شهر سنندج در تصرف دستفروشان دوره گرد/ امرار معاش خانواده های بیکار کردستانی با دستفروشی

سرویس کردستان؛ دستفروشی یکی از پدیده های اجتماعی است که این روزها بسیاری از افراد بیکار برای تامین هزینه های زندگی به شغل دستفروشی روی آورده اند.

به گزارش کرد پرس؛ با گذر از خیابان های اصلی شهر سنندج شاهد حضور دهها خودروی وانت پارک شده هستیم که مشغول فروش برخی محصولات و تولیدات هستند که گاها یک خیابان به طور کامل در تصرف وانت های دوره گرد قرار گرفته است.
چندی پیش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تصاویری از دستفروشان و میوه فروشان دوره گرد در سطح شهر سنندج، دست به دست می چرخید تصاویری که بیشتر فقر و بیکاری را نشان می داد اما به تفسیر اشتباه برخی کاربران خواستار برخورد با دستفروشان شده بودند.
در این روزهای گرم تابستان که با تعبیری دیگر فصل کار کشاورزی و تولید است ما در سطح خیابان های اصلی شهر سنندج و دیگر شهرهای استان کردستان شاهد خیل عظیمی از دستفروشان و دوره گردان هستیم که مشغول کسب و کار هستند افراد جوانی که تنها به دلیل بیکاری ناچار شده اند که با خرید یک خودرو و یا سه چرخه به شغل دستفروشی بپردازند و این امر دست مایه تهیه گزارشی شد. برای بررسی وضعیت دستفروشان به سطح شهر سنندج رفتیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.
نبود کسب و کار
 یکی از دستفروشان سنندجی که در کنار خودروی خود ایستاده است در گفت وگو با کردپرس عنوان می کند: بیکاری در استان کردستان بی داد می کند و متاسفانه ما به دلیل نبود شغل به دستفروشی روی آوردیم.
«فرهاد راستی» ادامه می دهد: دستفروشی شغل نیست و برخی نیز نسبت به ما با نگاهی دیگر می نگرند و در برخی موارد سبب ایجاد برخی مشکلات می شود.
وی اضافه می کند: یک دستفروش از صبح زود برای خرید به میدان میوه و تره بار می رود تا بار خود را خریداری کند و فروش آن نیازمند تلاش زیاد است و باید با صدها نفر «کل کل» کنیم تا بتوانیم محصولات را بفروشیم.
این دستفروش در ادامه می گوید: افزایش تعداد دستفروشان سبب ایجاد برخی مشکلات شده است که می توان به سد معبر و ایجاد برخی ناهنجاری ها شده است و تنها دلیل آن افزایش بیکاری است.
پارک خودروها در وسط خیابان
در ادامه یکی از شهروندان که در حال خرید از دستفروشان است عنوان می کند: ما به دلیل ارزان بودن اجناس از دستفروشان خریداری می کنیم.
«محمد ساعدی» ادامه می دهد: کردستان یکی از استان هایی است که دارای آمار بیکاری بالایی است و این مهم سبب ایجاد بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی شده است.
وی در ادامه تصریح می کند: دستفروشان با تمام خوبی هایی که دارند اما سبب ایجاد سد معبر در خیابان ها شده اند و متاسفانه برخی از صاحبان خودروها در وسط خیابان پارک می کنند و این امر سبب راه بندان و ترافیک می شود که در برخی از ساعات شاهد ترافیک سنگین در بسیاری از مسیرها هستیم.
این شهروند سنندجی اضافه می کند: شهرداری و دیگر متولیان امر باید دستفروشان را ساماندهی کنند و به آنها آموزش بدهند که در وسط معابر اصلی پارک نکنند و یا بساط دستفروشی را کم عرض تر کنند که در تردد شهروندان اختلال ایجاد نشود.
سایه رکود بر بازار
 یکی از دستفروشان در این باره می گوید: دستفروشان ا مشکلات بسیاری مواجه هستند و متاسفانه شرایط اقتصادی بازار سبب شده که از نظر درآمدی در بدترین شرایط اقتصادی قرار بگیرند.
«یوسف شریفی» ادامه می دهد: نبود کسب و کار و رکود حاکم بر بازار سبب تنگ تر شدن عرصه بر همه اقشار جامعه شده است و این امر در قشر دستفروش بیشتر به چشم می خورد به طور مثال فرد دستفروش برای فروش بیشتر سعی می کند بساط خود را در وسط معابر پهن می کنند.
وی تصریح می کند: دستفروشان نیازمند ساماندهی هستند متاسفانه در حوزه فرهنگی اقدامی انجام نشده است که نیروهای سد معبر بتوانند با فرهنگ سازی دستفروشان را اقنا کنند که حریم خود را رعایت کنند و در این مورد هر از گاهی شاهد برخورد نیروهای سد معبر با دستفروشان هستیم.
دستفروشی پدیده ای که ریشه کن نمی شود
در ادامه یک جامعه شناس در گفت وگو با کردپرس عنوان می کند: مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری در جامعه سبب شده که مردم برای ایجاد کسب و کار به شغل های کاذب روی بیاورند و دستفروشی نمونه بارز آن می باشد.
«فروغ رجبی» ادامه می دهد: دستفروشی پدیده ای نوظهور نیست و این پدیده با شروع شهرنشینی و زندگی اجتماعی ایجاد شده است اما امروزه به شغل بخشی از جامعه تبدیل شده است.
وی می افزاید: ساماندهی این قشر در سطح شهرها و به ویژه  شهر سنندج نیازمند برنامه ریزی مناسب می باشد که باید بتوانیم از طرق های مختلف مشکلات را کاهش دهیم.
این جامعه شناس عنوان می کند: دستفروشی در هیچ شرایطی نمی تواند ریشه کن شود اما می توان تا حدودی از برخی مشکلات همچون سد معبر و ترافیک شهری پیشگیری کرد و این نیازمند فرهنگ سازی و مشاوره متولیان با قشر دستفروش است که بتوانیم آنها را با حقوق شهروندی آشنا کنیم.
مدیریت واحدی برای ساماندهی دست‌فروشان
با این حال معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز سنندج بارها اعلام کرده است که دستفروشان شهر سنندج ساماندهی می شود و این ادعا تا چه اندازه عملی خواهد شد؟ پرسشی است که در ذهن هر شهروندی مطرح می شود.
آرش رخزادی با اشاره به پدیده دستفروشی عنوان می کند: پدیده دستفروشی صرفا مختص به شهر سنندج نیست و در شهرهای دیگر کشور با شدت و ضعف متفاوتی این امر وجود دارد.
وی با اشاره به مشکل دستفروشی در شهر سنندج می گوید: دستفروشی معضل و مشکل قابل ارتباطی با شهرداری نیست، این امر که آمار بالای دستفروشی در هر شهری به دلیل کم کاری و یا ضغف شهرداری نیست و هیچ ارتباطی با فعالیت آن ندارد بلکه مشکل از جاهای دیگر سرچشمه می‌گیرد که شهرداری یکی از آنهاست.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج ادامه می دهد: ما در سطح شهر مدیریت واحدی برای ساماندهی دست‌فروشان نداریم و این امر کمک همه شهروندان و ارگان‌های دولتی را می‌طلبد.
وی در ادامه تصریح می کند: شهرداری به حذف دستفروشان معتقد نیست بلکه ساماندهی آنها مد نظر است که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کسب روزی برای این قشر از جامعه باید در نظر گرفته شود.
«آرش رخزادی» در ادامه به ساماندهی تعدادی از خیابان‌های سطح شهر سنندج برای تجمع دستفروشان اشاره می کند و توضیح می دهد: دست‌فروشان در خیابان‌های فردوسی، انقلاب و طالقانی در ساعات مشخصی از روز حق امرار معاش و دست فروشی دارند که شهرداری به شدت و جدیت کامل آنها را کنترل و نظارت می‌کند.

 
کد مطلب: 132782  |  تاريخ: ۱۳۹۶/۴/۱۵  |  ساعت: ۱۲ : ۱۲

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *