دفاع از هویت بدون حفظ زبان مادری ممکن نیست  

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان گفت: دفاع از هویت بدون حفظ زبان مادری ممکن نیست.
 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمال محمدی امشب در همایش تأملی بر آموزش زبان‌های مادری در کنار زبان رسمی کشور در تالار مولوی دانشگاه کردستان، اظهار داشت: در گذشته تصور می‌شد زبان ابزاری خنثی در دست انسان بوده و در معرفی جهان خارج و ساختن اندیشه نقشی ندارد.
وی افزود: زبان با پدیده‌های ملیت، سبک زندگی و هویت گره خورده است، به این معنا که اگر ملتی زبان را در مناسبات روزمره به کار گرفت، آن زبان زنده خواهد ماند.
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان، تصریح کرد: اما در صورتی که زبان به انواع واژه‌های وارداتی تصنعی آلوده شود، هویت ملت به میانجی کنش روزمرگی مبدل خواهد شد.
محمدی با گلایه از اینکه کردهای ایرانی هیچ کدام از دو زبان کردی و فارسی را به خوبی بلد نیستند، اظهار کرد: به دشواری می‌توان بر زبانی که در شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان تکلم می‌شود، نام زبان کردی نهاد.
وی با تأکید بر پیوند جدایی‌ناپذیر زبان با کنش‌های روزمره، خاطرنشان کرد: به دلیل رابطه زبان و هویت، امکان دفاع از هویت خود بدون حفظ زبان برای یک قوم وجود ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: زبان نباید تنها در مراسمات و گرامیداشت‌ها تجلی یابد، بلکه لازم است استفاده از زبان مادری به صورت عملی وجود داشته باشد.
محمدی با اشاره به تنوع فرهنگی در جهان امروزی اظهار کرد: ما ایرانی‌ها نیز راهی به جز پذیرش تکثر زبانی نداریم چراکه توجه و استفاده از زبان‌های مختلف تقویت هویت ملی را به دنبال خواهد داشت.
توجه به چندفرهنگی نیاز امروز است
در ادامه این مراسم استاد حقوق دانشگاه کردستان اظهار کرد: در کشوری که تنها با یک زبان تکلم شود، تمام امکانات در اختیار آن زبان قرار خواهد گرفت.
جوانمیر عبداللهی افزود: در دنیای امروز، تنها مؤلفه‌ای که توانسته تکثر را زیر چتر خود جمع کند چند فرهنگی است و باید به این مسئله مهم توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: خداوند انواع اقوام با زبان‌های گوناگون را خلق کرد تا نشان دهد همه انسان‌ها در کنار یکدیگر می‌توانند زندگی کنند.

این خبر رو هم ببینید

سروده‌های شعرای کُرد، مصداق ارادت اهل سنت به امام مهربانی‌ها

 هنر و ادبیات از عرصه‌های عمده ظهور و تجلی اعتقادات و باورهای دینی، مذهبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *