حبس دو روزنامه نگار به اتهام افشای کمک ترکیه به داعش

دستگاه قضایی ترکیه دو روزنامه نگار مخالف دولت را به جرم افشاگری در زمینه نقش آنکارا در قاچاق سلاح و تجهیز تروریست های داعش به حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دادگاهی در استانبول علیرغم انتقاد ناظرین بین المللی دو نفر از روزنامه نگاران منتقد ترکیه را به جرم افشای اسرار دولتی به حبس محکوم کرد.
به این ترتیب، «جان دوندار» سردبیر روزنامه جمهوریت به پنج سال و ده ماه و «اردم گول» مسئول دفتر این روزنامه به پنج سال حبس محکوم شدند.
حکم قاضی در حالی قرائت شد که اندکی پیش از شروع دادگاه، یک فرد مسلح در تلاشی نافرجام دوندار را هدف گلوله خود قرار داد.
بعد از قرائت رای قاضی، دوندار اعلام کرد کل این ماجرا شامل حکم صادره و زمینه چینی برای ترور وی نه تنها با هدف سرکوب و ساکت کردن آنها بلکه با هدف ارعاب همه رسانه های ترکیه و ترساندن ایشان از نوشتن حقیقت برنامه ریزی شده است.
گول و دوندار در ماه نوامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۵) به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. جرم آنها افشاگری در خصوص مشارکت سرویس های اطلاعاتی ترکیه در قاچاق سلاح و تجهیز تروریست های داعش برای براندازی دولت سوریه بود.
آزادی بیان که نقض آن به یکی از عادت های دولت آنکارا تبدیل شده است از جمله شروط اتحادیه اروپا برای لغو روادید سفر اتباع ترک به حوزه شنگن است.
از سوی دیگر، بازنگری قانون مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق اقلیت های قومی- مذهبی نیز از دیگر شروط اتحادیه اروپا برای موافقت با ورود آزادانه اتباع ترک به کشورهای اروپایی است.
با این حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که این روزها هرکه را که با وی هم عقیده نباشد جاهل و خائن می خواند نه تنها وقتی پای آزادی بیان به میان می آید، فشار گروه های حقوق بشری را نادیده می گیرد بلکه در پاسخ اتحادیه اروپا که خواهان تغییر قانون مبارزه با تروریسم است، می گوید: من راه خودم را می روم شما هم همین کار را کنید.  

 
 
 
شناسهٔ خبر: 3618261 – شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ – ۱۲:۱۲
 
 
 
لینک گروه تلگرام پایگاه خبرگزاری کردنور

این خبر رو هم ببینید

دستگیری یکی از سرکردگان داعش در حومه رقه

نیروهای دموکراتیک سوریه یکی از فرماندهان داعش را در حومه رقه دستگیر کردند. به گزارش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *