نمونه های موسیقایی بی نظیر این خطه می توان به هـوره، سیاه چمانه و شـمـشـال، مـوره، لـوره، و نغـمه های سـماعـی سـنـتـی و همچنین آلله ویـسـی و تـرانـه های مـلـودیـک اشاره کرد.
 امروزه و با توجه به اهمیتی که جهانیان به موسقی می دهند قطعا هرگونه توجه و اهمیت به ظرفیت‌ های این رشته پرمخاطب هنری در راستای شناساندن و یا معرفی کامل آن به مخاطب یک نوع سرمایه گذاری پرسود از لحاظ فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی است.
کامیاران یکی از شهرستان های موفق در حوزه ساز و نوا در استان کردستان است که در سطح ملی و بین المللی بارها درخشیده و حرف ها برای گفتن دارد، موسیقی در این شهرستان دارای جایگاه و ارزش بالایی است که توجه و اهمیت دادن به آن می تواند در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم این دیار تاثیر گذار باشد.
 با توجه به انزوایی که طی سال های گذشته موسیقی در این شهرستان به آن دچار شده بود، رییس جدید اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان در راستای حیات بخشیدن به موسیقی های محلی و فولکلور ارزشمندی که در این شهرستان وجود دارد اقدام به برگزاری جشنواره موسیقی فولکلور با عنوان «یادی جاران» در سطح شهرستان نموده تا اینگونه حیات دوباره فضای فرهنگی و موسیقی شهرستان را با فضای انقلابی که در بهمن ماه در وجود مردم این شهرستان می جوشد اجین کند.
« عیسی فلاحی» در خصوص اهمیت و جایگاه موسیقی فولکلور بخصوص در استان کردستان، ترانه و شعر را بارزترین شکل ادبیات فولکلور و شفاهی همه تمدن ها دانست و گفت: انسان اولیه پیش از آنکه زبانی را برای ارتباط برقرارکردن با دیگران خلق کند از طریق آوا با دیگران سخن می‌گفت و هنوز هم شعر و ترانه که ماحصل تکامل آواهای اولیه است، بیش از هر چیز ارتباط حسی و عاطفی میان مردمان برقرار می‌کند.
وی موسیقی فولکلور را گنجینه ی فرهنگی یک ملت می داند و بر لزوم اهمیت و جمع آوری این اشعار و ترانه ها تاکید کرد و اضافه کرد: موسیقی عامیانه که به تعبیری همان موسیقی محلی با موسیقی فولکلوریک بوده که از گذشته تا حال در تمام جوامع بشری وجود داشته و دارد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کامیاران، کـردسـتان را از جهاتـی مـهـد مـوسـیـقـی ایـران و دارای نسبتی تمام و کمال با موسیقی کشورمان دانست و گفت: هـوره-مـوره-لـوره-چـوپـی و نغـمه های سـماعـی سـنـتـی از موسیقی های کهن و همچنین صـمـد لچکـی-مقام کـوچه باغـی-صـمـد مسگـری و تـرانـه های مـلـودیـک از نغمه های کهن این دیار هستند.
طبیعت الهام بخش موسیقی کردی
وی در خصوص خاستگاه الهام موسیقی فولکلور بخصوص در این دیار گفت: در کردستان و در میان کردها مردمان ساده و پر تلاش در میان کوه ها و دشت ها زندگی می کنند و بدون واسطه با طبیعت و مظاهر آن مأنوسند و با تاثیر پذیری از طبیعت، متناسب با درک و اندیشه خود نسبت به آنها بازتاب های صادقانه و بی ریا دارند.
فلاحی افزود: خوشی ها و ناملایمات مردم عادی برگرفته از طبیعت پیرامونشان بوده و هیجانات شادمانه و افسردگی های انزوا گرایانه حاصل شرایط زندگی و بازتاب تأثیر محیط آنها و اعتقادات، روحیات و باورهای مردم ساکن در کوه ها و دشت ها به روشنی در رفتار، گفتار، عادات، سنن و خصوصاً هنرهای آنها متجلی می شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کامیاران ادامه داد: صنایع دستی، ابزار کار، آداب، قصه ها و شعرها و آوازها، به روشنی رازهای درونی و خصایص عاطفی هر منطقه بخصوص کردها را بیان کرده اما در میان تمام عناصر فرهنگی، این موسیقی بومی بوده که معمولاً تلفیقی از شعر و نغمه گری و بازگو کنندة باورها و نشان دهنده ارزش ها به شمار می آید.
وی ضمن اشاره به اینکه موسیقی محلی جزء ابتدایی ترین و قدیمی ترین اشکال موسیقی در بین تمام اقوام و ملل دنیا است گفت: موسیقی عامیانه و فولکولر آفریننده مشخصی ندارد و تمام افراد یک جامعه در شکل گیری و نقل و روایت آن به گونه ای سهم دارند.
 فلاحی تصریح کرد: نداشتن خالق خاص در موسیقی محلی و فولکولر به این معنی است که از لحاظ فرم و محتوا مشخصة واحد و روشنی ندارد و سینه به سینه از نسلی به نسلی و از قومی به قومی دیگر انتقال پیدا کرده و از این رو دائما درحال تغییر و تحول است.
دلنشینی فولکلور در اصیل ماندن آن است
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کامیاران ساده، طبیعی و دستخوش تغییرات مدرنیته نشدن اشعار و موسیقی های فولکولر و محلی را از علل اصلی حفظ جذابیت و اصالت و دلنشینی این موسیقی ها دانست و افزود: مضامین اشعار در نغمه های بومی و محلی معمولا حماسی، اعتقادی، اجتماعی، توصیفی و بخصوص افسانه ای بوده و احساسات و ارزش های اخلاقی و انسانی در آن جلوه گر است.
 وی در ادامه بر لزوم اهیمت و حفظ این نماد فرهنگ و هنر کردستان تاکید کرد و گفت: موسیقی بخصوص موسیقی های فولکولر که وارثان و بازتاب کنندگان فرهنگ اصیل هستند دارای جایگاه و ارزش های ویژه ای هستند که توجه به آن می تواند در تمامی بعدهای زندگی فردی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.
فلاحی ضمن تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و بخصوص موسیقی که قوی ترین و موثرترین جاذب جوانان است، افزود: با توجه به جایگاهی که موسیقی در میان جوانان امروزی دارد عدم سرمایه‌ گذاری در موسیقی بومی بستری برای بروز و حضور موسیقی بیگانه در جامعه و بین جوانان است.
وی موسیقی را چیزی بیش از یک ابزار فرهنگی و یک غذای روحی می داند که در تمامی ابعاد تاثیرگذاری ویژه ای دارد و متذکر شد: از شروط اصلی زنده نگه داشتن موسیقی فولکلور این است که تا زمانیکه شاعران و ترانه سرایان قدیمی در قید حیات هستند از محضر آنان بهره برده و ترانه ها را به همراه نحوه اجرای آنها فرا بگیریم.
فلاحی از برگزاری جشنواره موسیقی محلی «یادی جاران» با حضور هنرمندان برجسته، نام آشنای و کهنه کار این دیار در ارج نهادن به شکوه ماه پیروزی خون بر شمشیر در این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به جایگاه موسیقی بخصوص موسیقی محلی و فولکلور در میان مردم فرهنگ دوست این شهرستان، برگزاری جشنواره ای که با روح و فرهنگ مردم این دیار در ایام پرشکوه پیروزی انقلاب همسویی داشته باشد از سری برنامه های این نهاد فرهنگی در گرامی داشت ایام الله دهه مبارک فجر است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کامیاران در پایان در خصوص این جشنواره بیان کرد: در این جشنواره هنرمندان برجسته ای چون «کیهان شیخی»، «محمد محمدی»، «نصرالله مرادی»، «نصرالدین رحیمی»، «عبدالحسین یوسفی»، «میرزامراد عزیزی»، «حسین عزیزی» و «عزت الله حق شناس» و «عطا الله حق شناس» در مقام های موسیقایی «هوره»، «سیاجمانه»، «چپله و گورانی»، «دهل و سرنا و دوزله» هنرنمایی می کنند.

کد مطلب: ۱۲۲۵۵۷  |  تاريخ: ۱۳۹۵/۱۱/۴  |  ساعت: ۱۱ : ۵۶

شناسه خبر : 4025

این خبر رو هم ببینید

رهبر انقلاب: مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را حل کنند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =