گزارشی از سی ‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  افزایش انتشار کتاب به زبان کُردی              

سرویس ایران-سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور 2600 ناشر و شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم در حالی آغاز به کار نمود که تعداد چاپ عناوین کتاب به زبان کردی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

به گزارش کردپرس،سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز چهارشنبه 13 اردیبهشت با حضور علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و اهالی فرهنگ و هیاتی از ناشران و اهالی فرهنگ ایتالیا به عنوان میهمان ویژه در شهر آفتاب  افتتاح شد.
شعار امسال؛یک کتاب بیشتر بخوانیم
سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم»  در حالی شروع شده که محمدمهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از افزوده ‌شدن فضای 6 هزار متری به بخش های مختلف خبر داد و گفت: امسال برای محوطه نمایشگاه و برای ناشران شاهد افزایش تعداد و کیفیت پارکینگ‌ها بودیم و همچنین امسال بیمه نمایشگاه به صورت جدی پیگیری شده است.
هومان حسن‌پور مسئول کمیته ناشران داخلی با بیان اینکه بخش ناشران داخلی با متراژ 30 هزار مترمربع شروع به کار کرده، توضیح داد: در بخش ناشران داخلی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان دو هزار و 643 نفر است. هزار و 803 غرفه در این بخش برپا خواهد شد. در این دوره دو هزار و 266 متقاضی به صورت مستقیم و 375 متقاضی به صورت نمایندگی ثبت‌نام کردند. همچنین در این بخش 240هزار عنوان کتاب به نمایش گذاشته خواهد شد.
همچنین داوود موسایی، مسئول کمیته ناشران خارجی نمایشگاه اظهار کرد:  امسال در بخش عربی 94 ناشر و در بخش لاتین 45 ناشر ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد عناوین کتاب‌ها در بخش عربی 47 هزار و 234 عنوان و در بخش لاتین 150هزار و 144 عنوان بوده است.وی افزود: متراژ اختصاص‌یافته به بخش لاتین دو هزار و 333 مترمربع و برای بخش عربی دو هزار و 85 مترمربع است. همچنین تعداد ناشران تحت پوشش نمایندگان در واقع بخش لاتین 204 مؤسسه و بخش عربی 150 مؤسسه است.
حضور ناشران کُرد
اما در این میان ناشران کرد از استان های کردنشین هم با آثار مختلف به نمایشگاه سی ام آمده اند که از میان آن ها تعدادی انتشارات خود را به دو زبان کردی و فارسی اختصاص داده اند.
وسعت غرفه ها به اندازه نیاز نبود
عرفان محمودی مسئول غرفه انتشارات《کردستان》 در گفتگو با کردپرس،اذعان کرد:غرفه ها به تناسب کار و آثار در اختیار ما گذاشته نشده و ناشرهایی اینجا وجود دارند حتی با این وجود که تعداد عناوینی که به نمایشگاه آورده اند کم بوده،اما غرفه های 15 متری در اختیارشان گذاشته اند، در صورتی که انتشارات ما نزدیک به 200 عنوان کتاب همراه خود به نمایشگاه آورده، غرفه ای 9 متری به او اختصاص یافته است.
در این باره کیومرث کرباسی مدیر مسئول انتشارات 《کالج علمی》اذعان کرد:هر بار گفته ایم و این بار هم می گوییم به دلیل کمبود جا ما فقط 20 درصد از کتاب هایمان را می توانیم در معرض دید مشتریان قرار دهیم در حالی که بنده 300 عنوان کتاب دارم.
مجوز گرفتن برای کتاب دشوار است
صعیب شیخی مدیر انتشارات 《شیخی》 کردستان اشاره کرد:ما 55 عنوان کتاب در زمینه های تاریخی،فرهنگی،دینی و ادبی به نمایشگاه کتاب آورده ایم که به سه زبان کردی،فارسی و عرب است.
وی افزود:سختی مجوز گرفتن دیگر طبیعی شده و آن قدر ما را اذیت می کنند که برایمان عادی شده است اما ما به شدت گلمندیم.
وی خاطر نشان کرد:البته وضعیت نشر کردی بهتر است و معمولا در زمینه گرفتن مجوز دردسر کمتری داریم و روند رو به پیشرفت است و در سال 10 تا 15  عنوان کتاب در خصوص ادبیات کردی چاپ می کنیم.
در این باره شوانه طاهری مسئول غرفه 《کانی کتاب》گفت:ما با 150 عنوان کتاب که همگی به زبان کردی است به نمایشگاه کتاب آمده ایم.
وی افزود:مقداری سرعت عمل دادن مجوز بهتر شده اما هنوز کمی مشکلات وجود دارد.
چاپ کتاب های کردی افزایش یافته است
هادی کیا یکی از مسئولان انتشارات 《مانگ》به کردپرس گفت:ما با 75 عنوان کتاب به نمایشگاه امسال آمده ایم که این عناوین در موضوعات کودکان،نوجوانان و حوزه علوم انسانی و ادبیات است.
وی افزود:عناوین ما همه به زبان کردی است و کارهایی مانند(کوردستانیکا،انیکلوپیدیای هنر مدرن،مجموعه کارهای عطا نهایی،مجموعه کارهای شیرزاد حسن و…)را به چاپ رسانده ایم.18 عنوان کار برای کودکان و 8 عنوان برای نوجوانان و عناوینی هم در شعر و چند عنوان ترجمه از زبان اول داریم.
مسئول غرفه کانی کتاب که اکثر کتاب های چاپ شده اش به زبان کردی است،اشاره کرد:رشد خوبی در چاپ کتاب کردی در چند سال گذشته داشته ایم و امسال هم این رشد بیشتر شده است.
خرید کتاب کم شده است
کیومرث کرباسی مدیر مسئول انتشارات 《کالج علمی》اظهار کرد:انتشارات کالج به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یکی از پرکارترین ناشرهای استان کردستان و غرب کشور شناخته شده است.سال گذشته با 60 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه آمدیم و امسال با بیش از 80 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه آمده ایم.
وی افزود:قدرت خرید مردم کمتر شده و استقبال مردم به همان میزان افت پیدا کرده است.اگر بهترین کتاب را به اینجا بیاورید تقاضا کمتر شده و مشتری کمتر می خرد.هر سال با یک عالم ضرر بر می گردیم
وی ادامه داد:وضعیت حمل و نقل بازدیدکنندگان مناسب نیست.سال گذشته یک در میان قطارهای مترو به شهر آفتاب می آمدند اما امسال از هر چهار تا یک قطار به شهر کتاب می آید.
خدمات رسانی به غرفه ها مناسب نیست
مسئول انتشارات کردستان تصریح کرد:از لحاظ امکانات نمایشگاه سطح خوبی ندارد.رسیدگی به ناشران و امکانات رفاهی برای آن اصلا مناسب نیست.
وی افزود:زیرساخت ها هنوز به طور کامل تکمیل نشده و در بارندگی چند روز گذشته آب به داخل غرفه ها سرازیر شد.
لازم به گفتن است نمایشگاه سی ام کتاب تهران از روز 13اردیبهشت آغاز شده و تا روز 23 اردیبهشت ادامه دارد. 

 

 

 

 
 
کد مطلب: 128974  |  تاريخ: ۱۳۹۶/۲/۱۷  |  ساعت: ۹ : ۳۶
 
 
 

این خبر رو هم ببینید

سروده‌های شعرای کُرد، مصداق ارادت اهل سنت به امام مهربانی‌ها

 هنر و ادبیات از عرصه‌های عمده ظهور و تجلی اعتقادات و باورهای دینی، مذهبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *