مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان مطرح کرد پیش‌بینی تولید 25 هزار تن هلو و شلیل در کردستان / افزایش 5 درصدی تولید انگور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از پیش‌بینی تولید 25 هزار تن هلو و شلیل در سطح باغات کردستان در سال‌جاری خبر داد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با توجه به اراضی شیب‌دار و دامنه‌های کوهستانی مزارع دیم رها شده و زمین‌های حاشیه رودخانه‌ها و همچنین بارندگی مناسب، باغداری و کشت درختان مثمر در استان کردستان از اهمیت خاصی برخوردار است.
همچنین ظرفیت توسعه آنها تا چند برابر ظرفیت فعلی وجود دارد. کشت توت فرنگی، درختان گردو، بادام، هلو، شلیل و زرد آلو در اراضی مستعد استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. به همین دلیل است که سالانه از سطح باغات کردستان میوه‌های زیادی وارد بازار می‌شود که علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.
از نظر تولید انگور استان وضعیت مناسبی را دارد و حدود 50 درصد از باغات به کشت این محصول تخصیص پیدا کرده است و سالیانه بالغ بر 110 هزار تن انگور از جمله رقم انگور سیاه وارد بازار می‌شود. این در حالی است که میوه انگور دارای فرآوری‌های زیادی است که با ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا کند.
کشت و تولید محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سبزیجات به ویژه در شهرستان‌های سنندج، قروه رونق زیادی دارد و هر ساله هزاران هکتار از اراضی آبی استان به کشت این محصولات اختصاص داده می‌شود. به طور کلی گسترش باغات استان از جمله راهکارهای توسعه اشتغال استان محسوب می‌شود. استفاده از فناوری‌های جدید همراه با افزایش تولید در واحد سطح موجب بهبود کمی و کیفی تولیدات استان در این زمینه می‌شود.
در همین راستا گفت‌و‌گویی با اردشیر پورحبیببی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان داشتیم که در ادامه می‌آید.
فارس: سطح باغات استان و میزان تولید محصولات باغی از این ارضی چقدر است؟
سطح باغات استان 37 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود 250 هزار تن محصولات باغی از سطح این اراضی تولید شود. متاسفانه در سال‌جاری به دلیل سرمای دیررس بهاره 50 تا 60 هزار تن از محصولات باغی استان از بین رفت که با توجه به این امر میزان تولیدات باغی در کردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.
فارس: بیشتر چه محصولاتی در کردستان دچار سرمازدگی شده‌اند و برای جبران این خسارت به باغداران چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
بیشترین سرمازدگی محصولات باغی در کردستان مربوط به بادام، زردآلو، گردو، توت‌فرنگی، هلو، شلیل است. که در جریان سرمای دیررس بهاره از 10 تا 100 باغات خسارت دیده‌اند. برای جبران خسارت وارده به باغداران استان در صورتی که سطح باغات توسط باغداران بیمه شده باشد برای جبران آن نسبت به باغداران اقدام می‌شود.
فارس: میزان تولید هلو و شلیل در استان در سال‌جاری؟
کار برداشت هلو و شلیل از سطح باغات کردستان آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری در کردستان 25 هزار تن هلو و شلیل از سطح 2 هزار و 500 هکتار از باغات  کردستان برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش نشان می‌دهد. در حال حاضر 4 هزار و 500 نفر بهره‌بردار در زمینه برداشت هلو و شلیل در کردستان فعالیت می‌کنند.
فارس: میزان برداشت انگور پیش‌بینی شده در سال‌جاری در استان؟
 
پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری 110 هزار تن انگور برداشت شود. که این میزان انگور تولیدی در استان نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
کار برداشت انگور از سطح باغات کردستان از اواسط تابستان آغاز می‌شود که در سال‌جاری 4 هزار و 850 هکتار از اراضی آبی به کشت انگور آبی و 8 هزار هکتار به کشت انگور دیم تخصیص یافته است.
ارقام کشت شده انگور در کردستان در بحث آبی بیشتر کشمشی، عسکری و فخری و در بخش دیم بیشتر انگور سیاه مریوان و خوشناب بانه است. در حال حاضر در کردستان 20 هزار بهره‌بردار در زمینه برداشت انگور فعالیت می‌کنند.
بیشترین انگور آبی در شهرستان‌های سنندج، بیجار و قروه تولید و همچنین در شهرستان‌های مریوان، بانه سروآباد انگور دیم کشت و برداشت می‌شود. بیشتر انگور تولیدی در کردستان علاوه بر مصرف تازه خوری برای استفاده در فرآوری از آن استفاده می‌شود.
 
فارس: طرح توسعه باغات در کردستان به چه صورتی انجام می‌شود؟
هر ساله از محل نهال یارانه‌دار و اعتبارات استانی طرح توسعه باغات انجام می‌شود. که سال‌های گذشته حدود هزار هکتار باغ در استان از محل طرح توسعه باغات احداث می‌شود. در سال گذشته به دلیل کمبود اعبتارات 250 هکتار باغ از محل اعتبارات طرح توسعه باغات در استان احداث شد.
 
فارس: تعداد نهالستان‌های سطح استان چقدر است؟
در حال حاضر 13 نهالستان در سطح 70 هکتار در استان وجود دارد که سالانه حدود 10 میلیون نشاء و نهال تولید می‌شود.
 

این خبر رو هم ببینید

استاندار آذربایجان‌غربی: تعدد دستگاه‌های تصمیم گیر در مرزها مانعی برای توسعه است

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت توسعه پایانه‌های مرزی و مدیرت واحد در مرزهای استان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *