صادرات غیر نفتی آذربایجان بر صادرات نقتی اش پیشی گرفت !

صادرات غیر نفتی باکو در حدود ۵۶ ممیز ۳ دهم درصد کل صادرات ان است . وابستگی اقتصاد آذربایجان به فروش نفت و گاز سال به سال کمتر می شود.
جمهوری آذربایجان در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ موفق به تولید کالاهایی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو شد. بیش از نیمی از این درامد، از بخشهای غیر نفتی آذربایجان به دست آمده است.

از دورانهای قبل از میلاد تا به امروز بخشهایی از خاک آذربایجان به دلیل نشت نفت و گاز بر سطح زمین، همواره در حال سوختن بوده که به آن دلیل به آذربایجان کشور سرزمین آتشها گفته شده است.این سابقه تاریخی باعث شده تا آذربایجان یکی از نخستین کشورهایی باشد که در عرصه بین المللی اقدام به استخراج نفت کرده است.در حال حاضر نفت و گاز، یکی از مهمترین منابع درامد آذربایجان را تشکیل می دهد.اما حکومت باکو قصد ندارد که اقتصاد خود را صرفا در بند درامدهای نفتی نگه ندارد.این اندیشه سبب شده تا آذربایجان از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تلاشهای گسترده ای را آغاز کند و به کسب درامد از منابع غیر نفتی نیز اهمیت ویژه ای قائل گردد.در همین راستا، نخست شرکتهای بزرگ جهانی به آذربایجان دعوت شدند و به دنبال آن کارخانه هایی که دارای حمایت دولتی بودند گشوده شدند.اکنون جمهوری آذربایجان شاهد به بار نشستن تلاشهای خود در این زمینه است.براساس آمار ارایه شده از سوی نهادهای دولتی آذربایجان، درامدهای غیر نفتی آذربایجان در نخستین نیمه سال ۲۰۱۴ بیش از هفت درصد افزایش داشته است.در صدر بخشهای درامد زای آذربایجان، تولید پوشاک، مصالح ساختمانی، فراورده های چوبی و دامداری قرار دارند.این تلاشها سبب شده تا جمهوری آذربایجان در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ موفق به کسب درامدی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو شود که در حدود ۵۶ ممیز ۳ دهم درصد ان صادرات غیر نفتی است.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *