استاد دانشگاه کردستان: مدیریت و سیاستگذاری اقتصادی درست، لازمۀ مقابله با قاچاق کالاست

استاد دانشگاه کردستان گفت: برنامه ریزی، مدیریت و سیاستگذاری درست اقتصادی لازمه مقابله با پدیده قاچاق کالاست.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، حامد قادرزاده، امروز یک شنبه، ۱۸ تیرماه در نشست بررسی علل و پیامدهای فرهنگی – اقتصادی قاچاق کالا در استان کردستان که به همت واحد اشتغال و فناوری جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به منشاء قاچاق و آسیب‌ها و اثرات زیانبار قاچاق کالا، اظهار کرد: فلسفه اصلی مبارزه با قاچاق ایجاد تعادل اقتصادی و اجتماعی است.
 
وی با اشاره به اینکه پدیده قاچاق یک معضل جهانی بوده و تنها منحصر به کشور ایران نیست، افزود: این پدیده اجتماعی تاثیرات اقتصادی جانبی مثبت و منفی زیادی به همراه دارد.
 
استاد دانشگاه کردستان عنوان کرد: طبق تعریف سازمان جهانی گمرک، قاچاق شامل جابجایی کالا در یک مرز گمرکی به روش مخفیانه به منظور فرار از مالیات گمرکی محسوب شده و در نظام بین الملل به اقتصاد زیرزمینی قاچاق اطلاق می‌شود.
 
وی با اشاره به سود و درآمد سرشار حاصل از کالاهای قاچاق عنوان کرد: برنامه ریزی، مدیریت و سیاستگذاری درست اقتصادی لازمه مقابله با پدیده قاچاق است.
 
قادرزاده با اشاره به متفاوت بودن علل مبارزه با قاچاق کالا در کشورها و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، عنوان کرد: در راهکارهای مبارزه با قاچاق برنامه‌های اثرگذار بلندمدت بر برنامه‌های کوتاه مدت ارجحیت دارد.
 
وی با اشاره به اینکه برای اجرایی کردن برنامه‌های بلندمدت باید تأمین زیرساخت‌های بلندمدت مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: افزایش میزان آگاهی مردم، شناسایی و تعریف قوانین منطبق با شرایط، حاکمیت تولید بر اساس مزیت نسبی، بازنگری در سیاست‌های قیمت گذاری، ساماندهی بازار، تقویت بنیان اقتصادی مناطق مرزی و استفاده بیشتر از کارشناسان اقتصادی و مدیریتی در حوزه‌های اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از راهکارهای مبارزه به قاچاق کالاست.
 
وی پرهزینه بودن ساختار تولید را علل تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی برشمرد و یادآور شد: عدم ارائه راهکارهای مناسب برای حل ساختار تولید موجب تعطیلی بسیاری از این واحدها خواهد شد.
 

این خبر رو هم ببینید

استاندار آذربایجان‌غربی: تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر در مرزها مانعی برای توسعه است

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت توسعه پایانه‌های مرزی و مدیرت واحد در مرزهای استان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *