پیشنهاد جدید آمریکا به ایران در مذاکرات هسته ای

یک خبرگزاری آمریکایی از احتمال تعدیل مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، آمریکا درصدد ارائه پیشنهادهای جدید و نرم کردن لحن خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد‌پرس» گزارش داد که آمریکا درصدد ارائه پیشنهاد جدید به ایران مبنی بر حفظ نزدیک به نیمی از پروژه‌های اتمی خود و جایگزینی آن‌ها با مواردی که ممکن است در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به کار رود ،می‌باشد.
دومنبع دیپلماتیک با اعلام این خبر به آسوشیتدپرس اظهار داشتند: این پیشنهاد روز گذشته ( پنجشنبه)  به دنبال چند ماه مذاکره بین ایران و گروه موسوم به« ۱+۵» مطرح شده است.
 
سانتریفیوژ ایران
دو دیپلمات مطلع در این زمینه گفته اند  که در این پیشنهاد بیش از نیمی از برنامه‌های اتمی ایران حفظ خواهد شد.
در طرح پیشنهادی جدید آمریکا این امکان به ایران داده خواهد شد تا ۴۵۰۰ سانتریفیوژ خود را حفظ کند اما در عین حال از میزان گاز اورانیوم مورد نیاز سانتریفیوژها که یک سال از تهیه آن‌ها زمان گذشته و ممکن است در ساخت کلاهک‌های اتمی به کار رود، کاسته می‌شود.
 
معنی این پیشنهاد این است که تمام سانتریفیوژهای ایران از بین برود و تنها 4500 دستگاه بصورت نمادین و بدون کاربرد باقی بماند.
همچنین در این پیشنهاد جدید زمان کافی به بازرسان برای دسترسی به هرگونه از فعالیت‌های اتمی ایران ارائه خواهد شد.
ایده دیگر نیز بر این اساس است که به ایران امکان حفظ ۱۵۰۰ سانتریفیوژ داده می‌شود اما باید بسیاری از تاسیسات زیر ساختی حذف یا از بین برده شوند و در عین حال برنامه‌های اتمی ایران به حد نازلی برسد تا امکان تبدیل سریع آن به برنامه جهت ساخت بمب اتمی وجود نداشته باشد.
 
از بین بردن سانتریفیوژهای ایرانی و باقی گذاشتن تنها 4500 دستگاه از آنها، آن هم بدون کاربرد و صرفا بصورت نمایشی، پیش از این نیز مطرح شده بود.
روزنامه نیویورک تایمز، در مقاله ای به قلم دیوید سانجر خبرنگار ارشد خود در امور ایران، گزارش داده بود که دولت امریکا در مذاکرات نیویورک به تیم ایرانی پیشنهاد کرده است که لوله های رابط میان آبشارهای سانتریفیوژ هایی که قرار است باقی بمانند را برچیند.
 
اصلی ترین پرسشی که کارشناسان هسته ای درباره این پیشنهاد مطرح می کنند این است که این پیشنهاد دقیقا درباره چه چیزی سخن می گوید؟ آیا پیشنهاد امریکا این است که رابط های بین آبشارها در آن دسته از ماشین هایی که در طول گام نهایی باقی می ماند برداشته شود یا اینکه آنها درباره مابقی ماشین های باقی مانده –که همین حالا هم گاز دریافت نمی کنند- صحبت می کنند.
 
اگر مقصود از این پیشنهاد برچیدن رابط های میانه سانتریفیوژها در میان ماشین هایی باشد که از این پس و در طول گام نهایی بناست غنی سازی کنند، این یک فاجعه فنی خواهد بود.
 
به گفته این کارشناسان، با این اقدام دو اتفاق در تاسیسات غنی سازی ایران رخ خواهد داد:
1-نخستین نتیجه چنین کاری این خواهد بود که توان تولید مواد غنی شده در تاسیسات به یکباره شدیدا افت خواهد کرد. علت هم این است که سری شدن آبشارها، اصلی ترین عامل در تعیین حجم و درصد غنی سازی است.
 
2- نکته دوم این است که اگر اتصالات برچیده شود، به دلیل به هم خوردن تنظیمات مربوط به پارامترهای فیزیکی، برقرار کردن مجدد آنها در صورت لزوم (وضعیت به هم خوردن توافق) دشوار خواهد بود.
 
یک کارشناس فنی در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «مسئله این است که این نوعی خرابکاری است نه تغییر فنی. ظاهرا امریکایی ها می خواهند ایران حفظ ظاهر کند ولی در واقع غنی سازی در کار نباشد».
 
طرف ایرانی هنوز هیچ موضع رسمی در این باره اتخاذ نکرده است.

این خبر رو هم ببینید

بلومبرگ: سرکردۀ جدید داعش در استانبول دستگیر شد

روزنامۀ بلومبرگ از قول مقامات ترکیه مدعی شد، سرکردۀ جدید داعش در استانبول توسط پلیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *