“هاله نور” در آسمان سقز  

یک شیء نورانی برای دقایقی در آسمان سقز پدیدار شد و تعجب شهروندان  را برانگیخت.
 

خبرنگار شارنیوز گزارش می دهد چند شب قبل حوالی ساعت ۹  وجود شیئ نورانی در اسمان  سقز مایه ی حیرت شهروندانی شد که به طور اتفاقی ان را اسمان  دیدند. این شیءبا فاصله ی کمی  در آسمان شهرهای تبریز و ارومیه هم دیده شده بود و رویت آن بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت.
رسانه های سراسری اعلام کردند ظهور این هاله‌ ی درخشان در شمال غربی ایران  که سبب انتشار شایعه‌های بسیاری شده،  تنها مربوط به آزمایش موشک بالستیک روسی بوده است.
 
عکس در محله “ته پی مالان” گرفته شده است
 
 
همان شیء در آسمان تبریز
یک کارشناس علوم فضایی در این باره گفت: «ساعت مشاهده در مقایسه با زمان غروب خورشید در منطقه، شکل و ظاهر پدیده رویت شده و بزرگی منطقه رصد، شکی باقی نمی گذارد که ما با یک پدیده مداری روبرو بوده ایم. پدیده ای که با توجه به تجربیات و مشاهدات قبلی حدس زده می شود به مخزن سوخت مراحل پایانی یک پرتاب کننده فضایی یا موشک بالستیک دوربرد تعلق داشته باشد. محل وقوع آن به احتمال زیاد در ارتفاع خیلی زیادی رخ داده که در آن ساعت از شب هنوز نور خورشید به انجا می رسیده است و بنابراین بازتاب آفتاب از گازهای رها شده از مخزن سوخت، منظره رعب آور یا شاید زیبای شامگاه سه شنبه در غرب ایران را پدید آورده است.»
موشک‌های بالستیک از لحاظ ساختار بسیار به موشک‌های فضایی نزدیکند و از طبقات فوقانی جو عبور می‌کنند. یزدان پناه در پاسخ به سرمنشا این پدیده به ماهنامه نجوم گفت: «‫با توجه به موقعیت مکانی سکوهای پرتاب فضایی، به نظر نمی رسد پدیده مورد مشاهده حاصل پرتاب فضایی بوده است و بیشترین احتمال ممکن به ازمایش موشکهای بالستیک روسی مربوط می شود.»
با اطمینان از منشا موشکی این پدیده، تحریریه نجوم در جست‌وجوی منشا اصلی آن، مطلع آزمایش موشک بالستیکی روسیه در شب گذشته شد. این موشک بالستیک با نام RS-12M Topol ICBM از پایگاه Kapustin Yar در شمال غربی دریای خزر در ساعت ۲۱ و ۳۸ دقیقه سه شنبه (ساعت ۱۷ و ۸ دقیقه گرینویچ) و در قزاقستان هدف موشک ضدبالستیک «ساری شاگان» قرار گرفت. زمان حرکت این موشک بالستیک و خط سیر آن با گزارش‌های دریافتی در ماهنامه نجوم تطابق کامل دارد.

این خبر رو هم ببینید

نگاهی به مشکلات یک هنر اقلیمی در گفت و گو با صابر محمودی، هنرمند نازک کار اهل سنندج؛ نازک کاری را به رسمیت بشناسید/حتی یک صندوق حمایتی نداریم

صابر محمودی از جمله هنرمندان اهل سنندج است که هنر نازک کاری نسل به نسل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *