سه‌ گزینه‌ پیشنهادی حزب دمکرات برای حل مسئله‌ رهبری اقلیم کردستان

آژانس خبری- تحلیلی زریان؛ رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان (پارتی) در پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد که‌ دفتر سیاسی این حزب در نشست با دفتر سیاسی اتحادیه‌ میهنی کردستان(یکیتی) پیشنهاد می کند که‌ مسئله‌ منصب ریاست اقلیم از طریق یکی از سه‌ گزینه‌ رجوع به‌ قانون اساسی اقلیم، برگزاری انتخابات و یا توافق میان احزاب، حل و فصل شود.

به‌ گزارش کُرد نور به نقل از کردپرس، سعدی احمد پیره، عضو دفتر سیاسی یکیتی در گفتگو با شبکه‌ خبری روداو بدون اشاره‌ به‌ جزئیات؛ از برگزاری نشست مشترکی میان اعضای دفاتر سیاسی پاتی و یکیتی در روز دوشنبه‌ (1 تیر/ 22 ژوئن ) خبر داد.‌
در این باره‌، امید خوشناو رئیس فراکسیون پارتی در پارلمان اقلیم کردستان، گفت که‌ محورهای این نشست شامل مسئله‌ منصب ریاست و بازنگری قانون اساسی اقلیم است.
وی افزود که‌ پارتی در این نشست به‌ منظور حل این مسائل؛ سه‌ گزینه‌ پیشنهادی خود را اعلام می کند که‌ عبارت است از رجوع به‌ قانون اقلیم و یا برگزاری انتخابات و رجوع به‌ آرای مردم و یا اینکه‌ باید احزاب و جریان های سیاسی اقلیم بر سر این مسائل، به‌ توافق برسند.
این در حالی است که‌ طی روزهای گذشته‌ بسیاری از نمایندگان احزاب اقلیم نیز از ضرورت حصول توافق میان احزاب اقلیم کردستان در خصوص بازنگری قانون اساسی و مسئله‌ منصب ریاست اقلیم، با توجه‌ به‌ شرایط کنونی اقلیم کردستان سخن به‌ میان آوردند.
خوشناو در ادامه‌ اشاره‌ کرد که‌ بسیاری از احزاب اقلیم کردستان خواستار حل مسئله‌ منصب ریاست اقلیم از طریق طرح لایحه‌ای قانونی هستند، اما پارتی خواهان حل این مسئله‌ از طریق توافق میان احزاب و جریان ها است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که‌ طرح های پیشنهادی احزاب و جریان های سیاسی اقلیم کردستان در خصوص حل مسئله‌ منصب ریاست، به‌ مانعی بر سر راه گفتگو و مذاکره‌ میان احزاب تبدیل نشود.
امید خوشناو گفت که‌ دیدار امروز میان دفاتر سیاسی پارتی و یکیتی، زنجیره‌ دیدارهایی مداوم را میان دیگر احزاب و جریان های اقلیم به‌ دنبال خواهد داشت و نشست و گفتگوها در این مورد ادامه‌ می یابد.
این در حالی است که‌ روز گذشته‌ نیز نمایندگانی از یکیتی و جنبش تغییر(گوران) در محل مقر اصلی گوران در سلیمانیه‌ در خصوص مسئله‌ منصب ریاست و قانون اقلیم دیدار کردند و طرفین در این دیدار بر ضرورت حل مسائل از طریق گفتگو تاکید کردند.
تاکنون گوران و یکیتی طرح های خود را برای حل مسئله‌ منصب ریاست اقلیم ارائه‌ کرده‌اند که‌ این دو طرح بر انتخاب رئیس اقلیم از سوی پارلمان و کاهش شدید اختیارات و قدرت قانونی ریاست اقلیم تاکید می کند.
این در حالی است که مدت قانونی ریاست مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان (پارتی) بر اقلیم کردستان در تاریخ 19 اوت 2015 به پایان می رسد، بارزانی خود طی فرمانی روز 20 اوت را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات ریاست اقلیم تعیین و از تمامی ارگان ها و نهادهای مرتبط در اقلیم کردستان خواست تمهیدات لازم برای برگزاری این انتخابات در موعد مقرر را در پیش بگیرند.
پس از این فرمان بارزانی، کمیسیون عالی مستقل انتخابات اقلیم کردستان اعلام کرد که‌ برگزاری انتخابات ریاست اقلیم در موعد مقرر به دلیل کمبود وقت و نیروی انسانی و نبود بودجه لازم امکان پذیر نیست.

این خبر رو هم ببینید

بلومبرگ: سرکردۀ جدید داعش در استانبول دستگیر شد

روزنامۀ بلومبرگ از قول مقامات ترکیه مدعی شد، سرکردۀ جدید داعش در استانبول توسط پلیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *