از نظارت شورای آرد ونان تا کم فروشی نانوایی ها  

با مراجعه به نانوایی ها عدم رعایت بهداشت وکوچک بودن نان ها مواردیست که به چشم هرشخصی می آید اما گویا این امر از چشم مسئولین پنهان مانده است.
 

با افزایش قیمت نان، مردم انتظار داشتند که کیفیت نان نیز با این افزایش قیمت، بیشتر شود که کارهای بسیار خوبی هم در این راستا صورت گرفت ولی هنوز هم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
لزوم تلاش برای تحویل نانی با کیفیت به مردم  و رضایت مردم در پخت نان شرط اصل اینکار است.
نانواها افراد تلاشگر و زحمت‌کش هستند که باید هم از آنان تشکر شود و هم در صورت تخلف با آنان برخورد شود.
مادرهای بسیاری هستند که هنوز صبح زود به نانوایی مراجعه می کنند که این باعث ایجاد دوباره صف در نانوایی ها شده است  اما نانوایی های که نان بهداشتی و در سایز استاندارد به مردم می دهند اندک هستند.
نانوایی هایی که به دلیلی پخت نانهایی که زود رنگ می بازند از کمبود مشتری می نالند مجبورند نانهای خود را در کیسه ی پلاستیکی به مغازه دارها بدهند که گاه آنها هم نان راباز پس می دهند
 
مشکلات بهداشتی نان سنتی
علیرغم مقررات و ضوابط مترقی بهداشتی و نظارت‌های مداوم، اما هنوز مشکلات عدیده بهداشتی در واحدهای نانوایی گزارش می‌شود که به برخی اشاره می‌نماییم:
شرایط فیزیکی نانوایی‌ها:
* انبار آرد بایستی دور از محل پخت باشد که در بیشتر موارد این گونه نیست.
* برای عبور جریان هوا و جلوگیری از رطوبت آرد و کپک زدگی باید از پالت استفاده شود.
* سرویس بهداشتی باید دور از محل پخت باشد در حالی که در فضاهای کوچک بیشتر نانوایی‌ها این گونه نیست و همین مساله می تواند سبب انتقال آلودگی باشد.
* خمیرمایه مرطوب باید در یخچال نگهداری شود. شاید شما هم برخی نانوایی‌ها را بشناسید که یخچال ندارند و یا یخچال وجود دارد اما دمای آن مناسب نیست.
بهداشت فردی نانواها:
* نانواها باید از روپوش سفیدی استفاده کنند که بعد از شیفت کاری تعویض یا شسته شود، اما رنگ کرم روپوش‌ها با لکه‌های قهوه‌ای دلالت بر استفاده طولانی مدت دارد.
* استفاده از کلاه برای جلوگیری از ریزش مو و عرق در خمیر اجباری است. متأسفانه تنها 20 درصد از نانوایی‌ها از کلاه استفاده می‌کنند.
* استحمام قبل از شروع به کار و بعد از خاتمه کار از دیگر مواردی است که تقریبا هرگز عملی نمی‌شود.
* طبق نظر گروه بهداشت محیط، شستن دست همان قدر در این صنف مهم است که در اتاق عمل اهمیت دارد. در حالی که سرویس‌های بهداشتی برخی نانوایی‌های ما مایع دستشویی ندارد و شستن دست تنها به وسیله آب انجام می‌شود.
* کشیدن سیگار از جمله اعمال ممنوع در حین نانوایی است که متاسفانه رایج است.
* تماس دست شاطر با نان داغ و پول‌های آلوده را هم که خودتان می‌بینید.
بحث مدیریت آنچه در دسترس است جزء مهمترین راههای موفقیت هر مدیر و رییس است.منظور این است که مدیر وقتی موفق است و می تواند بگوید که دارد کار می کند که از همه ظرفیتها و موجودی خود برای پیشبرد اهداف و رضایت مندی مردم استفاده کند.
از زمانی که قیمت آرد آزاد شد و نانوایی ها دیگر سهمیه بگیر نبودند همه گفتند که رقابت ایجاد خواهد شد و از این به بعد هم نان از نظر کیفیت بالا می رود هم از لحاظ تنوع و هم از این لحاظ که دیگر صفهای طولانی به پایان آمد و هر وقت به نانوایی سر بزنید نان تازه موجود می باشد
روزهای اول در نانوایی ها کیفیت نان ها بهتر شده بود و حس رقابت طعم خوبی را در کام همشهری ها ایجاد کرده بود البته هنوز از افزایش نانوایی  و پایان صف های طولانی خبری نبود
امروزه علاوه بر مشکل صف طولانی موارد دیگری هم به مشکلات نانوایی ها افزوده شده است  کیفیت نان پس از مدتی در بعضی از نانوایی ها به شدت افت کرد بخصوص نان های لواش که نان مورد علاقه مردم بوکان هست .
 با توجه به کمبود نانوایی ها بعضی مواقع گاهی  نان بی کیفیت هم سر سفره ها برده شده است که اگر حتی نصف روز هم در سفره می ماند دیگر هیچ کسی قادر به خوردنش نبود و باید نامش را بیات نامید اگرچه دست نخورده است
واین موضوع هنوز که هنوز است ادامه دارد در گفتگو با چند همشهری گله ی همه از کوچکی نان وگوشه گوشه سوخته شدن نان ها وعدم رعایت بهداشت توسط نانواها بود
واینجاست که باید از مدیران پرسید آیا از همه ظرفیتها و موجودی خود برای پیشبرد اهداف و رضایت مندی مردم استفاده کرده اید؟

 

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *