خانه / اجتماعی /  یکسال از وعده های معاون وزیر راه گذشت؛ همچنان رکود بر پروژه باستانی فرودگاه سقز حاکم است

 یکسال از وعده های معاون وزیر راه گذشت؛ همچنان رکود بر پروژه باستانی فرودگاه سقز حاکم است

سرویس کردستان- پس از سال ها رکود حاکم بر ساخت فرودگاه سقز، با مجموعه پیگیری ها و تلاش های متعدد، یکسال پیش در چنین روزی (۲۰ آبان ۹۴) معاون وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه های کشور به همراه جمعی از مسئولان ملی و منطقه ای از روند ساخت فرودگاه سقز بازدید نمودند و از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه قرار گرفتند.

براساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها، در این بازدید مدیرعامل فرودگاه های کشور با بیان اهمیت ملی و منطقه ای فرودگاه سقز گفته بود: دکتر آخوندی وزیر راه و ترابری نگاه ویژه ای به شهرستان سقز داشته و بر تسریع در ساخت فرودگاه این شهر تاکید نموده، مجموعه این اقدامات و پیگیری ها، سبب شروع فصل جدیدی از روند ساخت فرودگاه سقز شده است.
رحمت اله مه‌آبادی افزوده: مجموعه وزارت راه و شهرسازی، استاندار کردستان، نماینده و مسئولین منطقه ای نگاه ویژه و مساعدی نسبت به فرودگاه سقز دارند و این بستر مناسبی برای پیشبرد کارهاست.
وی در پاسخ به این سوال، با توجه به اینکه فرودگاه سقز کلید توسعه منطقه و پشتوانه ایجاد منطقه آزاد تجاری بوده و به بیش از ۲ میلیون از ساکنان منطقه خدمات خواهد داد، چه برنامه ای برای جذب اعتبارات و تسریع در اتمام پروژه را دارید؟ گفت: جلسات مختلفی در این خصوص صورت گرفته، اقدامات و راه های مختلفی برای تامین اعتبارات لازم از طریق منابع ملی، استانی و شهرستانی و سایر موارد پیش بینی شده، بنای ما بر این است که تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید آن را به پابان برسانیم و امکان استفاده ساکنین منطقه از حمل و نقل هوایی را فراهم نماییم.
وعده هایی که موجب خرسندی همراه با تردید بسیاری از مردم منطقه شد، امسال و پس از گذشت یکسال اگر یک بررسی میدانی و تحلیلی داشته باشیم، عملاً تاکنون شاهد تحول و یا پیشرفت ویژه ای در این پروژه ملی نیستیم  و همچنان رکود بر ساخت این پروژه حاکم است.
بحث های متعددی همچون: دعوت از سرمایه گذاران خارجی، تهاتر و واگذاری زمین، استفاده از امکانات و ماشین آلات استانی و شهرستانی برای انجام بخشی از کار، واگذاری ساخت به شرکت فرودگاه ها یا یکی از شرکت های بزرگ داخلی و…در یکسال گذشته مطرح شده، اما تاکنون نتیجه ای قطعی و ملموس نداشته است و بنظر می رسد وعده های آقای مدیرعامل شرکت فرودگاه ها برای اتمام فرودگاه سقز تا پایان عمر دولت یازدهم، فاقد پشتوانه بوده، به گفته متخصصین حوزه عمران و راه، حتی اگر در چند ماه آینده نیز اگر با جدیت نیز کار شود، پیشرفت پروژه به ۵۰ درصد نیز نخواهد رسید، کما اینکه در واگذاری زمین نیز مشکلاتی وجود دارد که هنوز رفع نشده است.
لازم به یادآوری است نام فرودگاه سقز به عنوان یکی از اساسی ترین طرح های توسعه کردستان و استان های همجوار سال هاست که بر سر زبان مردم منطقه بوده، آغاز تملک زمین برای احداث فرودگاه سقز به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان از سال ۸۲ شروع شد و سال ۸۵  مصوبه هیئت وزیران گرفت و در سال ۸۶ جهت انجام عملیات عمرانی به پیمان گذاشته شد.
پروژه فرودگاه سقز یکی از طرح های کلان و راهبردی در شمال غرب کشور و کلید توسعه این منطقه است؛ امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های استان های کردستان و آذربایجان غربی از جمله بانه، مریوان و دیواندره، سردشت، بوکان، پیرانشهر، مهاباد و تکاب، نزدیکی به مرز عراق و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب کشور، دوری از مرکز استان، جمعیت بالای منطقه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری در این مناطق در آینده ای نزدیک و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای تسریع در ساخت این پروژه ملی می باشد.
از جمله مشکلات عمده این طرح کمبود شدید اعتبار، طولانی شدن زمان اجرای پروژه، عدم جابجایی دکل های فشار قوی در محدوده عملیاتی طرح، عدم احداث جاده جایگزین مسیر سقز-مریوان، برخی ساخت و سازها، عدم تمایل سرمایه گذاران بخش های غیردولتی و خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح و … اعلام شده است.
ادامه روند فعلی ضعیف ساخت این پروژه موجب هدر رفتن فرصت ها و سرمایه های موجود و مانعی در برابر توسعه منطقه خواهد بود، لذا باید با تصمیمات قاطع و فوری هموچون حل مشکل واگذاری زمین برای ساخت آن، به این پروژه مهم جانی تازه ببخشند، در یک کلام فرودگاه سقز کلید توسعه منطقه با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر است، اهتمام به این مساله، اهتمام و اهمیت به توسعه و پیشرفت منطقه است.
گفتیم هر آنچه شرط بلاغ بود… تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید؟
کد مطلب: ۱۱۷۹۷۵  |  تاريخ: ۱۳۹۵/۸/۲۰  |  ساعت: ۶ : ۱۱

شناسه خبر : 6549

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =