مطالبه کردستانی‌ها تجدیدنظر وزارت نیرو در تخصیص آب به استان است

سنندج- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان عنوان کرد: وزارت نیرو باید در میزان تخصیص آب به استان کردستان تجدیدنظر کند و این مطالبه جدی مردم و دولت در استان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، امیر قادری در جلسه کارگروه استانی ماده ۱۱ وزارت جهاد کشاورزی که  با حضور نمایندگان وزارتخانه های نیرو و کشاورزی برگزار شد، گفت: دغدغه آب را کامل درک می کنیم و به رسالت و اهداف وزارت نیرو که همان مدیریت یکپارچه آب است احترام می گذاریم.
وی عنوان کرد: ایران یک کشور خشک و نیمه خشک با متوسط بارندگی ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلی متر است در حالی که متوسط بارندگی در دنیا ۸۰۰ میلی متر است و این نشان می دهد در کشور ما آب کمی وجود دارد.
وی اظهارداشت: بنابراین باید برای مصرف صحیح آن برنامه ریزی شود و این به عنوان یک اصل در دستور کار دولت در استان قرار دارد و چون آب عامل توسعه هر کشوری به شمار می رود، لذا بر روی این مقوله بسیار حساس هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان افزود: از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تنها ۱۱۰ هزار هکتار معادل ۱۰ درصد آبی است و این جای نگرانی دارد، در حالی که کردستان می تواند در زمینه کشاورزی نقش آفرین باشد و به همین دلیل در موضوع تخصیص آب حساسیت داریم.
قادری با بیان اینکه وزارت نیرو نباید استان کردستان را با استان هایی چون زنجان و آذربایجان های غربی و شرقی مقایسه و بر آن اساس تصمیم گیری کند، گفت: ابتدا باید سهم ما را در میزان سطح زیرکشت به اندازه استان های همجوار برسانند و سپس کردستان را با استان های دیگر مقایسه کنند.
وی افزود: از تمام اقداماتی که وزارت نیرو در استان کردستان از محل صندوق توسعه ملی و آبهای مرزی انجام داده است تقدیر و تشکر می کنیم اما در کنار آن تخصیص آب استان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ وزارت نیرو باید در میزان تخصیص آب به استان کردستان تجدیدنظر کند و این مطالبه جدی مردم و دولت در استان است.
معاون استاندار کردستان یادآور شد: تخصیص ۵۸۵ میلیون مترمکعب آب از حوضه دریاچه ارومیه به استان کردستان مصوب شورای عالی آب بوده است و لذا این مهم مطالبه جدی دولت در استان کردستان به شمار می رود و بر روی آن تأکید داریم و اینکه کردستان کمترین بهره را از آب سد شهید کاظمی بوکان می برد، پذیرفتنی نیست.
قادری بیان کرد: البته معتقدیم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متبوع آن در استان کردستان باید اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت را در دستور کار قرار بدهند اما در عین حال از مطالبه خود در تخصیص سهم آب استان از محل حوضه دریاچه ارومیه کوتاه نمی آییم.

شناسهٔ خبر: 3804617 – دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ – ۱۳:۲۳

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *