روش جدید محققان برای تولید سوخت پاک/ باکتری های سوختی برای تولید گاز طبیعی

تولید سوخت های پاکی که بتوانند جایگزین سوخت های فسیلی شوند دغدغه ای است که دانشمندان مختلفی از سراسر جهان را به خود مشغول داشته است. در یکی از آخرین پژوهش ها در این زمینه، محققین موفق شده اند روشی بدیع را برای تولید پروپان از باکتری ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری ما ، در این پژوهش مشترک که توسط محققینی از کالج سلطنتی لندن و دانشگاه تورکو فنلاند انجام شده است، دانشمندان موفق شده اند مسیر زیستی و طبیعی باکتری E. coli را به شکلی تغییر دهند که اسیدهای چرب را به جای تولید غشاهای سلولی، در مسیر تولید پروپان به کار گیرند.
پروپان یک منبع سوختی پاک و دارای تقاضای زیاد در بازار جهانی است. این ماده که در حال حاضر به عنوان فرآورده جانبی فرایند تولید گاز طبیعی و همچنین در پالایشگاه ها تولید می شود، ترکیب اصلی گاز LPG را تشکیل می دهد که امروزه به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد.
دانشمندان این پروژه پژوهشی که نتایج آن در نشریه Nature Communication منتشر شده است، از یک سری آنزیم ها برای انحراف مسیر اصلی متابولیسم اسیدهای چرب به سمت تولید پروپان استفاده کرده اند.
آنها در ابتدا نوع جدیدی از آنزیم «تیواستراز» را کشف کردند که قادر است اسیدهای چرب را هدف قرار داده و آن ها را از فرایندهای طبیعی، آزادسازی و جدا کند. این دانشمندان در مرحله بعدی از یک آنزیم باکتریایی دیگر به نام CAR استفاده کردند تا «بوتیریک اسید» را به «بوتیرآلدهید» تبدیل کنند و سرانجام با استفاده از یک آنزیم جدیدا کشف شده به نام  ADO پروپان را تولید کردند.
یکی از مزایای پروپان در آن است که این ماده به راحتی و به صورت گاز از بافت سلولی جدا شده و سپس با استفاده از مقدار کمی انرژی به حالت مایع در می آید که در این حالت قابلیت نقل و انتقال، ذخیره سازی و استفاده را به شکل آسان تری دارا است.
به گفته دکتر پاتریک جونز، با این که این پژوهش در مراحل بسیار ابتدایی خود است، متدی را برای تولید یک سوخت تجدید پذیر ارائه می کند که پیشتر فقط از منابع فسیلی قابل دسترس بود. این محقق می افزاید اگرچه مقدار پروپان تولید شده از این طریق تاکنون بسیار اندک بوده است، ولی کیفیتی دارد که بلافاصله قابل استفاده در موتور خواهد بود.

این خبر رو هم ببینید

سنندج قرمز کرونایی شد/۶ شهر کردستان در وضعیت قرمز قرار دارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آخرین رنگ‌بندی عنوان شده توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *