دغدغه های یک سرمایه گذار در ورزش کردستان؛ مسئولان تنها وعده حمایت می دهند/سرمایه گذاری در ورزش سودی ندارد

سنندج – مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج با اشاره به وعده های داده شده مسئولان برای حمایت از بخش خصوصی کردستان، گفت: مسئولان تنها وعده می دهند و خبری از حمایت عملی در میان نیست.

گروه استانها؛ آرمان نصراللهی: ورزش کردستان سالهای سال است که از نبود سرمایه گذار بخش خصوصی رنج می برد و مسئولان نیز این بهانه را پیدا کرده اند تا عدم توفیق ورزش استان در رقابت های کشوری و منطقه ای را به دلیل نبود سرمایه گذار اعلام کنند.
بررسی وضعیت دو دهه اخیر ورزش در استان کردستان به روشنی مشخص می کند که در طول این دو دهه به غیر از ورزش های انفرادی و آن هم به صورت موردی، کردستان در عرصه ورزش به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است و البته این وضعیت در ورزشهای تیمی و گروهی به مراتب نگران کننده تر است.
سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش استان کردستان به ویژه باشگاه داری، موضوعی است که هر چند مسئولان و متولیان امر وعده حمایت از آن را سر می دهند ولی یکی از فعالان این عرصه ضمن رد این وضعیت می گوید: نه تنها حمایتی در کار نیست که حتی بعضی از مسئولان متولی خود باعث بروز مشکل بر سر راه ما نیز می شوند.
امروز در کل ورزش استان کردستان در اسم و عنوان باشگاه های متعددی در حوزه تشکیل شده و سرمایه گذاری می کنند ولی متاسفانه به دلیل نبود یک برنامه ریزی مناسب بخش زیادی از این باشگاه ها غیرفعال بوده و یا اینکه با حداقل توان فعالیت خود را ادامه می دهند.
ناصر رحیمیان مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج است که از سالهای ابتدایی دهه ۸۰ حمایت های خود از حوزه ورزش در استان کردستان را آغاز کرده و از دو سال قبل نیز با تاسیس باشگاهی فرهنگی و ورزشی در دو رشته فوتسال و تنیس روی میز به صورت حرفه ای فعالیت می کند.
باشگاه چاپ معلم در رشته فوتسال کمتر از دو هفته قبل توانست عنوان سومی رقابت های لیگ برتر باشگاه های کردستان در فصل جاری را کسب کرد و قرار است که تیم تنیس روی میز این باشگاه نیز خود را برای حضور در رقابت های مختلف استانی و کشوری آماده کند.
نوع سیاست گذاری برای حمایت از ورزش کردستان غلط است
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات پیش روی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش و تیمداری، عنوان کرد: متاسفانه در استان کردستان مسئولان و متولیان امر نه تنها تسهیلاتی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ورزش ندارند که حتی نوع سیاست گذاری های آنها نیز ما را با مشکلات مختلفی مواجه می کند.
رحیمیان با اشاره به اینکه باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم از دو سال قبل به صورت رسمی تشکیل شده و هم اکنون فعال است، افزود: در گام اول این باشگاه یک تیم فوتسال را تحت حمایت خود قرار داد و طی سال گذشته و امسال این تیم در رقابت های لیگ برتر فوتسال کردستان حضور داشته و هر دو سال جزو سه تیم برتر بوده است.

وی ادامه داد: ما در کنار فوتسال به دلیل وجود ظرفیت های بسیار خوب، حمایت از رشته ورزشی تنیس روی میز را آغاز کرده ایم و هم اکنون تنها باشگاه استاندارد بخش خصوصی تنیس روی میز در سنندج راه اندازی شده و افراد زیادی در این باشگاه در حال آموزش این رشته ورزشی هستند.
مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج بیان کرد: هم اکنون به صورت مستقیم ۵۰ نفر در قبال فعالیت های باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج مشغول شده اند و در بازی های این تیم در سنندج نیز جمعیت زیادی در سالن حاضر شده و به تشویق تیم می پردازند و این مهم نشان دهنده موفقیت این کار است.
بخش خصوصی فقط پول خرج می کند و سوی ندارد
وی ضمن اشاره به اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش کردستان سودی ندارد، افزود: من نوعی به عنوان بخش خصوصی زمانی در ورزش سرمایه گذاری می کنم که برایم سودی داشته باشد که متاسفانه این مهم در کردستان وجود خارجی ندارد یعنی ما فقط پول خرج می کنیم و هیچ کسی از ما حمایت هم نمی کند.
رحیمیان اظهار داشت: ما هم سال گذشته و هم امسال از طریق مسئولان استانی و شهرستانی نشست های با مدیرکل مالیات استان برگزار کردیم ولی متاسفانه تاکنون این نشست ها نتیجه ای نداشته است، ما حاضریم که به هر اندازی که مالیات به ما تخفیف دهد چندین برابر آن را در حوزه ورزش سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه در این بخش همکاری صورت نمی گیرد.
وی به ضعف شدید زیرساخت های ورزش در استان کردستان نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های اصلی ما پیدا کردن سالن برای تمرین و مسابقه است که متاسفانه برای هر یک ساعت اجاره سالن برای تمرین تیم فوتسال ما باید ۸۰ هزار تومان پرداخت کنیم.
مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات سنندج نبود یک سالن استاندارد برای برگزاری مسابقه است و این هم خود به مشکلی تبدیل شده و ما برای میزبانی یک مسابقه در این سالن های غیراستاندارد باید ۲۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنیم.
وی با اشاره به وجود سالن های ورزشی در اختیار ادارات و سازمان های دولتی، عنوان کرد: سالن های ورزشی مربوط به اداره کل ورزش و جوانان به بخش خصوصی واگذار شده و در اختیار ما قرار نمی گیرد و متاسفانه اداراتی و سازمان های دولتی هم که سالن در اختیار دارند نیز ما را کمک نمی کنند.
رحیمیان به استعدادهای بالای ورزشی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون در تیم فوتسال چاپ معلم تمامی بازیکنان و مربیان بومی استان هستند و خوشبختانه علیرغم محدودیت های مختلف بازی های درخشانی را انجام می دهد و در صورت وجود حمایت می توانیم یک تیم خوب را در لیگ برتر کشور داشته باشیم.
نگاه هیات های ورزشی در کردستان فقط درآمدزایی است
وی از نوع نگاه حاکم بر مسئولان ورزش و جوانان و همچنین مدیران هیات های ورزشی در استان کردستان انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر نوع نگاه آنها به ورزش درآمدزایی و مسائل مالی است که تا زمانی این نوع رویکرد وجود داشته باشد، ورزش ما به جایی نمی رسد.

مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی چاپ معلم سنندج اظهار داشت: متاسفانه ما به صورت مستقیم و حتی غیرمستقیم از حمایت های ادارات دولتی بی بهره هستیم، امروز بخش زیادی از امورات چاپی ادارات دولتی کردستان به سایر استانها داده می شود در حالی که ما جدیدترین و به روزترین دستگاه های چاپ را در اختیار داریم و می توانیم تمامی نیازهای چاپی در استان را تامین کنیم.
وی گفت: ادارات دولتی می توانند در این بخش از ما حمایت کنند تا ما نیز بتوانیم بخشی از این درآمد را در حوزه ورزش و برای ترویج نشاط در بین جوانان استان کردستان سرمایه گذاری کنیم و این مهم نیازمند یک برنامه ریزی مستمر از سوی مسئولان ارشد استان کردستان است.
رحیمیان ضمن تاکید بر ادامه سرمایه گذاری خود در حوزه ورزش به عنوان بخش خصوصی، بیان کرد: هر چند که سرمایه گذاری در این حوزه هیچ سودی برای ما ندارد ولی تنها به خاطر ایجاد شور و نشاط در سطح استان و در راستای کمک به اعتلای ورزش در کردستان همچنان سرمایه گذاری در این حوزه را ادامه خواهم داد.
وی خواستار افزایش حمایت های عملی مدیران و مسئولان از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ورزش استان کردستان شد و افزود: تا زمانی که بخش خصوصی تشویف و ترغیب نشود امکان توسعه و اعتلای ورزش استان وجود ندارد و این توسعه زمانی به دست می آید که مسئولان و متولیان امر از شعار فاصله گرفته و به صورت عینی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش کردستان حمایت کنند.

شناسهٔ خبر: 3925466 – سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ – ۰۸:۵۸

این خبر رو هم ببینید

انعقاد تفاهم نامه همکاری شهرداری سنندج و مجمع جوانان کردستان

تفاهم نامه همکاری شهرداری سنندج و مجمع جوانان کردستان در راستای توسعه شهری و ایده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *