خانه / فرهنگی / ۷۲سال تلاش برای اعتلای موسیقی کردی

۷۲سال تلاش برای اعتلای موسیقی کردی

نام کردستان با موسیقی عجین شده است موسیقی‌ای با قدمت چندهزارساله که هنری ماندگار در این استان فرهنگی محسوب می‌شود و در بسیاری از نقاط دنیا موسیقی کردی را موسیقی برتر می‌شناسند. این هنر از کودکی با مردم کرد همراه می‌شود چراکه از همان دوره نوزادی با نواهای کردی خو می‌گیرند و بر لوح دل و جانشان می‌نشیند

حضور هنرمندان و استادان برجسته در این عرصه سبب شده است که موسیقی کردستان در دنیای موسیقی کشور و جهان، حرفی برای گفتن داشته باشد. هستند هنرمندانی که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند، اما کسی از آنها یادی نمی‌کند، هنرمندانی که سال‌های جوانی خود را صرف آهنگسازی و تنظیم آهنگ‌ها کرده‌اند و هنوزهم خود را خادم موسیقی کردی می‌دانند.
 
یکی از این استادان که در تنظیم آهنگ‌های بسیاری از هنرمندان نقش داشته «مظفر کامگار» است، کسی که امروز از وی به‌عنوان سرمایه معنوی کردستان نام می‌برند و رد پای وی را در بیشتر موسیقی‌های ویژه کردستان می‌توان دید.
 
سال‌ها تلاش هنری
 
این هنرمند کردستانی در سال ۱۳۲۲در خانواده‌ای فرهنگی و هنرپرور در سنندج به دنیا آمد و هنوز هم با وجود سپری کردن ۷۲ سال، درحال انجام فعالیت‌های هنری است و لحظات زندگی وی با خلق آثاری منحصربه فرد همراه است‌گویی بهتر از کسی قدر لحظه‌ها را می‌داند.
 
مظفر کامگار می‌گوید: از سال ۱۳۴۰در تهران زیرنظر استادان بزرگی مانند «حسن» و «حسین یوسف زمانی» که هر ۲ اصالتا کردستانی بودند، فعالیت موسیقایی را آغاز کردم و در همان روزها نیز از تجربه‌های هنری این ۲ استاد فارغ‌التحصیل رشته موسیقی بهره‌مند شدم.
 
وی ادامه می‌دهد: گرایش من به هنر موسیقی به دوران کودکی‌ام بازمی‌گردد آن هنگام که صدای استاد «مظهر خالقی»، «سید علی‌اصغر کردستانی» و دیگر استادان را می‌شنیدم، حسی مرا به سمت و سوی موسیقی سوق می‌داد. احساس می‌کردم حتما باید موسیقی را گوش کنم و در آینده در این راه گام بردارم تا به موفقیت برسم درواقع از همان کودکی راه خود را یافته بودم.
 
این هنرمند کردستانی با اشاره به آموزش موسیقی در مدارس می‌افزاید: در دهه‌های گذشته رشته هنر و به‌ویژه موسیقی در مدارس تدریس می‌شد که در این مراکز به آموزش سرود می‌پرداختند و مربیگری این کلاس‌ها را که به‌صورت هفته‌ای برگزار می‌شد را «گریشا میکائیلی‌زاده» و «اسد دپور» که نوازنده ویلون بودند برعهده داشتند. من نیز در این روزها شور و شوق خاصی برای یادگیری هنر داشتم و از سن ۱۸سالگی به‌صورت تخصصی وارد عرصه موسیقی شدم.
 
ساز تخصصی‌ام کلاری است
 
کامگار‌ساز تخصصی خود را کلاری عنوان می‌کند و می‌گوید: بیشتر فعالیت هنری خود را به تنظیم آهنگ برای هنرمندانی مانند «علی زندی»، «مسعود ایوبی» «محمد گرجی» و بسیاری دیگر از هنرمندان کردستان اختصاص دادم و بیشتر آثار تولیدی‌ام نیز در بازار موسیقی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.
 
وی ادامه می‌دهد: ابتدا بیشتر به موسیقی کلاسیک فارسی علاقه داشتم و چند سال در این عرصه فعالیت داشتم، اما بعد از مدتی دوباره به سمت موسیقی کردی سوق داده شدم و در این مدت زمان نیز خدمت استادان بزرگی مانند «حسن زیرک»، «پیرظهیری»، «هوشنگ شگرف»، «طهماسبی»، «علی زندی» و زنده‌یاد «عباس کمندی» و هچنین «فتانه ولیدی» بوده‌ام.
 
این هنرمند کردستانی با اشاره به حضور خانواده کامکار در عرصه موسیقی کردی می‌افزاید: هنر در این خانواده موروثی و اکتسابی است. البته باید اشاره کنم که هیچ فعالیتی بدون استعداد شکل نمی‌گیرد. کامگار ادامه می‌دهد: همه امور موسیقی بر پایه عدد ۷ است؛ ۷نت، ۷گام، ۷پرده و ۷دستگاه. خانواده کامکار نیز ۷عضو خانواده‌اش اهل موسیقی هستند. البته این موضوع ناخواسته بوده است و توانسته‌اند در این عرصه در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
مهم‌ترین عامل گرایش به موسیقی
 
این هنرمند کردستانی خانواده را مهم‌ترین عامل برای سوق دادن جوانان به سمت هنر عنوان می‌کند و می‌افزاید: خانواده کامکار در عرصه موسیقی توانسته‌اند آثار ماندگاری را عرضه کنند و فرزندم نیز توانسته است در رشته تنبک‌نوازی حرفی در عرصه موسیقی برای گفتن داشته باشد، اما علاقه چندانی به حضور در گروه‌های موسیقی ندارد.
 
کامگار با اشاره به وضع موسیقی کردستان اظهارمی کند: باتوجه به پیشرفت تکنیک علم و تئوریک موسیقی و سازهای مدرن روز، موسیقی کردی درحال پیشرفت است و شاید بتوان گفت که درحال پیشی گرفتن از سایر ملل است. وی با اشاره به آثار فولکلور موسیقی کردی می‌گوید: استادانی مانند حسن زیرک با کمانچه، ضرب و دایره‌ای که در اختیار داشت، بیشتر آهنگ‌های خود را تهیه کرده است و بیشتر اشعار را نیز به‌صورت فی البداهه سروده است که این موضوع بزرگی هنر موسیقی در کردستان را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه می‌دهد: این استاد در دوره‌ای زندگی کرد که امکانات بسیار ناچیزی در اختیارش بود و اگر در این دوره حضور داشت، هنر موسیقی کردی دوچندان پیشرفت می‌کرد. این هنرمند کردستانی اضافه می‌کند: استاد «مجتبی میرزاده» درباره زنده‌یاد حسن زیرک گفته است که در دنیای موسیقی کسی مانند زیرک نبوده، نیست و نخواهد بود تا بتواند آثاری این‌چنین زیبا بیافریند.
 
لزوم نگهداری از آثار فولکلور
 
این هنرمند کردستانی با تأکید بر حفظ و نگهداری از آثار فولکلور اظهارمی کند: امروز شاهد این هستیم که به آثار فولکلور بها داده می‌شود و مرکزی در تهران برای نگهداری و جمع‌آوری این‌گونه آثار تأسیس شده است که این مرکز زیر نظر استادان، صاحب‌نظران و اهل فن اداره می‌شود که پس از تأیید، آثار آنها را به ثبت می‌رسانند.
 
کامگار درباره اینکه بیشتر به کدام هنرمند علاقه‌مند است، می‌گوید: خواننده و نوازنده هردو در عرصه موسیقی همانند گلی در باغی هستند که در این باغ انواع و اقسام گل‌ها را در درون خود جا داده است و هریک از این گل‌ها خاصیت و جایگاه ویژه‌ای برای خود دارند و من نیز به آثار همه هنرمندان علاقه‌مند هستم.
 
وی عنوان می‌کند: هرکسی که در عرصه موسیقی فعالیت کند جایگاه و احترام خاصی نزد من دارد حتی آن فردی که در مراسم شادی فعالیت می‌کند برای من ارزشمند است که این عزیزان توانسته‌اند آثار فولکلور را به نسل جدید انتقال داده‌اند. کامگار می‌افزاید: موسیقی کردی برگرفته از هویت فرهنگی، آداب و سنن و لباس و طبیعت کردستان است که از هریک از این موارد، می‌توان هزاران قطعه موسیقی ساخت.
 
تهیه و تنظیم: فردین کمانگر- خبرنگار همشهری
 
کد مطلب: ۸۲۶۱۹  |  تاريخ: ۱۳۹۴/۱/۳۱  |  ساعت: ۹ : ۵۳

شناسه خبر : 10251

این خبر رو هم ببینید

درخشش حافظ کردستانی در مسابقات سراسری قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان از درخشش طاهره نائبی موحد، حافظ کردستانی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =